Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:03

Ben benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben?

"Mensen met misofonie ervaren gevoelens van irritatie, walging en/of woede bij het horen van geluiden die op zich onschuldig zijn. Deze geluiden zijn meestal door mensen geproduceerde geluiden, zoals smak- en slikgeluiden. Misofonie betekent letterlijk ‘haat van geluid’. Mensen met misofonie hebben zoveel last van de heftige emoties die worden opgeroepen door deze geluiden, dat ze die zoveel mogelijk gaan vermijden. Dit kan tot gevolg hebben dat ze zich steeds meer gaan isoleren en sociaal gaan disfunctioneren."


Ik ben niet officieel gediagnosticeerd maar mijn klachten passen onwijs goed bij de omschrijving van de aandoening. Ik ben sinds enkele jaren enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden.
Bij mij zijn echte triggers:
Met stip op 1: Kraken bij het eten (chips kauwen, Chinese nootjes, knackerbröd)
2) Smakken/kauwgom
3) Nagels bijten


Als ik deze geluiden hoor krijg ik enorme kriebels, hartslag gaat omhoog, zweten... Als het niet snel ophoudt kan dit ontaarden in een woede aanval. Wat nergens op slaat, en daar ben ik mezelf volledig van bewust. Wat ik nu doe is de geluiden zo veel mogelijk vermijden. Ik ga zelf eten zodat mijn eigen geluid het andere geluid overstemt, of ik ga met een koptelefoon op werken zodat ik het niet hoor.... Maar dat kan niet altijd. Wanneer er bij visite chips en nootjes op tafel kom ben ik gegarandeerd compleet gestresst en kan ik wel spontaan in huilen uitbarsten van de woede en stress. :(

Op dit moment ervaar ik het nog niet als dermate ernstig, omdat het mijn functioneren nog niet teveel beperkt. Maar ik zit te denken om in de toekomst toch eens m'n HA te contacten voor een doorverwijzing...

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Edit: Interessant stukje in de krant: http://www.amcpsychiatrie-angst.nl/file ... 012013.pdf
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 09-09-13 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:24

Een vriendin van mij heeft dit ook! Ik heb dit topic even naar haar doorgestuurd. Ze kan echt bloedlink worden als iemand een appel eet of als ze iemand hoort tandenpoetsen. Ik heb wel gemerkt bij haar dat het erger is als ze zelf redelijk vermoeid is.

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:28

Oef appels is inderdaad ook een die mij op de zenuwen werkt! Tandenpoetsen hoor ik vaker, heb ik zelf dan geen last van! Hier merk ik het ook, na een lange dag ontvlam ik vreselijk snel, terwijl ik als ik uitgerust ben er veel minder last van heb.

Deze link is wellicht voor haar interessant: http://en.wikipedia.org/wiki/Misophonia

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:35

Ik heb het ook TS!
Precies hoe je het zegt, krakende chip ect. Ik ga dan ook zelf eten om te voorkomen dat ik de anderen hoor.
Smakken, verschrikkelijk. En helemaal als ik heerlijk in me eentje tv zit te kijken, en me moeder of zusje naast me komt zitten om koek of iets te eten. Ik flip compleet..
Steeds vaker ook expres om mij te stangen. Niet grappig! :n
Nagels bijten, brr.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:39

Ik word giftig door bepaalde geluiden; popcorn in de bioscoop bv... Echt, ik kan zo'n bak wel uit de handen rukken :')
Mijn remedie? Zelf ook popcorn eten.

Vingers/voeten/tenen die over elkaar wrijven... Ik waarschuw 1 keer lief, de 2e keer krijgt mijn vriend een snauw :o

Piepschuim: als ik het zie word ik al raar

Krassende en hoge geluiden (storend gehoorapparaat) en smakken (sinaasappel eten!) doen mij ook gruwelen.

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:42

Wat een feest van herkenning... Inderdaad ik ga zelf ook maar eten, puur en alleen maar om anderen niet te horen.
Hier merk ik ook dat er steeds minder "erkenning" is thuis. Ik begrijp het wel, want als iemand steeds boos op mij wordt omdat ik te hard "kraak" zou ik er op een gegeven moment wel mee klaar zijn. :') Maar voor mijzelf is het heel frustrerend.

De ademgeluiden van m'n schoonvader laten me ook redelijk doordraaien. Die ademt heel hard en zwaar en hoor je overal doorheen...... Krijg er kriebels van als ik er nu aan denk. Maar kan 'm moeilijk vragen te stoppen met ademen _O-

Interessant artikel: http://www.amcpsychiatrie-angst.nl/file ... 012013.pdf

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:45

Als ik de foto van het artikel zie, wil ik al die slierten doorknippen en het bord wegpakken }>

Mijn pa snurkt, ik moet bekennen dat ik hem niet al te lief erop wijs :o 'hou op met snurken!!!!'
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-09-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:45

Oh en wat dacht je van mensen die kauwgom eten, en dan met hun mond open. _-:(

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:50

Herkenbaar. Ik kan idd niet tegen kauwgeluiden en tanden poeteen want dan wordt ii misselijk. Hoe vermoeider ik ben hoe erger het wordt. Als ik moe ben kan ik helemaal geen geluid verdragen. Zeker geen gepraat.
Herkenning is fijn ik voelde me zo een aansteller

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:52

Ik wist niet dat dit een naam had! Ik heb het ook. Specifiek bij mijn vader. Zodra ik mijn vader hoor eten word ik echt bloedlink. Ik ga dan ook altijd naar de andere kant van de kamer als hij eet. Als ik zelf eet tegelijkertijd hoor ik het niet.
's Avonds aan tafel probeer ik te zorgen dat ik als laatste klaar ben om het niet aan te hoeven horen want dan kan ik niet weg.

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:53

Ik heb het ook met m'n vader het ergst.... M'n vriend kan kraken wat hij wilt maar daar reageer ik nauwelijks op, m'n vader hoeft maar een keer z'n mond te bewegen en ik word bloed link.....

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:54

Ik heb geen diagnose gekregen maar merk dat ik sinds mijn spierziekte wel veel minder kan hebben dan een gemiddelde mens. Geluiden kan ik vooral 's ochtends niet dulden en ook bepaalde geuren kan ik niet hebben. Drukte en bewegingen om mij heen kan ik ook moeilijk plaatsen en ervaar dan ook stress of soms echte woede. Kan ook hooggevoeligheid zijn las ik eens, maar ik plaats liever geen stempeltje en probeer mij aan te passen aan de ''wereld''.

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:57

Ik heb dit ook vgm :+ En idd, bij een specifiek persoon is het 't ergst. Ik kan mijn vader juist goed aanhoren, maar zodra ik mijn moeder al hoor smakken, oh ik word zo boos! :+ Ik probeer ook echt muziek onder het eten op te zetten of heel veel te praten want ik kan het écht niet aanhoren.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:57

Ik heb het gelukkig alleen met nagel bijten. Word er helemaal naar van, sjago, kriebelig, ongeduldig en kan er soms zelfs kokhals neigingen van krijgen. Gaat verder natuurlijk nergens om.
Een probleem is het niet echt, nagelbijtende mensen word je niet extreem mee geconfronteerd in het dagelijks leven (wat je dus bij verschillende eetgeluiden wel heb).

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:57

Ik geloof geen hol van hooggevoeligheid (alles moet maar een naam hebben :+). Ik houd het erop; heb een scherp gehoor en ik erger mij sneller (als ik moe ben inderdaad).
Volgens mij is het wel een beetje vrouw eigen, hoor mannen er minder over :+
Misschien stukje hormonen?

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:58

Jup, ik heb het ook. Ene keer erger dan de anderee keer, maar ik vreet mezelf vaak op van woede :') Mijn zus heeft het ook.
Soms heb ik ook het gevoel dat ik de enige ben die bepaalde bewegingen of geluidjes opmerk. Ligt denk ik ook aan gebrek aan concentratie af en toe.

Je kunt onderzoek laten doen in het ziekenhuis. Ik weet niet precies wat ze dan gaan doen, maar ze zullen wel onderzoek doen naar wat je hersenen doen als je de geluiden hoort. Mijn zus en ik durven er niet heen omdat we bang zijn een half uur lang naar die vieze geluiden te moeten horen :+

Ik vind het knap irritant trouwens. Mensen die het niet hebben worden gek van ons, maar wij ook van hen. Mijn vader is ook een grote stoorzender, maar vooral hij kan zich niet voorstellen dat het zo voelt voor ons zeg maar.

Edit: Kennen jullie trouwens ASMR video's, op YouTube? Iedereen wordt er erg ontspannen en rustig van. Ik kijk het niet, ik word dood zenuwachtig van die geluiden en krijg echt kriebels over m'n hele lichaam.
Laatst bijgewerkt door __denise op 09-09-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:59

Het is ook irritant. Ik hoef niet te proberen er iets van te zeggen thuis want dan krijg ik de wind van voren :') Ik weet ook dat het oneerlijk is maar ik erger me gewoon zo erg :+

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:02

Mensen die fluiten... :x vreselijk. Of mensen die uit zo'n sportflesje Spa Blauw drinken, en dat het dan zo slurpend zuigend geluid maakt. Of een appel met van die grote happen afbijten....

Nanno_123
Berichten: 1083
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: tussen Gouda, Alphen a.d. Rijn en Zoetermeer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:02

ik wil het bij mij geen misofonie noemen eerder super snel geirriteerd zijn door vervelende geluiden maar ook door nare geluiden.
als mensen de hele tijd schreeuwen wil ik echt slaan, of als er een nummer op de radio is waar continu uithalen inzitten word ik gek.
maar vind het geluid van een harde bezem over de grond echt naar, net als tandenpoetsen.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:07

Ik word echt link bij plotselinge harde geluiden. Echt boos boos boos.
Niet eens omdat ik schrik ^)

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:24

Ik heb er ook last van. Bij bepaalde mensen lijkt ik erger last van te hebben dan bij anderen.
Chips, popcorn en alles wat kraakt mag bij mij uit de buurt blijven. Mijn vriend en zusje willen niet met mij naar de bioscoop als ik mijn oordoppen niet bij me heb :o :') als ik dan zelf wat eet kan ik me redelijk op de film concentreren en gaat het goed.
Tijdens kerst en andere etentjes heb ik ook oordoppen in, anders word ik ook snel boos en echt gezellig is dat niet.
Ik heb oordoppen die niet alles afsluiten maar het ergste geluid eruit filteren, ze zijn eigenlijk bedoeld voor de bouwplaats, maar voor mij werken ze goed.

Nado
Berichten: 3353
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:21

Wat bijzonder om te lezen! Ik dacht altijd dat ik heel raar was :=

Ik kan ook niet tegen het geluid van tandenpoetsen, dan ga ik bibberen en kan ik niet meer praten. Als er een reclame op tv over tandenpoetsen is net zo erg als er iemand naast me staat te poetsen.

Vroeger had ik last van veel meer geluiden. Slurpen van thee of koffie, smakken etc. Ook kon ik echt misselijk worden van klassieke muziek. Dat laatste luister ik nooit meer, dus ik weet niet of dat nog zo is.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:26

Ik heb het bij ademgeluiden. Sommige mannen kunnen zo zwaar ademen dat ik ze een dreun wil verkopen.

Daarnaast eetgeluiden, nagels vijlen en nagelbijten. Vooral van dat laatste ga ik letterlijk kokhalzen.

En wat ik ook echt superranzig vind is tandenstokeren. Mensen die met een stoker of flosdraad hun gebit schoonmaken. Ik word daar onpasselijk en agressief van. Wat een frustraties hè. :')

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:32

Ik wist niet eens dat dat een naam had, ik dacht dit ik gewoon een lage irritatiegrens had. Ik kan absoluut niet tegen 'onnodige' kantoorgeluiden, zoals klikken met een pen, met je vingers op tafel drummen etc. Drie keer raden wat mijn directe collega's favoriete hobby is -O-. Ik zit me dan echt op te vreten, krijg bijna een paniek/woede-aanval en wil het liefst gaan slaan. Het tikken op een toetsenbord heb ik dan weer totaal geen problemen mee.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:38

He wat herkenbaar! Ik wist niet dat dit ook een naam had maar dit heeft mn vriend ook!
Met name chips en ook patat etende mensen en harde muziek in kroegen trekt ie niet. Leuk om te lezen dat meer mensen zoiets hebben. Ik heb het inmiddels geacepterd van hem en hou er rekeningmee, maar zeker toen we net samenwoonden dacht ik echt 'huh'.....
Edit, en idd een muis die tehard 'klikt'