Selectieve eetstoornis: angst voor "nieuw voedsel"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Selectieve eetstoornis: angst voor "nieuw voedsel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:00

Beste bokkers,

Zo lang ik zelf kan herinneren ben ik een grote voedselweigeraar, ondanks dat dat volgens mijn moeder vroeger wel veel meer at.
Ik eet niet gevarieerd en vooral alleen hollands (stampot, aardappelen met bloemkool etc.) Ondanks dat ik ook wel spaghetti/macaroni ook wel eet. Maar voor de rest eet ik niks tot weinig (sla en groenvoer moet ik ook niks van hebben).
Sinds mijn 16 eet ik pas pizza en heb pas shoarma "leren" eten toen ik wat met mijn vriend kreeg. Maar ik eet dus ontzettend eenzijdig.
Uit eten gaan is een ramp, ik beleef er eigenlijk geen lol aan omdat het uit eten gaan altijd een gevecht was met mijn ouders. Nu ik dan een relatie heb gaat het wel iets beter, maar leuk is het nog steeds niet te noemen. Ik ervaar stres bij het krijgen van de kaart en het kiezen van wat ik wil eten. Het eerste wat ik denk is "oliebol, als ik maar iets vind wat ik lekker vind". Ik zeg eigenlijk op alles wat ik niet ken dat ik het niet lust. Omdat de angst het te moeten eten/proeven erg groot is. Wanneer ik iets nieuws probeer te proeven gaat het bij de 2de hap vaak mis. Dan gaan de alarm bellen in mijn hoofd rinkelen "DIT IS NIET GOED!" waarna ik die betreffende had of nog met heel veel moeite weg krijg, of uit spuug. Bepaalde structuren vind ik echt vreselijk om te voelen in mijn mond. Veel vlees heeft te veel structuur (in de zin van spierbundeltjes) waardoor ik het niet wil/durf te eten. Ik heb veel liever een gehaktbal dan een biefstuk, want die biefstuk raak ik gewoon niet aan.

Ik schaam mij hier ontzettend voor. Bij iemand blijven eten is stressvol en uit eten gaan ook. Mijn vriend en zijn ouders maken zich ook grote zorgen om mijn gezondheid. Omdat ik ook last van te korten krijg (vitamine B12 heb ik regelmatig te kort). Maar vooral mijn schoonmoeder vind ook maar dat ik "gewoon alles moet eten". Na een laatste etentje is dat ook een beetje uit de hand gelopen waardoor ik overstuur van tafel ben gegaan.
Mijn ouders koken voor mij thuis veel apart, zodat ik dan tenminste nog iets eet(zij een biefstukje/kippenpoot/etc. en ik een gehaktbal/kipburger).

Nu wil ik (en mijn vriend vooral uit belang van mijn gezondheid en in de hoop dat ik ook meer plezier krijg in bijv. het uit eten gaan) hier hulp voor ga zoeken, al weet ik niet waar ik moet beginnen.
Zijn er meerdere bokkers met dit eetprobleem? Of zijn er bokkers die hier overheen zijn gekomen? Hebben jullie tips en tricks voor mij om dit gevecht aan te gaan met mijzelf?

Grapjasjes12

Re: Selectieve eetstoornis: angst voor "nieuw voedsel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:04

Zoek eens op 'supertaster', misschien dat je tips kunt vinden door even rond te googlen :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:07

Ik herken me hier wel in :j
Nieuwe dingen eten is eng en alleen t vertrouwde op de zelfde manier klaargemaakt is goed.
In restaurants heb ik ook altijd het "als er maar iets is wat ik lekker vind" idee.

Ik lees mee en hoop hier wat tips te vinden.
Sla etc vind in overgens ook vreselijk, smaakloos, vieze structuur, sausjes etc er over help niet..
T rare is dat ik t meeste wat ik niet lust er wel lekker vind uitzien of ruiken.

Bijvoorbeeld koffie, ruikt heerlijk maar lust het absoluut niet.

Ik heb hierbij ook een vraag...
Waarom zou je iets willen leren eten/drinken als je het op voorhand niet lekker vind?
Omdat het gezond is?
Omdat het overal voorhanden is? (Koffie)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:11

Het lijkt mij wel handig om nieuwe dingen te gaan proeven als ze minder stress wil tijdens toekomstige etentjes :+ Het maar op z'n beloop laten wordt niemand beter van.

Een veelgebruikte strategie is elke dag een 'vies' iets te proeven. Neem bijvoorbeeld dat biefstukje. Elke dag biefstuk bakken (hoeft maar een hapje te zijn) en dat opeten. Minstens 10 dagen lang. Het duurt namelijk een lange tijd voordat je iets nieuws lekker gaat vinden :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:12

Dat stukje van structuur herken ik wel, zo kan ik absoluut niet tegen champignons. Zo erg zelfs dat ik moet overgeven als ik ze eet. Maar.... verder eet ik zo goed als alles.

Ik denk dat het een kwestie van 'gewoon' gaan doen is. Probeer een hapje. Je ouders hebben je veel te lang verwend door apart te koken en dit alles in stand te houden.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:14

Ik heb er ook ontzettend veel last van... blijven eten bij mensen vind ik ook verschrikkelijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:15

Nieuwe smaken en structuren moet je aan wennen, duurt zo'n 7x eten voordat je aan een smaak gewend bent.

Ik was ook altijd van "wat de boer niet kent, dat vreet hij niet" Tegenwoordig probeer ik bijna alles en zo ben ik véél meer leren eten :j

Ik zeg nu ook niet meer "dat lust ik niet", maar "dat heb ik nog nooit gehad, dus ik weet niet of ik het lekker vind. Maar zal het in ieder geval proberen" :)

Alleen champignons gaan er bij mij echt niet in
Laatst bijgewerkt door Liselot op 20-06-14 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:17

Ahhhh dit ik herken ik enorm!!! Smaken en structuren heb ik ook heel veel moeite mee :j Ben een tijdje terug begonnen met proberen wat dingen te proeven maar het lukt me niet om de angst opzij te zetten....

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:20

Ik heb al heel vaak sla geprobeerd omdat het mij ook gewoon lekker lijkt.
Gisteren nog, ging bijna over mn nek van een klein stukje? :7
Dat heb ik normaal nooit..

Ik probeer wel meer nieuwe dingen uit maar de angst blijft.
T gewennen klopt denk ik wel.
Paprika was ik nooit weg van maar nu lust ik dat, als het maar niet rauw is.

Vroeger "toen in nog thuis woonde" tot een jaar of 18 was het altijd gewoon eten wat de pot schaft.
Maar omdat mn familie ook niet bijster veel lust heb ik ook lang niet alles leren eten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:24

Liselot en Goof, jullie kan ik de hand schudden. Ik krijg altijd een weeig gevoel van champions en kan ze ook niet doorslikken.

Desalniettemin werkt het inderdaad meestal om 10 dagen achterelkaar hetzelfde 'nieuwe' voedsel in te nemen om te wennen aan de smaak en structuur.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:25

Joh, als de TS het een eetstoornis noemt, denken jullie dan echt dat het zal overgaan met 10x proeven en 'doe maar normaal'?

Je zegt toch ook niet tegen iemand met een depressie, doe maar 10x keer gelukkig en dan voel je je beter :+ .

Voor de rest TS, is het denk ik uitvissen wat werkt voor jou. Heb je tegen alle voedsel die je niet lust dezelfde angst, of zijn er dingen die je minder eng vind dan andere? Dat lijkt me een goed startpunt.

En voor de rest, als je echt wilt meer eten, moet je het voor jezelf willen. Anders lukt het toch niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:25

Klinkt misschien heel stom, maar is het geen optie om alles te pureren zodat je tenminste geen last hebt van de structuur? Dan kun je tenminste wel wennen aan de smaak...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:27

Wat phormicola zegt inderdaad, gewoon blijven proeven met een stok achter de deur. Mijn vriend lust veel meer dan ik, en ik vraag hem om bijv. 2 keer per week eten te maken met daarin iets wat ik echt niet lust. Eerst moet dat ingrediënt op een subtiele manier erin verwerkt worden (bijv. een paar kleine stukjes biefstuk door een ovenschotel die je al lust), en daarna steeds verder uitbouwen. Het werkt voor mij fantastisch.

Maar... met structuurproblemen is dat wat laster.

Toch heb ik op dezelfde manier ook die dingen leren eten. Noten vind ik bijvoorbeeld ontzettend vies, door de structuur. Maar nadat mijn vriend een paar keer mijn favoriete pasta heeft gemaakt met mini (mini!) stukjes noot erin, en dat is gaan uitbouwen, eet ik het in ieder geval. Lekker vind ik het nog niet, maar het eten is geen enkel probleem meer.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:29

Szan schreef:
Wat phormicola zegt inderdaad, gewoon blijven proeven met een stok achter de deur. Mijn vriend lust veel meer dan ik, en ik vraag hem om bijv. 2 keer per week eten te maken met daarin iets wat ik echt niet lust. Eerst moet dat ingrediënt op een subtiele manier erin verwerkt worden (bijv. een paar kleine stukjes biefstuk door een ovenschotel die je al lust), en daarna steeds verder uitbouwen. Het werkt voor mij fantastisch.

Maar... met structuurproblemen is dat wat laster.

Toch heb ik op dezelfde manier ook die dingen leren eten. Noten vind ik bijvoorbeeld ontzettend vies, door de structuur. Maar nadat mijn vriend een paar keer mijn favoriete pasta heeft gemaakt met mini (mini!) stukjes noot erin, en dat is gaan uitbouwen, eet ik het in ieder geval. Lekker vind ik het nog niet, maar het eten is geen enkel probleem meer.

Dat vind ik wel een goeie!
Heb er nooit aan gedacht om iets te verwerken in iets dat ik al ken!
(En dan maar eten met het idee wat je niet ziet is er niet :Y) )

Ik ga meteen brainstormen!
Dankjewel <3 *\o/* _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:30

Ik zou inderdaad ook eerst wennen aan smaken en dan pas aan structuren. Maak bijvoorbeeld eens pompoensoep, of broccolisoep oid, dan kan je de groenten pureren en krijg je toch een keer wat anders binnen :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:33

BraveSpots schreef:
Joh, als de TS het een eetstoornis noemt, denken jullie dan echt dat het zal overgaan met 10x proeven en 'doe maar normaal'?

Je zegt toch ook niet tegen iemand met een depressie, doe maar 10x keer gelukkig en dan voel je je beter :+ .

Voor de rest TS, is het denk ik uitvissen wat werkt voor jou. Heb je tegen alle voedsel die je niet lust dezelfde angst, of zijn er dingen die je minder eng vind dan andere? Dat lijkt me een goed startpunt.

En voor de rest, als je echt wilt meer eten, moet je het voor jezelf willen. Anders lukt het toch niet.

Ook bij depressie zijn er stappen die genomen kunnen worden en misschien word je er niet minder depressief van meteen, maar het kan je leven wel wat leefbaarder maken.

Klein beginnen is toch heel erg goed te doen voor de meeste mensen met dit probleem. Eén hapje en meer niet, gewoon om te wennen.

Bij een selectieve eetstoornis gaat het vrijwel altijd om mensen die smaken en structuren vele malen intenser beleven dan gewone mensen, dit worden nu 'supertasters' genoemd.
Binnen de supertasters zijn er dan weer twee grotere categoriëen: de mensen die alles intenser beleven, maar hier bij veel voedingsmiddelen plezier aan gaan beleven en de mensen die er juist angstig van worden.

Zelf val ik in de eerste categorie en ik heb heel wat trucjes ontdekt om bepaalde voedingsmiddelen lekker te gaan vinden. Angst wordt vaak veroorzaakt door de gedachte te moeten overgeven, of door de sociale druk van 'doe normaal en eet je bord leeg'.
Met maar 1 hapje haal je al voor 90% het overgeef-verhaal weg en door het gewoon thuis te proberen haal je het sociale aspect weg :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:37

Hoi Ts, ik herken het wel hoor. Ik heb ook problemen met structuren en idd die van vlees kan verschrikkelijk zijn. Ik eet idd ook geen biefstuk.
Bv een eclair kan ik niet eten want dan vervormt de smaak en textuur zo dat ik er misselijk van word.

Kan het niet oplossen voor je. Maar, ik probeer soms dingen wel. Eens je het geprobeerd hebt weet je of je de smaak + structuur aan kunt of niet.
Veel succes, ik snap je alle sinds wel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:37

Of een kindermenu met uit eten.Dat is weinig en meestal visstick,knakworst,kipnuggit,frikandel.Of alleen de friet.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:42

Ik herken het "je moet je bord leegeten" verhaal ook wel.
En "je MOET proeven" heeft mij juist niet geholpen.

Nu nu mijn vriend (die veel meer lust dan mij) bij mij woont probeer ik ook veel meer.
T werkt heel positief voor mij om iemand te hebben die alles lust zodat als ik het echt niet lust hij het wel opeet, het geeft een soort van rust om niet alles te hoeven weggooien.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:43

Britta31 schreef:
Of een kindermenu met uit eten.Dat is weinig en meestal visstick,knakworst,kipnuggit,frikandel.Of alleen de friet.

Realy :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:46

Poeh dat lijkt me lastig! Ik had eerst hetzelfde, ken ik niet, lust ik niet, eet ik niet!
Ondertussen doorgezet en toch gaan proeven en lust een stuk meer nu!

Maar dat is toch iets anders dan jou probleem nu. Ik kan je geen tips geven denk ik, zou niet weten wat.
Maar ik hoop dat je de gouden tip vindt! Niets is zo vervelend als niet ergens kunnen of durven eten, niet uit eten gaan enzovoorts.

Deed ik overigens eerst ook nooit omdat ik maar hele kleine porties kan eten.

Bestel nu voortaan in een restaurant een kindermenu. Maar dan bijvoorbeeld wel een stuk vlees wat ik op dat moment wil, maar dan met minder '' eromheen''. Dat het gewoon een kleinere portie is.

Dit is iets wat je echt moet gaan trainen en moet oefenen geloof ik! En dan vooral met mensen die je steunen ;) Niet met mensen die zeggen: Stel je niet aan, eet maar gewoon. Dan raak je helemaal in paniek!

Goed dat je hier voor uit komt trouwens! En je hoeft je niet te schamen! Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:49

Probeer vegetarisch als je niet tegen vlees kan :)
Daarnaast kan je elke keer iets van je vriend proeven, dan hoef je niet een heel gerecht weg te gooien als je het niet lekker vind. Pak gewoon een paar hapjes van zijn bord.
Daarnaast: probeer je negatieve gedachten te veranderen. Zodra je denkt: "dit is niet goed", zeg dan direct tegen jezelf: "dit is WEL goed, het is eten". (ik neem aan dat je vriend je alleen eetbaar spul voorzet :Y) )

Ik hou ook niet van de structuur van biefstuk hoor! Maar probeer dan groente ipv vlees :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:12

antje_vip schreef:
Probeer vegetarisch als je niet tegen vlees kan :)

Dat vind ik ook een goede tip. Je hóeft namelijk geen vlees te eten. Zelf heb ik ook moeite met de structuur van veel vleessoorten en -gerechten (idd spiertjes of stukjes bot die je dan ineens tussen je tanden hebt, brr). Bij groente totaal geen last van. Meestal zijn mijn maag en darmen ook helemaal niet blij met vlees (schijnt dat je het minder goed kunt verwerken als je het niet zo vaak eet), dus nog een goede reden om ook bij uit eten gaan een vegetarisch gerecht te nemen. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:13

Kindermenu is meestal iets wat je kan weg sabbelen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:16

Britta31 schreef:
Kindermenu is meestal iets wat je kan weg sabbelen.

:') Mag ik dit even heel fout opvatten }>

Can't help it ~~}>