Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:48

Ik heb dat ook met tampons! Kan niet in het water met een tampon, want die zuigt zichzelf vol met water. Mt de cup geen last van gehad toen ik op vakantie was, daarom had ik hem ook aangeschaft.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:40


it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:40

Een tijdje terug ben ik met de care cup begonnen, maar ook na afknippen bleef ik last houden van het steeltje. Vervolgens de meluna shorty soft m, maar daarbij had ik lekkage. En nu de meluna shorty classic l, maar tijdens de zwaardere dagen helaas nog steeds lekkage. De shorty vind ik qua lengte wel een stuk fijner en het stuggere van de classic zorgt ervoor dat de cup zich makkelijker openvouwt. Zal ik dan toch een xl nodig hebben?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:38

Hai sorry dat ik zo kom binnen vallen maar ik zie door de bomen het bos niet meer!
Ik wil graag beginnen met gebruiken van een menstruatie cup maar heb geen idee wat een goede is. Ik ben bijna 30 geen kinderen maar een hele fanatieke sporter, crossfit, paardrijden en wakeboarden! Alle drie wel sporten waar iets goed bij moet blijven zitten. Tampons is waardeloos met wakeboarden dus leek mij een cup een hele goede oplossing. Iets wat ik hier ook al meer had gelezen. Maar waar moet ik met een cup op letten? En wat wordt door jullie veel gebruikt? Heb je er een of meerdere?

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:43

it_is_me en Alice13, ik zou eens contact opnemen met de vragen bij Cute Cotton.
Zij kunnen je prima adviseren!

Ik heb met dezelfde (alleen ben ik 5 jaar ouder) specificaties trouwens de Lunette Clasic 1 besteld daar, gewoon de doorzichtige (kan je goed zien of die schoon is).

Heb er gewoon 1, elke maand nadien kook ik deze uit met zo'n sterilisatie ei (heb ik er bij gekocht). En aan het begin was ik hem met intiem was en dan ook elke keer (2x per dag) met wisselen.

Qua waar je op moet letten: eigenlijk wijst het zich vanzelf. Mits je de juiste maat hebt natuurlijk.
Wisselen ed moet je even handigheid in krijgen maar na een paar keer gaat dat steeds makkelijker en vind je daar je weg wel in.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:51

Er moet echt een cup voel winkel komen, zodat je verschillende soorten eens kunt bekijken en evalueren :Y)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:54

MarliesV dankjewel ga ik doen!

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:55

In Duitsland schijnt het heel normaal te zijn heb ik gehoord. Gek eigenlijk dat het in NL zo onbekend is, terwijl zoveel mensen er bij gebaat zijn.

Ik ben zelf via hier er aan begonnen en wil absoluut niet meer terug naar tampons oid. Het zou echt bekender moeten worden bij een groot publiek vind ik.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:00

Absoluut!
Ik krijg toch regelmatig mensen overtuigd.
Al heb ik nu niet de juiste en wil ik niet terug naar de vorige omdat die niet dierproefvrij was.
Tis soms wel een zoektocht. En jammer dat het dan zoveel geld kost.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:23

Ik heb nog niemand kunnen overtuigen helaas... :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:54

Als ik nou ooit nog eens een noemenswaardige cyclus (pcos in vrij heftige vorm wat betreft uitblijven cyclus en menstruatie is ook niet noemenswaardig over het algemeen) krijg dan wil ik er ook aan
Ben weer actief bezig met kilo's kwijtraken en merk wel dat dat vrij direct invloed heeft op , zeg maar

Tot die tijd gebruik ik de verbandjes van yoni , dat is ook al heel wat fijner dan iets als always (een stuk luchtiger )
Maar lees ik wel mee ... ben ik goed op de hoogte mocht het zover komen ;)

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:02

Ik overweeg ook over te stappen, maar zie door de bomen het bos even niet meer. :Y)
Als ik dit aanhou: https://www.menstruatiecup.nl/Webwinkel ... e-cup.html kom ik tot het punt van fijn gebouwd of niet. En dan denk ik; de meeste vrouwen vallen hier gewoon tussenin? Mij lijkt een S dan de beste maat wanneer je niet zo heel zwaar ongesteld bent?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:09

Op advies van MarliesV heb ik bij cutecotton besteld. Kreeg fijn advies, of het het juiste advies is weet ik nog niet hahaha eerst ongesteld worden.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:47

Ik vind het argument van wel of niet fijn gebouwd altijd zo apart. Als je nou toevallig een flinke kont hebt of wat spek op je buik, wil dat toch niet meteen zeggen dat je van binnen ook royaler bent en dus een grotere maat moet hebben?

Ik heb m'n kinderen van 6&7 deze week van alles verteld over de menstruatiecyclus :+ Kwam zo toevallig ter sprake... Dochter heeft ook de cup gezien :D Ze vindt het allemaal wel interessant. Kan ze maar beter meteen goed voorlichten haha

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:48

Kan van je eigen maat weet je inderdaad weinig over daarbinnen/beneden.
Uitproberen is de boodschap denk ik :Y)

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:18

Hier op aanraden van Alice ook vandaag besteld.

Voor mezelf 1 en voor mijn dochter van 11, 2stuks. Die heeft haar eerste menstruatie nog niet gehad en zo kan ze direct goed beginnen :)

Ben erg benieuwd

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:54

qua maat denk ik eigenlijk ook dat je gewicht of bouw of poep of buik of.... daar niets aan doen.

volgens mij zijn al dan niet reeds vaginaal bevallen of sterke of zwakker bekkenbodemspieren, een veel grotere indicatie om de juiste maat te kiezen.
hoe strakker alles daar beneden zit(bv nog geen kindje door gepasseerd en bv heel regelmatig paardrijden(wat je bekkenbodemspieren ook traint),dan zal een maatje S wel lukken. Ik denk dat de meeste vrouwen die reeds vaginaal bevallen zijn,beter gesteld zijn met een M.
Zelf gebruik ik de organicup en daar zijn maar 2 maten in,eentje voor mensen die al bevallen zijn en eentje voor nog niet bevallen.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:02

Heel benieuwd hoe het jullie bevalt dames. Hopelijk kunnen jullie er aan wennen (eerste keer is het prutsen) en zijn jullie ook zo tevreden.

Cute Cotton heeft inderdaad fijne mensen werken die goed meedenken en advies geven.

Hopelijk in 1x de juiste.

Fijn gebouwd denk ik altijd aan van die meisjes vrouwen. Zoals mijn nichtje van 20 die qua bouw ed ook wel voor een 14 jarige aangezien kan worden.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 06:40

Ik heb de cup ook besteld! Gisteren binnen gekregen en meteen in gebruik genomen. Ik vind het nu al ideaal! Ik vergeet gewoon dat ik ongesteld ben en voel hem ook helemaal niet zitten. Het steeltje hoeft er voor mij niet af. Misschien dat ik hem de eerste keer in iets te ver had geduwd want ik kreeg het steeltje bijna niet te pakken. Kon er ook niet bij om de onderkant goed te pakken.
Maar super fijn! Dat had ik jaren eerder moeten doen! Ik heb de care cup. Ik vond het idee dat ik het terug kan sturen als ie niet past wel een fijn idee.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:13

Ah fijn skvetta! Inderdaad, eens je er aan begint, is het vaak wel ideaal.

Bij mij is het met deze eindelijk gelukt *\o/*
Zo goed als zonder lekken de zwaarste dagen door gekomen. Bleek dat hij toch niet goed uitklapte, maar ik kan er niet rond met mijn vinger. Dus nu druk ik de onderkant in, wat ik eerst niet deed omdat ik bang was voor het vacuüm. En geen probleem gehad, een heel klein beetje lek, maar echt veel beter dan anders.
Heb wel ontdekt dat ik meer bloed verlies dan 'gewoon' dus sowieso moet ik de eerste twee dagen sneller naar de wc.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:45

Je leest veel op internet dat bij sommige vrouwen de ongesteldheid minder is geworden. Ik heb juist heel erg het gevoel dat die van mij veel heftiger is. Hebben anderen dit ook? Ik ging voor het gebruik van de cup vrij pijnloos mijn menstruatie door, maar nu heb ik de eerste dagen enorme kramp...

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:42

RoosG schreef:
Je leest veel op internet dat bij sommige vrouwen de ongesteldheid minder is geworden. Ik heb juist heel erg het gevoel dat die van mij veel heftiger is. Hebben anderen dit ook? Ik ging voor het gebruik van de cup vrij pijnloos mijn menstruatie door, maar nu heb ik de eerste dagen enorme kramp...

Ongesteldheid minder door de cup? Er zitten geen hormonen oid in ofso.. := Wat betreft menstruatiepijn klopt bij mij wel, ik heb er veel minder last van. Vervelend dat bij jou de kramp erger word! Heb je het al eens zonder cup geprobeerd om te kijken of het daar aan ligt?

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:48

RoosG schreef:
Je leest veel op internet dat bij sommige vrouwen de ongesteldheid minder is geworden. Ik heb juist heel erg het gevoel dat die van mij veel heftiger is. Hebben anderen dit ook? Ik ging voor het gebruik van de cup vrij pijnloos mijn menstruatie door, maar nu heb ik de eerste dagen enorme kramp...


Dat is wel gek Roos.. korter kan het denk ik niet worden maar ook ik heb juist minder kramp TENZIJ mijn bmm zich in de cup verstopt... dan is het niet uit te houden en moet ie ff uit...
Dit had ik met de mami vrij vaak. Misschien te groot ofzo?

Dénk dat ik voor volgende week nog een meluna classic ga bestellen... heb een short versie die op zich goed vacuüm zit maar dat korte is dus geen optie...

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:50

Het schijnt dus zo te zijn dat het te maken heeft met tampons. Dat die ook je vagina vocht opzuigen (sorry weet echt geen betere term haha) en dat je daarom heftiger menstrueerd..? Geen idee hoor, ik merk er dus weinig van. Zijn blijkbaar vrouwen die minder lang ongesteld zijn met de cup.

Heb het nog nooit geprobeerd, is wel een goeie! Wil ook een cup aanschaffen die wat minder lang is, want heb het vermoeden dat mijn baarmoederhals lager zit op mijn eerste dagen. Misschien ligt het daar aan..

Ik heb ook de Mami Corine, heb jij nu een andere?

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:58

Je gaat echt niet meer of minder menstrueren dan bij gebruik van tampon, met de cup lijkt het wel alsof het minder is omdat een tampon helemaal uitzet, maar de hoeveelheid bloed is echt hetzelfde.. :')
Ik krijg trouwens ook krampen als de cup vol zit, maar meestal ben ik dat wel voor qua legen.

Het klopt dat je baarmoeder zakt als je ongesteld bent, waardoor het daaronder allemaal wat korter wordt.