Hoe zie jij je uitvaart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Hoe zie jij je uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:25

Vanwege dit topic, waarbij je een enquête invult maar niemand eigenlijk je antwoord ziet.

Was ik toch benieuwd naar antwoorden van Bokt, vandaar mijn vraag: hoe zie jij je eigen uitvaart voor je? Heb je er al over nagedacht en misschien zelfs al dingen vastgelegd? Groot, klein, duur, budget etc.

Barst los, maar respecteer ieder zijn antwoord, dit is geen discussie topic :)

anjali

Re: Hoe zie jij je uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:32

Ik vind het belangrijk mijn nabestaanden verzorgd achter te laten, daarom heb ik een testament gemaakt,maar voor mezelf geef ik er niets om,alleen wel iets met een Rooms-Katholieke uitvaartmis graag. Ik hoop maar dat iemand dat dan voor me regelt als ik zelf dood ben!

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:33

Nou ten 1e ik hoop dat ik nog wel even mag blijven leven :+
Maar als het dan toch gebeurd zou ik het een beetje hetzelfde als m'n opa willen hebben, crematie en dat 1 iemand van de familie iets zegt namens de hele familie, met mijn lieveling's muziek.

verder heb ik nog echt geen flauw idee.. :(:)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:35

Ik vind het belangrijkste dat mijn nabeataanden iets kiezen waarbij zij het beste mijn dood kunnen verwerken. Hetzelfde geldt voor graf versus urn: Ik ben er toch niet meer en hoef er niet bij te rouwen/het graf bij te houden. Mijn nabestaanden mogen kiezen waar zij zich het prettigste bij voelen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:35

Interessant topic!

Ik wil sowieso begraven worden dat is één ding dat ik zeker weet. En mijn familie weet dit ook. Verder wil ik geen zware dienst of iets dergelijks. Een "leuk"verhaaltje, wat herinneringen op halen dat vind ik prima. Verder vooral mooie muziek. Ik ben zo af en toe wel wat aan het rond luisteren voor muziek en sla dan zo nu en dan wat op in mijn spotify lijst. Van mij hoeft het allemaal niet te zwaar.
Het liedje : Treur niet om mij, proost op het leven is precies hoe ik er in sta. Geen koffie en cake/ brood na mijn begrafenis maar gewoon gezellig een drankje om herinneringen op te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:36

Ik wil gecremeerd worden. :j
Wat mijn nabestaanden met mijn as willen mogen ze zelf weten. Zelf wil ik wel verstrooid worden op een mooie plek maar een urnengraf vind ik ook prima.

Verder wil ik fijne muziek en hoop ik dat mensen mooie anekdotes over me vertellen. Zwart vind ik niet nodig. Vier maar lekker het leven!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:38

Moet je dit soort dingen allemaal regelen? Allemaal hoofdpijn. Ook weer nalatig om het de nabestaanden te laten regelen tho.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:39

Het maakt mij niet uit wat er met me gebeurd na mijn dood.
Ik ben er toch niet bij.
Wat mijn nabestaanden besluiten is prima.
Begaven, cremeren, uitstrooien, maakt me niks uit.
Hoef ook geen dure kist of urn.
Kist van de ikea is prima. :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:43

Tinkerloos schreef:
Ik ben er toch niet bij.

Tegenwoordig kun je zelfs een kist huren en die wordt daarna weer hergebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:44

Ach... Zo hoorde ik dat er ook eens een familie was die het pak terug wilde na het afscheid want die hadden ze gehuurd :=

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:46

balance schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik ben er toch niet bij.

Tegenwoordig kun je zelfs een kist huren en die wordt daarna weer hergebruikt.

Waar haal je dat vandaan??
Kisten worden nooit herbruikt :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:48

3 dagen boven de grond staan en dan gecremeerd worden. In die drie dagen is het de eerste dag voor familie en de tweede dag voor kennissen en belangstellenden en de derde dag voor beiden.
Daarna gecremeerd worden en in een urn in de urnenmuur gezet worden zodat mensen die mij willen bezoeken weten waar ik sta ipv te turen naar een veldje. (Mijn opa is namelijk uitgestrooid en ik weet m'n god niet waar)
De goedkoopste kist, niet teveel poespas en dan bij de familie een kopje koffie
Van mij mogen de prijzen wel goedkoper, 5 euro voor een bakkie met een plakkie cake vind ik teveel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:49

Lijkt me dus echt niks, hoe doe je dat dan met bv cremeren of begraven. Cremeren eerst de persoon eruit halen en bij begraven opgraven weer?

Ik heb er wel over nagedacht en met partner destijds besproken. Alleen helaas partner is er vandoor dus nu is er eigenlijk niemand die weet wat ik wil. Ik moet nu echt een keer dat laten vastleggen. Alleen ligt dat voor mij gevoelig. Voelt voor mij als ellende afroepen. -O-

Maar crematie, bij voorkeur in mijn hangmat als dat kan en mag. Geen aapjes kijken vooraf. Anders een zelftimmer kist of een papieren kist met een juten inleg of zoiets. Simpel niet teveel poespas eromheen. Wat muziek(weet ik al) en niet teveel praten graag. Mooie rustige omgeving en me ergens in de natuur uitstrooien.
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-05-16 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Nayan

Elise_K schreef:
Ik vind het belangrijkste dat mijn nabeataanden iets kiezen waarbij zij het beste mijn dood kunnen verwerken. Hetzelfde geldt voor graf versus urn: Ik ben er toch niet meer en hoef er niet bij te rouwen/het graf bij te houden. Mijn nabestaanden mogen kiezen waar zij zich het prettigste bij voelen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Er zijn best wel dingen waarvan ik denk hey ja dat vind ik wel wat, maar ik ben niet degene die verder moet. Ik heb persoonlijk meer met cremeren dan met begraven maar als mijn nabestaanden heel graag een graf willen waar ze naartoe kunnen gaan, ook prima.

Dizzy505

Als ik nu zou overlijden zou ik willen dat al mijn vrienden er bij zijn. De gene die wat willen zeggen dat ook kunnen doen. Voor de rest net zo als bij mijn tante, mooie dienst niet treurig maar een mevrouw vanuit daar die een mooi verhaal verteld over kleins af aan tot nu met ook grappige dingen. Het liefst zou ik willen dat mijn neefje net zo als op mijn tante haar begrafenis een liedje zou zingen als hij dat zou willen. Daarna geen koffie met gebak maar een bbq aan het einde van de dag!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:52

ik heb weinig wensen, ik ben toch dood. Maar voor een keer warme voeten lijkt me heerlijk, dus graag cremeren.

1 ding weet men wel, wanneer er koffie met kleffe cake wordt geserveerd dan kom ik persoonlijk vanuit de hel naar beneden... Doe maar gewoon wat champagne en goede chocolade ;).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:52

Ik wil graag ergens in het buitenland in het water gegooid worden of in een bos zodat ik misschien ooit weer gevonden word en mensen het weer over mijn gaan hebben... Wie hebben we gevonden? Daarnaast lig ik dan dus ook even in de natuur en daar ben ik gek op

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:54

ik wil gecremeerd worden,muziek van staind en pearl jam,zeer besloten crematie( heb geen behoefte dat er mensen komen die je ergens een keer tegen bent gekomen,of mensen waar je jaren niets van hoort, en die ineens je beste dinnetje zijn als je de pijp uit bent,en dan staan te grienen...) ,daarna wil ik dat mijn as samen met de as van mijn overleden honden uitgestrooit wordt.. ( en dat hier gewoon op eigen land ofzo,dat moet mijn partner maar zelf bekijken waar die dat doet).

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:57

Vanuit de hel naar boven bedoel je, maaikemuis? :D

Ik wil graag gecremeerd worden en in een bio urne nadien begraven worden onder een boomzaadje. :j Ben niet zo voor begraafplaatsen met allemaal koude stenen op een rij, maar wel voor het idee dat je iets hebt om naartoe te gaan om een overleden persoon te eren. Dus ik wil graag iets dat groeit en leeft om mij te eren.

Heb ook al tegen mijn moeder gezegd dat moest ik (liever niet) ooit voor haar sterven, ik sushi en wijn wil op mijn koffietafel :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:57

Heel droog.... Niet :')

Ik zie mijn uitvaart niet, ik ben dan dood :+

Nee even sirieus, ik wil gecremeerd worden en ergens over worden uitgestrooid. Een mooi landschap ofzo in het buitenland. Crematie wil ik klein houden, misschien een beetje muziek en hapjes die ik alleen lekker vind en daarna mogen ze afscheid van mij nemen. heel simpel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:58

Elise_K schreef:

Ik vind dit een mooi idee, maar het is in de praktijk best lastig. Stel bijvoorbeeld dat je partner iets anders wil dan je kinderen of overige familie. Bovendien is het als iemand net overleden is ontzettend moeilijk om overal over te denken en allemaal beslissingen te nemen. Ik ben er dus behoorlijk van overtuigd dat je je nabestaanden juist helpt door juist wel iets van wensen duidelijk te maken :j Hoeft niet super specifiek natuurlijk, maar de grote lijnen (cremeren/begraven, kerk/geen kerk etc) zijn als nabestaande wel fijn om je aan vast te houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:58

Ik wil zoieso gecremeerd worden en verder zo min mogelijk geld eraan spenderen. Als mijn nabestaande het goed verwerken dan is het prima ik ben toch al dood

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:00

Mijn ervaring is dat mensen niet meer naar graven gaan. Ja 1 x per jaar ofzo. In het begin wat vaker. Ik wil dat ze mij uitstrooien over een gebied waar ik van heb gehouden en dat als zij daar langs komen, met tranen terug denken aan mij en over hoeveel ik van dit gebied heb gehouden. Ik wil niet dat ze "mij" in een potje of onder een steen zien. Ik wil als mijzelf herdacht worden. Vandaar sowieso crematie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:00

Cremeren of begraven, ik weet het niet, ik vind het alle twee goor :') Voor de rest zou ik denk ik klein willen, niet met jan en alleman die mij nog even komen bekijken als ik daar in een kist ligt en niet in een kerk. Met bloemen, maar wel donkere kleding. Oh, en aan het einde alsjeblieft geen brood met ham of kaas :n

Toch best wel eng om er zo over na te denken eigenlijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:01

Ik wil gecremeerd worden, hoe het afscheid eruit moet zien dat mogen mijn nabestaanden bepalen. Ik krijg er toch niets van mee. Ik las pas iets over as die geplant kan worden met boomzaden etc. Dat lijkt me wel een mooi idee.

Even opgezocht, het heet de Bios urn:
Afbeelding