Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:13

knollentuin schreef:
Tink89 schreef:
Ben ik niet met je eens. Ook het feit dat er gesprekken plaatsvinden, is privacygevoelige informatie. Daar heb je als buurvrouw helemaal niks mee te maken. Ook niet als je 'last' hebt van gillende kinderen.

En verder ben ik het volledig met A3a1.


Ik zou wel eens willen weten of die stelligheid t zelfde is als je in precies dezelfde situatie is als ts.
Het aanbod van woningbouw om te verhuizen vind ik attent van de woningbouw, maar als de hele omgeving zich aanpast aan de situatie veranderd er niks aan de situatie en worden de kinderen niet geholpen. De woningbouw moet wat met de veroorzakers van de overlast en niet de mensen die er last van hebben weghalen. Zo blijft t probleem in stand.
Ik verwonder me steeds meer om de schouderophalende maatschappij.
Passiviteit alom...


Ik ben alles behalve passief, maar vind wel dat het kind en het gezin het belangrijkste zijn en niet de buurvrouw die niet tegen gillende kinderen kan. Ik vind het ook een vervelende situatie voor de ts, maar privacy is privacy. Stel dat jouw buurvrouw (of dat nou terecht is of niet) klaagt en jeugdzorg vervolgens haar gaat vertellen dat ze met jou in gesprek zijn over je opvoeding. Daar heeft ze geen zak mee te maken.

En ik weet hoe schrijnend situaties kunnen zijn, mijn moeder heeft zelf een pleegdochtertje in huis wat het nodige meegemaakt heeft, maar ik vind ook dat er veel te makkelijk geroepen wordt dat instanties niks doen en kinderen maar weggehaald moeten worden en dat we dat dan ook nog aan de hele buurt moeten vertellen. En zo werkt het ook niet. Dat is namelijk helemaal niet in het belang van het kind.

En overlast is altijd een subjectief begrip. Waar de een last van heeft, vindt de ander 'gewoon kindergeluid'. Ik vind vier keer per dag gillende en bonkende kinderen geen overlast. Schreeuwende ouders wel, maar waar de grens ligt, verschilt per persoon.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:28

Mwah, er zit wel een verschil in bonkend en gillende kinderen die opgesloten zijn of in paniek omdat er een ouder door t lint gaat en bonkend en gillende kinderen die spelen en plezier hebben of een keer ruzie met elkaar hebben hé?
Ik denk zomaar dat iedereen wel ervaringen heeft met situaties die niet optimaal zijn voor kinderen en waar kinderen ( en uiteraard ook de ouders) hulp nodig hebben.
ik ken ook meerdere gevallen en in al die gevallen vraag ik me af of dat allemaal zo lang had moeten duren qua regelgeving.
Kijk als je je eerste kind niet kan verzorgen en verwaarloosd omdat je met je partner aan de drank en drugs bent en dat kind wordt uit huis geplaatst en je kan vervolgens gewoon een tweede kind op de wereld zetten wat vervolgens zwaar verslaafd en meervoudig gehandicapt geboren wordt gaat er in mijn ogen wel wat mis ja. En das maar een enkel voorbeeld dat ik hier neerzet

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:35

Ik krijg echt niet het idee dat TS last heeft van het geluid omdat het herrie is, eerder dat ze last heeft van het nare gevoel dat ze bij het gegil krijgt. Vergelijk het bijv met kinderen die hun ouders elke dag ruzie horen maken, dat vind je dan niet erg vanwege de herrie maar vanwege de emotie die het teweeg brengt.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:59

Ik lees al een tijdje mee maar wil toch reageren.
Ik vind het heel goed van je TS, dat je het beste wilt voor die kinderen en ook echt je best doet..

Daarnaast het stukje over jeugdzorg, ik heb bij jeugdzorg gelopen omdat het thuis niet goed liep.
Ik deed alles thuis omdat het anders niet gebeurde en het maakte mij gewoon kapot, waardoor ik dus een aantal keren ben weggelopen van huis, jeugdzorg heeft mij heel goed geholpen met alles, ze hebben de keus omdat ik toe 16 was bij mij gelaten, of uit huis of toch thuis blijven. Wat mijn beslissing ook zou zijn ze bleven me helpen met alles thuis, gesprekken 1 op 1 maar ook met mijn vader erbij. Tuurlijk moeten ze soms ook dingen doen en zeggen die minder leuk zijn, maar ze hebben echt het beste voor met iedereen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:33

Zo bizar dat die buurkinderen van jou zo moeten blijven leven :(

Er worden al kinderen uit huis geplaatst als ouders van kinderen met Lyme hun kinderen een behandeling geven in het buitenland ..

https://eenvandaag.atavist.com/lyme

En dat geschreeuw en gegil en gebonk.. dat moet allemaal maar jarenlang doorgaan? Onbegrijpelijk.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:48

knollentuin schreef:
Ik roeptoerwr omdat er te weinig gebeurd, wat gebeurd er in geval van ts???
Hoe moeilijk is het om bv iemand 24 u in het huis van ts te zetten die hoort wat er gebeurd bij de buren en daarna op gesprek gaat?
Of meteen ingrijpt als er gebonk en geschreeuw is? Dossier vormen en niet met de hedendaagse wachttijden alles duurt zooooolaaaannnggg.
Het is een grote trage logge toestand geworden in alle hulpverlening door de papieren verplichting voor de hulpverleners, ze zitten vast aan protocollen.daar moet echt iets veranderen vind ik. Meer mogen handelen en zijn op de plekken waar t nodig is ipv achter je buro op toestemming moeten wachten tot je een brief mag sturen.


Je roeptoetert omdat je maar wat roept, zonder maar op uitvoerbaarheid te letten.
Zonder op de impact van een eventuele uitvoerbaarheid te letten.
Omdat er kennelijk nog niet vast is gesteld dat er kindermishandeling is.
Omdat, ouders met hulp de kans moeten krijgen, nieuwe gedrag te creëren.
je bent enorm ongenuanceerd.

Er is hulpverlening bij betrokken, als die graag bij TS in huis hadden willen zitten, hadden ze dat wel gedaan.
Maar ook nu, je roept wat, TS legt alles keurig vast, er wordt dossier aangemaakt.
Er zijn hulpinstanties bij betrokken, zo gaat dat in Nederland.

En eerlijk gezegd, blij toe dat het zo gaat in Nederland.
Dat je kinderen niet uit huis worden gehaald omdat iemand vind dat dat maar snel moet gebeuren.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:08

xxCYNNxx schreef:
dierenbescherming?? >;) >;)

:P


Ik lig hier helemaal in een deuk, reageerde precies als jij.

Erg vervelend ts dat de instantie's niks doen.
Zijn echt laks.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:17

Helaas is het in NL verschillende keren goed fout gegaan en kunnen deze kinderen het niet meer navertellen, omdat er dus niet werd ingegrepen.
Deze kinderen leren dus dat het normaal is om tegen elkaar te schreeuwen en waarschijnlijk ook klappen krijgen, wat waarschijnlijk als gevolg kan hebben dat ze dit later op hun eigen kinderen ook toepassen want het is toch normaal.
En wij met z'n allen maar schelden op van die aso kinderen die geen manieren kennen, schreeuwen, klasgenootjes kunnen gaan slaan enz.
Het is om triest van te worden ook de reacties van sommige hier, bv maar goed dat ze mij niet horen zou ik ook zo jeugdzorg op de stoep hebben staan, waar gaat dit over schreeuwen/slaan tegen/van kinderen heeft nog nooit geholpen alleen een soort van opluchting gegeven voor de ouders.
Mooi woord ervoor is onmacht.

Gedegen onderzoek is het eerste dat moet gebeuren en er zal best met de juf/meester op school worden gesproken en met de ouder/ouders worden gepraat.
Dit is al lang aan de gang en niemand wordt gelukkig van deze situatie.
TS probeert voor de kinderen hier wat aan te doen maar wordt soms neergezet als aansteller, bemoeial.
TS ik vind het bewonderingswaardig dat je de situatie voor deze kinderen wil verbeteren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:15

Maar wie zegt dat ze geslagen worden?
Had ik niet ergens gelezen dat er geen blauwe plekken zijn?

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:27

bruintje123 schreef:
Maar wie zegt dat ze geslagen worden?
Had ik niet ergens gelezen dat er geen blauwe plekken zijn?


Moet je gelijk blauwe plekken krijgen dan van een paar tikken?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:46

Als het er zo ernstig aan toe gaat als sommige weer willen wel ja.
Uit huis plaatsen gebeurt namelijk niet snel bij alleen verbale mishandeling en niet te bewijzen tik.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:58

Ik word een beetje moe van het afkatten van de hulpverlening door sommige mensen hier :O
Misschien moeten degenen die dit verkondigen eens 1 dagje meedraaien met de jeugdbescherming en ontdekken wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb veel respect voor de mensen die er werken want het is moeilijk, zwaar en ondankbaar werk. En gewoon voor een basissalaris.

Er zijn inderdaad voorbeelden van kinderen die de ernstige mishandeling en verwaarlozing van hun ouders en familie niet hebben overleefd.
Dit blijft in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de daders.
De hulpverlening komt pas daarna. En ja, daar zijn ook (inschattings-)fouten gemaakt; niets menselijks is hen vreemd.
Maar om daarmee de volledige hulpverlening over één kam te scheren en af te doen als een soort kindermoordenaars (want ze grijpen blijkbaar niet in omdat ze daar te laks voor zijn 8)7 ) is volslagen ridicuul en getuigt alleen maar van een gebrek aan kennis van deze instanties.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:05

Kinderen worden niet alleen maar uit huis geplaatst als ze blauwe plekken hebben.
Ook als er geen zichtbare mishandeling is, maar er wel aanwijzingen zijn, is het al genoeg.

Ik kan even niet 1 2 3 terug vinden bij welke instantie je nu precies zit.
Maar ook die zitten aan regels vast.
Tuurlijk zou het fijn zijn als het allemaal wat sneller gaat.
Maar alles zit overal bom vol!
Als je je kindje aanmeld bij ggz, is een jaar wachttijd echt niet raar.

Waarschijnlijk gebeurd er op de achtergrond echt wel genoeg dingen.
En school - huisartsen - dokters.
Worden altijd gelijk op de hoogte gesteld.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:40

Nikass schreef:
Ik word een beetje moe van het afkatten van de hulpverlening door sommige mensen hier :O
Misschien moeten degenen die dit verkondigen eens 1 dagje meedraaien met de jeugdbescherming en ontdekken wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb veel respect voor de mensen die er werken want het is moeilijk, zwaar en ondankbaar werk. En gewoon voor een basissalaris.


Ik denk dat het goed is om dit te zien als kritiek op het systeem. Je kunt prima respect hebben voor betrokken individuele medewerkers, en toch erkennen dat de organisatie waarin ze werken steken laat vallen. Dat is dan geen persoonlijk verwijt naar die hulpverleners, maar terechte kritiek naar de lagen daarboven: de lagen die te weinig betalen, te grote caseload neerleggen bij de individuele hulpverleners, te verstrikt raken in bureaucratie zodat de kwaliteit eronder leidt...

Juist om je eigen werk te verbeteren kun je beter steun zoeken in de mensen die graag een goede jeugdhulpverlening willen. Dus niet 'moe' worden van de kritiek (het is geen afkatten), maar juist blij zijn dat zoveel mensen hetzelfde willen als jij. Geef ze mogelijkheden om iets met die kritiek te doen.

Ik denk dat het bv zin heeft als meer mensen bij hun gemeente aangeven (in gemeentelijke verkiezingen, rond aanbestedingen en in het algemeen) dat gemeenten niet alleen maar goedkoop in moeten kopen, maar goed moeten letten op goede arbeidsvoorwaarden en haalbare caseloads.
Geef aan hoe mensen klachten in kunnen dienen als dingen niet goed gaan. Dat klinkt eng, dat begrijp ik, maar uiteindelijk is dat de weg naar verbetering.

(En aan alle jeugdhulpverleners: ik hoop dat je lid bent van de vakbond en/of MR en/of andere gezamelijke organisaties die de kwaliteit van werk kunnen bevorderen! Want jullie willen gewoon goed werk doen, en het werk verdient dan ook dat iedereen die er werkt dat zo goed mogelijk kan doen. Als er mogelijkheden zijn waarop ik die acties kan steunen, dan ben ik daartoe bereid.)

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:07

Waarom is het privacy inbreuk als een instantie bij degene die de klacht indient meldt dat ze ermee bezig zijn?

Als ik in het ziekenhuis zit en het loopt uit vind ik het ook fijn als er gezegd wordt dat het uitloopt.
Dat haalt mijn boosheid weg.

Als je niks hoort heb je het idee dat er niks mee gedaan wordt.
Dat buurkinderen aan hun lot worden overgelaten.

Offtopic: wij hebben weleens buurtbemiddeling ingeschakeld. Die vertelde ons ook dat ze binnen x tijd met die mensen gingen praten. Niet wat er is besproken. Maar wel datje klacht serieus wordt genomen.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:50

Shadow wat bedoel je met om je eigen werk te verbeteren?

Ik vind het hier in dit topic wel degelijk afkatten want het is geen inhoudelijk beargumenteerde kritiek maar alleen maar roepen dat "de hulpverlening niks doet".
Dat is imo gewoon geen kennis van zaken hebben. Ik hoor nergens iemand inhoudelijk beargumenteren waar de hulpverlening hier steken laat vallen. Dat kan ook helemaal niet, want we weten niet wat de jeugdbescherming of andere hulpverlening in deze situatie aan het doen is.

En elke hulpverleningsubstantie heeft gewoon een klachtenregelemebt hoor, voor iedereen beschikbaar. Een beetje onzin dat dat "eng" zou zijn. Professionele hulpverleners hebben er geen enkele moeite mee om cliënten te wijzen op de klachtenregeling.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 05:43

Het is half 6 in de ochtend ennn de wekker aka de kinderen zijn alweer even bezig. Het is de laatste tijd steeds vroeger. 5/6 uur is geen uitzondering. Dan door tot kwart over 8, want dan gaan ze naar school. Hoewel afgelopen week niet, met de vakantie. Dat was dus echt een hel van een week. Ben kapot moe.

We hebben ondertussen buurtbemiddeling gehad, al enige tijd terug. We zagen het gesprek best pessimistisch in. Ik dacht dat we onmogelijk een open en nette dialoog konden houden.

Maar het gesprek tussen ons en de buren liep heel fijn en gemoedelijk.

Zeker toen ik de situatie uitlegde van mijn chronische pijn en mijn moeilijke nachten etc, was er veel begrip.

Het werd ook niet afgedaan als dat we zeurden. Ze begrepen onze klachten absoluut en schoten niet in de verdediging. Ook begrepen ze het dat we naar de woningbouw waren gestapt en nu bemiddeling. Ze vonden het niet leuk, maar er was geen verwijt. Ik moet eerlijk zeggen dat alleen al het valideren van dat wij geen vervelende buren waren die teveel zeurden, al een opluchting was.

De buren waren ook moe en kapot van de stress, want ook zij zitten er natuurlijk elke ochtend en dag mee. Dus ze begrepen onze klachten prima.

Van hun kant kregen we enige verklaringen voor het gedrag van de kinderen, het kabaal en hun gedrag. Ik ga daar verder niet op in, maar daardoor kregen wij ook wel begrip voor hun situatie.

Maar met begrip is het probleem nog niet opgelost. Het probleem blijft ondanks al het begrip en er is ook geen kant en klare oplossing.

Ik vroeg of ze hulp hadden. Ze hebben veel hulp gehad, maar ondertussen is er geen hulpverlening meer, niet van VTD, Jeugdzorg of wat dan ook. Wat mij best verbaasde. Ik vroeg of ze geen hulp meer wilde hebben in de toekomst omdat ze zeiden ook met hun handen in hun haar te zitten en niet meer wisten wat ze nog konden doen. Ze hadden al van alles geprobeerd en niet het idee dat de instanties hielpen. Ze waren blij er een paar maanden geleden van de begeleiding af te zijn en dat willen ze zo houden.

Toch bespraken we enkele dingen, zoals dat zij de kinderen van kamers zouden wisselen zodat de grootste lawaai maker geen muur met ons deelde. Ook zouden ze op het gebonk letten overdag.

Spelende kinderen betekend kabaal en af en toe gebonk, prima, maar een hele dag gebonk, een paar keer km de week, is wat te gek.

Dus ze zouden hun best doen, en wij zouden met klachten hun aanspreken. Daarnaast zou mijn vader met de jongste praten, want die huilde nu elke avond als hij naar bed moest omdat hij bang was dat de 'boze buurman' op de muren zou bonken in de nacht. Dat was niet mijn vader, maar ik, die 2 nachten vanuit woede en moeheid tegen de muur trapte als het kind schreeuwde of gilde :'). Maar hij was dus bang voor de boze buurman, arm kind. Ik voelde me wel een beetje banketstaaf haha. Maar mijn vader heeft hem gerust gesteld en sindsdien gaat hij niet meer met angst naar bed.

We hebben ook weer redelijk contact met de buren, wat fijn is. We kunnen weer hoi zeggen, knopen een gesprek aan en de kinderen komen weer naar ons toe.

Fijn dus... behalve dat er qua lawaai niks is veranderd. Helemaal niks. Van kamers hebben ze niet gewisseld. Zelfs niet 1 nacht, want de kinderen wilden niet wisselen. Ze hadden het een avond uitgeprobeerd door ze van kamer te laten wisselen (maar niet de meubels etc) wat ze natuurlijk niet wilden, dus het was een gekrijs en toen hebben ze het opgegeven.

Overdag is er net zoveel lawaai. Zeker afgelopen week, want het was vakantie. Vandaag was het echt belachelijk. Vanaf 11 uur tot 5 vanavond was het alleen maar super veel gebonk. Alsof de kids de hele dag met een hamer tegen de muur sloegen

Er is echt niks veranderd. Dat heeft me toch weer gepikeerd gemaakt. Ik heb/had begrip verkregen voor hun problemen in de ochtend... Daar kunnen ze echt weinig aan doen. Hoe vervelend ook, ik zou zelf ook geen oplossing weten. Behalve dat ik vind dat ze hulp moeten krijgen van een instantie, maar dat is niet aan mij.

Dus overlast van het gillen en huilen in de ochtend moeten we mee leren leven, hoe rot ook. Maar aan het kabaal van gespeel gedurende de dag word ook gewoon niks aan gedaan. Zoals ik al zei, kinderen spelen en wat lawaai, prima. Maar dit is meer dan wat lawaai en het word zo gelaten. Dan vraag ik me toch echt af hallo? Jullie weten nu onze situatie en onze klachten. Begrepen het en beloofden erop te letten. Het inperken van speel lawaai is een stuk makkelijker dan een overstuur kind stiller krijgen. Toch word er geen moeite gedaan om het, waar het kan, in te perken heb ik het idee..

Ik ga morgen heen en het nog eens aankaarten. We hebben immers met elkaar afgesproken dat we gewoon naar elkaar toe kunnen komen met klachten en problemen. Ondanks dat vind ik het wel spannend en ook vervelend het te moeten doen. Zeker omdat ik de nu redelijk goede relatie niet wil beschadigen.

Maar er is nog net zoveel overlast...

Wel moet ik toegeven dat de zorgen om de kinderen minder zijn. Ik vermoed niet meer dat ze fysiek hard worden aangepakt. Of tenminste, minder erg dan ik dacht. Wat wel een geruststelling is. Ik heb weleens wat gezien van zijn boosheid naar de kinderen toe en dat hij behoorlijk ruw was, maar door het gesprek met de buurvrouw haar vriend, denk ik niet dat zoiets met regelmaat voorkomt. Ook door het zien van zo'n 'episode' van gegil en gehuil in hun achtertuin, dat er dus echt zoveel geluid uit komt terwijl er fysiek niets gebeurd weet ik dus nu ook dat het gegil allemaal geen gevolg is van slaag, maar dat hij dus een paar keer vanwege het gegil van de kinderen uit onmacht en radeloosheid ruw met ze is geweest. Wat ook niet goed is, maar toch een stuk minder erg dan structurele mishandeling.

Hoewel dat natuurlijk heel mooi is, als dat soort dingen niet gebeuren daar in huis (zeker weten kunnen we het nooit), de overlast word er helaas niet minder.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 06:37

Heb je de buren al eens in jouw huis uitgenodigd terwijl de kids aan het "bonken" zijn?
Vaak moet je zelf iets ervaren om het goed te snappen,

Wij hebben een parket zaak, soms ligt er een laminaat of parket vloer tegen de muur aan en dat maakt dat het geluid via de vloer door gaat naar de buren. Als wij er bij gehaald worden en de vloer rondom vrij zagen, is de overlast ook weg of in ieder geval het geluid veel minder

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:34

Kun je ze niet opgeven voor dat programma met The Nanny...Jo Frost....

Sterkte.....dit is al verschrikkelijk om te lezen maar om mee te maken pffff...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:07

Wij maken momenteel hetzelfde mee en gaan verhuizen.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:08

Sterkte Eline, wat een rot situatie.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:19

Wat rot dat het niet verbetert. Kennelijk hebben de kinderen daar alles voor het zeggen.
Sterkte.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:52

Jee,er verandert dus niets ....maar ben jij de hele dag thuis en die kinderen ook?Ik denk dat ik persoonlijk zou gaan verhuizen,om nog vijf jaar om half 6wakker geschreeuwt te worden zou ik niet trekken,en met jouw gezondheid helemaal niet!sterkte!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:01

Dus de structurele mishandeling waar je eerst over sprak en op basis waarvan een boel Bokkers riepen dat de kinderen direct, meteen, zonder verdere gedoe, uit huis moesten worden geplaatst, blijkt na een goed gesprek geen structurele mishandeling te zijn? Ik snap je zorgen en goed dat je het bespreekt, maar wees toch een beetje voorzichtig met beweringen over mishandelingen enzovoort. Wat op internet staat, krijg je er nooit meer af. Stel je voor dat je buren, waar je nu dus mee on speaking terms bent, dit op één of andere manier onder ogen krijgen?

ElineS schreef:
Het is half 6 in de ochtend ennn de wekker aka de kinderen zijn alweer even bezig. Het is de laatste tijd steeds vroeger. 5/6 uur is geen uitzondering. Dan door tot kwart over 8, want dan gaan ze naar school. Hoewel afgelopen week niet, met de vakantie. Dat was dus echt een hel van een week. Ben kapot moe.

We hebben ondertussen buurtbemiddeling gehad, al enige tijd terug. We zagen het gesprek best pessimistisch in. Ik dacht dat we onmogelijk een open en nette dialoog konden houden.

Maar het gesprek tussen ons en de buren liep heel fijn en gemoedelijk.

Zeker toen ik de situatie uitlegde van mijn chronische pijn en mijn moeilijke nachten etc, was er veel begrip.

Het werd ook niet afgedaan als dat we zeurden. Ze begrepen onze klachten absoluut en schoten niet in de verdediging. Ook begrepen ze het dat we naar de woningbouw waren gestapt en nu bemiddeling. Ze vonden het niet leuk, maar er was geen verwijt. Ik moet eerlijk zeggen dat alleen al het valideren van dat wij geen vervelende buren waren die teveel zeurden, al een opluchting was.

De buren waren ook moe en kapot van de stress, want ook zij zitten er natuurlijk elke ochtend en dag mee. Dus ze begrepen onze klachten prima.

Van hun kant kregen we enige verklaringen voor het gedrag van de kinderen, het kabaal en hun gedrag. Ik ga daar verder niet op in, maar daardoor kregen wij ook wel begrip voor hun situatie.

Maar met begrip is het probleem nog niet opgelost. Het probleem blijft ondanks al het begrip en er is ook geen kant en klare oplossing.

Ik vroeg of ze hulp hadden. Ze hebben veel hulp gehad, maar ondertussen is er geen hulpverlening meer, niet van VTD, Jeugdzorg of wat dan ook. Wat mij best verbaasde. Ik vroeg of ze geen hulp meer wilde hebben in de toekomst omdat ze zeiden ook met hun handen in hun haar te zitten en niet meer wisten wat ze nog konden doen. Ze hadden al van alles geprobeerd en niet het idee dat de instanties hielpen. Ze waren blij er een paar maanden geleden van de begeleiding af te zijn en dat willen ze zo houden.

Toch bespraken we enkele dingen, zoals dat zij de kinderen van kamers zouden wisselen zodat de grootste lawaai maker geen muur met ons deelde. Ook zouden ze op het gebonk letten overdag.

Spelende kinderen betekend kabaal en af en toe gebonk, prima, maar een hele dag gebonk, een paar keer km de week, is wat te gek.

Dus ze zouden hun best doen, en wij zouden met klachten hun aanspreken. Daarnaast zou mijn vader met de jongste praten, want die huilde nu elke avond als hij naar bed moest omdat hij bang was dat de 'boze buurman' op de muren zou bonken in de nacht. Dat was niet mijn vader, maar ik, die 2 nachten vanuit woede en moeheid tegen de muur trapte als het kind schreeuwde of gilde :'). Maar hij was dus bang voor de boze buurman, arm kind. Ik voelde me wel een beetje banketstaaf haha. Maar mijn vader heeft hem gerust gesteld en sindsdien gaat hij niet meer met angst naar bed.

We hebben ook weer redelijk contact met de buren, wat fijn is. We kunnen weer hoi zeggen, knopen een gesprek aan en de kinderen komen weer naar ons toe.

Fijn dus... behalve dat er qua lawaai niks is veranderd. Helemaal niks. Van kamers hebben ze niet gewisseld. Zelfs niet 1 nacht, want de kinderen wilden niet wisselen. Ze hadden het een avond uitgeprobeerd door ze van kamer te laten wisselen (maar niet de meubels etc) wat ze natuurlijk niet wilden, dus het was een gekrijs en toen hebben ze het opgegeven.

Overdag is er net zoveel lawaai. Zeker afgelopen week, want het was vakantie. Vandaag was het echt belachelijk. Vanaf 11 uur tot 5 vanavond was het alleen maar super veel gebonk. Alsof de kids de hele dag met een hamer tegen de muur sloegen

Er is echt niks veranderd. Dat heeft me toch weer gepikeerd gemaakt. Ik heb/had begrip verkregen voor hun problemen in de ochtend... Daar kunnen ze echt weinig aan doen. Hoe vervelend ook, ik zou zelf ook geen oplossing weten. Behalve dat ik vind dat ze hulp moeten krijgen van een instantie, maar dat is niet aan mij.

Dus overlast van het gillen en huilen in de ochtend moeten we mee leren leven, hoe rot ook. Maar aan het kabaal van gespeel gedurende de dag word ook gewoon niks aan gedaan. Zoals ik al zei, kinderen spelen en wat lawaai, prima. Maar dit is meer dan wat lawaai en het word zo gelaten. Dan vraag ik me toch echt af hallo? Jullie weten nu onze situatie en onze klachten. Begrepen het en beloofden erop te letten. Het inperken van speel lawaai is een stuk makkelijker dan een overstuur kind stiller krijgen. Toch word er geen moeite gedaan om het, waar het kan, in te perken heb ik het idee..

Ik ga morgen heen en het nog eens aankaarten. We hebben immers met elkaar afgesproken dat we gewoon naar elkaar toe kunnen komen met klachten en problemen. Ondanks dat vind ik het wel spannend en ook vervelend het te moeten doen. Zeker omdat ik de nu redelijk goede relatie niet wil beschadigen.

Maar er is nog net zoveel overlast...

Wel moet ik toegeven dat de zorgen om de kinderen minder zijn. Ik vermoed niet meer dat ze fysiek hard worden aangepakt. Of tenminste, minder erg dan ik dacht. Wat wel een geruststelling is. Ik heb weleens wat gezien van zijn boosheid naar de kinderen toe en dat hij behoorlijk ruw was, maar door het gesprek met de buurvrouw haar vriend, denk ik niet dat zoiets met regelmaat voorkomt. Ook door het zien van zo'n 'episode' van gegil en gehuil in hun achtertuin, dat er dus echt zoveel geluid uit komt terwijl er fysiek niets gebeurd weet ik dus nu ook dat het gegil allemaal geen gevolg is van slaag, maar dat hij dus een paar keer vanwege het gegil van de kinderen uit onmacht en radeloosheid ruw met ze is geweest. Wat ook niet goed is, maar toch een stuk minder erg dan structurele mishandeling.

Hoewel dat natuurlijk heel mooi is, als dat soort dingen niet gebeuren daar in huis (zeker weten kunnen we het nooit), de overlast word er helaas niet minder.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:03

Misschien aan mod vragen om titel aan te passen. Die klopt immers niet.