Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 17:16

Ik heb al maanden rugklachten, met steeds meer uitstraling naar mijn bil en (onder)benen.
Eerder ben ik bij de huisarts geweest en daarna naar een manueel therapeut. Helaas heeft dit niet geholpen. Over twee weken heb ik een afspraak bij de neuroloog.

Mijn eigen vermoeden is toch een hernia of iets wat er aan grenst.

Wie heeft er ervaring met rijden terwijl je een hernia hebt en/of rijden na een herniaoperatie?
In geval van een operatie, hoe verliep het herstel/de revalidatie en na hoeveel tijd kon je weer fatsoenlijk rijden?

oneiros

Berichten: 274
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:38

Ik heb blijkbaar jaaaaaren met een (dubbele) hernia op het paard gezeten. Ik had ook altijd uitstralingen naar mijn bil en mijn been (tot aan knieholte). Omdat ik een redelijk hoge pijngrens heb, heb ik nooit geklaagd tot ik in mei 2011 met mijn vriend in Berlijn was ter ere van zijn 40e verjaardag en ik 's morgens kruipend naar het toilet moest.
Toen we terugkwamen ben ik naar de huisarts geweest en die stuurde me door naar de fysio met als verwijzing SI-gewricht. De fysio die mij behandelde, zei meteen dat ik een hernia had en is hier met haar behandeling op ingesprongen. In eerste instantie ging ik flink vooruit, maar toen de oefeningen zwaarder werden, kreeg ik ook weer meer rugklachten. Al die tijd reed ik ook nog gewoon paard, maar ik merkte wel dat ik krachtsverlies had in mijn linkerbeen en dat ik moeite had om rechtop te zitten. Ik zat vreselijk voorover en ingeknikt in mijn linkerheup (dit had ik allemaal al voordat ik naar de huisarts ging).
In oktober 2011 ben ik teruggegaan naar de HA en heb ik een verwijzing voor een MRI scan gekregen en daaruit bleek een gigantische dubbele hernia. De neuroloog gaf mij twee opties: pijnbestrijding of opereren. 28 december 2011 ben ik geopereerd en sindsdien begonnen aan mijn twee leven. *\o/*
In februari 2012 zat ik voor het eerst weer op het paard. Met een opstapje erop en heeeeel voorzichtig er weer af. En zitten, daar is alles mee gezegd, maar wat voelde ik me een Koningin. Ik heb één rondje gestapt, nadat iemand mijn paard had gereden. :o Ik weet niet meer precies wanneer ik weer volledig aan het rijden was, maar ik heb mijn eerste outdoorselectie L1 één proef gestart terwijl ik met kinesiotape getaped was. Mijn revalidatie bij de peut is er ook op gericht geweest om weer normaal op het paard te kunnen zitten. Dat is gelukt.
Door alle jaren dat ik met die hernia heb rondgelopen, ben ik vreselijk scheef geworden en had ik een getordeerde heup. In eerste instantie heb ik dit ook laten corrigeren met kinesiotape. Dat heeft goed geholpen, maar uiteindelijk kreeg ik toch weer wat last van uitstralingen in mijn been. Nu zat mijn SI-gewricht links wel vast en dit is drie weken geleden losgemaakt. Tot nu toe gaat het super!!! Ook met paardrijden. Ik heb meer gevoel, meer kracht, zit rechter op, maar het kan altijd beter... :D

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 17:53

Bedankt voor je reactie. Heel veel punten klinken erg bekend! Helaas.
Ik train veel jonge paarden en dan val je ook weleens. Soms ook ongelukkig.
De pijn neemt steeds verder toe, net als de uitstraling. Ik ben pas na een maand of drie/vier (ik weet niet meer precies wanneer de klachten begonnen) naar de huisarts gegaan. De manueel therapeut zei toen: "het lijkt mij geen hernia ivm te weinig/te hoge uitstraling". Maar inmiddels wordt de uitstraling (steken, soms een slaperig gevoel) steeds erger.
Op een (net te lage) stoel zitten en in de auto zitten is echt funest. Had jij dat ook?
Had jij tijdens het paardrijden (voor de operatie) pijn? Of ging paardrijden eigenlijk goed?
Ik ben ook moe van de uitstraling en de pijn in mijn rug.

Anoniem

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:07

Ik heb de eerste keer nog met een lam been op het paard gezeten :o
Dacht dat ik spierpijn had in mijn bil. Geopereerd aan een fikse hernia
Paardrijden gaat wel weer maar niet te lang en niet dagelijks. Heb nog 2 x een hernia teruggehad. Ik moet regelmatig naar de Fysio als er wat verkeerd zit en dan is er goed mee te leven. Lopen gaat beter dan staan of zitten...

oneiros

Berichten: 274
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:47

Ik had eigenlijk altijd uitstralingspijn, wat ik ook deed. De ene dag kon ik daar veel mee en de volgende dag kon ik bijna niets. Bij mij is dat ook gezegd door de HA. Omdat mijn uitstraling maar tot boven mijn knieholte kwam, kon het geen hernia zijn. Ze hebben hier later wel hun excuses voor gemaakt. Uitstralingen zijn gewoon niet goed. Dan zit er iets klem of is er iets kapot.
Verkeerd zitten (op een stoel die je niet goed kunt instellen) is/was heel vervelend. Gelukkig rijd ik in een franse auto, dus ik heb ik de auto geen last.
Ik vond voor mijn operatie dat ik makkelijk kon rijden. Achteraf moest ik alle zeilen bijzetten om er überhaupt op te blijven zitten. En wanneer een paard een bokje gaf, verging ik van de pijn.

Wat heeft de manueel therapeut eigenlijk als behandeling gedaan bij jou? Ik hoop dat de neuroloog iets voor je kan betekenen, want van wat ik nu lees, zit er iets niet goed.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:11

De manueel therapeut heeft tijdens de eerste behandeling wat rechtgezet in mijn onderrug, twee wervels.
Tijdens latere behandelingen kon hij eigenlijk niks meer vinden. Het drukken end. van hem gaf geen pijn, maar als ik dan daarna weer op de stoel ging zitten voelde ik weer mijn "normale" pijn. Ik heb wel oefeningen gedaan en mee naar huis gekregen, maar deze leken weinig verschil te maken.

Met rijden heb ik ook weinig tot geen last. Ik heb soms wel het gevoel dat ik vastzit in mijn (onder)rug en dan bv in de galop slechter mee kan komen en mee kan draaien.

Drie april moet ik naar de neuroloog, ik hoop dat daar iets uitkomt. Want ik heb nu eigenlijk dagelijks uitstraling en pijn in mijn rug.

Anoniem

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:54

Ik ben overal geweest. Voor mij is de oplossing functionele fysiotherapie. Manueel hielp bij mij ook niet, die sloeg wervels los, ik een week beurs en weer pijn. Bij FF kijken ze ook naar de stand van je bekken, of je SI vast zit ed. Daar kwam bij mij de hernia weg. Ik stond scheef.

BloHal
Berichten: 165
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:50

Nu achteraf blijkt dat ik sinds april 2011 al met een dubbele hernia liep/ree. Ik vorlde wel wst pijnin mn rug en af en toe een vreemd gevoel in m'n been maar om het nou greselijke pijn te noemen.... Nee dat niet.
Vanaf okt/nov werden m'n klachten met de dag erger en kon toen niet meer functioneren doordat er flink wat krachtsverlies in m'n been zat en een hele bijna niet beschrijfbare pijn in m'n been.
eind november ben ik naar de neuroloog gegaan en ben toen door verwezen naar de neurochirug ivm een dubbele hernia en 3 weken later lag ik al op de operatie tafel (voor 1 hernia omdat het er op leek dat die andere geen klachten gaf).
Helaas was dit niet het geval dus na de operatie zat ik nog steeds met pijn. 2 weken eleden ben ik geopereerd aan m'n 2e hernia (die zat 1 niveau hoger). De pijn is nu een stuk dragelijker maar dit gaat nog wegtrekken omdat er nu een flinke zwelling zit, binnenin, maar helaas liep deze operatie niet meteen hor ik gehoopt had... ik heb anderhalve week niet kunnen lopen en ben 3x gevallen door nog meer uitval (dit kwam dus door de zwelling en het littekenweefsel van de vorige keer en was dus gelukkig niet iets waar ik me zorgen om hoefde te maken, want m'n chirurg had van te voren gezegd dat dit kon gebeuren. Nu gaat het lopen steeds een stukje beter (nog wel met krukken maar het gaat vooruit). Van de wond heb ik nooit geen moment last gehad behalve jeuk. Nu moet ik er nog wel bij zeggen dat mijn rug opzich al heel slecht is. Dit is vastgesteld door m'n chirurg, ik heb slecht bindweefsel waardoor ik heel makkelijk een nieuwe hernia ontwikkel en bij een een operatiewond van binnen extra littekenweefsel aanmaak waardoor het ook pijnlijker blijft.
Ik heb nog niet gereden na m'n operaties maar zelfs met het slechte bindweefsel mag ik over een flinke tijd wanneer ik weer goed hersteld ben weer paardrijden.
Ik hoop voor je dat je geen hernia hebt, want prettig is het niet.
Als het wel uit je onderzoek komt wil ik je sterkte wensen.
(ps. doe geen operatie als het voornamelijk de rugpijn is waar je vanaf wilt, want de operatie helpt voornamelijk tegen de beenpijn en maar een beetje tegen rugpijn. Je rug blijft namelijk(zeker na zo'n operatie) altijd een zwak punt).

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:52

Bijzonder om te horen dat anderen ook geen last hadden tijdens het rijden.

oneiros

Berichten: 274
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:53

Wat heeft de neuroloog gezegd?

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:01

Hallo, ik heb ook al 2 keer een hernia gehad en beide keren is dit niet geopereerd, maar behandeld bij de rugpoli Delden middels McKenzie therapie! De pijn en de uitstraling was vrij snel verdwenen! Helaas dus wel teruggekomen maar dat zie je vaak bij hernia's. Na de tweede hernia ben ik weer meer gaan paardrijden en volgens mijn therapeut was dit goed voor je houding en als je de buik en rugspieren goed onderhoudt door bijv. Fitness of oefeningen juist heel goed voor je lichaam. Veel succes TS!

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:02

Er zijn foto's gemaakt en ik krijg over vijf weken een MRI.
Daarna weten we hopelijk meer

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:23

Ik loop nu 3 jaar met een hernia maar weet pas sinds een jaar dat het een hernia is.
Ik heb bij de pijnpoli gelopen en zenuwblokkades gehad en heb nu een tens apparaat, maar die werkt ook niet meer voldoende en heb daarom weer een verwijzing naar de neuroloog gekregen om te kijken wat de mogelijkheden nog zijn. ..22 mei moet ik daarheen.
Vorig jaar heeft de neuroloog mij verboden om paard te rijden, maar gezien ik de fysio al 3 jaar ken vertrouw ik meer op zijn oordeel. Fysio vind namelijk dat ik zoveel mogelijk moet rijden om mijn rompspieren te trainen en balans en coordinatie te verbeteren...wel vroeg fysio naar het valrisico, maar omdat ik nog nooit van jana af ben gevallen mocht ik van fysio wel gewoon op haar rijden.
Fysio denkt ook met mij mee en vond ook dat ik veel zou hebben aan houding en zitlessen.

Over het algemeen verlicht paardrijden de pijn in mijn rug, maar heb gisteren ervaren dat mijn zadel niet ideaal meer is...ik heb namelijk gisteren op een zadel met leren boom gereden van het merk hidalgo (mijn schoonzus en instructrice verkopen deze zadels en zodoende kon ik een keer testen en uitproberen) en ik weet nu wel dat ik voor zo'n zadel ga sparen. ..

Ik zou qua rug en paardrijden zeggen:volg je gevoel en luister naar je lijf en dan weet jij wat wel en niet mogelijk is ..

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:28

Het topic ligt al even stil maar ik ben toch erg benieuwd hoe het nu met iedereen gaat en wat de adviezen zijn mbt paardrijden. Ik heb zelf sinds een lange tijd de klachten zoals hier omschreven. Huisarts en fysio denken aan een beginnende hernia. Dus een zwakke plek in het bindweefsel die bij verkeerde bewegingen uitstulpt en de pijn veroorzaakt. Mijn fysio wil dat ik even niet rij en dat vind ik heel erg.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:51

Wat vindt je fysio 'even'?

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 05:43

ladyratina schreef:
Het topic ligt al even stil maar ik ben toch erg benieuwd hoe het nu met iedereen gaat en wat de adviezen zijn mbt paardrijden. Ik heb zelf sinds een lange tijd de klachten zoals hier omschreven. Huisarts en fysio denken aan een beginnende hernia. Dus een zwakke plek in het bindweefsel die bij verkeerde bewegingen uitstulpt en de pijn veroorzaakt. Mijn fysio wil dat ik even niet rij en dat vind ik heel erg.

Balen dat je even niet mag paardrijden, maar hopelijk mag het daarna wel weer...
Ik moet van mijn fysio zoveel mogelijk paardrijden om mijn spieren te versterken en omdat ik dan minder pijn heb...

22 mei ben ik naar de neuroloog geweest en die wil niet opereren ivm mijn leeftijd, het enige wat hij kon doen voor mij waren het volgende:
★ Lyrica (zeer sterke pijnstiller tegen zenuwpijn) meegeven zodat ik kan kijken of dat werkt, dit moet ik nu dan 3 maanden proberen...maar weet nu al dat ik dit erg heftig spul vindt...en het dus liever niet gebruik.
★ doorverwijzen naar de pijnpoli: hier moet ik 13 juni heen, dit om te kijken of mijn tens apparaat beter afgesteld kan worden of dat de pijn op een andere manier kan worden bestreden... ben benieuwd wat ze voor mij kunnen betekenen...
★ doorverwijzen naar een orthopeed voor het aanmeten van een corset: om mij in een goede houding te houden en op die manier de pijn te verminderen...ik weet wel dat als ik in een goede houding zit en tegendruk/steun heb in mijn rug dat dan de pijn ook minder wordt...

Ik ben nu dus al met optie 1 en 2 bezig, maar overweeg serieus ook optie 3, gezien ik in mijn werk echt steun mis...waardoor ik meer pijn krijg...

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 09:01

Ik heb een MRI gehad en deze wees niks uit.
Nu ben ik verhuisd en doe ik minder zwaar werk. Voor mijn gevoel is het zware werk toch ook deels de oorzaak van de pijn want de pijn lijkt aanzienlijk af te nemen.

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:49

TurdusMerula schreef:
Wat vindt je fysio 'even'?


Hij wil het per week bekijken. Zolang ik nog uitstralingspijn heb, vind hij het niet verstandig. Er zijn ook momenten dat ik er niet aan moet denken om er op te klimmen maar er zijn ook dagen dat het wel gaat.

Stappen jullie met een krukje op? Ik overweeg om dat in het vervolg te doen.

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:51

eline_di schreef:
Ik heb een MRI gehad en deze wees niks uit.
Nu ben ik verhuisd en doe ik minder zwaar werk. Voor mijn gevoel is het zware werk toch ook deels de oorzaak van de pijn want de pijn lijkt aanzienlijk af te nemen.



Wat fijn voor je dat de pijn af lijkt te nemen! Ik merk ook wel verschil met wat ik doe. Heb een tijdje veel moeten sjouwen en tillen op mijn werk en de klachten zijn toen begonnen.

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 06:13

ladyratina schreef:
TurdusMerula schreef:
Wat vindt je fysio 'even'?


Hij wil het per week bekijken. Zolang ik nog uitstralingspijn heb, vind hij het niet verstandig. Er zijn ook momenten dat ik er niet aan moet denken om er op te klimmen maar er zijn ook dagen dat het wel gaat.

Stappen jullie met een krukje op? Ik overweeg om dat in het vervolg te doen.

Ik heb ook uitstralingspijn, maar die wordt bij mij minder als ik op het paard ga zitten met barebackpad. Ook stap ik altijd op met een krukje...beter voor het paard, beter voor het zadel en prettiger voor mij...dus voor alle partijen beter...

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:22

[/quote]
Stappen jullie met een krukje op? Ik overweeg om dat in het vervolg te doen.[/quote]
Ik heb ook uitstralingspijn, maar die wordt bij mij minder als ik op het paard ga zitten met barebackpad. Ook stap ik altijd op met een krukje...beter voor het paard, beter voor het zadel en prettiger voor mij...dus voor alle partijen beter...[/quote]

Ik raak steeds meer overtuigd dat ik het gewoon weer moet gaan proberen. Dank jullie wel!

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:38

ladyratina schreef:


Stappen jullie met een krukje op? Ik overweeg om dat in het vervolg te doen.[/quote]
Ik heb ook uitstralingspijn, maar die wordt bij mij minder als ik op het paard ga zitten met barebackpad. Ook stap ik altijd op met een krukje...beter voor het paard, beter voor het zadel en prettiger voor mij...dus voor alle partijen beter...[/quote]

Ik raak steeds meer overtuigd dat ik het gewoon weer moet gaan proberen. Dank jullie wel![/quote]
Je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt en je merkt snel genoeg wat wel en niet kan...

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:09

nou ik weet niet of ik wel door ga met de lyrica, wat een rotspul is dat...ja de pijn is weg (voor 12 uur gezien ik de halve dosering neem van wat moet), maar de bijwerkingen zijn niet misselijk: hondsberoerd, duizelig, hoofdpijn, doodmoe, evenwichtsstoornissen...kortom ik kan zo niet functioneren...en dan slik ik nog maar de helft van wat ik moet nemen...
moet dit middel 3 maanden proberen, maar vind het nu al niet leuk meer...wat een troep...

ladyratina

Berichten: 303
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Schiedam

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:23

Ik kreeg gisteren groen licht van de fysiotherapeut om weer voorzichtig te gaan beginnen met rijden. Gisteravond bukte ik om een gevallen hoevenkrabber te pakken. Er knapte iets in mijn rug en ik gilde van de pijn. Vervolgens kon ik niks meer alleen beetje strompelen. Ze hebben me plat in een auto naar huis moeten vervoeren en nu lig ik dus plat. En ik had nog geeneens gereden. |(

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen paardrijden tijdens/na hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:50

Hier vrij lang doorgereden en na een hernia operatie er snel weer op.

Ik had de pech dat ik in 2006 al 2 zware buikoperaties had gehad. Maar ook toen had ik snel weer gereden.

Al eerder aanvallen van zware rugklachten gehad met steken in het been en lichte uitval. Tijdens heftige pijn niet gereden, maar daarna wel weer.

In 2007 was het vreselijk. Er is een Mri gemaakt en er zat een flinke hernia bij L4/L5. Ik kwam op een wachtlijst van ca 3 maanden voor een afspraak in een ander ziekenhuis. Daar zou ik beoordeelt worden voor een operatie of iets anders. Voor een operatie kwam je standaard weer 3 maanden op de wachtlijst. Ze zouden dat doen, omdat in rust hernia's ook verdwijnen.

Nu had ik al vaak last gehad en na ziekte en 2 buikoperaties helemaal geen zin meer op wachten en niks doen. Ben dus met de verz in gesprek gegaan en kon bij een privekliniek terecht.

Daar kwam ik voor de kerst. Ik moest wachten tot na de kerstvakantie, zo een 2 weken. Nog niet thuis aangekomen, werd ik gebeld of ik de volgende dag wilde, 2 dagen voor kerst en dan dag voor kerst weer naar huis. Prima, direct geaccepteerd en geregeld.

Ik kwam bij en was meteen pijnvrij. Heb ook geen pijnstillers meer genomen. Ik had een streng schema mee en mocht niks, maar die paar weken was nog altijd beter dan met pijn op een operatie wachten.

Vooral zitten en stilstaan zijn funest. Ik mocht liggen en kleine stukjes lopen. Daarnaast kreeg ik kleine oefeningen.

Toen ik het ergste had gehad ben ik meteen weer gaan rijden en dat ging prima. Had eerst nog een corset om, maar bij controle bij arts besproken en die raadde juist aan, zonder te rijden.

De laatste keer dat ik met hernia reed was niet te doen. Dat was meteen een goede les voor mezelf. Was erop gekomen, amar kwam er echt niet meer af.

Nu rijd ik alweer jaren en eigenlijk weinig last. Heb wel rugklachten, maar vrijwel nooit tijdens het rijden.

In en uit een auto stappen kan inderdaad heel slecht gaan. Moest soms echt een paar passen nemen om rechtop te komen. Net als na bankhangen of op een verkerde stoel zitten. Heb voor mezelf wel een iets hogere auto en dat is wel fijn. Met verkeerd zitten of bankhangen, ben ik denk ik erg hardleers en gebeurt me elke dag nog steeds, dat ik krom opsta.