Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Miesemuisje schreef:via de huisarts kan wel gevraagd worden of hij een tijdje (verplicht) opgenomen kan worden, zodat je oma bij kan komen. gaat dan via de officier van justitie, die doen een aanvraag bij de rechtbank. (werk zelf op die afdeling). kan je oma even bijkomen!
RoyceMack schreef:Miesemuisje schreef:via de huisarts kan wel gevraagd worden of hij een tijdje (verplicht) opgenomen kan worden, zodat je oma bij kan komen. gaat dan via de officier van justitie, die doen een aanvraag bij de rechtbank. (werk zelf op die afdeling). kan je oma even bijkomen!
Dankje voor het meedenken! Moet er een indicatie gesteld worden dat hij kan worden opgenomen? Want ik weet zijn huidige medische status namelijk niet dus kan slecht beoordelen of hij in aanmerking kan komen. Of is dat puur gericht op het feit dat mijn oma dan ontlast wordt..? En ik denk dan gelijk: hoe moet het als hij weer thuis komt?
Miesemuisje schreef:via de huisarts kan wel gevraagd worden of hij een tijdje (verplicht) opgenomen kan worden, zodat je oma bij kan komen. gaat dan via de officier van justitie, die doen een aanvraag bij de rechtbank. (werk zelf op die afdeling). kan je oma even bijkomen!
RoyceMack schreef:en zegt steeds dat hij toezicht nodig heeft. 'Had de dokter gezegd' en daarmee manipuleert hij haar, want hij weet dat oma altijd raad van een arts opvolgt.
verootjoo schreef:Wat raar dat het zkh hem zo naar huis heeft laten gaan, dit kan echt niet... Verpleeghuizen zijn nooit 'vol' en hebben in zekere zin ook een zorgplicht en het zkh ook.
verootjoo schreef:Wat raar dat het zkh hem zo naar huis heeft laten gaan, dit kan echt niet... Verpleeghuizen zijn nooit 'vol' en hebben in zekere zin ook een zorgplicht en het zkh ook.
Is de man van je oma altijd al zo geweest, of is dit een verandering in de laatste jaren? Het lijkt erop alsof hij cognitief niet alles meer overziet. Mogelijk beginnende dementie? Of andere hersenschade gezien de alcoholmisbruik...
Een CIZ indicatie kan je op basis van deze info wel stellen denk ik, alleen als de man wilsbekwaam is moet hij daar zelf ook achter staan en dat wordt denk in een probleem als ik het zo lees...
Huishoudelijke hulp krijg je niet van de WMO in zo'n situatie. Maar kan je natuurlijk zelf ook inhuren
_l_amanda_l_ schreef:RoyceMack schreef:en zegt steeds dat hij toezicht nodig heeft. 'Had de dokter gezegd' en daarmee manipuleert hij haar, want hij weet dat oma altijd raad van een arts opvolgt.
Is het geen optie er een dokter bij te halen (op huisbezoek oid) die een update kan geven van de stand van zaken? Waar oma&opa allebei bij zijn? Als dan hardop uitgesproken wordt (door een professional) dat hij weer zelf in de benen moet en eigenlijk "achter ligt" op zn herstel, dan kan hij dat excuus niet meer inzetten omdat ze dan beiden weten hoe het staat? Dan komt er misschien weer beweging in en kan oma weer wat haar eigen ding gaan doen (omdat ze dan weet wat wel en niet kan..)
Kayleigh__ schreef:Toevallig zit mijn schoonmoeder in dezelfde situatie. Ondanks dat zij een pesthekel heeft aan haar eigen vader zet ze dat opzij om haar moeder te verzorgen.
Kunnen jullie met de familie niet regelen dat ieder kind/kleindkind een keer langskomt zodat er dagelijks extra handen zijn? Ondanks dat je oma niet vrijuit kan praten, lijkt mij dit wel een verlichting voor haar.
En wat betreft de medicatie kun je bij de apotheek vaak wel vragen of hij een baxter kan krijgen, dan hoeft je Oma zelf niet alles uit te zoeken.
milatje schreef:Ik raad aan om het via de huisarts te spelen. Neem zelf contact op met hun huisarts en maak eens een afspraak. Leg je zorgen op tafel maar geef ook aan dat je oma dit niet snel toe zal geven. De huisarts kan meer betekenen mbt een verplichte opname of ciz indicatie.
Gezien hij wilsbekwaam zal zijn, kan je verder weinig anders doen omdat hij zijn toestemming moet geven...
Wat in sommige situaties ook nog wil helpen is een (sociaal) wijkteam inschakelen. Zij hebben vaak de mogelijkheid om binnen complexe situaties te komen en te kijken naar een passende oplossing. Ze proberen een vertrouwensband op te bouwen en laten zich vaak niet zomaar weg sturen. Echter is dit er niet in elke gemeente.
Snorlex schreef:Misschien moet iemand deze man toch eens met de waarheid confronteren.
Oma een weekje meenemen en toedeloe, zie maar hoe je het redt.
Sommige mensen vinden het te ver gaan maar ik heb mijn opa (als kleindochter) ook eens aangesproken op zijn gedrag. Alles draaide om hem en daar ging ik niet in mee![]()
Het is even een strijd geweest maar mijn opa en ik zijn echt twee handen op een buik.
Ik denk niet dat de rechtbank een gedwongen opname zal opleggen. Dat is bedoeld voor mensen die voornamelijk een gevaar voor zichzelf zijn (denk aan psychose of vergevorderd stadium van dementie).
Inderdaad meldingen blijven maken, zorgen dat oma ook momenten van rust heeft. Hij kan wel vanalles willen maar als je oma er aan onderdoor gaat moet iemand op de rem trappen. En anders veegt hij z'n eigen gat maar...
Rianne1979 schreef:Dit is echt een situatie om "bemoeizorg" in te schakelen. Dit zijn mensen die hebben een ontzettend doorzettingsvermogen om " zorgmijders" en hun omgeving te benaderen en toch in zorg te krijgen.