Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:01

Na een iene miene mutte spel toch voor MWS gekozen maar weet niet zeker of het hier goed staat, feel free om te temmen indien dit topic ergens anders hoort. :j

Ik ben me aan het oriënteren op het gebied van consuminderen, ecovriendelijk leven en heel die groene stroming. Heb al heel wat informatieve sites gevonden maar het leek me vooral leuk om meer mensen samen te hebben als soort van klankbordje en om ideeën en tips uit te wisselen.

Zijn er nog mensen op bokt die hier mee bezig zijn?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:09

Ja ik, al gaat het met baby-stapjes en de ene keer ben ik fanatiek, de andere keer niet.

Ik kan je aanraden om afleveringen van Kassa groen terug te kijken. Ze gaan hier veel in over diverse vormen van duurzaam leven. Ook vroege vogels heeft een mooie 3-delige serie gehad over 'Ik koop een regenwoud'.

Zelf ben ik erg actief in het scheiden van afval, ik probeer zo min mogelijk voedsel te spillen en koop ook graag biologisch vlees of in ieder geval vlees waarvan ik de oorsprong ken. Het gaat niet altijd, soms is de supermarkt gewoon nog wat handiger.

Ook op gebied van kleding probeer ik te consuminderen door echt gericht te kijken wat ik nodig heb en wil hebben. Niet teveel bij de Primark binnen hupsen waar de oorsprong dubieus is. De katoenhandel is zo zuiver nog niet.

Ook qua cosmetica ben ik meer en meer aan het zoeken naar producten op 100% natuurlijke basis zonder (micro)plastics en andere rommel.

Hoog op mijn lijstje staat nog groene energie (had het allemaal al uitgezocht, maar nog niet overlegt met mijn vriend) en een regenton.

Ik geloof heel erg in een betere wereld begint bij jezelf en alle kleine beetje helpen. Daarom loop ik ook graag een rondje tussen de middag en neem ik een plastic zak, zodat ik zwerfafval kan oprapen.

Anoniem

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:21

Super zeg!

Ik heb een tijdje terug deze site ( http://www.greenevelien.com/ ) helemaal door zitten spitten en dat heeft me wel veel inspiratie gegeven.
Zal vanavond even kijken of ik die afleveringen kan vinden waar je het over hebt :j thanks!

Ikzelf ben bezig met:
- Afvalscheiden heel bewust
- Verminderen van afval door minder afval te kopen
- Consuminderen in kleding maar ook andere dingen zoals luxe producten
- Alles wat ik wel écht nodig heb proberen 2e hands te kopen met het oog op afval besparing en hergebruik
- Wil overgaan op no-poo methode voor haren wassen zodra mijn shamoo etc op is
- Zodra wasmiddel op is ga ik zelf wasmiddel maken
- Zit er ook om te denken een regenton in gebruik te gaan nemen om regenwater op te vangen voor bijvoorbeeld het doorspoelen van de wc en het water geven aan planten
- Ben mijn vriezer leeg aan het halen zodat ik weer 1 apparaat minder in gebruik heb
- Ben aan het testen of wij zonder stofzuiger ook kunnen leven (vegen werkt tot dusver prima!)
- Overweeg om over te gaan op wasbaar maandverband of een menstruatie cup
- Als de tandpasta op is zelf tandpasta maken om te proberen
- Verwarming niet hoger dan 16 graden en alleen in de ruimte waar we zijn
- Zo min mogelijk apparaten op standby, gewoon uit
- Eet zo min mogelijk vlees. Ongeveer 1 a 2 keer per week. Vegetarisch kan ik het niet noemen dus :')

Ik heb nog heel veel spullen die ik eerst op wil maken (met name verzorgingsproducten) en daar moet ik dus even op wachten tot ik de overstap kan maken. Maar probeer idd zo veel mogelijk me bewust te zijn van wat echt nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:32

Ik sta er net zo in als Yucca :j
Ik ben me er heel bewust van en soms erg fanatiek, en soms is het ook wel heel makkelijk om even niet na te denken en 'gewoon' een basicje van de HEMA te kopen of een broodje op het station :o

Plannen voor de komende tijd;
-Minder kleding kopen, en vaker in de tweedehandswinkel kijken
-En ik ga binnenkort naar mijn eigen huisje verhuizen en wil dat gelijk 'groen' inrichten, met oa een handige plek voor afval scheiden, deels tweedehands meubels (bank en stoel heb ik al en zijn zeer gaaf :D ), overal ledlampen in en de thermostaat handig afstellen :j
-Minder vlees eten, en bewuster boodschappen doen
-Groenten telen in de tuin

Tip voor mensen die paarden aan huis hebben; het boekje 'Eco-friendly horsekeeping' van Lucinda Dyer :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:40

Mooie lijst wubwub, voor mij sommige dingen net wat te ver. Zoals wasbaar maandverband en zelf tandpasta maken. Ik heb een vriend die niet teveel mee wil in mijn groen-drang, haha dus voor hem en mij mag er ook gerust wat luxe blijven.

Het is vooral de massa-consumptie die mij de laatste tijd tegen staat. We gebruiken zoveel goederen, voedsel, kleding die we helemaal niet nodig hebben. En vaak ook ten koste van andere wereldburgers.

Ik ben begin van het jaar begonnen met het opruimen van mijn huis, om zo ook rust te creëren in mijn hoofd, naast het bewust consumeren. Het lijkt gek om spullen weg te doen als je vervolgens minder wil kopen, maar juist door heel veel spullen te hebben weet je niet wat je hebt en wat je nodig hebt. Zo heb ik de helft van mijn kledingkast weggegeven of in de zak van max gestopt. Het gevolg is een heerlijk lege kledingkast waaruit ik veel makkelijker kleding kan kiezen (en die ik ook echt graag draag/mooi vind) en ik heb overzicht over nieuwe items die ik zou willen kopen omdat die nog ontbreken. Bijvoorbeeld een zwarte blazer of een spijkerbroek, deze kan ik dan nu heel bewust gaan shoppen ipv alles uit de rekken te trekken bij de Primark.

Ik vind het trouwens fantastisch dat die vrouw (Green Evelien) en haar man, beide maar 2 dagen werken omdat ze dan genoeg inkomen hebben. En de rest van de tijd zijn ze samen en bij de kids, geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:01

Juist Yucca! Dat van Green Evelien inspireert mij daarom enorm. Als je minder verbruikt, minder koopt, bewuster leeft houd je gewoon echt geld over en ik als alleenstaande mama kan dat super gebruiken en nouja... daardoor kan ik dus straks (studeer nu) minder gaan werken en meer bij mijn kind zijn en dat allemaal omdat je bespaart én goed bezig bent voor het milieu! Geeft mij wel een drive. :j

Blijheid, jij hebt ook een mooi lijstje! En eerlijk is eerlijk... ik koop ook wel eens zo'n makkelijk iets. Ik wil ook niet te obsessief worden, het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Mijn dochtertje is over een paar maanden jarig en we hebben er dan ook voor gekozen om een dagje op pad te gaan (pretpark o.i.d.) omdat ze immers al meer dan genoeg speelgoed heeft. Kost wel geld, maar het is een speciale dag en met het oog op consuminderen vond ik dit wel een mooi iets :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:07

Wij proberen ons er zoveel mogelijk aan te houden. Stoken bij voorkeur onze houtkachel met hout uit de regio, aan de lucht gedroogd. Hebben rundvlees van een stier van stal. Kopen onze groente bij voorkeur bij de producent zelf. Kwa kleding kopen we als het nodig is en het wordt volledig opgedragen.

We hebben zonnepanelen, twee mega grote regentonnen voor planten water geven, de kipjes buiten ook daarmee. Hebben zelf kipjes voor de eieren. Voer kopen we rechtstreeks bij de fabrikant ook. Daarnaast zoveel mogelijk biologisch dan wel regionaal.

Ons afval scheiden we erg strict en daar waar mogelijk stoken we ons eigen snoeihout. Onze fruitboompjes groeien langzaam aan de goede kant op en de kruiden hebben we uit eigen tuin ook.

Alleen volledig gaat gewoon niet, manlief werkt een eind weg. Hij probeert wel zo veel mogelijk met de trein te gaan maar komt niet uit onder al gauw 30000 km per jaar te rijden. E ik ben helaas afhankelijk van een auto om verder te komen dan rondom het huis. Vakantie is niet met het vliegtuig maar per auto en eventueel boot te bereiken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:12

Voor mij werk koop ik juist wel weer erg veel: ik ben zelfstandige en heb voor mijn beroepen gewoon veel spullen nodig. Soms verzin ik wel zaken die milieubewusten zijn, maar ik vind het moeilijk om dat mijn klanten 'op te leggen'. De concurrentie is groot en de gemiddelde burger/klant vind groen al gauw geiten-wollen-sokken, haha. Maar misschien moet ik het ook wel gewoon proberen en is het juist onderscheidend.

Voor boodschappen/voedsel heb ik een klein noititieblokje waarin ik weekmenu's maak. Ik kijk eerst in de koelkast wat er nog is en maak daar weekmenu's mee (ontbijt/lunch en of diner, maar altijd het diner). De boodschappen die daarvoor nodig heb schrijf ik ook in het boekje en neem hem, inclusief pen, mee naar de winkel. Super eenvoudig boodschappen doen en als ik eens niet weet wat ik moet koken, dan blader ik gewoon even terug.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:34

:wave: Ik!
Ik ben vrij milieu bewust, vind ik.

Afval scheiden. Ook de drinkpakken, die lever ik hier apart in. En de doppen van de drinkpakken lever ik ook apart in, voor stichting hulphond. Dan uiteraard, papier, groen, plastig, glas, chemisch, batterijen... en overige.
Al mijn groente afval gaat naar mijn cavia's :))

Ik ben vegetariër, en eet/drink ook zo min mogelijk zuivel. (Ik ga ook mee doen aan de vegan challenge :) ) Dit is toch wel een van de meest milieu bewuste keuzes die je kan maken. :j Ook hierdoor bespaar ik dus op boodschappen.
(Leuke site: http://www.degroenemeisjes.nl/ )
Ik fiets en wandel veel, en heb een vrij zuinige auto.

Als ik de kraan laat lopen voor warm water, vang ik het op met bv. de waterkoker, of een pan, waar ik dan 's avonds mee kan koken. Als je eens wist hoeveel water we verspillen.... :=

Ik douche meestal samen met mijn vriend (wa romantisch hè :+: ) :')

Gebruik weinig lampen, meestal grote kaarsen. De verwarming staat alleen aan in de woonkamer en de badkamer. En verder hebben we dit jaar de vloer extra geïsoleerd. En ik heb een slimme thermostaat, met diverse programma's erop.

En ik doe vast nog wel wat andere dingen, waar ik nu even niet op kan komen.. :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:35

Wij (nou ja, ik :') ) zijn er ook mee bezig. Sinds kort koop ik al onze voeding biologisch of biologisch-dynamisch. We eten 4-5x per week vlees, dit bestel ik 1x per drie maanden bij http://www.wildrundvlees.nl/ . Voorheen aten we elke dag vlees en soms zelfs dubbel, zoals stamppot met spekjes en rookworst. Als ik nog minder vlees op het menu ga zetten heb ik echt een probleem met ml en eerlijk gezegd voel ik me prima bij dit vlees.
Ik maak zelf tandpasta van kokosolie en zuiveringszout, mondspoel van Keltisch zeezout en water.
Koop kleding en andere zaken tweedehands of haal het gratis bij mensen op via fb weggeefpagina's. Onze dochter krijgt borstvoeding, ook erg eco :+

Ik doe dit alles trouwens op een heel klein budget, kwestie van weinig eten en op kortingsstickers jagen, wat natuurlijk ook weer scheelt in eten dat wordt weggegooid door de supermarkten :Y)

Verder doe ik vast wel meer, maar dit schoot me nu even te binnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:49

Wubwub schreef:
Ikzelf ben bezig met:

- Wil overgaan op no-poo methode voor haren wassen zodra mijn shamoo etc op is
- Zodra wasmiddel op is ga ik zelf wasmiddel maken
- Overweeg om over te gaan op wasbaar maandverband of een menstruatie cup
- Als de tandpasta op is zelf tandpasta maken om te proberen
- Verwarming niet hoger dan 16 graden en alleen in de ruimte waar we zijn

Ik snap het hele punt afval scheiden, minder afval produceren, minder vlees willen eten etc echt wel, maar waarom zou je willen korten op bovenstaande?
Ik leef maar 1 x en ik vind dat ik echt wel bepaalde luxe verdien.
Wasbaar maandverband? Serieus? Koop het, gebruik het en gooi het weg, waarom bezuinigen?
Altijd thuis in de kou zitten omdat je niet wil stoken? Waarom zou je dat willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:01

Wat betreft dat zelf wasmiddel maken...Dat is wel vloeibaar, ik begreep dat dat slechter is voor je machine?
Ik gebruik wel een eco-wasbal (degene die volgens de kassa/radar test ook echt werkt :+ ) icm een theelepeltje gewoon poederwasmiddel zodat het fris ruikt. Droog de was zoveel mogelijk aan de lijn of rek, en als ik de droger gebruik dan met vilten ballen erin zodat het sneller droog is :j

Wel grappig, als je dit topic zo leest dan denk ik wel 'Oja, dat doe ik ook, oja dat ook :)* ' het is zo ingebakken allemaal dat het nauwelijks meer opvalt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:20

Eco-wasbal? Nooit van gehoord.... O:) Koop je dat gewoon bij een blokker of marskramer.. of action misschien zelfs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:29

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:32

Ah thanks! Die ga ik zeker eentje bestellen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:33

en een handige zet je dweilemmer mee onder de douche, tegen die tijd dat je klaar bent met douche heb je gelijk dweil water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:06

Goof schreef:
Ik snap het hele punt afval scheiden, minder afval produceren, minder vlees willen eten etc echt wel, maar waarom zou je willen korten op bovenstaande?
Wasbaar maandverband? Serieus? Koop het, gebruik het en gooi het weg, waarom bezuinigen?
Altijd thuis in de kou zitten omdat je niet wil stoken? Waarom zou je dat willen?

In meeste van die genoemde producten zit chemische meuk verwerkt. Denk aan je menstruatie, dan stop je dus mooi wel chemische meuk in of tegen je flamoes aan. Ik vind dat nou niet echt een 'luxe' dingetje eerder ongezond. Makkelijker is het wel, dat zeker. :)

Ik heb het thuis nooit koud hoor, 16 graden is een prima temperatuur en als ik op de bank een film kijk trek ik lekker een dekentje over me heen. Lekker cosy en meer dan warm zat en het scheelt me echt een pak geld.

Luxe heb ik in de vorm van andere dingen. Dusdanig besparen zodat ik minder hoef te werken en meer tijd heb voor leuke dingen bijvoorbeeld... hihi :j

Karuna, klinkt geweldig zeg! Helaas lukken bepaalde dingen hier niet op mijn appartementje in de stad :')

Yucca, slim van die weekmenu's, ik doe dat meestal ook en dan zeker n.a.v. de aanbiedingen. Kijken wat er in de bonus is enzo. :j Ik schrijf het dan wel op de laptop, scheelt weer papier hahaha

Miracle, dat van die doppen wist ik niet, ik ga eens zoeken! De groene meisjes ken ik ook ja, erg leuk. Scheelt vegan echt zo veel in de maandelijkse kosten? Ben ik erg benieuwd naar. :j Ook slim van het opvangen in een pan!

Phormicola, klinkt ook allemaal goed zeg! Thanks voor de link!

Blijheid, ik was al bijna 10 jaar met vloeibaar en heb nog nooit wat gehad. Over de eco-wasbal heb ik gehoord maar niet zo'n top ervaringen. Welke heb je dan?

StalNollie, ook slim van het dweil water!!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:48

Wubwub schreef:
Goof schreef:

In meeste van die genoemde producten zit chemische meuk verwerkt. Denk aan je menstruatie, dan stop je dus mooi wel chemische meuk in of tegen je flamoes aan. Ik vind dat nou niet echt een 'luxe' dingetje eerder ongezond. Makkelijker is het wel, dat zeker. :)

Ik heb het thuis nooit koud hoor, 16 graden is een prima temperatuur en als ik op de bank een film kijk trek ik lekker een dekentje over me heen. Lekker cosy en meer dan warm zat en het scheelt me echt een pak geld.

Luxe heb ik in de vorm van andere dingen. Dusdanig besparen zodat ik minder hoef te werken en meer tijd heb voor leuke dingen bijvoorbeeld... hihi :j

Karuna, klinkt geweldig zeg! Helaas lukken bepaalde dingen hier niet op mijn appartementje in de stad :')

Yucca, slim van die weekmenu's, ik doe dat meestal ook en dan zeker n.a.v. de aanbiedingen. Kijken wat er in de bonus is enzo. :j Ik schrijf het dan wel op de laptop, scheelt weer papier hahaha

Miracle, dat van die doppen wist ik niet, ik ga eens zoeken! De groene meisjes ken ik ook ja, erg leuk. Scheelt vegan echt zo veel in de maandelijkse kosten? Ben ik erg benieuwd naar. :j Ook slim van het opvangen in een pan!

Phormicola, klinkt ook allemaal goed zeg! Thanks voor de link!

Blijheid, ik was al bijna 10 jaar met vloeibaar en heb nog nooit wat gehad. Over de eco-wasbal heb ik gehoord maar niet zo'n top ervaringen. Welke heb je dan?

StalNollie, ook slim van het dweil water!!

Ik gebruik Naturella:
http://www.naturellawereld.com/over-nat ... legkruisje
Misschien een tip :)

Vegan scheelt echt een pak met geld in de maand :j Ik bespaar gemiddeld zo'n 64 euro aan boodschappen, als ik alle zuivel(producten) weglaat. (dit is berekend over de afgelopen 3 maanden) Dan koop ik zo af en toe wel een doosje bio-eieren, moet ik er wel bij zeggen. Maar als je al kijkt wat bijvoorbeeld een groot blok kaas kost, of een keer een puntje brie/port salut.. Toetjes, ijs, (melk)chocolade producten enzovoorts..
En bovendien is de productie hiervan ook héél slecht voor mens, dier en milieu. Ik gebruik het steeds minder :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:21

Wij zijn zowiezo melkloos vanwege een lactoseprobleem.

Maar kopen bij de action is niet eco vriendelijk. Die producten komen van heel erg ver en zijn niet milieuvriendelijk geproduceert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:40

Miracle, ja naturella ken ik. Maar dan blijf je natuurlijk afval houden en bespaar je niet echt kosten. Die wasbare dingen kosten 15 euro per 3 en daar doe je 5 jaar mee. Natuurlijk heb je er wel wat meer nodig maar al met al als je gaat rekenen ben je met wegwerp over 5 jaar stukken duurder uit.
Interessant van dat vegan!

Ik koop eigenlijk ook nooit echt zuivel. Smeerkaas voor de kleine en melk voor haar havermout, that's it. 'Grappig' genoeg vertikt ze ook yoghurt te eten en melk te drinken en ik ben er ook niet van, dus hier zijn we relatief zuivel vrij.

Een auto heb ik trouwens ook niet, krijg er binnenkort misschien een in bruikleen om mee naar stal te gaan en af en toe naar fam die veraf woont. Maar buiten dat loop ik veel en reis ik met ov.

Vakanties doe ik niet echt aan. Op dit moment levert het me meer stress dan ontspanning :')
Misschien als de kleine wat groter en zelfstandiger is :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:04

Ach, zal ik dan maar bekennen dat ik de zwarte uitwasbare heb?
Heerlijk :D Weg met dat gesmeer en van dat witte bebloede bovenkantje werd ik ook nooit echt blij.

Verwarming staat hier op 14,5, ik stook meestal op hout wat uit buurttuinen/bij mn pony vandaan komt.
Vegetarisch, lekkere onbekende granen zoals gierst en het zelfgemaakte wasmiddel zijn hier ook aanwezig.
Het voelt voor mij juist als luxe om dit soort dingen te doen.

Hoewel ik eigenlijk nooit zonder chocolade en yoghurt zou kunnen :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:57

In de winter koken wij zelfs op hout ;)

Verder hebben we een grote groentetuin, eten onze eigen konijnen en kippen, hier komen nog andere dieren bij als we wat meer tijd hebben.
Warmte halen we straks uit de grond als de installatie staat, dan gebruikt dat alleen een beetje stroom om het warme water rond te pompen.

Al het groenafval gaat als het eetbaar is naar de kippen, als het brandbaar is in de kachel en anders op de composthoop om vervolgens weer in de groentetuin gebruikt te worden.

Water voor de paarden komt uit een bron en voor ons eigen water is het ook de bedoeling om dit uit een bron te halen, dit moeten we alleen nog laten testen. Voor nu hebben we gewoon leidingwater (dat waarschijnlijk uit dezelfde hoofdbron gepompt wordt door het waterbedrijf).

Wasmiddel etc is allemaal biologisch afbreekbaar omdat we anders problemen krijgen in onze septic tank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:01

Palousa, dat is goed op weg naar zelfvoorziening onderhand, wat gaaf zeg!

Minikatje, ik zag toevallig net die zwarte :') ik snap je haha! Wat je zegt herken ik ook wel. Ben nu meer tevreden dan ooit tevoren met juist minder. Less is more zeggen ze he :')
Ennuh... ik snaai nu ook even wat chocolade naar binnen. Mag ik van mezelf :+

Edit: woah... ik ben me ff een partij trots. Net even gekeken of mijn termijnbedrag bij Nuon wel klopt dus ff gechecked op de site door de huidige meterstanden door te geven... Hij komt op €59,- uit!!! <<) dat is meer dan de helft minder dan wat de verkoop dame geadviseerd had op een huishouden van 1 volwassene en 1 kind! *\%/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-15 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:06

Dat is wel het grote doel eigenlijk, om zo veel mogelijk zelf te kunnen doen.

Straks als we ook schapen hebben gaan we de melk daarvan ook gebruiken om te drinken en kaas en boter van te maken bijvoorbeeld.

Maar op een boerderij kan zoiets ook, in een gemiddeld rijtjeshuis in Nederland is zoiets echt onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:10

Ja absoluut, gaaf hoor!
Ik wilde graag een moestuin, maar mijn balkon is niet heel groot en heb alleen de ochtendzon, dus weet niet of dat dan wel kan. Heb geïnformeerd bij de volkstuinvereniging maar dat is gemiddeld 3 a 4 jaar wachten voor er een tuin beschikbaar is... bizar lang. :n