Iemand die geen zorg wil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Iemand die geen zorg wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:43

Hallo, ik zit momenteel in een moeilijke situatie met mijn oma(en haar man) waarbij ik niet meer weet wat ik kan doen.

Ik ben ergotherapeut, en heb iets meer dan een jaar werkervaring. Ik weet dus ongeveer hoe de zorg in elkaar zit en hoe je waarvoor in aanmerking kunt komen en die zorg kunt aanvragen.
Mijn oma is 80 en mantelzorger van haar man (76 jaar). Deze man is 3 maal in het ziekenhuis belandt vanwege falende nieren, lever, hart, nouja what not.. Hij zuipt onwijs veel, rookt als een ketter, klaagt als een .... nouja. Het is echt een afschuwelijk vent. Mijn oma geeft aan dat ze destijds met hem getrouwd is omdat ze niet alleen kan zijn (daar raakt ze depressief van, daar kan niemand wat aan veranderen) en hij heeft het financieel goed. Absoluut geen goede redenen om met iemand te trouwen, i know, maar zij vind dat ze geen andere keus had en is een ouderwetse dame (zal dus ook niet gaan scheiden).

Deze man is dus 3 maal in het ziekenhuis geopereerd en heeft daarna twee keer in een verpleeghuis gelegen om te revalideren. Daarna mocht hij naar huis en nam oma de zorg over.
De laatste keer dat hij in het ziekenhuis belandde, is hij vanuit daar direct naar huis gegaan omdat de verpleeghuizen 'vol' waren. Hij had 24 uur per dag toezicht nodig en er werd thuiszorg geregeld. Eerste ochtend weer thuis, oma laat de thuiszorg binnen en meneer stuurt de zorg met dezelfde rotgang weer weg. Wij willen geen hulp, mijn vrouw en ik kunnen alles prima met ons tweeen redden. Was het argument. Nouja, zoals ik ook zou doen als iemand geen hulp wil, is de zorg weer vertrokken en hebben het gecommuniceerd naar de arts.

Nu komt alle zorg (en het toezicht) op de schouders van mijn oma. Die gaf aan het begin al aan dat het teveel was voor haar en dat ze dit niet lang vol ging houden. Dit is niet zozeer fysiek maar met name psychisch. Deze man is absoluut niet hartelijk, heeft geen waardering voor dingen die andere mensen doen voor hem en is heel manipulatief. Alle taken (echt van drinken pakken, eten koken tot zijn kont afvegen) moet mijn oma doen want 'dat mag hij niet van de therapeut'. Terwijl oma de therapeut tegenkwam bij het boodschappen doen en die vroeg of haar man inmiddels al weer liep in huis. Blijkbaar had de therapeut gezegd dat hij meer moest gaan bewegen. Mijn oma heeft hem toen (op mijn advies) een tijdje zelf zijn drinken laten halen en zelf zijn kont af laten vegen.. maar dan zegt hij dingen als 'is dit nou waar ik 'ja' tegen heb gezegd toen? had ik dat maar geweten'.. en 'is dit nou in goede en slechte tijden?' en mijn oma vind dat verschrikkelijk en gaat het dan weer voor hem doen.
Er kan geen dankjewel vanaf, er kan geen glimlach vanaf helemaal niks.

Toen puntje bij paaltje kwam heeft deze beste kerel mij verrot gescholden (veilig op de achtergrond toen mijn oma me belde) omdat ik aan het ziekenhuis een aantal vragen had gesteld of het wel verantwoord was om een 80 jarige dame, zonder medische kennis en kunde, 17 verschillende (hart)medicijnen te laten beheren en uit te delen aan haar man zonder hulp van een kundig iemand. Hierop had het ziekenhuis mijn oma gebeld om toestemming te vragen of ze mij te woord mochten staan. de man van mijn oma had dus het idee gehad dat ik me, achter zijn rug om, wilde bemoeien met de situatie en zorg wilde regelen terwijl hij dat niet wilde. Miscommunicatie dus, maar ik werd uitgescholden en dat pikte ik niet. Ik heb oma uitgelegd dat ik een poosje niet meer langs zou komen maar dat ik haar niks kwalijk nam en ze altijd mocht bellen of langskomen.

Nu werd ik afgelopen week op mijn werk gebeld door oma, in tranen, dat ze me ongelofelijk mistte, en me zo graag wilde zien en dat ze het verschrikkelijk vond hoe t allemaal liep en dat ze het heel erg zwaar had en het niet trok allemaal en zo graag weer wilde dat ik kwam.
Ik ben er best wel onderste boven van nog steeds. Want mijn oma heeft al 25 jaar niet gehuild, ze slikt dagelijks 20 mg antidepressiva waardoor ze bijna geen emotie meer voelt en dan is het heel frapant dat ze dan wel huilt. (Oma zegt overigens dat ze de antidepressiva slikt om haar huwelijk vol te kunnen houden.. erg he).

Ik weet niet wat ik hiermee moet.
Oma heeft door alle zorgen en verkeerde houding ed, nu een zenuw in haar heup vastzitten waardoor ze helemaal krom trekt van de pijn. Ze wordt ervoor behandeld maar dat heeft nog geen resultaat. Het probleem is nu, ik kan niet daarnaartoe gaan omdat die kerel elke dag thuis is en ik het niet pik dat hij mij uitscheld en ik vind dat hij sorry moet zeggen(in mijn gezicht) maar deze man is te beperkt in zijn cognitieve ontwikkeling om zoiets te doen (hij heeft zelfs tegen oma gezegd dat het haar schuld is dat ik niet meer langskom). Oma kan niet vrijuit praten met mij als ik daar kom (iets waar ze wel behoefte aan heeft) want hij zit erbij. Oma kan niet naar mij thuis komen omdat haar man zo achterdochtig is als wat en haar manipuleert tot ze verteld bij wie ze is geweest, wat ze heeft gedaan en gezegd en vooral waarom. (Ze belde mij ook stiekem, toen hij naar fysiotherapie was).
En ik zit met mijn handen in het haar of ik niet een CIZ indicatie kan laten stellen voor verpleeghuisopname. Daar zou oma enorm mee geholpen zijn.
Ze doet helemaal niets meer voor zichzelf (haar hobbys kan ze niet meer uitvoeren, niet meer bij familie langs, de hond laat ze zelfs net buiten de poort uit omdat hij anders boos wordt).

Kortom: deze man wil absoluut geen zorg, en hij weet dat oma eraan onderdoor gaat maar dat lijkt hem niet te interesseren. Hij wil geen buitenstaanders zodat ze niet over hem kunnen oordelen.

Maar mijn oma is hier de dupe van en dat heeft ze absoluut niet verdiend. Scheiden van hem is geen optie. Dat doet ze niet. Niks doen lijkt de enige optie maar daar voel ik me zo machteloos bij. Er moet toch iets zijn wat ik kan doen? Oma krijgt een uurtje huishoudelijk hulp (Dat accepteert ie wel, want daar zit hij zelf bij) maar het huishouden doen lukt haar normaal gesproken prima zelf. Juist die zorg voor hem kan ze niet aan. En psychisch ook niet.
Maar hij ketst alles af en weg. Terwijl hij goed weet dat oma om hulp schreeuwt.

Kan ik niet een instantie vinden die iets voor oma kan doen? Dus ook al wil iemand geen zorg, dat ze in ieder geval gewoon gedwongen binnenkomen en kijken wat ze kunnen doen. Al is het maar voor mijn oma. Het kan toch niet zo zijn dat die verrekte man bepaald hoe het met mijn oma gaat, terwijl hij zichzelf heeft verdronken en verrookt?! Te gek voor woorden vind ik het.

Dus: hebben jullie enig idee wat ik nog kan doen?

Hoe kun je omgaan met iemand die geen zorg wil, maar waarvan de mantelzorger er onderdoor gaat?

Saskia9

Re: Iemand die geen zorg wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:48

Poeh wat lastig zeg... de enige die hier wat aan kan veranderen is je oma zelf...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:49

Wat zonde dat er toestemming is gegeven dat hij rechtstreeks naar huis mocht.
Nu wordt het veel moeilijker om hem bv in een verpleeghuis te krijgen.
Ieder geval geregeld de huisarts bellen en aangeven dat dit echt niet gaat.
Oma moet ook voet bij stuk houden dat ze het niet red . Niet zeggen het gaat wel.
Laat iemand komen die praat met deze man. Het is of thuishulp of tehuis of niets.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:52

Gastiedarrie zeggen.... Wat een naar persoon zoals jij het omschrijft! Ik zou geen oplossing weten, ook al werk ik ook in de zorg. Een soort van dagbesteding voor je oma regelen zodat ze daar wat rust kan vinden is het enige dat ik zou kunnen bedenken. Al zal hij dat ook niet goedkeuren, misschien kan je daar een goede reden voor verzinnen? Ik begrijp dat deze man niet jouw opa is, en er verder helemaal geen hulp vanuit familie van hem of van jou kan komen?

Sterkte voor jou en vooral voor oma...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:55

@ kohtje: ja, voor die man is het dan niets want hij wil geen hulp. Hij zet zijn trots en egoisme ook niet aan de kant op haar een gunst te doen. Ik zal oma vragen de huisarts te bellen maar oma is echt van de oude garde (die gaat chique gekleed naar de arts, de arts is heilig en alwetend en ze zal nooit aangeven dat het niet goed gaat). Ze zegt alleen tegen mij dat ze het niet volhoudt. Zelfs als mijn moeder vraagt (en mijn moeder is op de hoogte, via mij) 'he mam hoe gaat het nu echt met je' dan zegt oma: 'goed, alles gaat op zijn eigen gangetje..hoe is het met jou'. Zelfs als mam specifiek aanhaalt wat oma gezegd heeft tegen mij dan breit oma het recht, dat het allemaal wel meevalt. etc.
Het is inderdaad bizar zat hij na een hartoperatie direct naar huis moest. Hij kreeg wel direct thuiszorg maar die stuurde die weg.

@Sting: deze man is mijn aangetrouwde opa. Maar zo zie ik hem echt niet! Van mijn kant van de familie heeft hij de balletjes al jaren geleden verspeelt. Niemand steekt ook maar 1 vinger naar hem uit. iedereen probeert hier en daar stiekem te praten met oma maar oma laat niet veel los tegen de anderen (alleen naar mij toe). Niemand weet wat ze kunnen doen, dat maakt het zo lastig. Dagbesteding had oma genoeg: zingen in het koor, regelmatig feestjes met het koor, vrijwilligerswerk in het bejaardehuis, hondje uitlaten, puzzelen, op visite gaan bij kennissen en familie.. Doet ze allemaal niet meer, want hij is achterdochtig als wat en zegt steeds dat hij toezicht nodig heeft. 'Had de dokter gezegd' en daarmee manipuleert hij haar, want hij weet dat oma altijd raad van een arts opvolgt.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 20-08-16 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:55

Kan je oma niet ergens in een rust- of verzorgingstehuis terecht tot ze zelf pijnvrij is? Kan zij op krachten komen, en moet die vent maar es leren zijn eigen boontjes doppen, of wel hulp aanvaarden. Hier in België bestaat zoiets in kortverblijf, weet niet of dat in Nederland ook het geval is.

Is het haar tweede huwelijk? Want anders is de man van je oma toch je opa?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:56

Jeetje wat erg... Ik zou niet weten wat je hier aan kan doen, sorry. Ontzettend lastig.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:58

via de huisarts kan wel gevraagd worden of hij een tijdje (verplicht) opgenomen kan worden, zodat je oma bij kan komen. gaat dan via de officier van justitie, die doen een aanvraag bij de rechtbank. (werk zelf op die afdeling). kan je oma even bijkomen!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:00

@ hwn: Mijn oma komt zeker weten niet in aanmerking voor een indicatie voor verblijf in het verpleeghuis. Ze heeft een tijdje gezocht naar een woning in de buurt van een verpleeghuis, dat als het nodig was dat zorg dichtbij was.. Maar daar wil haar man nu niets meer van weten, en zelf weggaan en ergens anders gaan wonen/logeren dat ziet zij niet als mogelijkheid. Het is inderdaad haar tweede huwelijk, haar eerste man (mijn officiele opa) ging er met de buurvrouw vandoor waar oma kapot van was. Ze heeft toen kei en keihard gewerkt om haar twee kinderen te onderhouden en daar heb ik ontzettend veel respect voor. Keihard gewerkt en dan nu dit. Hij is inderdaad mijn aangetrouwde opa maar zo zie ik hem niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:01

Miesemuisje schreef:
via de huisarts kan wel gevraagd worden of hij een tijdje (verplicht) opgenomen kan worden, zodat je oma bij kan komen. gaat dan via de officier van justitie, die doen een aanvraag bij de rechtbank. (werk zelf op die afdeling). kan je oma even bijkomen!

Dankje voor het meedenken! Moet er een indicatie gesteld worden dat hij kan worden opgenomen? Want ik weet zijn huidige medische status namelijk niet dus kan slecht beoordelen of hij in aanmerking kan komen. Of is dat puur gericht op het feit dat mijn oma dan ontlast wordt..? En ik denk dan gelijk: hoe moet het als hij weer thuis komt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:02

Wat raar dat het zkh hem zo naar huis heeft laten gaan, dit kan echt niet... Verpleeghuizen zijn nooit 'vol' en hebben in zekere zin ook een zorgplicht en het zkh ook.

Is de man van je oma altijd al zo geweest, of is dit een verandering in de laatste jaren? Het lijkt erop alsof hij cognitief niet alles meer overziet. Mogelijk beginnende dementie? Of andere hersenschade gezien de alcoholmisbruik...

Een CIZ indicatie kan je op basis van deze info wel stellen denk ik, alleen als de man wilsbekwaam is moet hij daar zelf ook achter staan en dat wordt denk in een probleem als ik het zo lees...

Huishoudelijke hulp krijg je niet van de WMO in zo'n situatie. Maar kan je natuurlijk zelf ook inhuren :j

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:03

RoyceMack schreef:
Miesemuisje schreef:

Dankje voor het meedenken! Moet er een indicatie gesteld worden dat hij kan worden opgenomen? Want ik weet zijn huidige medische status namelijk niet dus kan slecht beoordelen of hij in aanmerking kan komen. Of is dat puur gericht op het feit dat mijn oma dan ontlast wordt..? En ik denk dan gelijk: hoe moet het als hij weer thuis komt?

ik pb je even :)

verootjoo

Miesemuisje schreef:

Kan alleen als iemand niet wilsbekwaam is... Zolang iemand gewoon wilsbekwaam is kan je heel weinig
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-08-16 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_l_amanda_l_

RoyceMack schreef:
en zegt steeds dat hij toezicht nodig heeft. 'Had de dokter gezegd' en daarmee manipuleert hij haar, want hij weet dat oma altijd raad van een arts opvolgt.

Is het geen optie er een dokter bij te halen (op huisbezoek oid) die een update kan geven van de stand van zaken? Waar oma&opa allebei bij zijn? Als dan hardop uitgesproken wordt (door een professional) dat hij weer zelf in de benen moet en eigenlijk "achter ligt" op zn herstel, dan kan hij dat excuus niet meer inzetten omdat ze dan beiden weten hoe het staat? Dan komt er misschien weer beweging in en kan oma weer wat haar eigen ding gaan doen (omdat ze dan weet wat wel en niet kan..)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:07

Toevallig zit mijn schoonmoeder in dezelfde situatie. Ondanks dat zij een pesthekel heeft aan haar eigen vader zet ze dat opzij om haar moeder te verzorgen.
Kunnen jullie met de familie niet regelen dat ieder kind/kleindkind een keer langskomt zodat er dagelijks extra handen zijn? Ondanks dat je oma niet vrijuit kan praten, lijkt mij dit wel een verlichting voor haar.
En wat betreft de medicatie kun je bij de apotheek vaak wel vragen of hij een baxter kan krijgen, dan hoeft je Oma zelf niet alles uit te zoeken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:10

Misschien moet iemand deze man toch eens met de waarheid confronteren.

Oma een weekje meenemen en toedeloe, zie maar hoe je het redt.

Sommige mensen vinden het te ver gaan maar ik heb mijn opa (als kleindochter) ook eens aangesproken op zijn gedrag. Alles draaide om hem en daar ging ik niet in mee :n
Het is even een strijd geweest maar mijn opa en ik zijn echt twee handen op een buik.

Ik denk niet dat de rechtbank een gedwongen opname zal opleggen. Dat is bedoeld voor mensen die voornamelijk een gevaar voor zichzelf zijn (denk aan psychose of vergevorderd stadium van dementie).

Inderdaad meldingen blijven maken, zorgen dat oma ook momenten van rust heeft. Hij kan wel vanalles willen maar als je oma er aan onderdoor gaat moet iemand op de rem trappen. En anders veegt hij z'n eigen gat maar...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:15

verootjoo schreef:
Wat raar dat het zkh hem zo naar huis heeft laten gaan, dit kan echt niet... Verpleeghuizen zijn nooit 'vol' en hebben in zekere zin ook een zorgplicht en het zkh ook.

Dat zijn ze helaas wel, ik ben laatste bijna de hele middag aan het bellen geweest voor een patiënt van ons om haar ergens te kunnen laten verblijven, uiteindelijk na 4 organisaties gesproken te hebben werd het in het weekend opgelost met thuiszorg net zoals TS beschrijft en zouden ze na het weekend een plaatsje hebben.

Wat ontzettend naar TS, ik zou wel gewoon bij je oma op bezoek gaan, want in zekere zin 'straf' haar nu ook voor het gedrag van haar man.

Ik zou met je oma toch eens gaan kijken voor een CIZ indicatie etc of het lukt om iets buiten zijn zin om te regelen en haar gewoon lekker mee op stap nemen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:38

Is er misschien nog een familielid (je moeder bijvoorbeeld) die iedere week een uurtje of 2 op je opa kan passen zodat jij je oma mee uit kan nemen (of andersom, jij oppassen en iemand anders je oma meenemen). Voor verplichte opname komt hij niet in aanmerking, zo te horen is hij niet wilsonbekwaam.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:46

Ik raad aan om het via de huisarts te spelen. Neem zelf contact op met hun huisarts en maak eens een afspraak. Leg je zorgen op tafel maar geef ook aan dat je oma dit niet snel toe zal geven. De huisarts kan meer betekenen mbt een verplichte opname of ciz indicatie.

Gezien hij wilsbekwaam zal zijn, kan je verder weinig anders doen omdat hij zijn toestemming moet geven...

Wat in sommige situaties ook nog wil helpen is een (sociaal) wijkteam inschakelen. Zij hebben vaak de mogelijkheid om binnen complexe situaties te komen en te kijken naar een passende oplossing. Ze proberen een vertrouwensband op te bouwen en laten zich vaak niet zomaar weg sturen. Echter is dit er niet in elke gemeente.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:20

Dit is echt een situatie om "bemoeizorg" in te schakelen. Dit zijn mensen die hebben een ontzettend doorzettingsvermogen om " zorgmijders" en hun omgeving te benaderen en toch in zorg te krijgen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:28

Ik zou je zorgen delen met de huisarts, wellicht kan deze met je meedenken. Sterkte!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 23:10

verootjoo schreef:

Is de man van je oma altijd al zo geweest, of is dit een verandering in de laatste jaren? Het lijkt erop alsof hij cognitief niet alles meer overziet. Mogelijk beginnende dementie? Of andere hersenschade gezien de alcoholmisbruik...

Een CIZ indicatie kan je op basis van deze info wel stellen denk ik, alleen als de man wilsbekwaam is moet hij daar zelf ook achter staan en dat wordt denk in een probleem als ik het zo lees...

Huishoudelijke hulp krijg je niet van de WMO in zo'n situatie. Maar kan je natuurlijk zelf ook inhuren :j

Ik vermoed inderdaad cognitieve stoornissen (zoals gedragsverandering, apathie etc) ten gevolge van een CVA (er is nooit een hersenscan gemaakt, maar ik denk als ze dat doen dat ze letsel vinden) maar hij is altijd al wel vrij harteloos geweest. Hij praat mooi waar iedereen bij zit maar als hij alleen met oma is is het een compleet andere man. Nu schijnt het helemaal erg te zijn aldus oma.
De huishoudelijke hulp is volgens mij ook niet vanuit de WMO, want zelfs een keukentafelgesprek met de buurtcoaches zou hij niet accepteren. Volgens mij is het een bekende.

_l_amanda_l_ schreef:
RoyceMack schreef:
en zegt steeds dat hij toezicht nodig heeft. 'Had de dokter gezegd' en daarmee manipuleert hij haar, want hij weet dat oma altijd raad van een arts opvolgt.

Is het geen optie er een dokter bij te halen (op huisbezoek oid) die een update kan geven van de stand van zaken? Waar oma&opa allebei bij zijn? Als dan hardop uitgesproken wordt (door een professional) dat hij weer zelf in de benen moet en eigenlijk "achter ligt" op zn herstel, dan kan hij dat excuus niet meer inzetten omdat ze dan beiden weten hoe het staat? Dan komt er misschien weer beweging in en kan oma weer wat haar eigen ding gaan doen (omdat ze dan weet wat wel en niet kan..)

Dat hij te lui is om zijn kont af te vegen is niet zozeer het probleem(wel een deel van) maar het is met name het psychische aspect dat te zwaar is voor oma. Als hij vriendelijk, dankbaar en lief naar haar zou zijn en zijn waardering en dank zou uiten naar haar. dan zou de last een stuk minder zijn. Oma is geboren om te 'zorgen' dat doet ze dr hele leven al. En of ze nou 18 is of 80, zolang ze kan, zorgt ze. Maar omdat hier niet eens een dankjewel of glimlach vanaf kan.. Niet eens af en toe in een (zoveelste) beschonken bui dat hij het toch wel fijn vindt wat ze allemaal voor hem doet.. Niets. En dat breekt een mens echt af. Hij loopt inmiddels weer gewoon volgens mij, maar alle taken in het huishouden en zoals ik zei letterlijk elk flesje bier moet oma halen uit de schuur of de koelkast. Als hij een glaasje water wil moet ze daar weer voor opstaan. En ze doet het ook nog, zo trouw is oma.

Kayleigh__ schreef:
Toevallig zit mijn schoonmoeder in dezelfde situatie. Ondanks dat zij een pesthekel heeft aan haar eigen vader zet ze dat opzij om haar moeder te verzorgen.
Kunnen jullie met de familie niet regelen dat ieder kind/kleindkind een keer langskomt zodat er dagelijks extra handen zijn? Ondanks dat je oma niet vrijuit kan praten, lijkt mij dit wel een verlichting voor haar.
En wat betreft de medicatie kun je bij de apotheek vaak wel vragen of hij een baxter kan krijgen, dan hoeft je Oma zelf niet alles uit te zoeken.

Helaas heeft hij jaren geleden de rest van de familie al tegen zich in het harnas gejaagd en komen de andere kleinkinderen niet vaak meer langs en ze praten allemaal neit meer tegen hem, laat staan dat er iemand bij hem thuis blijft om de klussen uit handen te nemen.

En ergens is dat heel begrijpelijk want ik neem het mijn oma eerlijk gezegd ook best wel kwalijk dat ze dit laat gebeuren en dat ze alle waardigheid en trots die ze in zich heeft gewoon laat vallen en zichzelf compleet wegcijfert, in der mate dat dit haar fataal kan worden. Ik neem het haar kwalijk dat ze blijft en dat ze zichzelf geen beter leven gunt. Maar zoals ik al zei, dat is mijn oma. Niemand die daar iets aan kan doen. Alleen kunnen niet alle familieleden dat bedenken en inzien vanuit oma haar perspectief. Dat is ook ontzettend moeilijk, want wij (de jongere generaties) zouden zoiets nooit laten gebeuren in ons huwelijk. Maarja...

milatje schreef:
Ik raad aan om het via de huisarts te spelen. Neem zelf contact op met hun huisarts en maak eens een afspraak. Leg je zorgen op tafel maar geef ook aan dat je oma dit niet snel toe zal geven. De huisarts kan meer betekenen mbt een verplichte opname of ciz indicatie.

Gezien hij wilsbekwaam zal zijn, kan je verder weinig anders doen omdat hij zijn toestemming moet geven...

Wat in sommige situaties ook nog wil helpen is een (sociaal) wijkteam inschakelen. Zij hebben vaak de mogelijkheid om binnen complexe situaties te komen en te kijken naar een passende oplossing. Ze proberen een vertrouwensband op te bouwen en laten zich vaak niet zomaar weg sturen. Echter is dit er niet in elke gemeente.

Ja ik zou heel graag een wijkteam daar willen hebben om oplossingen te bedenken! Maar die laat hij niet binnen. Hij heeft de thuiszorg er ook direct uitgezet en daarna alle vormen van hulp (al was het maar een idee voor een aanpassing is huis of een hulpmiddel als een douchestoel oid) geweigerd. Hij wil er echt niemadn bij hebben. en als iemand van de familie daar in huis is en die zegt er iets over 'ja zou je dan niet dit of dit kunnen doen..' dan snauwt hij dat gelijk af (ook al heeft ie zich al die tijd stil gehouden op de bank.. zodra dat onderwerp aan bod komt blijkt dat hij alles heeft afgeluisterd).

Er is geen ingang bij deze man en dus ook geen sprake van de opbouw van een vertrouwens band.

Snorlex schreef:
Misschien moet iemand deze man toch eens met de waarheid confronteren.

Oma een weekje meenemen en toedeloe, zie maar hoe je het redt.

Sommige mensen vinden het te ver gaan maar ik heb mijn opa (als kleindochter) ook eens aangesproken op zijn gedrag. Alles draaide om hem en daar ging ik niet in mee :n
Het is even een strijd geweest maar mijn opa en ik zijn echt twee handen op een buik.

Ik denk niet dat de rechtbank een gedwongen opname zal opleggen. Dat is bedoeld voor mensen die voornamelijk een gevaar voor zichzelf zijn (denk aan psychose of vergevorderd stadium van dementie).

Inderdaad meldingen blijven maken, zorgen dat oma ook momenten van rust heeft. Hij kan wel vanalles willen maar als je oma er aan onderdoor gaat moet iemand op de rem trappen. En anders veegt hij z'n eigen gat maar...

Dit is natuurlijk de eerste stap die ik ook direct heb gezet en heb uitgevoerd toen ik veel weerstand bij hem merkte die maar niet ophield. Hij heeft nul komma nul inzicht in zijn situatie, zijn prognose, zijn ziektebeeld/aandoeningen, zijn revalidatieproces en wat het met zijn omgeving(met name oma) doet. Het interesseert hem niet want hij is ziek en alles draait om hem en wat hij wil geschiedde.

Ik heb hem ook flink op zijn plaats gezet, ik heb die avond zelfs oma zo ver gekregen dat ze eerlijk tegen hem uitte wat zij vond en voelde (dat ze hulp nodig had en het niet ging trekken zo). Maar ook dat verbuigt hij en later als ik weg ben manipuleert hij haar weer dat ze niet zo gek moet doen, probeert hij te slijmen (toen deed hij dat nog) bij oma en dan is alles weer koek en ei volgens hem. Het werkt gewoon niet, die man heeft nog het idee dat ik niks weet en maar een meisje ben, terwijl ik gewoon keihard heb gestudeerd voor mijn beroep en mijn diploma en titel.

Het liefste zou ik oma ook gewoon tijdelijk even ergens tot rust laten komen en hem het lekker uit laten zoeken, alleen oma is daar te trouw voor. Die gaat niet weg.
Ik zou kunnen regelen dat er een vrijwilliger komt die oma vervangt (zodat zij als mantelzorger even ertussenuit kan en op kan laden) Maar dat laat hij niet toe.

Rianne1979 schreef:
Dit is echt een situatie om "bemoeizorg" in te schakelen. Dit zijn mensen die hebben een ontzettend doorzettingsvermogen om " zorgmijders" en hun omgeving te benaderen en toch in zorg te krijgen.

Dit is wel iets interessants om uit te zoeken. Ik heb hier namelijk geen ervaring mee dus ik ben wel benieuwd wat zij kunnen betekenen en of ik ook als buitenstaander deze casus kan uitleggen zodat ze daar naartoe gaan alleen vrees ik, dat ik eerst zelf een goed beeld moet hebben van zijn status op het moment.. Want als de zorg eigenlijk niet veel voorstelt, maar mijn oma wel met een zere heup loopt en psychisch gewoon wordt geterroriseerd door hem, dan komt niemand daar denk ik achter (Tenzij mijn oma de kans grijpt om zich te uiten).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:28

Jee moeilijk hoor.
Eigenlijk zou het moeten escaleren, zodat hij wordt opgenomen of wel hulp moet accepteren.
Dat je oma in een bepaalde mate voor hem zorgt, maar niet helpt met dingen als billen schoonmaken of zo.
Dat ze dus precies een grens trekt, wat ze wel en niet voor hem kan doen.
Nu kan die man iedereen wel wegsturen, omdat hij weet dat je oma alles voor hem doet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 23:35

Ik zou bijna in staat zijn om oma naar haar zus (aan de andere kant van het land) toe te brengen met dr hondjes en haar te verzekeren dat ik wel voor haar man zorg.. En dan elke dag bij die kerel in huis gaan zitten.. Moet je eens zien hoe snel hij opknapt lichamelijk (psychisch waarschijnlijk niet haha) en ik laat me echt niet wegsturen, hij is toch niet in staat om me te slaan ofzo haha. Hij kan thuiszorg krijgen en wat hulpmiddelen of zn kont af te vegen enzo maar verder kijkt hij maar even hoe ie zn bier krijgt. Niet van mij in ieder geval. Oh en ik raap hem ook niet op van de grond als ie valt (niet ergonomisch verantwoord... (A)).

Nee gekheid, dit is natuurlijk een fantasie en even een uiting van mijn slechte gedachten haha. Maar wat zou dat gaaf zijn. Dat oma even gewoon niks hoeft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:39

Bemoeizorg of OGGZ is in deze situatie je beste kans denk ik, zij laten zich niet wegsturen.