Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amable schreef:Ik denk eigenlijk dat ik daar ook wel wat last van heb. Ik merk het vooral als mensen me de weg uitleggen "Ja, je weet wel, naast die rode kerk. Daar zit ook dat tankstation op de hoek..." Vreselijk, want ik heb echt geen idee meer hoe die straat eruit ziet. Geef mij de straatnaam maar, daar kan ik vaak nog wel iets mee. Of als iedereen in een scheur ligt om het idee van die persoon met een knalroze hoed. Ik kan me er wel een klein beetje een beeld van vormen, maar meestal lach ik maar mee voor de gezelligheidHet is bij mij overigens dus niet dat ik mij niets kan voorstellen, maar ik krijg de dingen vaak niet scherp en helder. Blijft wat vaag. Ik heb er verder niet echt last van, hooguit dat ik echt niet tekenen kan, omdat ik het plaatje in mijn hoofd al niet gemaakt krijg, laat staan op papier
MacavityL schreef:Het niet kunnen herkennen van gezichten is een andere aandoening en heet prosopagnosia.
Ik vind het super lastig voorstellen dat er mensen zijn die geen beelden zien
Uit interesse - hoe (dag)dromen jullie eigenlijk?
L_isanne schreef:Het herkennen van gezichten is een apart gebiedje in je hersenen (fusiform face area) en dat staat dus los van je andere visuele gebied in je hersenen waar je je mentale beelden vormt dus dat verklaart wel waarom sommigen wel mentale beelden kunnen vormen maar wel moeite met gezichten hebben.
Ik ben overigens een enorme beelddenker en heb geen moeite om gezichten te herkennen. Ik ben verder ook enorm visueel ingesteld en onthoud dingen het beste als ik er een beeld bij heb gevormd. Dagdromen doe ik veel en kan me dan ook heel levendig dingen voorstellen. Ik kan me ook goed inbeelden hoe het bijvoorbeeld is als je je kamer anders zou inrichten. En bij boeken lezen heb ik inderdaad ook mijn eigen film al geregisseerd![]()
Het lijkt me heel apart om geen mentale beelden te kunnen vormen. Je zult inderdaad wel manieren hebben gevonden om te compenseren. Kun je zo'n manier bedenken of realiseer je je nooit dat een ander het op dat moment anders doet?
Plien91 schreef:Toen iemand een keer zei "Ik vond het een leuke verfilming van het boek, maar ik dacht dat de hoofdpersoon blond haar zou hebben ipv bruin" viel ik bijna van mijn stoel want daar had ik simpelweg nog nooit over nagedacht.
Shadow0 schreef:Het was bv heel leerzaam om te merken dat sommige anderen routes veel meer opslaan als serie van stappen, echt routebeschrijvingen die je gewoon stap voor stap afwerkt. Dat werkt net zo goed, totdat er ergens een obstakel binnen die stappen verschijnt.