Zoontje van 2 operatie en 5 nachten ziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Zoontje van 2 operatie en 5 nachten ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 15:06

Ons zoontje van bijna 2 moet over 2 weken geopereerd worden en zal daarna 5 nachten moeten blijven. Hij heeft dan wonddrains en katheters, een infuus en ik weet niet wat voor toeters en bellen verder nog. Hij wordt geopereerd aan zijn blaas en misschien ook aan zijn nieren.

Alle kleine jongetjes zijn natuurlijk enorm ondernemend en altijd actief, en nu zal hij de eerste paar dagen na de operatie in bed moeten blijven. In maart heeft hij al een kijkoperatie gehad en moest hij 1 nacht blijven en dat vond ik behoorlijk zwaar. (Er mag 1 ouder bij blijven 's nachts.) Hij is nog te jong om te snappen wat er allemaal gebeurd.

Ik hoop hier tips te krijgen. Wat kunnen we meenemen, waar moeten we aan denken. Natuurlijk hebben we informatiefolders gekregen met alles wat we mee moeten nemen, maar misschien zijn er hier ouders met ervaring en goede tips, do's en dont's!

Urbanus

Re: Zoontje van 2 operatie en 5 nachten ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:10

Ik heb nu geen antwoord voor je, maar ik zal het aan mijn moeder vragen. Ik heb astma en heb tot mijn 5e regelmatig in het ziekenhuis gelegen.

Alvast heel veel sterkte en ik hoop dat je in de tussentijd goede tips krijgt!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:15

Favoriete voorleesboek of luistercd met verhaal en liedjes?

Sterkte wij wachten al weken op een oproep van het ziekenhuis voor mijn dochter. Dus lees hier ook even mee.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:18

Mijn dochtertje heeft ook veel in het ziekenhuis gelegen, zielig hoor voor je zoontje en ook niet fijn voor jou.
Mag hij wel na de operatie uit bed? Is er een speelkamer op de afdeling? Zo ja, dan is dat een leuke afleiding. Verder ook de tablet mee als je die hebt en/of dvd speler met dvd's. Kleurboeken zijn ook altijd handig, maar vaak hebben ze die ook op de kinderafdeling wel.
Vergeet geen slippers of pantoffels mee te nemen voor als hij uit bed mag.
Als me nog wat te binnen schiet laat ik het je weten.

Op zich zijn ze best wijs en hij is nu alweer een half jaar ouder als in Maart dus begrijpt hij ook weer meer.
Leg alles 100 keer uit desnoods, ze zijn echt wel slim en snappen vaak meer dan gedacht.
Maar ik vond het wel makkelijker toen ze als piepklein baby'tje geopereerd moest worden dan toen ze een peuter en later kleuter was. Dan willen ze je er continue bij hebben, zelfs naar de wc gaan was al lastig.
Er bij slapen doe ik ook niet zo gauw, alleen als ze een 1-pers kamer of box heeft. Op een 4-pers zaal ga ik er zelf niet bij liggen, je moet zelf ook uitrusten en bijtanken en dat gaat daar dan gewoon echt niet.

Magisch zand op een dienblad (aan tafel bijvoorbeeld) zoals in een post hier onder is zeker ook een goed idee, al zou ik het toch niet in bed doen.

Sterkte hoor.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 15-10-15 15:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:21

Wordt hij ook suf gehouden de eerste dag(en)? Kan me voorstellen dat hij pijnstilling krijgt en daardoor meer slaapt bijvoorbeeld. Verder zou ik filmpjes meenemen die hij leuk vindt om naar te kijken. Ik ben niet zozeer pro tv maar als het je kind helpt de tijd door te komen dan zou ik dat zeker doen. Sesamstraat of het zandkasteel zijn leuke programma's bijvoorbeeld. Om toch wat te kunnen spelen zou je kunnen kijken voor speciaal speelgoed zand (kinetic zand) wat niet stuift of kruimelt. Als je dat op een dienblad doet dan kan hij daar lekker in kneden en met vormpjes figuurtjes van maken.

Ik kan verder niet inschatten of je zoontje van liedjes zingen houdt of er graag naar luistert of bepaald spel al heel leuk vindt? (Autootjes, poppen?).

Zijn mogelijkheden hangen ook af van zijn mobiliteit na zijn operatie denk ik.

Veel succes in ieder geval!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:21

Wat je in iedergeval niet moet doen is het begrip onderschatten.
Mijn dochter van destijds 1 jaar heeft een week in het ziekenhuis gelegen.
We hebben juist alles uitgelegd waardoor ze niet bang was en heel meewerkend. Zelfs bij bloed prikken bleef ze daardoor heel rustig.

Verder vooral iets meenemen waarop hij zich kan uitleven zonder te hoeven rennen. Zachte ballen om tegen het bed te gooien bijvoorbeeld.
En iedere dag de speeltjes wisselen ipv veel in 1 keer.

Heel veel sterkte :(:)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:23

Mijn kids hebben astma en zijn in hun jonge jaren ook
heel vaak opgenomen geweest. Ikzelf ook als kind.
Het is fijn als je als ouder er bij mag blijven, maar het is best moeilijk.
Op de kinderafdeling hebben ze er veel ervaring mee. En t klinkt heel erg banketstaaf.. maar als het niet wil loop dan even weg terwijl de verpleging het overneemt. Vreemde ogen dwingen. Wissel elkaar af als dat kan. Dus jij bv daar slapen en smorgens komt pappa even en dan oma en jij weer savonds. Zo word het een beetje makkelijker voor iedereen. Wij als ouders hebben het er vaak moeilijker mee dan de kids zelf. Sterkte in ieder geval.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 15:32

Het afwisselen gaan we zeker doen, vorige keer was ik helemaal kapot na een nacht slapen en was ik er daarna ook nog de hele dag, dat was niet te doen.
TV kijken doet hij normaal amper, hij is liever bezig. Maar misschien dat hij door de pijn en pijnstilling wat suffer is en liever rustig tv kijkt. Een tablet hebben we niet, maar de laptop zal ik zeker meenemen.
De tip van de zachte bal is een goede!
Dat speciale zand, weet nog of dat mee mag op zijn bed? Is anders ook een goede tip!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:33

Ik heb zelf op mijn zesde twee weken in het ziekenhuis gelegen (wel iets ouder dan 2 jaar dus) en wat ik daar nog van weet is dat dat voor mij veel minder erg was dan voor mijn ouders. Op zo'n jonge leeftijd overkomt het je gewoon en weet je niet beter :) Ik heb toen ter tijd in het ziekenhuis veel tv gekeken en zodra het beter ging ook spelletjes gespeeld (ik weet niet in hoeverre jouw zoontje dat al kan). Voorleesboeken en luisterboeken zijn ook een goed idee. Wat ik zo lees over de ingreep van je zoontje is deze ingreep best zwaar. Ik verwacht dat hij zeker in het begin een stuk vermoeider zal zijn en waarschijnlijk ook veel zal willen slapen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:43

Of het mág weet ik niet, wel dat als mijn dochter er mee speelt op een placemat aan tafel, het dan alsnog overal ligt. Ernaast, op de grond e.d dus of je dat in bed wil hebben weet ik niet... En ook niet of dat van de verpleging mag ivm de infusen en drain en zo. Ik gok van niet maar je kunt altijd even bellen van te voren om het te vragen.
Het slapen zou ik alleen doen als het niet anders kan, anders gewoon 's avonds naar huis en de volgende dag weer naar het ziekenhuis.
Zoals gezegd blijf ik alleen slapen als ze op een 1-pers kamer ligt, anders word je gek van alle geluiden, piepjes, alarmen, gehuil van andere kinderen en ben je helemaal gesloopt. En daar word je ook geen leukere/fittere moeder van. Ben jij na 5 dagen helemaal versleten terwijl hij net begint op te knappen :=
Aangezien hij nog zo klein is zal hij s morgens als een van de eerste aan de beurt zijn ivm zo kort mogelijk nuchter blijven, dus die eerste dag zal misschien toch veel uit slapen en bijkomen van de narcose zijn.
Dat is dan gelijk al 1 dag die je bent doorgekomen zonder dat je hem al teveel bezig moet houden.

1 van de keren dat mijn dochtertje zo oud was als jouw zoontje, was ze binnen een uur of 2 na het ontwaken zó fit dat ze niet in haar bedje te houden was, ze ging zich stierlijk zitten vervelen. De verpleging heeft toen geregeld dat ze uit bed mocht en naar de speelkamer, was bepaald niet gangbaar na zo'n zware operatie maar ze voelde zich zó goed en ging alleen maar lopen zeuren in bed. Verpleging denkt dus over t algemeen ook goed mee. Omdat ze daarna zo fit bleef, mocht ze zelfs -in haar pyjama met armpje in het verband- in de kinderwagen mee met ons de stad in haha zodat we daar iets konden eten en hebben ze zelfs de chirurg erbij gehaald om te regelen dat ze bij ons in ons appartement in het Ronald McDonalds huis mocht slapen *\o/* echt geweldig.

Wel wat papieren moeten tekenen en moeten beloven dat we gelijk terug zouden komen als we het niet vertrouwden maar het Ronald McDonald's huis en de stad waren echt op een paar minuten lopen van het ziekenhuis maar het was zo fijn van ze.

Ze heeft ook keren gehad ( 13 operaties gehad tot nu toe) dat ze echt zo ziek als een hond was van de narcose, nou dan willen ze niet veel hoor behalve lekker veel slapen.
O ja, neem voor jezelf ook tijdschriften of zo mee.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 15-10-15 15:56, in het totaal 4 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:49

Is er niet iemand in de familie die een tablet kan lenen?
Dat is ideaal vertier in dit geval.
Je hebt van o.a. Fisher price hufterproof hoezen voor kinderen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:52

Pas wel op met magisch zand....1 korreltje bij de uitgang van een wond drain en er is een ontsteking geboren....vaak niet maar dan net wel. (en dat gun ik jullie niet!)

kijk eens op pinterest quiet books, frutselen en lezen dat heeft bij mijn nichtje goed geholpen! was bijna 3 toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:00

Mijn ervaring is dat ze uren op schoot willen hangen , en vooral heel heel veel boekjes voorlezen en knuffelen.
Onze zoon was vooral erg ziek, maar na zo'n operatie voelt hij zich vast ook een tijdje niet heel lekker.
En inderdaad tablet met filmpjes, hij heeft waarschijnlijk niet veel energie voor meer.

En wat ik jou aanraad , neem allebei vrij.
Ik ben door blijven werken ( ik was er savonds en snachts , werkte daar vanuit het ziekenhuis en wisselde af met mijn man zodat ik dan naar kantoor of klanten kon). Ik ben letterlijk omgevallen na dat ruim drie jaar ( met tussenpozen ) te hebben volgehouden

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:08

Speelzand is echt super leuk. Je hebt het ook bij de action maar knetisch zand vind ik persoonlijk fijner. Maar voor een weekje ziekenhuis is die van de action betaalbaarder en zitten vormpjes bij. Heb die toevallig gekocht als verjaardagscadeau.
4 kleuren elke kleur 250 gram + 10 vormpjes voor nog geen 5 euro.

Toen mijn zoontje 2, 5 was lag hij een week op de bank met een gebroken been waar hij niet op mocht staan. die vermaakte zich uren met een kinderschaar en gekleurd papier. En naar snippers knippen boven een bak

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 16:41

Ik ben inderdaad vrij. De operatie is op donderdag dus hij is in het weekend in het ziekenhuis, dat scheelt een hoop. Wat ik van plan ben is dat ik er overdag bij ben en mijn man 's nachts. Die kan veel beter functioneren met weinig slaap. Man heeft eigen zaak en is van mening dat hij niet vrij kan nemen (natuurlijk wel de dag van de operatie).
We moeten pas om 11.30 uur in het ziekenhuis zijn, dat is wel erg sneu want dan mag hij 's ochtends dus niks meer eten en tot 09.30 uur nog heldere vloeistoffen, daarna ook niet meer.

Kinetisch zand durf ik niet aan, wil geen ontsteking krijgen. Klei eet hij nog op (steekt alles in zijn mond). Kinderschaartje is misschien nog wat te moeilijk maar kan ik wel proberen.

Ik zie er als een berg tegenop maar het moet toch echt gaan gebeuren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:50

Toen ik als 1 jarige 3 maanden lang in het ziekenhuis lag werd geadviseerd aan de ouders om niet in het ziekenhuis te blijven, maar thuis te gaan slapen.

Nadat ik een beetje opgeknapt was zijn mijn ouders veel over de gang gaan lopen met mij, dan krijgt het kind indrukken en wordt het dus moe.

Verder veel voorlezen wilt ook nog wel eens helpen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:39

Vaak zijn er animatoren op de kinderafdeling. Zij verzorgen doordeweeks ook wat vermaak. Bij bedgebonden kindjes komen ze ook op de kamer. Dan hebben ze oa tekenspullen, spelletjes, boekjes.. Soms ook tablets of een wii. Je kan dit eens navragen in jouw ziekenhuis. Dan scheelt ook weer in slepen met prul.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:51

De 1e dagen heb je best kans dat hij redelijk wat pijnstillers krijgt en hij dus veel slaapt.
Ik zou van de week nog even lekker gaan shoppen bij de action of zo kleurboeken of speeltjes waar hij op bed mee vooruit kan en wat nieuwe voorleesboeken. En evt. vast een boekje over het ziekenhuis die zijn er ook al voor zijn leeftijd.
En op afdeling is ook altijd iemand die ideeën heeft om de kinderen bezig te houden. Komt vast goed.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:53

Heel naar dat het moet gaan gebeuren, heel oneerlijk voor zo'n kleintje om daar nu al mee te maken te hebben. Maar echt je kunt het echt maar beter gehad hebben! De wachttijd is zenuwslopend, daarna weet je waar je aan toe bent, en waarschijnlijk zijn achteraf gezien de dagen in het ziekenhuis uiteindelijk omgevlogen! Voor je het weet is het achter de rug en gaan jullie gewoon weer verder met de dagelijkse dingen.
Afleiding lijkt me wel heel fijn voor hem. Neem een tablet/laptop en wat speelgoed mee en zodra het kan ga je lekker met hem over de afdeling en naar het restaurant lopen. Drukte genoeg om hem bezig te houden! Vooral in het weekend, want dan gebeurd er verder vaak niet zoveel.
En onthoud: veel dingen zijn minder naar als dat ze eruit zien. Infusen en katheder zijn alleen bij het uithalen even naar, en wonddrain heb ik zelf niet eens gemerkt. Is er na 1 dag op de ic uitgehaald en het viel me pas op dat er zo'n gek gaatje naast mijn hechtingen zaten!
Probeer de komende twee weken door te komen met veel leuke dingen en daarna heel veel succes voor de kleine man. Hij heeft alle voorgaande onderzoeken en ingrepen al zo stoer doorstaan. Het is een echte bikkel!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:58

Het probleem is vaak dat als pa, ma, opa of oma er is de kinderen niet zo heel erg betrokken worden door het ziekenhuis team. Dat team is zeker een aanrader. Hier is het zelfs zo dat paps en mams niet op de speelkaer mogen komen smorgens. Maar dan moet je kindje dus al wel daarheen kunnen. Dat gaat niet met bed en al. (hier dan he, streek ziekenhuis) Maar is paps of mams er niet is er altijd iemand van de verpleging bezig met je kind. Dus schuldgevoel opzij en gewoon doen wat je het beste lijkt. Hoe rot het misschien ook klinkt. Als jullie emotioneel erg slecht tegen een opname kunnen is het zelfs beter om er minder te zijn maar wel dan alle tijd voor hem hebben. Vroeger mocht je als ouder niet eens bij je kind zijn. Alleen op bezoektijden. En heel eerlijk, weet ik niet wat beter is. Ik ben er bij gebleven.. maar ging snachts naar huis. Telefoon op het nachtkastje en de belofte dat ze zouden bellen. Dat was na een paar opnames hoor... in t begin was ik er dag en nacht.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:40

Ik heb vorig jaar na de Kerst samen met mijn zoon (van toen 1 jaar, 9 maanden) 1.5 week in het ziekenhuis mogen doorbrengen omdat hij een opeenvolging van ziekteverschijnselen had (buikgriep, uitdroging, misselijkheid, lucht in de buik/darmen, stil gevallen darmen, etc. etc.)

De eerste 4-5 dagen kwam er weinig activiteit van hem af omdat hij zich zo ellendig voelde ( :(:) |( ). Ik heb veel bij hem in bed gezeten en tv gekeken (hadden kamer alleen i.v.m. besmettingsgevaar). De dagen daarna ook veel bij mij op bed gelegen en wat gespeeld en toen hij eenmaal (een paar uur) van het infuus af mocht zijn we ook naar buiten geweest.
I.v.m. besmettingsgevaar mochten we niet op de speelkamer komen :( , noch contact hebben met andere mensen/kinderen.
Mijn man heeft op een gegeven moment kleurboeken, potloden en speelgoed meegenomen toen onze zoon eenmaal meer begon te spelen. Maar god wat was ik blij dat ik na 10 dagen eindelijk doorgedrukt kreeg dat we naar huis mochten (en ze wilden hem eigenlijk nog niet laten gaan...)

Ik schoof 's nachts mijn bed strak tegen zijn bed aan zodat ik 's nachts alleen mijn hand door het tralies hoefde te steken om hem gerust te stellen. Maar er zijn ook nachten geweest dat hij bij mij in bed heeft geslapen omdat hij heel graag zo dicht mogelijk bij mij wilde zijn :(:)
Waardeloze slaaploze nachten gehad maar we hebben overdag gewoon lekker bijgeslapen. 's Ochtends waren er geen bezoekuren (m.u.v. papa en zuslief) dus dan konden we lekker nog even de ogen dicht doen.

Als je de mogelijkheid heb: afwisselen en neem zijn favoriete speelgoed mee. En voor jou iets om te lezen of te knutselen of wat dan ook wat je graag doet. Ik zelf heb 4 boeken uitgelezen en aan mijn haakwerkje geknutseld.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:58

Ik weet niet hoe het gesteld is met eten voor ouders in jullie ZH, maar neem voor jezelf wat te knabbelen en te eten mee. In het AZM kreeg ik niets te eten, kon wel naar het personeelsrestaurant, maar mijn dochter wilde echt niet alleen blijven. Mijn man nam dan 's avonds iets warms mee en vers brood voor de volgende dag.
Ook wat te drinken, want waarschijnlijk is er alleen koffie en thee.
Je pyjama en verzorgingsspullen en wat te doen/lezen voor jezelf.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:08

AngeliqueB schreef:
Ik weet niet hoe het gesteld is met eten voor ouders in jullie ZH, maar neem voor jezelf wat te knabbelen en te eten mee. In het AZM kreeg ik niets te eten, kon wel naar het personeelsrestaurant, maar mijn dochter wilde echt niet alleen blijven. Mijn man nam dan 's avonds iets warms mee en vers brood voor de volgende dag.

:oo Niks te eten?!

Dan ben ik verwend hier in het Duitse ziekenhuis. 's Ochtends uitgebreid ontbijt, tussendoor koffie/thee met koekjes, 's middags warm eten, tussendoor nog weer koffie/thee en 's avonds weer 'Abendbrot' met soep en yoghurt. En tussendoor kon ik altijd bellen voor appelsap, etc.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:29

En wat stickertjes plakken, dat is ook wel leuk...
En een plastic flesje gevuld met rijst met enkele prulletjes er in bv een knoop, dagboek sleuteltje, stuiver etc eigenlijk alles wat door de ingang past.(na het vullen dopje er op en klaar)!
En dan door schudden kunnen ze schatten ontdekken en kun je opdrachten geven bv zoek de knoop of de stuiver...je kunt een lijstje maken wat er inzit met foto's ook makkelijk voor jezelf.

Je kunt het ook eventueel daar ter plekke samen maken, dan hebben jullie bezigheid om de zinnen te verzetten.

Bij blokker hebben ze veiligheidsschaartjes die knippen alleen papier, knipt dochterlief ook 2 ook mee!.
En met die snippers kun je ook weer vellenpapier volplakken gewoon willekeurig met een pritt/plakstift insmeren. je hebt er ook die gekleurd zijn dan ziet je zoontje waar de lijm zit!

Een collega hield een blog bij met haar wat oudere kindje waar ze beiden hun belevingen van die dag opzetten, erg bijzonder en emotioneel omdat het meisje zeer zwaar ziek was.Een schriftje kan natuurlijk ook handig voor latere momenten als er vragen zijn of onverwerkte emoties bij je zoontje (ik wil je niet bang maken maar dat kan ook)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:05

flettie schreef:
AngeliqueB schreef:

:oo Niks te eten?!

Dan ben ik verwend hier in het Duitse ziekenhuis. 's Ochtends uitgebreid ontbijt, tussendoor koffie/thee met koekjes, 's middags warm eten, tussendoor nog weer koffie/thee en 's avonds weer 'Abendbrot' met soep en yoghurt. En tussendoor kon ik altijd bellen voor appelsap, etc.

Ze is ook 1x in België geopereerd, daar kreeg ik voor 5 euro per dag 3 maaltijden en onbeperkt koffie/thee.
Hier in Nederland is het karig... Mijn vriendin heeft ook een keer een week mogen bivakkeren in het ZH met haar baby, en als ik dan op bezoek ging nam ik zowat een halve voorraadkast aan eten mee.