Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:49

Gelukkig varen jullie weer! Dat euvel is me bekend, dan wil je inderdaad niet over knobbelig vaarwater.

De boot kan het zeker aan, wij ook, maar heb er gewoon geen lol in om met 6 bft op open zee te zitten. Markermeer en IJsselmeer kennen we nu wel en heb ik ook geen zin in. Dus eigenlijk willen we vooral naar het buitenland, met vies weer is dat alleen echt niet fijn. Been there, done that :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:11

Nee, er zijn leukere plekken om met 6 btf te zijn :)).

Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:43

Doet me trouwens denken aan een zeil vakantie lang geleden, met onze eerste boot. Een open houten klassieke zeilsloep. Belangrijk detail. Omdat het een open boot is en we geen kajuit hadden ging er een tent mee. Nog een belangrijk detail: ik hou niet erg van kamperen. Er moest een tent komen, maar wel op mijn voorwaarden. Dat werd een grote tent. Mijn man vond het glamping, ik kreperen maar met een grotere tent. Maar ik wilde het een kans geven. Dus we gingen. Pas op: lang verhaal.

Het was een mooi voorjaar, dus alle vertrouwen dat we een mooie zonnige vakantie tegemoet gingen. Er waren zelfs plannen om met die boot vanaf De Kaag, waar we lagen, naar Friesland te gaan, waar de ouders van m’n man (toen nog vriend) met hun boot lagen.

Goed, de vakantie kwam dichterbij en de weersverwachting werd met de dag slechter vanaf dag drie. Maar we hadden goede moed, zou vast gaan meevallen. Wij vertrokken, namen de staande mastroute door Amsterdam, was geweldig, wij blij. Zonder problemen zijn we in Enkhuizen uitgekomen.

En toen sloeg het weer om. Desondanks leek het goed genoeg om het IJsselmeer over te steken (de boot kon ook wel wat aan) dus wij gingen op pad. Na nog geen 5 mijl bleek de wind veel sterker dan de verwachtingen lieten zien en ook kregen we de ene plensbui na de andere. Dus we keerden om, terug naar Enkhuizen. We waren er ook achter gekomen dat onze zeil pakken niet meer waterdicht waren. En er was geen budget om ter plekke nieuwe te kopen.

Terug in Enkhuizen dus. Dit bleek een heel verstandig besluit, inmiddels woei het stevig en kwam ook de regen met bakken uit de hemel. We zagen het niet zitten om de tent in dat weer op te zetten dus op zoek naar een hotel. Maar helaas, alles was of vol, of te duur of onze hond was niet welkom. Dus toch die tent.

Na een paar verwaaide en verregende dagen konden we verder. Dachten we: motorpech. Dynostart van de antieke Volvo motor stuk. Gelukkig kregen we hem met hulp van de havenmeester aan de praat dus met draaiende motor en samengeknepen billen gingen we naar Hoorn. Met windkracht 6 tegen.

In Hoorn konden we een nieuwe dynostart kopen, wat wel de motor problemen oploste (nog niet wetende wat er nog zou komen) maar wel het budget verder opsoupeerde. Als net afgestudeerden was dat al niet royaal. Toch maar een hotel geboekt, we waren moe, koud, nat en chagrijnig dus het was het ons waard.

De volgende dag konden we door, naar Volendam. Dwars door wiervelden, zo bleek. Dus regelmatig een klapje achteruit. In alweer stromende regen. En wind tegen, kracht 5-6. Maar we haalden het, en precies op het moment dat we Volendam binnen voeren klaarde het zowaar op! Zodanig dat we alle natte kleding besloten uit te hangen.

Marc z’n ouders hadden hun vakantie vanwege het weer afgebroken en besloten ons in Volendam te verrassen met een etentje. Dus wij van boord, alles hing nog te drogen. Dat kon wel blijven hangen, aldus m’n man, onderwijl mijn bezorgde opmerking over de zwarte lucht in de verte weg te wuiven: “nee joh, dat trekt voorbij.”

We zitten nog geen 10 minuten in het restaurant als m’n schoonvader opmerkt dat het wel een moesson lijkt buiten.



En dus was álles wat we hadden en nodig hadden om de vakantie nog een béétje draaglijk te houden tot op de laatste vezel doorweekt. En dus waren we genoodzaakt een bed and breakfast te zoeken, wat ook lukte. Met al ons natte goed dat we bij deze mensen thuis mochten uithangen.

De daaropvolgende dagen bleef het een komen en gaan van plensbuien, afgewisseld met gestage regen, immer vergezeld van een harde zuidwester en af en toe opgeleukt met een paar klappen onweer.

Na een paar dagen gingen we van Monnickendam weer richting Amsterdam. Met horten en stoten want zo bleek, er zat rotzooi in het wierfilter. Het regende, woei uit de verkeerde hoek en de bliksem sloeg ook nog vlakbij de boot in het water maar we haalden Amsterdam, met knikkende knieën en een motor die met horten en stoten protesteerde.

Gelukkig is m’n man handig en met de hulp en gereedschappen van een aardige buurman in de haven werd de motor gemaakt. En dus konden we die avond de staande mastroute nemen. Wij op tijd weg, liggen met een kleine groep tussen de verkeersbrug en spoorbrug en wachten onder het lekkende dekkleed in de regen af tot we mogen varen.

Maar helaas. Om kwart voor twaalf komt de marifoon krakend tot leven. Met een boodschap waar niemand blij van werd: alleen voor de groep die van zuid naar noord ging kon doorvaart plaaatsvinden. Wij hadden pech. En geen plek om de tent op te zetten. Dus dan maar onder het lekkende dekkleed de tijd uitzitten.

De volgende dag moesten we dus via Haarlem. Met een niet al te krachtige motor. En dus ging de brug over Zijkanaal C pal voor onze neus dicht, om pas over 4 uur weer open te gaan. Dus gooiden we de mast plat en konden we door.

Na twee compleet verregende en verwaaide dagen had ik een nog grotere hekel aan kamperen en inmiddels mijn man ook. Wat we wel heel leuk vonden was het meerdere dagen op pad met de boot en dus besloten we tijdens die vakantie ook met pijn in het hart die boot te verkopen. Er kwam een kajuit boot. En nu, weer een aantal jaar verder, hebben we dus een drijvend huis.

Nu snappen jullie wel ook meteen waarom ik niet meer weg wil met een matige tot slechte weersverwachting. Hoewel we nu altijd een degelijk dak boven ons hoofd hebben, we goede pakken hebben en als het echt vies koud blijkt we de kachel aan kunnen zetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:20

Jezus wat een horror :x. Ik heb veel kampeerervaring en het eerste dat je leert is bij wisselvallig weer nooit spullen buiten laten hangen als je weggaat.

Ik kan me zó voorstellen dat je helemaal klaar bent, dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:24

Zo, het ging net flink los op t Wolderwijd. Beste golven, van opzij, kan onze boot niet heel goed hebben.

Pleur water naar binnen omdat t luik nog iets open stond. Gelukkig de bedden niet nat. Ik wel misselijk, dat trekt gelukkig weg.

Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:41

he dat klinkt alweer als een heftige dag, waarschijnlijk totaal niet waar je op had gehoopt deze vakantie. Is het met de boot van je schoonouders goed gegaan?

En inderdaad nooit iets buiten laten hangen als het zo wisselvallig is. Had ik ook m'n eigen gevoel toen maar gevolgd hahaha. Dan hadden we klamme kleding gehad in plaats van zeiknatte.

Het was echt een rampenvakantie maar het is nog steeds een goed verhaal en ondanks alle ellende hebben we ook zeker lol gehad. Je kunt er dan ook maar beter om lachen dan huilen, al zijn we ook vaak genoeg enorm chagrijnig geweest.

Ondertussen volg ik met argusogen de verwachtingen. Als ik naar de pluim kijk zie ik dat het 2-3 iets beter wordt, nog net voor onze vakantie begint, en wordt het meteen daarna al weer minder. Hoop dat het echt mooi wordt en blijft, ik wil verdorie zomer in plaats van herfst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:36

Lekker klotsen op het A'dam-Rijnkanaal :').

Het zure is, we zijn bijna thuis en het weer slaat helemaal om in positieve zin... Maar goed, een weekje thuis met zon is ook wel lekker en met de motorpech e.d. was doorvaren ook wel een gok geweest.

Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:59

Wat ontzettend balen San! Hopelijk hebben jullie ook mooie momenten gehad waar jullie je aan vast kunnen houden en blijft er niet een gevoel achter dat de vakantie is mislukt. Hopelijk kunnen jullie er nog een leuke laatste week van maken.

Hier wordt het twee dagen mooi weer (net voor mijn vakantie) maar lijkt het daarna alweer snel minder te worden, veel bewolking, wind uit het westen en kans op regen alweer. Dus valt toch wat tegen haha.

Ondertussen lijken alle plannen die wij hadden te moeten wijzigen. Onze auto is gisteren weggesleept dus dat gaat geld kosten. We zaten al op een punt dat we niet veel meer in deze auto willen investeren dus dit is de druppel. Deze moet weg. Dat betekent ook dat ons vakantiebudget in de auto zal moeten worden gestoken, we op zoek moeten naar een auto dus daar zal mogelijk het begin van de vakantie aan worden besteed en ook is hiermee de optie verder weg (is duurder) weg en de optie met de auto als het weer slecht is is weg. Grrr.

Oftewel: dat wordt dichter bij huis blijven, minder zeilen want auto zoeken, weinig tot niet uit eten en als het rotweer wordt zijn we chagrijnig

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:31

Jullie hebben er ook maar pech mee, Mo :\. Wat ontzettend balen van de auto, zeg. En van de vakantie.

Mijn vriend zei t gisteren nog, vakantie is om op te laden. Zo lukt dat gewoon niet en zijn t drie weggegooide weken...

Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:24

Vervelend joh dat jullie nu helemaal niet opgeladen zijn. Herken dat gevoel wel.

We kunnen het gelukkig relativeren, je zal toch in Slovenië op vakantie zijn en moeten vluchten voor je leven. Heb dat jaren geleden meegemaakt in Tsjechië dat het gebied om ons heen in een dag in een kolkende massa water veranderde (wij zaten hoger gelegen en waren veilig), das echt heel heftig.

Maar goed, alsnog wel balen want alle buitenland opties zijn weg nu dus we zijn volledig afhankelijk van het weer. Het is niet anders, we maken er wel wat van. Het is en blijft bovendien best wel een champagne probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:32

Ja, je hebt helemaal gelijk. Wij kunnen het ook prima relativeren, geen inferno's, overstromingen of hagelstenen zo groot als golfballen.

Hopelijk kunnen jullie toch nog van jullie vakantie genieten +:)+

Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:32

Hoe is het met iedereen? Nog wat kunnen genieten van het mooie weer afgelopen weken?

Hier in ieder geval zeker, wel daardoor vaak moeten motoren omdat er geen wind was maar goed das niet erg. Veel voor anker gelegen, mooie plaatsen bezocht en zowaar nog gezwommen.

Helaas is het mooie weer nu wel echt op en liggen we in Den Osse te wachten tot de regen- en onweersbuien wegtrekken. We hebben nog een week vakantie en hebben besloten via de staande mastroute terug te gaan. We hebben geen haast dus dat is fijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:56

Zo, schop omhoog :D

Wij zijn de boot weer aan het klaarmaken voor het zeilseizoen. Die hopelijk beter is dan vorig jaar :=.

Paar dingen die wel echt gedaan moeten worden (het hout, er is een raampje lek, en de kuip heeft echt tlc nodig).

Eind van t seizoen gaat de boot het water uit, naar binnen en gaan we (lees, mijn vriend) de boel aanpakken.

Maar voor nu, ik heb net de boel lekker laten luchten, de sierkussens, gordijntjes, fleecedekens, een deel van de handdoeken en de keukendoeken die nog hingen mee naar huis om te wassen. En ik heb eindelijk de grote kussens van de zithoek mee naar huis en de oude skaileren poepbruine hoezen eraf gesloopt. En ze vervangen voor een hoezen van een fris stofje, met rits, zodat ik die ook kan wassen als t seizoen weer begint :D.

Afbeelding
Zo waren ze, lekker jaren 70 bruin :)). We hadden er kleden over, maar dat werkt toch niet lekker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu dus mooie hoezen. Ze passen goed, dus dat gaat de boel binnen al een stuk meer oplichten (alles is bruin :)) ).

Donderdag ga ik weer naar de boot met de eerste lading fris gewassen wasgoed, dan gaan de kussens ook mee en kan ik de zithoek verder schoonmaken/klaarmaken.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:50

Mooie kleur, dat zal inderdaad een flink verschil maken! Heerlijk he, zo'n voorjaarsschoonmaak <3
Wij gaan in Juni het water uit, zodra er weer veel ruimte is op de werf. Nieuwe antifouling en wat afsluiters vervangen. Ik ben heel benieuwd hoe het er onder water uit ziet, na de reparaties 3 jaar geleden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:16

Ja, zeker. Ik moet nog wel een paar keer. Beetje last van schimmel, binnen.

Donderdag weer die kant op, weer even lekker luchten en de dekbedden e.d. mee naar huis om te wassen en uit te hangen.

In juni het water uit, gaat ze lang op de kant? Wel interessant, de onderkant bekijken, vind ik altijd.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:22

Oh ja, schimmel hebben wij ook altijd in de winter. De dekbedden enzo bewaar ik altijd in vaccuumzakken, en die blijven verrassend fris :Y) En zodra het wat warmer wordt neem ik inderdaad ook alles mee naar huis voor een wasbeurt.

Wij gaan hopelijk voor ongeveer een weekje de kant op, en stel dat het meer werk blijkt dan plakken we er een week aan vast. We hebben de hele maand Juni vakantie, dus hopelijk snel weer terug het water in, en dan nog een paar weken zeilen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:27

8nnemiek schreef:
Oh ja, schimmel hebben wij ook altijd in de winter. De dekbedden enzo bewaar ik altijd in vaccuumzakken, en die blijven verrassend fris :Y) En zodra het wat warmer wordt neem ik inderdaad ook alles mee naar huis voor een wasbeurt.

Wij gaan hopelijk voor ongeveer een weekje de kant op, en stel dat het meer werk blijkt dan plakken we er een week aan vast. We hebben de hele maand Juni vakantie, dus hopelijk snel weer terug het water in, en dan nog een paar weken zeilen :D

Ja, die heb ik idd ook in vacuum zakken. Maar toch, er gaat toch een bepaald geurtje in zitten. Dus ik ga ze lekker uithangen van t weekend.

Oh, een week tot twee weken is goed te overzien +:)+. Hopelijk valt het goed mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:07

Afbeelding

Hier is het 'leefgedeelte' weer lekker schoon. Alles gewassen en gesopt. Van t weekend het slaapdeel doen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:42

<3 heel mooi!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:59

Dank je wel <3.

Nu nog meer zin om de muren lichter te maken. Ik wilde het eerst wit schilderen, maar zit nu aan een whitewash te denken.

En ik wil nog kussens maken voor de rugleuningen. De vorige eigenaren hebben de originele weggegooid. Moet nog even nadenken over hoe ik het wil doen, de rugleuning moet weggegaald kunnen worden namelijk (zit veel bergruimte achter). Ik denk dat ik een hoes met klittenbandomslag maak.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:58

Wat mooi!

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:49

Dat ziet er weer super netjes uit! Wij zitten tot onze ergernis en frustratie nog steeds in de verbouwing zodat we ook dit jaar de boot amper de tijd en aandacht kunnen geven die ze verdient. Ik kijk er zo naar uit om gewoon weer twee weken vrij te kunnen nemen om lekker te schuren en te verven! Mijn vader is dit jaar met pensioen gegaan en heeft gelukkig aangegeven dat hij best een beetje aan onze boot wil klussen naast die van hemzelf dus ik hoop dat we haar dit jaar nog door kunnen halen en dat volgend jaar weer echt groot onderhoud.

Mo_86

Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:42

Het weekend begon erg druilerig en het leek erop dat zeilen meer zelfkastijding zou gaan opleveren dan plezier maar gelukkig klaarde het op tijd op en besloten we toch los te gooien.

Zaterdag lekker gezeild en het bleef bijna tot het einde van onze tocht droog, we vergeten maar even dat we in de regen zijn aangekomen. De kop is er weer af voor dit vaar seizoen, hopelijk met veel warme en droge dagen en vele mooie tochten!

Hebben jullie nog gezeild afgelopen weekend?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:05

Dat klinkt heerlijk!

Wij hebben ook weer de eerste twee zeiltochten van het jaar achter de rug. Klein rif erin en gaan. Heerlijk! Hier inderdaad ook even nat geworden maar met aanleggen was het gelukkig weer droog.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:15

Jaloers <3.