Gebroken bovenbeen na val van paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
susanne_15
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-03-14

Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:18

Hallo!
Ik ben ongeveer een maand geleden van een paard van de manege gevallen in de binnenbak.
Het was geen ernstige val, want ik sprong er een soort van vanaf, maar toch op de een of andere manier heb ik mijn bovenbeen gebroken. Toen ben ik met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan en ben daar geopereerd en nu zit er een pin met schroeven in mijn been. Verder hoefde ik geen gips.

Ik maak me best zorgen om wanneer ik weer kan paardrijden. Ik heb al op internet gezocht en dingen gelezen op een paar forums over jullie ervaringen.
Heeft iemand van jullie ooit zijn/haar bovenbeen gebroken? En hoelang duurde het voor u weer mocht rijden?

Het is nu 4 weken na het ongeluk, en ik heb eigenlijk verder niet zo heel veel pijn gehad. Toen ik het voor het eerst ging belasten heb ik ook geen pijn gevoeld. Naar school toe loop ik nog maar met één kruk, maar thuis loop ik al zonder (het ziet er niet heel erg soepel uit, ik loop nog best wel mank)

Ik ga over 2 weken weer naar het ziekenhuis, en dan ga ik ook vragen wanneer ik weer mag rijden. Maar ik kan eigenlijk geen 2 weken wachten. En op internet kan ik eigenlijk niks vinden over mijn geval, want ik herstel gek genoeg heel erg snel.

Alvast bedankt voor het reageren /3

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:37

Dus als ik het goed begrijp heb je pinnen en schroeven, etc in je been zitten en kan je niet nog 2 weken wachten om te rijden? :+
Duurt minimaal 6 weken voor een breuk redelijk geheeld is, en daarna kan je voorzichtig weer gaan belasten.
Lijkt me echt niet verstandig om de komende weken te gaan rijden, en al helemaal niet met al dat metaal nog in je been.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:42

Een bovenbeenbreuk is toch wel ernstig, het dijbeen is nl het sterkste/ dikste bot in je lichaam en dat breekt niet zomaar.
In jouw geval zou ik paardrijden nog een paar maanden uitstellen, wat je nu forceert gaat je later zuur opbreken. Beter nu alles 200% laten genezen dan er later chronische pijn oid aan overhouden.

renateeee_

Berichten: 643
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:44

Ik zal je even uit je droom helpen. Over 2 weken zit jij echt nog niet op een paard. Zelf heb ik vorig jaar mijn bovenarm gebroken, ook met pinnen vast gezet en heb me niet aan de 3,5 maand gehouden. Kon dus mooi nog een keer geopereerd worden..
Dus hou je aub aan het advies dat de artsen geven!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:47

Het feit dat je weinig pijn hebt (gehad) is omdat de pinnen alles mooi stabiel houden. Echter wil dit nog niet zeggen dat de breuk al geheeld is, 6-8 weken is een minimum en daarna is het vaak een geleidelijk opbouwen. Stel dat je dan eraf valt en je komt weer verkeerd neer dan is de kans groot dat je weer op diezelfde plek breekt.
Ik zou rustig de tijd nemen. Je kunt natuurlijk wel andere leuke dingen gaan doen, zoals longeren enzo

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:57

Wat heeft de chirurg gezegd dan?

Ik heb ook mijn bovenbeen gebroken gehad, wat 'gerepareerd' is met een plaat en schroeven. Ik liep nog op krukken, toen ik alweer op mijn paard zat. Dat raad ik jou ten zeerste af, dat was zeer onverstandig!! Is inmiddels alweer bijna 30 jaar geleden, geen idee hoe lang het na de operatie was dat ik weer mocht rijden. Denk iets van 4 maanden.

Je moet je been weer volledig mogen belasten voordat je weer mag rijden.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:03

Meid, doe het rustig aan! Ik snap je wel hoor, je wilt het liefst zsm weer op het paard. Maar als je te snel wil, heb je de kans dat het niet goed herstelt of erger nog.. je het erger maakt. Straks mag je dan helemaal niet meer rijden, is ook geen optie toch?
Ik ben zelf 3 weken geleden van het paard gevallen en mijn nier lag bijna in tweeën. Ik mag nu waarschijnlijk een half jaar niet rijden. Leuk? Nee. Maar ik ga niet eerder weer op het paard voor het verantwoord is. Maar goed, ik ben dan ook een verstandige moeder van 2 kleine kinderen.. :+ Ga je toch even anders tegen bepaalde dingen aankijken..;)
En ik heb hiervoor 10 jaar niet gereden dus dat half jaartje overleef ik ook wel weer;)

Beterschap met je pootje!

Anoniem

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:09

Waar zit de breuk precies?

Ik had een pertrochantere breuk ( net heup dus ) en zat pas na 3 maanden weer met heel veel pijn en moeite op het paard. Echt rijden heeft ongeveer een half jaar geduurd. Ik heb bijna anderhalf jaar met krukken gelopen en heb helaas blijvende schade. Hopelijk gaat jouw herstel voorspoedig. Forceer het niet, je lijf geeft het je zelf wel aan als het weer kan!

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:12

Kan je wel op het paard komen?Beterschap.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 17-03-14 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerline

Berichten: 328
Geregistreerd: 17-01-13
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:13

Ik heb door een aanrijding mijn dijbeen gebroken (een tijd geleden). Mijn Been was helemaal door en moest ook gerepareerd worden met een schroef en pinnen.


het heeft een half jaar geduurd voor ik weer normaal Kon lopen en na iets langer dan een jaar begon ik weer met paardrijden.

De eerste maanden moest ik erg uitkijken en mocht ik niet vallen, want mijn bot was nog niet geheel aan elkaar gegroeid.

Laat het goed genezen, want anders krijg je er last van!

Het lijkt lang, maar achteraf ben je blij als je hebt gewacht met rijden.

susanne_15
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:27

Bedankt voor het reageren allemaal!
De schroeven en de pin mogen er trouwens over een half jaar alweer uit (rond kerst).
Ik verwachte eigenlijk ook niet dat ik binnen 2 jaar weer zou kunnen rijden (al hoopte ik het stiekem wel),
maar ik hoopte vooral dat ik in de zomer mee zou mogen doen met de buitenritten enzo.

Ik mag in principe alles met m'n been doen wat ik wil, maar zodra ik pijn heb, moet ik meteen stoppen (zei de fysio)
Dan maar hopen dat ik over 3/4 maanden weer mag rijden

susanne_15
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 20:43

Robijntjah schreef:
Waar zit de breuk precies?

Ik had een pertrochantere breuk ( net heup dus ) en zat pas na 3 maanden weer met heel veel pijn en moeite op het paard. Echt rijden heeft ongeveer een half jaar geduurd. Ik heb bijna anderhalf jaar met krukken gelopen en heb helaas blijvende schade. Hopelijk gaat jouw herstel voorspoedig. Forceer het niet, je lijf geeft het je zelf wel aan als het weer kan!


Hij zit in het midden van m'n dijbeen, het hele bot was echt helemaal doorgescheurd, net geen open bot breuk,

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:47

Ik vind het eigenlijk raar dat je er na vier weken al op mag lopen.

schrikdraad
Berichten: 1298
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:48

Mijn broer heeft dit ook gehad.
Met pin kon hij al best snel weer alles.
Daarna zonder pin was het meer oppassen in het begin.

Anoniem

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:37

Is juist de reden van methode met pin; dan mag (moet) je gelijk belasten. Niets raars aan!

snowlove
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 07:55

Zal zeker niet weer het paard opgaan! Gewoon maar wachten :)

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:10

Na 6/8 weken zit het bod enigzins aan elkaar. Dan pas opbouwen net lopen! Echt doen anders krijg je hier spijt van.
Pas na 3 maanden zijn de botten weer redelijk sterk. Dan kan je weer wat meer belasten, waarschijnlijk in jou geval weer paardrijden.
Maar in mijn geval moest ik toch echt 6 maanden wachten (gebroken nek) zodat alles weer is dat het was.

Neem alles heel serieus want ander kan het zijn dat je er nog je hele leven last van hebt. Maar het kan ook enkelen jaren weg zijn en dat je er op latere leeftijd weer last van krijgt.

Anoniem

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:26

Lopen mag (moet) je met dit systeem (pin en schroeven) meteen opbouwen!

loly

Berichten: 132
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:42

Ik zou nog even wachten met rijden tot je chirurg bevestigt heeft dat het kan, maar ga dr niet vanuit dat het over 2 weken al kan. Een vriendin van mij had ook zo iets en mocht pas na 2 maanden op het paard stappen.(alleen stappen en kleine stukjes dra) Na een half jaar kijkt de chirurg of ze weer gewoon kan rijden. Beterschap

Zerline

Berichten: 328
Geregistreerd: 17-01-13
Woonplaats: Den-Haag

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:53

Mijn bot was ook helemaal door samen met mijn pezen. Mijn orthopeed verbood het mij om er Om snel weer op te klimmen.

Wat is eigenlijk de rede dat jouw platen eruit gaan? De mijne moeten mijn hele leven erin blijven zitten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:33

RUI -> MW

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:39

Een pin met schroeven is direct oefenstabiel en moet juist belast worden im bot aanmaak te stimuleren. Het gevaar van op het paard te stappen is dat je er op een knullige manier vanaf valt omdat je been nog niet mee werkt en daarmee het materiaal/bot beschadigd.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:50

Beterschap met je been. ik zal eerst met je chirurg gaan praten en luisteren wat hij/zij zegt over het rijden of je dat al mag of niet. wat ik denk dat je nog niet mag rijden.

Ik heb lang geleden mijn boven arm gebroken dat was net onder mijn schouder en kon niet in het gips. Na 7 weken zat ik weer op een pony omdat ik een wedstrijd had. in het begin deed dat er veel pijn en ik had ook niet al te veel kracht. ( ook heb ik mijn middenhandsbeentje gebroken gehad en 6 weken later weer terug op de pony.ook hier had ik nog pijn en niet veel kracht.

Mocht ik nu nog ooit iets breken dan luister ik wel naar de chirurg wat hij/zij zegt wanneer dat ik weer mag gaan rijden.

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:12

Rust, rust, rust! Je bent nog maar 15. Vind dit een best heftig gevolg al van een val. Denk dat je ouders ook behoorlijk geschrokken zijn. Voorlopig juist niet dat paard op, eerst aan jezelf en je lijf denken! Denk dat je ouders d'r ook zo over denken? ;)

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Gebroken bovenbeen na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:27

Wil hier mijn ervaringen ook wel even neerzetten. In 2012 mijn onderbeen gebroken op 3 plekken. Operatie + pin + schroeven. heeft 12 week geduurd voordat ik volledig mocht belasten. Er moest eerst nog een schroef verwijderd worden. Nadat deze eruit was zat ik ook met 2 week op het paard.
Vorig jaar mijn bovenarm gebroken. Eveneens een operatie + pin en na 3,5 week zat ik op het paard. Een pin is in principe sterk genoeg om direkt belast te worden. Dit in tegenstelling tot een plaatje, die houdt het bot alleen maar bij elkaar.
De pen in mijn onderbeen heeft er 11 mnd in gezeten en in mijn bovenarm 5 mnd. Nu kunnen ze wel zeggen dat jou pin er dit jaar nog uit mag maar dit is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van je botgroei. Als je bot nog niet sterk genoeg is zullen ze die pin echt niet verwijderen. het nadeel van een pin is dat als je evt wel van het paard zou vallen, dat het onder of boven de pin kan breken. De pin is namelijk sterker dan je bot. Dat was voor mij wel de reden dat ik zo snel mogelijk de pin er telkens weer uit wilde hebben.
Belasten is helemaal niet verkeerd, daarmee stimuleer je de botaangroei.