Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:02

Je kan volgens mij van alle cups het steeltje afknippen, daarvoor hoeft je geen andere te kopen.

Corine, nog niet de oplossing gevonden?

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:06

Klopt, maar bij deze blijft er iets uitsteken en is dus niet zo mooi afgerond als de meluna basic. Nog korter afknippen is geen optie. Dan knip ik, denk ik, de cup lek.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:48

De Claricup heeft dat ook (of bedoelde je die?). De Meluna en ook de Lunette kun je helemaal trimmen, die hebben een afgeronde onderkant.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:00

Jawel, ik moet zeggen dat ik goed bevriend ben geraakt met de diva.
Mijn eerste dagen bloed ik hevig waardoor het soms een waar slagveld lijkt, maar alsnog gaat het nu goed.
Ik heb mijn draai gevonden met dat ding. Moet er wel echt ff de tijd voor nemen.
Maar deze week gaat echt soepel.
Heb ook nog niet gehad dat hij uitviel...

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:34

Ik heb mijn draai er inmiddels ook mee gevonden, afgelopen menstruatie helemaal niks anders hoeven gebruiken!
Ik was echt superblij :D
Hopelijk blijft het zo, heerlijk die vrijheid!
Het enige wat ik heel jammer vind is dat je nagels zo vies worden van dat gehengel in dat bloedbad. Wat doen jullie daartegen?

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:06

Ja dat vind ik ook wel een dingetje... vooral de eerste dagen.
Ik knip ze nu maar kort (toch meest praktisch) dan is het wel te doen...
In ieder geval snel onder de koude kraan na het hengelen en niet afvegen daar blijft het extra lang door zitten heb ik het idee.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:56

Het probleem is een beetje dat op de meeste toiletten waar ik kom geen fonteintje in het toilet zelf aanwezig is, daarvoor moet je naar de gemeenschappelijke ruimte van het toilet -O-

MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 15:08

watchthesky schreef:
Het probleem is een beetje dat op de meeste toiletten waar ik kom geen fonteintje in het toilet zelf aanwezig is, daarvoor moet je naar de gemeenschappelijke ruimte van het toilet -O-


Hoe vaak moet je verschonen?

Ik redt het gelukkig met twee keer per dag en kan dus gewoon thuis.

Ff flesje water mee naar toilet?

Ik heb trouwens nooit bloed oid aan mijn vingers bij het verschonen. Misschien minder heftig ongesteld?

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:52

hoe koken jullie zo iets uit? gewoon in een steelpannetje op het vuur? zal mijn moeder leuk vinden haha

meintje

Berichten: 1835
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:57

In een sterilisatie-ei in de magnetron

J0anieke

Berichten: 4948
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:24

ik deed het eerst in een pannetje met water op het vuur idd (wel zelf een klein pannetje gekocht bij de action speciaal voor dit). Nu heb ik ook zon sterilisatie ei.

MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:16

Hier ook een sterilisatie-ei voor in de magnetron. Ideaal, in een paar minuten gereed en hygienisch.
Ondanks dat het misschien niet raar is vind ik in een pannetje toch niet zo'n fris idee.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:08

Ik moet best vaak legen Marlies, en ik zit naast het waterapparaat op het werk, dus met een flesje naar het toilet is een beetje vreemd (wij hebben zo'n baliedame die letterlijk ALLES in de gaten houdt en commentaar levert).
Denk dat ik wel drie - vier keer op het werk moet legen op de zwaarste dag. -O-

Ik maak de cup eerst schoon met van dat wasmiddel ervoor en daarna kook ik hem uit in een pannetje. Ik heb dat ei ook ergens liggen, maar in het pannetje vind ik beter werken. In het ei krijg je zo'n witte kalkwaas over de cup, omdat het water geheel verdampt en wij hier heel hard water hebben.

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:52

Ik gebruik nu voor de 3e dag de organicup en ik ben eigenlijk wel erg tevreden. Ik heb wel behoorlijk wat moeite met hem er uit krijgen en hem er weer in doen. Hij zit of erg diep waardoor ik alleen bij het steeltje kan komen en dan duurt het soms erg lang voordat ik hem eruit kan krijgen. Toen ik hem wat lager probeerde in de brengen lekte het er gewoon langs en voelde ik het steeltje zitten, dus ik denk haast dat hij wel zo 'hoog' moet. Ik kan er dan alleen maar bij als ik op het toilet zit of gehurkt :o gelukkig ben ik veel thuis deze week en kan ik mooi een beetje oefenen.
Hebben jullie dit trouwens ook?

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:58

Kwestie van leren persen... (?)
Dan kun je er zo bij!

MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:21

Watchthesky, dat is wel erg vaak, brr dan ben ik wel gezegend wat dat betreft.
Cup whipes van Lunette heb ik ook maar puur voor noodgevallen en daardoor nog nooit gebruikt.

Belachelijk eigenlijk hè, tampons ed is heel normaal om mee rond te sjouwen bij wijze van en een flesje water mee naar toilet niet.

Eleadoras, inderdaad kwestie van leren persen. Aan het begin en het einde van mijn periode kruipt die van mij ook omhoog, dan even flink persen en je hebt hem zo te pakken.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:53

Ik denk dat ik de slag te pakken heb bij deze cup *\o/* deze keer maar 2 maal een paar druppels verloren.

Heb nu de origami vouw, maar dan omgekeerd inbrengen en dan de cup even naar voor en achteren bewegen (dit klinkt zo plastisch :') ) om het goed te krijgen. Ik heb het idee dat ie niet goed uitklapt, ik kan hem ook niet draaien. Heb ook net iets meer ververst op ergere dagen en dat lijkt ook te helpen.

Hoop dat het nu zo'n beetje opgelost is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:04

Ik denk dat ik met cup gebruik en eventuele randzaken gewoon heel lomp eerlijk zou zijn , direct wind uit de zeilen halen
Of nog simpeler bij een opmerkingen makende collega , " goh, dat gaat je geen fluit aan :wave: "

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:33

Vreemde wereld ja als je niet gewoon een flesje water mee kan nemen naar het toilet. Ik zou ook gewoon iets zeggen als dat het haar niks aangaat en lekker een flesje water meenemen. In de gebruiksaanwijzing van mijn cup staat overigens dat tussendoor eens schoonmaken met alleen een papiertje om het wat te legen ook prima is, als je het dan 's avonds thuis weer wel gewoon goed schoonspoelt. Klinkt mij minder fris, maar het kan op zich wel.

Ik gebruik ook zo'n sterilisatie ei voor in de magnetron. Voor en na de week even uitkoken en dat werkt prima. Ik vond het ook niet zo'n fijn idee in een gewoon pakketje.

Eleadoras schreef:
Ik gebruik nu voor de 3e dag de organicup en ik ben eigenlijk wel erg tevreden. Ik heb wel behoorlijk wat moeite met hem er uit krijgen en hem er weer in doen. Hij zit of erg diep waardoor ik alleen bij het steeltje kan komen en dan duurt het soms erg lang voordat ik hem eruit kan krijgen. Toen ik hem wat lager probeerde in de brengen lekte het er gewoon langs en voelde ik het steeltje zitten, dus ik denk haast dat hij wel zo 'hoog' moet. Ik kan er dan alleen maar bij als ik op het toilet zit of gehurkt :o gelukkig ben ik veel thuis deze week en kan ik mooi een beetje oefenen.
Hebben jullie dit trouwens ook?


Een cup hoort eigenlijk juist heel laag te zitten, net volledig binnen zeg maar. Als het steeltje irriteert, kan je die er gewoon (deels of in z'n geheel) af knippen. Maar als wat hoger voor jou werkt, is dat natuurlijk gewoon prima ;)

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:48

Nou dat heel laag plaatsen werkt voor mij echt niet hoor... dan valt hij eruit. Hij moet voorbij mijn schaambeen zitten...

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:42

Ik ben ook overstag en heb er een besteld..Nu hopen dat het een goede is want er was veel keuze :?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:52

Ik heb de indruk dat er erg veel ongeveer hetzelfde zijn. Alleen wanneer je een specifiek probleem hebt wordt het moeilijker.

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:01

Ik heb de meluna short besteld, medium sport..
Zal binnenkort wel mogen gaan oefenen.. :-)
Ben benieuwd hoe het zal gaan, jaar of 10 geleden een cup gehad en dat was geen succes.. maar wilde het nog eens proberen.
Ben trouwens 30, normaal postuur en geen kids

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:31

Aria_zz schreef:
Ik heb de indruk dat er erg veel ongeveer hetzelfde zijn. Alleen wanneer je een specifiek probleem hebt wordt het moeilijker.


Dat lijkt zo maar het is toch echt anders...
Ik heb inmiddels een diva, meluna, mamicup, claricup en merkloos geprobeerd maar ze zijn allemaal anders. Niet alleen qua vorm maar ook qua stevigheid, dikte van de rand, aantal gaatjes en steeltje (mocht je die er niet af willen knippen toch een dingetje).

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:32

Joop is er een speciale reden waarom je de short besteld hebt?