Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
lilydj
Berichten: 655
Geregistreerd: 15-11-09

Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-13 20:55

Hallo, ik heb een nogal vervelend probleem, ik heb de laatste tijd steeds meer en vaker, dat ik niet uit mn woorden kom, ik vergeet wat dingen zijn en zeg verkeerde woorden (bijv. Ik noemde een koelkast een magnetron) of dat ik iets wil zeggen en gewoon helemaal het woord vergeet wat bij het voorwerp hoort.
Het is echt heel erg vervelen en ik word er best onzeker van, dus iemand een idee wat het zou kunnen zijn ineens, en wat is eraan kan doen?
Groetjes.


pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:57

heb ik ook wel eens. Met name als ik moe ben of druk ben geweest.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:57

Misschien is het stress of vermoeidheid? Ik heb het ook heel vaak als ik erg druk in mijn hoofd ben, dan ratelen mijn gedachten en wat er uit mijn mond komt door elkaar zeg maar :+

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:57

Probeer de komende tijd wat meer op je taal te letten, dus niet zomaar wat zeggen, maar denk na bij elk woord wat je zegt. Doordat Nederlands je eerste taal is, heb je soms wel eens de neiging om uit je zelf te gaan spreken. Dat probleem heb ik ook, en nu ik wat meer nadenk over elke zin dat ik zeg, wil het al veel makkelijker.

*pum**pum**pum**pum**pum*

lilydj
Berichten: 655
Geregistreerd: 15-11-09

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-13 21:02

Dat is dus het vervelende, ik had vandaag een nederlands opdracht waarbij ik veel moest praten en ik heb de tekst serieus uit mn hoofd geleerd, en toen ik begon te vertellen ging het even goed en toen begon het weer..

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:05

Bij wat voor woorden/zinnen heb je het? Misschien articuleer je niet duidelijk genoeg. Zeg de woorden maar eens heel erg overdreven, in stukjes zeg maar. In plaats van articuleren: Ar-ti-cu-ler-en.

*pum**pum**pum**pum**pum*

lilydj
Berichten: 655
Geregistreerd: 15-11-09

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-13 21:11

Nou bijvoorbeeld bij 'mag ik een glas water?' Vergeet ik wat water is dus het was serieus 'mag ik een glas, ehh, hoe heet dat ook alweer, ehh, dinges ik weet het niet meer, ik pak het zelf wel'

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:20

Ik denk dan dat het inderdaad vermoeidheid is.

*pum**pum**pum**pum**pum*

lilydj
Berichten: 655
Geregistreerd: 15-11-09

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-13 21:21

Oke, dankje

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:25

Dat heb ik niet, maar vaak gebruik ik wel een verkeerd woord omdat ik al aan mijn volgende zin aan het denken ben, en zo hakkel ik alles door elkaar. Ik heb het vooral als ik wat zenuwachtig ben (bijv. bij mensen die ik niet of niet goed ken).

Vreemd genoeg ben ik zelfzekerder in een vreemde taal, bizar hé.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:25

Afgezien van een goede nachtrust en een geregeld leven kun je ook eens kijken naar je voeding en door de huisarts even bloed laten afnemen om dit te laten controleren. Tekort aan vitamines of sporenelementen kan hier ook de oorzaak van zijn. Verder langzaam praten en nadenken voordat je wat zegt.

Als het niet beter wordt, toch even naar de huisarts gaan.

Je suis Charlie.

lilydj
Berichten: 655
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-13 21:29

Tekort aan vitamines heb ik denk ik wel ja, ik ben vaak ziek en wondjes enzo genezen ook niet snel, dus daar zou ik wel eens naar kunnen kijken

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:30

Je bent 14? Is heel normaal hoor op die leeftijd. Je nog lang niet volgroeide hersens zijn met hoop dingen tegelijk bezig. Het is ook wetenschappelijk aangetoond dat puber hersens af en toe niet helemaal goed werken. Zou me er nietvdruk om maken. Zie hetzelfde bij mijn 15 jarige dochter.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:30

Klinkt heeel herkenbaar! Zo noemde ik bijvoorbeeld zakdoekjes maar 'neuspapiertjes' omdat ik toch echt niet meer op het woord kon komen. Ik denk dat het bij mij vooral door stress kwam, een goede indruk willen maken op je omgeving. Heb er wel een behoorlijk poosje last van gehad, maar het is nu gelukkig weer over.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:32

ik heb dat ook gehad, vaak omdat ik sneller denk dan praat, dus dan komen er ook de gekste dingen uit...

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:33

missnynke schreef:
ik heb dat ook gehad, vaak omdat ik sneller denk dan praat, dus dan komen er ook de gekste dingen uit...


Een snelle denker heeft dat ook ja

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:34

lilydj schreef:
Tekort aan vitamines heb ik denk ik wel ja, ik ben vaak ziek en wondjes enzo genezen ook niet snel, dus daar zou ik wel eens naar kunnen kijken


Kijk naar je voeding, neem voldoende rust. Als je vaak ziek bent, dan is je weerstand niet goed, ook daar kun je aan gaan werken.

Je suis Charlie.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:56

Daar heb ik soms ook last van.. Dan denk ik niet na over wat ik eigenlijk wil zeggen of aan het zeggen ben en dan brabbel ik maar wat en komt er een hele rare zin uit. :')

------------------------------

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:58

Oh ik heb dat de laatste tijd erg veel :j
Heb ook veel hoofdpijn en daar hangt het wel heel erg mee samen. Erge hoofdpijn of migraine = totaal niet uit m'n woorden komen. Niet echt dat ik woorden omdraai maar dat ik gewoon heel onsamenhangend praat.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 01:06

Ja hier nog iemand die daar geregeld last van heeft.
Denken en praten te gelijk gaat niet. Krijg dan hele creatieve grammatica ;-)

Inderdaad wanneer ik druk ben, of vermoeid.
Maar soms is er ook helemaal geen rede toe.

Ik haal vaak een keer goed adem en begin dan opnieuw met mijn zin.
Als ik er helemaal niet uit kom, en echt vast loop dan schrijf ik het voor mij zelf eerst op.
(heb geen "diagnose" stotteren, maar waarschijnlijk als ik mij laat testen zal dat er wel uitkomen)

.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 01:11

Het is inderdaad heel vervelend. Ik heb het gehad door een vitamine tekort, in mijn geval B12. Niet mee blijven lopen, je word er vreselijk onzeker van. Ga even naar je huisarts en laat je bloed controleren op vitamines en ijzer.

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 01:55

ik zou toch maar eens bij de dokter vragen of hij je wilt testen op de ziekte van Pfeiffer. ik heb precies hetzelfde gehad toen ik pfeiffer had. Ik kon ( en soms nog steeds niet, ik ben nooit meer helemaal de oude geworden nu 2 jaar later) gewoon niet op de simpelste woorden komen, liep helemaal vast soms. Je hebt er overigens ook de juiste leeftijd voor ( al was ik 33 toen ik het kreeg...)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:47

Heb ik ook weleens last van gehad. Was puren vermoeidheid en stress.
Soms praatte ik zelfs onduidelijk of met dubbele tong.

Dus stap terug gedaan, eerder op bed, meer gaan sporten. En het is over. Voel me zelfs fitter dan ooit :j

Maar heb wel even een groot bloedonderzoek laten doen bij de HA, vooral ook omdat mijn schildklierfunctie niet helemaal optimaal is en ik toch wel wilde weten of mijn vermoeidheid echt door mij zelf kwam of omdat er lichamelijk iets aan de hand was.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:55

ik ben 46 en ik heb er nog steeds last van al vanaf kindsheid ..... soms is het wel heel erg :-). Zoals vanmorgen, na gisteren een mega migrane aanval gehad te hebben. Dan moet ik geen overleg of vergadering hebben dan brabbel ik vanalles bijelkaar. Ik ben er nog nooit onzeker van geweest... ik denk altijd het is niet anders en ik kan er goed mee leven.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:14

Ik heb het ook met vlagen, soms heel erg, soms nauwelijks. Merk soms echt dat mijn woordenschat achteruit is gegaan, dat ik bijvoorbeeld steeds het woord 'leuk' gebruik, terwijl ik voorheen wel 20 andere woorden kon benoemen om 'leuk' te zeggen. Word daar dan ook ontzettend onzeker van, omdat ik gewoon niet kan verwoorden wat in mijn hoofd totaal logisch is, of wat ik voel, zo vervelend!
Heb het het ergst als ik een tijdje veel uit ben geweest, festivals, lange dagen, weinig slapen, paar weekenden achter elkaar. Dan heb ik echt niks aan mezelf :D

Inderdaad: beter uitrusten, gezonder eten, meer sporten..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: goldith, Isab123, Lanoca, Marlis, Mondy, OmgiliBot, Spike2019 en 118 bezoekers