gister heb ik eindelijk duidelijkheid gekregen over een bult onder mijn kaak waar ik al een tijd mee rondloop. Het blijkt een "goedaardig menggezwel" (pleiomorf adenoom) in de speekselklier te zijn. Ik vraag me af of er nog meer mensen op bokt zijn die hiermee te maken hebben gehad, en die me misschien een beetje gerust kunnen stellen over de operatie en de nasleep/nazorg. Ik probeer me niet druk te maken, maar daar ben ik niet zo goed in...
Ongeveer anderhalf jaar geleden had ik erge pijn linksonder in mijn kaak, en ontstond er een bultje. Mijn toenmalige huisarts zei dat het een verstopte speekselklier was, en dat ik maar flink zure dingen moest eten. Daarmee zou het over gaan. Ik ben zure dingen gaan eten, maar dat hielp niets. Twee maand later was ik bij de tandarts, en hier bleek ik links onderin een gaatje te hebben. Het gaatje werd gevuld en de pijn hield grotendeels op. De bult bleef echter.
Omdat de bult onder mijn kaak zit en nog klein was, besteedde ik er verder geen aandacht aan. Hij viel niet op en deed geen pijn. Ondertussen ben ik van huisarts gewisseld, omdat ik mij al een aantal jaar niet serieus genomen voelde door mijn vorige huisarts. De bult groeide langzaam, maar dit viel me eigenlijk niet op. Pas de laatste maanden begon het echt op te vallen, en zagen andere mensen hem ook. Zelfs mijn broer viel het ineens op, en dat is echt wonderbaarlijk
Ook begon de bult weer zeer te doen, uitstralende pijn richting mijn keel en oor, maar ook de bult zelf. Ik dacht weer aan een gaatje, dus eerst de tandarts gebeld. Die heeft gekeken, geklopt en met een koud watje getest, maar kon niks vinden. Ook een röntgenfoto leverde niks op. Toen toch maar een afspraak gemaakt met mijn (ondertussen nieuwe en zeer vriendelijke) huisarts.
Huisarts verwees me door voor een echo en röntgenfoto's, in totaal 4 foto's. Hierop werd niet duidelijk wat het nou precies was, een cyste, ontsteking, speekselsteentje die de handel verstopte of toch misschien een tumor? Bloedprikken wees uit dat het geen ontsteking was. Daarna ben ik doorgestuurd naar de KNO-arts, en deze wilde graag een biopt nemen. Hiervan kreeg ik dus gister de uitslag.
Wanneer het inderdaad een tumor was, zou er ongeveer 50% kans dat het een goedaardig gezwel zou zijn, en 50% kans op kwaadaardig. Het is gelukkig goedaardig, een zogenaamd pleiomorf adenoom van 4 bij 2,5 centimeter, in mijn speekselklier. Een pleiomorf adenoom is een "menggezwel", bestaande uit willekeurige cellen. er is een klein kansje dat er toch kwaadaardige cellen in zitten, maar dat is nu niet te zeggen. Ook is er 5,5% kans dat het gezwel kwaadaardig wordt op lange termijn.
Ze gaan het dus operatief verwijderen, hierbij halen ze de hele speekselklier er uit. Toen de KNO-arts uitlegde wat hij ging doen ben ik flauwgevallen
, hij haalde namelijk zijn vinger over mijn hals terwijl hij vertelde dat hij zus en zus ging snijden, 5 cm lang en zo en zo zenuw hier en bloedvat daar, en onderhuids hechten in de huidplooi. Blegh, ik word alweer naar als ik er aan terugdenk!
Gelukkig was mijn vader mee om voor me te luisteren, haha!Als de klier er uit is gaat hij voor onderzoek, mochten er toch kwaadaardige cellen inzitten dan gaan ze ook bestralen, maar die kans is maar heel klein (gelukkig!). Een datum is er nog niet geprikt, de 21e heb ik een afspraak in het ziekenhuis voor een gesprek met de anesthesie, en dan wordt het verdere vervolg gepland. Hopelijk niet middenin mijn tentamenweek...
Ik mag dan 2-3 dagen in het ziekenhuis blijven, en dan een week thuis. Al met al ben ik er nogal van ondersteboven, vooral van het feit dat mijn vorige huisarts me er zo mee door heeft laten lopen! Mijn nieuwe huisarts vond dit heel serieus en heeft me met spoed doorgestuurd naar het ziekenhuis! Ik ben dus des te blijer dat ik een nieuwe huisarts heb! En opereren en onder narcose, en dat ze dan in mijn nek gaan snijden, vlak bij mijn halsslagader, jakkie, doodeng!
Dus als iemand een positieve ervaring met een soortgelijke operatie, dan hoor ik het graag!
Lekker bokken in het ziekenhuis, ik zal daar toch niet veel beters te doen hebben denk ik

), 14 november. Persoonlijk vind ik dat nog erg lang duren, maar goed, niks aan te doen. Heb ik een maand de tijd om aan het idee te wennen. 
dus het zit wel lossig.
.