Goedaardige tumor speekselklier; lotgenoten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Goedaardige tumor speekselklier; lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 18:46

Hoi allemaal,

gister heb ik eindelijk duidelijkheid gekregen over een bult onder mijn kaak waar ik al een tijd mee rondloop. Het blijkt een "goedaardig menggezwel" (pleiomorf adenoom) in de speekselklier te zijn. Ik vraag me af of er nog meer mensen op bokt zijn die hiermee te maken hebben gehad, en die me misschien een beetje gerust kunnen stellen over de operatie en de nasleep/nazorg. Ik probeer me niet druk te maken, maar daar ben ik niet zo goed in... :x

Ongeveer anderhalf jaar geleden had ik erge pijn linksonder in mijn kaak, en ontstond er een bultje. Mijn toenmalige huisarts zei dat het een verstopte speekselklier was, en dat ik maar flink zure dingen moest eten. Daarmee zou het over gaan. Ik ben zure dingen gaan eten, maar dat hielp niets. Twee maand later was ik bij de tandarts, en hier bleek ik links onderin een gaatje te hebben. Het gaatje werd gevuld en de pijn hield grotendeels op. De bult bleef echter.

Omdat de bult onder mijn kaak zit en nog klein was, besteedde ik er verder geen aandacht aan. Hij viel niet op en deed geen pijn. Ondertussen ben ik van huisarts gewisseld, omdat ik mij al een aantal jaar niet serieus genomen voelde door mijn vorige huisarts. De bult groeide langzaam, maar dit viel me eigenlijk niet op. Pas de laatste maanden begon het echt op te vallen, en zagen andere mensen hem ook. Zelfs mijn broer viel het ineens op, en dat is echt wonderbaarlijk :+

Ook begon de bult weer zeer te doen, uitstralende pijn richting mijn keel en oor, maar ook de bult zelf. Ik dacht weer aan een gaatje, dus eerst de tandarts gebeld. Die heeft gekeken, geklopt en met een koud watje getest, maar kon niks vinden. Ook een röntgenfoto leverde niks op. Toen toch maar een afspraak gemaakt met mijn (ondertussen nieuwe en zeer vriendelijke) huisarts.

Huisarts verwees me door voor een echo en röntgenfoto's, in totaal 4 foto's. Hierop werd niet duidelijk wat het nou precies was, een cyste, ontsteking, speekselsteentje die de handel verstopte of toch misschien een tumor? Bloedprikken wees uit dat het geen ontsteking was. Daarna ben ik doorgestuurd naar de KNO-arts, en deze wilde graag een biopt nemen. Hiervan kreeg ik dus gister de uitslag.

Wanneer het inderdaad een tumor was, zou er ongeveer 50% kans dat het een goedaardig gezwel zou zijn, en 50% kans op kwaadaardig. Het is gelukkig goedaardig, een zogenaamd pleiomorf adenoom van 4 bij 2,5 centimeter, in mijn speekselklier. Een pleiomorf adenoom is een "menggezwel", bestaande uit willekeurige cellen. er is een klein kansje dat er toch kwaadaardige cellen in zitten, maar dat is nu niet te zeggen. Ook is er 5,5% kans dat het gezwel kwaadaardig wordt op lange termijn.

Ze gaan het dus operatief verwijderen, hierbij halen ze de hele speekselklier er uit. Toen de KNO-arts uitlegde wat hij ging doen ben ik flauwgevallen :') *D , hij haalde namelijk zijn vinger over mijn hals terwijl hij vertelde dat hij zus en zus ging snijden, 5 cm lang en zo en zo zenuw hier en bloedvat daar, en onderhuids hechten in de huidplooi. Blegh, ik word alweer naar als ik er aan terugdenk! :D Gelukkig was mijn vader mee om voor me te luisteren, haha!

Als de klier er uit is gaat hij voor onderzoek, mochten er toch kwaadaardige cellen inzitten dan gaan ze ook bestralen, maar die kans is maar heel klein (gelukkig!). Een datum is er nog niet geprikt, de 21e heb ik een afspraak in het ziekenhuis voor een gesprek met de anesthesie, en dan wordt het verdere vervolg gepland. Hopelijk niet middenin mijn tentamenweek... >;) Ik mag dan 2-3 dagen in het ziekenhuis blijven, en dan een week thuis.

Al met al ben ik er nogal van ondersteboven, vooral van het feit dat mijn vorige huisarts me er zo mee door heeft laten lopen! Mijn nieuwe huisarts vond dit heel serieus en heeft me met spoed doorgestuurd naar het ziekenhuis! Ik ben dus des te blijer dat ik een nieuwe huisarts heb! En opereren en onder narcose, en dat ze dan in mijn nek gaan snijden, vlak bij mijn halsslagader, jakkie, doodeng!

Dus als iemand een positieve ervaring met een soortgelijke operatie, dan hoor ik het graag! :Y)

AnnemiekvM

Re: Goedaardige tumor speekselklier; lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:09

Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel veel sterkte wennen.
Kan me voorstellen dat je het eng vindt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:21

Zelfde geld voor mij. Ik heb er ook geen ervaring mee maar het lijkt me wel vreselijk schrikken.
Succes en sterkte tijdens de operatie. Hou ons op de hoogte. :(:)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 22:39

Dank jullie wel, en ik zal natuurlijk een update plaatsen als ik meer weet :) Lekker bokken in het ziekenhuis, ik zal daar toch niet veel beters te doen hebben denk ik :P

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:49

Wat naar voor je, alvast succes en sterkte gewenst.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mijn vader heeft een aantal jaar geleden hetzelfde gehad, hij had een bult op zijn hals. Bij hem is ook de hele speekselklier weggehaald en verdere details weet ik niet, maar ik weet nog dat de operatie hem toen is meegevallen en dat hij goed en snel is hersteld ervan! Hopelijk jij ook :) In ieder geval niet te druk maken en ik duim voor je dat alles goedaardig is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:54

Ook niet zelf gehad, wel de situatie van een heftigere operatie. Denk dat je je niet te veel moet focussen op wat ze gaan doen, jij slaapt toch moet je maar denken :D En hoe meer ontspannen je er in gaat hoe beter. Geef duidelijk aan dat je er heel erg tegenop ziet, dan krijg je wat rustgevende vooraf. Ik heb wel eens gehad dat ik echt niet meer weet hoe ik dan in die ok ben gekomen en hoe eruit. :=
Heel veel sterkte!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 22:58

@enidan: Oh kijk dat is een fijne reactie! Dank je, dat geeft de burger moed! :P

@Pauline: Ik heb op mijn 16e een acute blindedarm ontsteking gehad, en daarvan weet ik inderdaad ook totaal niet hoe ik in de ok gekomen ben :D. Ene moment reden we naar het ziekenhuis, volgende moment was ik in een onderzoekskamertje met een hork van een dokter, en volgende moment werd ik wakker, haha! Dat ik nu helemaal "bij" ben en zelf dat ziekenhuis instap om me vrijwillig open te laten snijden vind ik toch wel een raar idee.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:01

Mijn vader is begin dit jaar geopereerd aan een goedaardige tumor in de speekselklier. Ook een flinke bult onder zijn kaak die goed en kwaad kon zijn. Operatie heeft erg lang geduurd omdat hij vrij ver naar binnen was gegroeid, daarbij lagen er allemaal zenuwen om natuurlijk die het niet makkelijker maakten. Hij had een snede van zijn oorlel tot onder zijn kaak en de kans bestond dat zijn gezicht verlamd raakte, gelukkig viel dat erg mee en heeft hij alleen geen gevoel meer in zijn oorlel. Het litteken doet nog wel zeer en omdat de tumor bij het verwijderen gelekt heeft moet hij wel op controle blijven komen zodat ze kunnen checken of er niet weer wat nieuws groeit. Mijn vader heeft een dikke week in het ziekenhuis gelegen en het is hem best tegengevallen.

Heel veel sterkte in ieder geval!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 15:59

BrittS, hebben ze bij jouw vader ook een echo gemaakt van tevoren? Bij mij hebben ze wel kunnen zien op de echo dat er bloedvaten doorheen lopen en dat hij 4 bij 2,5 cm is, maar ze hebben verder geen MRI oid gedaan, dus of hij diep ziet of niet weet ik niet. Maar dat klinkt niet zo best als ik dat zo hoor. En een tumor kan dus blijkbaar lekken? Ook nieuws voor mij, jak! Je vader is nu wel weer helemaal hersteld?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:35

Ik heb een datum voor de operatie (hoera -O- ), 14 november. Persoonlijk vind ik dat nog erg lang duren, maar goed, niks aan te doen. Heb ik een maand de tijd om aan het idee te wennen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:39

Die tijd vliegt echt om! Je voorbereiden en nog even niet zo heel veel last er van hebben en dan..is het zo alweer 14 november. :)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:54

De operatie komt nu wel erg dicht bij, ik heb voor donderdag 3 tabletjes oxazepam gekregen (nog bedankt voor de tip Pauline). Morgen of overmorgen word ik gebeld hoe laat ik mag komen. Ben er ondertussen wel klaar mee/voor, want meneer bult is echt vervelend aan het worden en doet steeds vaker flink pijn. Ik denk dat dit druk op de zenuw is maar ergens maak ik me stiekem toch zorgen, dat hij zeg maar kwaadaardig aan het worden is...

Gelukkig ben ik overdag zo druk dat ik niet zo veel tijd heb om er aan te denken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:22

Spannend! Het komt vast goed maar ik begrijp dat je dat achter de rug wilt hebben.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:28

Spannend, sterkte gewenst !
Ik heb een bultje aan de zijkant van m'n kaak, deze deed ook wel eens pijn. Maar de huisarts heeft ook gezegd dat het een opgezet kliertje is. Ik heb het al een behoorlijke tijd, maar vrij weinig last van. Ben nu toch ook een beetje bang dat het meer is dan de huisarts zegt :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:31

Sterkte TS! Kan me voorstellen dat je er nu wel klaar mee bent... pff :oo

@Dreamy, zit die aan de buitenkant van je kaak of de binnenkant zeg maar? Ik heb namelijk ook opgezette lymfeklieren bij mijn kaak. Altijd al, heel lang al en al mee naar de dokter geweest, maar zolang ze niet keihard zijn en niet vast zitten op 1 plek is het niet erg zei die. Een lymfeklier kan wat vergroot blijven als hij ooit groot is geweest.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:33

Buitenkant en als ik erop druk "schiet ie weg" (wel op een plek, maar dus nog bewegelijk) :j dus het zit wel lossig.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:48

Heel veel succes met je operatie TS! Ik zou meer meenemen naar het ziekenhuis dan alleen bokt, helaas had ik bokt in een dag in het ziekenhuis al 'uitgelezen'.

Ook wil ik je de tip geven om duidelijk te zijn over je pijn! Is echt heel belangrijk want ik werd niet geloofd (terwijl ik pijn 'scores' van 6 en hoger aangaf) en ik heb drie dagen met onnodig veel pijn gelegen. Mede hierdoor (en iets anders, maar dat zeg ik nog niet) is het ziekenhuis behalve de rust en fijne verpleging best traumatisch voor me gebleken.
Blijf duidelijk in wat je voelt en bind niet zomaar in wanneer het verplegend personeel de pijn niet aan je ziet. Ze kunnen zoveel doen tegen pijn maar dan moet er echt duidelijk om gevraagd worden.

Heel veel succes!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 00:28

@Dreamy, dat klinkt als iets anders dan dat van mij, mijne is echt hard en wegschieten heb ik nog nooit wat van gemerkt. Toch kan ik me voorstellen dat je je er niet lekker bij voelt, en misschien toch maar eens aan je HA vragen of hij je wil doorsturen. Ik had altijd al het gevoel dat mijn vorige huisarts me niet serieus nam en vond dat ik zeurde, had vaak het idee dat ik werd afgewimpeld. Daarom vond ik het ook zo fijn dat mijn nieuwe HA me heel serieus nam, hoewel het me ook wel nerveus maakte dat hij er meteen spoed achter zette.

@AmyII, dank je wel, goeie tip. Ik heb al met mijn ouders overlegd, dat als ik me echt slecht voel, ik vraag of ik nog een nacht mag blijven. Ik woon namelijk alleen en dat vind ik geen prettig idee.

Niet alleen op Bokt vertrouwen voor vermaak zat ik inderdaad al aan te denken, haha. Ik wil geen overkill aan vermaak-jezelf spul meenemen, maar t'is lastig kiezen! Ik zag mezelf al sjouwen met een koffer vol zooi terwijl ik waarschijnlijk maar 1 nacht blijf... Ik dacht aan een tijdschrift, mijn nintendo ds en iets om te handwerken/frobelen. Geen idee hoeveel puf en concentratie ik op kan brengen, we zullen het zien.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:51

Wens je heel veel sterkte. Heb zelf een speekselklierontsteking gehad die maar niet wegging met antibiotica en zuur eten. Ben toen naar de tandarts gegaan omdat al mijn tanden zeer deden van dat zure eten. Die werd woest dat ze me zo lieten lopen ik verrekte vd pijn en het was zo groot als een tennisbal.
Uiteindelijk ben ik geopereerd binnenlangs in de hoop dat ze de steentjes die de boel verstopte eruit konden krijgen dit is deels gelukt. Maar bij jou is het veel heftiger, zal aan je denken

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 02:32

Mijn kamergenoten zijn alledrie oudere meneren, en ze doen samen een wedstrijdje wie het hardst kan snurken. Ondanks de oordopjes doe ik geen oog dicht... :(

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:28

Oh bah TS, dat is wel heel irritant! Hoe gaat het verder met je? Hopelijk kun je gauw naar huis. Ervaring leert dat je dan pas echt uit kan gaan rusten en goed bij komt.
Beterschap!!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 10:57

Ik mag waarschijnlijk morgen naar huis, en als het goed is straks naar een andere kamer. Zie wel tegen het moment op dat de pomp van de pijnstilling er af moet. En wat een rot toetsenbord heeft deze computer! haha

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:00

Ik kan me voorstellen dat je ertegenop ziet dat de pijnstilling verminderd/ stopgezet wordt. Heb je nog andere pijnstilling dan van de pomp?
Gelukkig mag je straks naar een andere kamer, hopelijk voor jou geen snurkers daar ;).

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 11:02

Ja, gewone paracetamolletjes, maar daar ben ik thuis ook niet zo'n fan van. De reden dat ik kan verhuizen is wel wat minder, het was vol maar er is er een naar de IC gegaan vanochtend.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:07

Dat is inderdaad een minder leuke reden.. Hou je nog maar wel netjes aan die 8 paracetamol per dag, waarschijnlijk heb je nu een mooie pijnspiegel opgebouwd in je bloed met paracetamol waardoor het ongemerkt toch wat voor verlichting zorgt.
Ik was er ook klaar mee en ben er te vroeg mee gestopt. Pijn kwam weer opzetten maar tegen de tijd dat de pijnspiegel weer op niveau zou zijn zou ik alweer kunnen gaan afbouwen. Ik heb dus maar even doorgebeten.