Ik weet het niet meer, automutilatie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jupp6

Ik weet het niet meer, automutilatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 13:17

Hallo bokkers,

Ten eerste is dit een goedgekeurd schaduwaccount, mocht je mij herkennen wil je het dit dan niet in dit topic vermelden en mocht je het nodig vinden mij te benaderen, doe dit dan via de pb.

Ik zit in een situatie en ik zou graag advies willen wat ik het beste kan doen en hoe ik bepaalde dingen het beste aan kan pakken. Ik zal beginnen met het omschrijven van de situatie:

Toen ik nog geen jaar oud was zijn mijn ouders gescheiden, de situatie was niet goed dus besloot mijn moeder voor ons te kiezen en met hem te scheiden. Mijn vader heeft geprobeerd contact te mogen houden met mijn broer, maar contact met mij hoefde hij niet, omdat hij niet nog een kind had gewilt. Hij had al een kind van een andere vrouw en mijn broer en dat vond hij genoeg. Maar toch kwam ik, tegen zijn wil in.
Uiteindelijk is het contact vervaagt en was mijn vader niet meer in ons leven. Daarna zijn er een aantal scharrels geweest in mijn moeders leven (stuk of 10) en is ze met 3 mannen samen gaan wonen en gingen wij uiteraard mee. Nummer 1 van de mannen was depressief, nummer 2 van de mannen had losse handjes en gaf ons een enorm strenge opvoeding en nummer 3 had vast gezeten voor misbruik. Bij nummer 3 hebben we het langste gewoond en hij kon ook niet altijd van mij afblijven, gelukkig heeft hij mij niet echt misbruikt maar zat wel ongewenst aan me en gaf opmerkingen die niet hoorde. Daarnaast liet hij mij ook beelden zien die niet voor een +- 12 jarige geschikt waren.
Toen deze relatie over was is mijn moeder na een half jaar helaas bij hem terug gegaan en ben ik er tegen in gegaan en heb ik haar voor de keuze gezet of ik of hij. Uiteindelijk wou ze voor hem gaan en zou ik bij mijn broer gaan wonen. Maar helaas door omstandigheden is dit niet door gegaan en is na een poos de relatie alsnog uit gegaan (gelukkig). Hierdoor is de band met mijn moeder verslechterd en hebben we eigenlijk non stop ruzie. We leven eigenlijk ieder onze eigen leven en vermijden elkaar zoveel mogelijk ( ik werk zowat partime naast mijn school 's avonds om haar zo min mogelijk te treffen). Nu is ze weer in een relatie en is ze ieder weekend weg en gaat ze er ook vaak weekjes tussen uit met hem. Ik doe vrijwel alles in het huishouden en ik regel eigenlijk alles zelf.

Er zijn nog een aantal dingen gebeurd maar dan word het verhaal zo lang. Alles heb ik zover mogelijk weggestopt en het is een aantal jaar op die plek gebleven. Helaas komt het sinds het laatste jaar weer veel om hoog en voel ik me er vaak ellendig door. Door nog een aantal pijnpunten in mijn leven heb ik een uit weg gevonden om mijn emoties te kunnen onderdrukken. Namelijk automutilatie.Nu heb ik besloten dat ik proffesionele hulp moet hebben. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken. Een psycholoog word helaas niet gedekt door mijn verzekering en ik kan dit niet zelf betalen. Ik dacht zelf aan maatschappelijk werk, deze mensen bieden ook hulp maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken en ik durf het eigenlijk ook niet...
Ik hoop dat jullie advies hebben.

Groeten Jupp6

Azmay

Re: Ik weet het niet meer, automutilatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:20

Pfoe wat heftig. Ben je in staat om op kamers te gaan? Ik begrijp dat je nu nog thuis woont. Geloof dat je wel een knuffel kan gebruiken..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:23

Tweedelijns hulp zit in de basisverzekering. Dus via bijvoorbeeld een GGZ. Het beste kan je naar je huisarts en hem/haar vragen met je mee te denken over welke hulp het best geschikt is die ook vergoed wordt (want je hebt dan sowieso een doorverwijzing nodig).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:23

Allereerst: wat een vervelende tijd heb je achter de rug.
En wat knap dat je zelf hebt besloten om hulp te zoeken +:)+

Wat betreft de vergoeding van een psycholoog. De eerste 5 gesprekken worden als het goed is wel vergoed, m.u.v. een eigen bijdrage van €20 (dus in totaal 5 x €20 = €100 eigen bijdrage in totaal). Soms kunnen een paar gesprekken je al een eind op weg helpen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lemen.html

Ik heb zelf alleen ervaring met hulp via internet (had (voor mij) totaal geen invloed) en een psycholoog.
Dus met overige manieren van hulp kan ik je niet verder helpen, want daar heb ik geen ervaring mee.
Ik hoop dat je iets vindt dat bij je past.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:25

is er bij jou op school geen vertrouwenspersoon? die kan je eventueel doorsturen naar de maatschappelijk werker (van de school)

sterkte *virtual hug*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:26

:(:)

Heftig verhaal. Ik kan je aanraden om dit met je huisarts te bespreken en samen een plan van aanpak op te stellen.

Hartstikke goed dat je je bewust ben van je huidige toestand en dat je er wat aan wilt doen. Super dat je de moed hebt gehad om het hier op te schrijven. Als je het lastig vind om dit verhaal bij de huisarts te doen, print dan je openingspost uit en neem die mee, die is helder zat.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:30

Je kunt ook een afspraak maken bij de huisarts en hij kan je doorverwijzen. Dan kun je ook je vragen stellen over de verzekering.
Heel veel sterkte meis, ik weet hoe het voelt om een scheiding mee te maken en als je dan ook nog problemen erbij krijgt die je niet verwerkt loopt het emmertje inderdaad over. Ik ken verschillende instellingen die hiermee helpen en leer zelf voor hulpverlener dus als je iets wilt weten staat mijn pb box altijd open.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:30

Mag ik vragen wat voor automutilatie je doet?

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 13:34

Allemaal bedankt!

@galley: Ik wil heel erg graag op kamers maar helaas ben ik hier financieel niet tot in staat. Ik heb een 3 uren contract en ondanks dat ik veel meer uren maak heb ik nooit de zekerheid van een gegarandeerd loon. Ook vervalt vanaf 2014 de studiefinanciering voor een deel en lenen zie ik niet zitten.

@Danibanani: Het GGZ heb ik als kind al eens gelopen, maar dit was geen succes. Vaak wisselende mensen en dus telkens opnieuw beginnen. Dit was echter voor iets anders dan wat nu mijn probleem is.

@szan: Internet had ik inderdaad ook overwogen, maar dat was dus bij jou geen succes.

@Lienie_F: Op dit moment heb ik stage dus ben ik pas na de zomervakantie weer op school, ik heb overwogen om te wachten tot na de zomervakantie, maar ik denk hoe eerder hoe beter.

@Maflinger_S: Mijn openingspost uit printen is inderdaad wel een idee, want ik zie er erg tegen op om mijn verhaal bij mijn huisarts te moeten houden, heb niet zn goed gevoel bij mijn huisarts.

@LindyH: Vooral snijden.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:36

Wat een rottijd heb je achter de rug :(:). Vind het heel knap van je dat je hulp wilt zoeken.

Psycholoog zit inderdaad in je basisverzekering voor de eerste paar gesprekken, maar dat is in ieder geval al een begin.

Mijn pb box staat open voor je.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:39

Jupp6 schreef:
@szan: Internet had ik inderdaad ook overwogen, maar dat was dus bij jou geen succes.

Nee, ik heb er echt geen fluit aan gehad. Maar het ligt misschien ook aan wat voor hulp je via internet krijgt.
Aan de andere kant: baat het niet, dan schaadt het niet. Het zal er niet slechter van worden.

Ik kan je via PB wel meer informatie geven als je wilt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:46

Jupp6 schreef:
@Danibanani: Het GGZ heb ik als kind al eens gelopen, maar dit was geen succes. Vaak wisselende mensen en dus telkens opnieuw beginnen. Dit was echter voor iets anders dan wat nu mijn probleem is.

En daar moet je je niet door laten weerhouden. ;) Probeer het eens bij een andere afdeling of een andere locatie, dat kan ook nog schelen. Er zitten écht bekwame mensen die je goed kunnen helpen, alleen kan je soms pech hebben en de verkeerde persoon treffen of, zoals jij, de verkeerde organisatie binnen de afdeling. Het is in ieder geval wel een plek waar therapeuten zitten die je kunnen helpen én die je niet zelf hoeft te betalen. En dat zou ik in dit geval wel een kans geven..

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:50

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar mocht je ouder dan 18 zijn zou ik idd richting het ggz gaan, ben je jonger als 18 dan kan je via jeugdzorg een vaste persoon krijgen met wie je in gesprek gaat, wat betreft je zlef beschadiging daar kan uiteindelijk niemand je bij helpen, dat moet je hoe hard het ook klinkt echt zelf doen, en er komt een dag dat je denkt ik wil dit niet meer. echt waar. anders ik weet natuurlijk niet waar je vandaan komt maar je hebt ook het fiom, dat is alleen voor vrouwen er mogen ook geen mannen komen, en daar heb je altijd gesprekken met dezelfde persoon, ik weet dat er in alkmaar een fiom zit weet alleen niet of het landelijk is

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 13:57

@DaniBanani, daar heb je gelijk in dat was ook het kinder gedeelte intussen ben ik 18+ dus zal ik naar een andere afdeling gaan denk ik. Ik denk dat ik maar een mega drempel over moet stappen en een afspraak moet gaan maken bij de huisarts.

femke85: Ik ben 18+ dus zal dan naar het ggz moeten, jeugdzorg val ik buiten. Ik weet dat ik mijn zelfbeschadiging zelf moet stoppen, maar daar ben ik mee bezig. Ik wil graag het onderliggende probleem aanpakken waardoor mijn zelfbeschadiging dan waarschijnlijk ook stopt.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:08

Vervelend dat je in zo'n situatie zit, maar het inderdaad tijd voor professionele hulp. Het onderliggende probleem moet idd aangepakt worden voor je kan stoppen met automutilatie. (ervaringsdeskundige helaas)

Ggz is op zich niet verkeerd.. Ik ben er juist naar toe gegaan voor een second opinion omdat het op het onafhankelijke bureau waar ik kwam het na een jaar niet op schoot. Nu heb ik een nieuwe diagnose en ik voel mij er veel meer op mijn gemak..
Logisch dat je door een slechte ervaring denkt dat het niet fijn/goed is, maar beter proberen dan zo doorgaan toch ?

Wat betreft het niet kunnen betalen.. Ik heb de laagste/ basis verzekering die er is en ik heb nog geen cent betaald aan alle gesprekken met de psycholoog of bij het ggz.. Een kleine eigen bijdrage word soms zelfs door de psycholoog zelf betaald, wat bij mij bij het eerste bureau het geval was.

Succes en sterkte, mocht je willen pbén, of iets.. Ga je gang :)

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 15:41

mieske schreef:
Vervelend dat je in zo'n situatie zit, maar het inderdaad tijd voor professionele hulp. Het onderliggende probleem moet idd aangepakt worden voor je kan stoppen met automutilatie. (ervaringsdeskundige helaas)

Ggz is op zich niet verkeerd.. Ik ben er juist naar toe gegaan voor een second opinion omdat het op het onafhankelijke bureau waar ik kwam het na een jaar niet op schoot. Nu heb ik een nieuwe diagnose en ik voel mij er veel meer op mijn gemak..
Logisch dat je door een slechte ervaring denkt dat het niet fijn/goed is, maar beter proberen dan zo doorgaan toch ?

Wat betreft het niet kunnen betalen.. Ik heb de laagste/ basis verzekering die er is en ik heb nog geen cent betaald aan alle gesprekken met de psycholoog of bij het ggz.. Een kleine eigen bijdrage word soms zelfs door de psycholoog zelf betaald, wat bij mij bij het eerste bureau het geval was.

Succes en sterkte, mocht je willen pbén, of iets.. Ga je gang :)

Ik heb je een pb gestuurd.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:07

Jeetje wat een verhaal, ik kan je helaas niet helpen maar ik wil je toch sterkte wensen en een knuffel geven :(:)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:19

Hoi TS,

Ik persoonlijk kan je niet helpen, wel weet ik maar al te goed waar je mee worstelt.
Misschien heb je wat aan de LSZ (Landelijke Stichting Zelfbeschadiging)?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:21

Ik denk dat het belangrijk is om eerste een diagnose te stellen, misschien dat automutileren een onderdeel is van een andere stoornis gezien de geschiedenis van TS.. :j

Fijn dat ik je heb kunnen helpen via pb

Succes !

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 16:55

@geerte: dankje :)
@lor1_1984 ik ga eens kijken op de website.
@mieske: Dankjewel!

Ik heb besloten ik denk dat ik deze week een afspraak ga maken bij de huisarts en met hem bespreek wat ik het beste kan doen. Nu hopen dat ik die stap nog neem..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:46

LZP -> MW

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:34

Bedankt voor het verplaatsen!

Jupp6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:55

De afspraak staat voor morgen.. Buikpijn van de zenuwen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:05

*\o/* *\o/* *\o/*

Een afspraak is de eerste stap. You go girl!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:10

Lieve Ts, wat goed dat je een eerste stap hebt gezet!
Ik ben zelf niet bekend bij de ggz, maar ik heb gewoon een psycholoog met eigen praktijk gevonden. Deze hebben vaker vaste patiënten, dus niet dat je iedere week een ander hebt.. En het wordt idd 5x vergoed door de verzekering, alleen daar moet je wel een kleine bijdrage bij leveren zelf. Maar je hoeft niet 5 keer te gaan hè.. Je kan ook maar 1x gaan, of 2x..
Sterkte :(:)