alternatieven medicatie ADHD?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

alternatieven medicatie ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 12:20

Hallo,

Sinds enige tijd is bij mij ADHD vastgesteld. Even voor de record, ik ben 26 en ben dus al mijn hele leven doorgekomen zonder medicatie. Ik heb me laten testen omdat mijn functioneren eigenlijk echt niet meer as zoals het hoort en ik best wel moe van mezelf werd :+
Nu slikte ik eerst methylfenidaat, ritalin zeg maar. Veel bijwerkingen: trillen, verhoogde hartslag, droge mond etc. In overleg met de psychiater (hoera, ik ga naar de psych, ik vind het maar wat :p ) Dexamfetamine gaan uitproberen. Nu wil ik niet zomaar iets in mijn lijf stoppen dus ook daar eens op gegoogeld. Ik schrik echt!!!! Haaruitval, depressie, hartkloppingen, roekeloos gedrag, tandvleesproblemen en ga zo maar door..

Ik vind het lastig. Ik ben twee maanden gestopt omdat ik het zat was maar punt is gewoon dat ik zonder niet goed functioneer. Best lastig, ik wil niks slikken waarvan ik gewoon weet dat het niet goed is voor je lijf, aan de andere kant heb ik niet zoveel keuze..Nu weet ik dat het internet vol staat met enge dingen dus ik vraag gewoon bokt om haar ervaring.
1: wat is je ervaring met welk medicijn?
2: hoe moet je eigenlijk een dosis uitvinden? Ik moet nu steeds wisselen maar over hoe en lange periode moet dat dan, iedere twee dagen andere dosering uittesten ofzo? Zit ik straks op het werk, zo stoned als een garnaal..
3: heeft iemand een alternatief gevonden? Geen meditatie en dat soort dingen, alhoewel ik dat goed vind, maar ik geloof niet dat mijn hersenen daar anders van gaan doen. Maar een natuurlijke variant op ritalin?

Bedankt!

tootje71

Re: alternatieven medicatie ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:23

een vriendin van mij heeft een zoontje met adhd zij is een dieet begonnen zonder bepaalde producten het mannetje heeft er veel baat bij wel moet ik zeggen dat het pittig is je mag erg veel niet..maar goed als je geen medicatie wil is dit nog een optie .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:39

Mijn zoon is 10 en gebruikt concerta. Bij kinderen is het zo dat je met een vrij lage dosering start. Afhankelijk hoe dat gaat stop je, blijft dat zo of ga je na enkele weken naar iets hoger toe. Alles in overleg met en bepaald door je psych. Mijn zoon was 9 en hij kon al goed aangeven hoe het werkte. Had ook eerst ritualen, maar werd gek van het op-af effect. En kreeg toen concerta en dat bevalt hem beter. Jij bent 26, lijkt mij dat jij dus zeker goed aan kan geven hoe het werkt.

En wat betreft bijwerkingen: er is van elk medicijn horrorverhalen te vinden op internet. Dat hoeft niet te betekenen dat jij dat ook allemaal krijgt. Integendeel, zoon heeft 0 bijwerkingen van de concerta. En die bijwerkingen is ook een reden dat ze met een lage dosering starten. Sterkte met de keuze etc.

Oja, dieet: heb meerdere kids op school die het geprobeerd hebben,maar je mag echt superweinig en het werkt echt niet bij iedereen. Bij de meesten zelfs niet (ik ken niemand waarbij het WEL enig effect had)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:27

Ik ken kinderen met ADHD die Bachbloesem gebruiken. Is op natuurlijke basis en je hebt ze voor verschillende problemen, waaronder ook ADHD. Of het echt werkt weet ik niet (het is geloof ik niet bewezen effectief) maar je zou eens meer informatie kunnen zoeken via google.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:41

Ik heb ook ADHD en heb een tijd rytalin geslikt maar ook ik had vervelende bijwerkingen als depressie, droge mond etc. Ben toen concerta gaan gebruiken maar ook daar bij depressie en nog wat andere vervelende bijwerkingen. Ben toen de homeopathie ingestapt maar ook dat ging niet veel beter. Uiteindelijk weer terug gegaan naar de reguliere kant en toen hebben ze me op de seroquel gezet (anti psychoticum) omdat ik zo druk was dat ik niet meer sliep en er daardoor nog meer problemen bij kwamen. Op de seroquel reageerde ik helemaal slecht dus loop nu alleen bij een psychiater, ga daar wekelijks heen en slik geen medicatie meer. Gaat veel beter als met die medicijnen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:07

Hoeveel ritalin heb je gebruikt? Bij een medicijn als ritalin (en dex) zou ik per dosis kiezen voor ong. een week lang uitproberen. En aangezien je het 26 jaar zonder hebt gered, zou ik lekker de tijd nemen, en heel voorzichtig beginnen. Zodat je niet zomaar uit het niets stoned of juist hyper bent. Je kunt elke keer in het weekend beginnen met een hogere dosis, dan heb je twee dagen waarop het minder erg is als je je niet goed voelt - door de week kun je dan kijken welk effect het heeft op je werk.

Het alternatieve middel dat het meest genoemd wordt is visolie. Daar zijn veel positieve ervaringen over te vinden (overigens ook voldoende dat het niet zou werken.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:17

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:43

Ik heb toch de beste ervaringen met concerta...
Maar is het niet een idee om dit met je psychiater te bespreken? Die weet daar vast wel antwoord op...

En google eens op neurofeedback. Heb daar ooit iets over gelezen, en dat klonk best positief. Succes!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:44

ja geen medicatie en via een betere structuur leven en visolie tabletten slikken
dat probeer ik nu....
bepaalde dingen kan ik wel beter nu dan bijv 2 jaar geleden....

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:46

Ik gebruik voor mijn ADHD Concerta.

Ik heb hier goede ervaringen mee en het werkt echt. het werkt ook 12 uur. het enige nadeel vind ik dat ik na ongeveer 10 uur een uur/anderhalf uur heel moe ben. voor de rest heb ik ook geen bijwerkingen hiervan..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:55

Shadow0 schreef:
Bij een medicijn als ritalin (en dex) zou ik per dosis kiezen voor ong. een week lang uitproberen.)

Ik vind het een beetje vreemd dat je hier een vrij stellig advies over durft te geven, dat zou ik lekker aan psychiaters over laten... Dat is ook meteen mijn advies aan TS, ga niet op eigen houtje experimenteren met doseringen, maar doe dit in overleg met je arts. Bij sommige medicijnen is regelmatige medische controle (hartslag, bloeddruk) noodzakelijk, zeker wanneer je een dosering omhoog gaat.

Anyway, ik heb Concerta, Dexamfetamine, Equasym en Bupropion gebruikt, geen van allen werkten afdoende. In principe werkten alle medicijnen bij mij, maar nooit langer dan een paar dagen, dan trad er alweer gewenning op. Her en der ook wat bijwerkingen gehad, maar die verdwenen in principe na verloop van tijd allemaal weer, en waren verdwenen zodra ik er mee stopte. Bedenk dat al die bijwerkingen mógelijke bijwerkingen zijn die ze moeten vermelden in de bijsluiter. Het is geen garantie dat jij al die bijwerkingen krijgt. Maak voor jezelf de afweging positieve effect medicijn - negatieve effect bijwerking. Wat weegt zwaarder voor jou?

Tot slot, alternatieven.. Ik slik melatonine om mijn slaapwaakritme enigszins te herstellen (is bij veel ADHD-ers verstoord) en dat heeft ook een klein positief effect op mijn ADHD klachten. Doordat mijn slaap kwalitatief beter is, ben ik overdag wat minder chaotisch :)
Melatonine is ook een van de weinige alternatieve middelen waar redelijk sterke wetenschappelijke ondersteuning voor te vinden is.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:59

Ik hoor op school meerdere goede verhalen over visolie idd, ik merk ook veel slechte ervaringen met ritalin vooral, maar ook concerta.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:42

Ik heb adhd en gebruik geen medicijnen.

Ik ben fitness instructrice en sport dus erg veel voor mijn werk.
Daarbij ga ik s'ochtends voor ik ga werken hardlopen met mijn mp3 speler vol aan en echt even "helemaal er voor gaan" dat is voor mij de enige manier om mijn hoofd echt leeg te maken.

Als ik niet ga hardlopen of mezelf echt even lekker kan uitputten met een fris briesje dan ben ik geen plezierig persoon en loopt alles mis omdat ik 20 dingen te gelijk wil doen wat niet gaat en word ik maar ook de mensen om mij heen er erg vervelend van.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:49

Ik heb 2 dochters beide hebben ze adhd. bij beide eerst ritalin geprobeerd maar ze hadden veel last van bijwerkingen. Beide hebben nu concerta en doen het er supergoed op!

Ik heb bij beide geprobeerd om op te letten qua eten (weinig suikers etc) mare hier geen resultaat van gezien (niet genoeg om daardoor niet aan medicatie te gaan)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:05

Heino schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat je hier een vrij stellig advies over durft te geven, dat zou ik lekker aan psychiaters over laten...

Tsja, ik heb teveel artsen teveel onzin horen verkondigen. Advies inwinnen bij artsen is buitengewoon verstandig, maar ik zou er niet blind op vertrouwen. Je kiest uiteindelijk altijd zelf, en het is je eigen lichaam, en alleen jijzelf kunt weten hoe het werkt. Hou zelf toezicht.
In dit geval heeft de arts blijkbaar aangeraden van dosis te wisselen. Ik durf best op eigen houtje aan te raden om dat dan niet vaker dan eens per week te doen. Ook mijn advies om heel voorzichtig te beginnen en de tijd te nemen durf ik zonder medische graad rustig te geven.

Citaat:
Dat is ook meteen mijn advies aan TS, ga niet op eigen houtje experimenteren met doseringen, maar doe dit in overleg met je arts.

Ik had begrepen dat de dosering al was vastgesteld door de arts, alleen het schema niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:24

Mijn zoontje heeft ADHD medicatie en heeft de minste bijwerkingen op Concerta. Daar zitten echt de minste pieken in.
Verder let ik erg op kunstmatige kleurstoffen. Het is in wetenschappelijk onderzoek aangetoont dat kinderen die kunstmatige kleurstoffen eten inderdaad wat drukker zijn. Verwacht niet dat alle klachten verdwijnen door geen kunstmatige kleurstoffen te eten.

Mika krijgt ook melathonine tabletten voor het slapen. Hij gaat er inderdaad makkelijke mee slapen.(en is dus de volgende ochtend uitgeruster en dus beter te hanteren.

Ik zorg voor veel Omega 3, 6 en 9 in de voeding. Ik verwacht daar weinig van maar het is iig goed voor hart en bloedvaten. Kwaad kan het dus niet. Van psychiathers heb ik begrepen dat er inderdaad iets niet goed gaat in de verhoudingen van deze vetzuren maar dat je het eigenlijk niet kan "bijeten" en dat het naar alle waarschijnlijkheid gegeven moet worden in een bepaalde verhouding in combinatie met magnesium, en vitamine B complex.

Eliminatie dieet begin ik niet aan. Vind het op dit moment nog niet voldoende onderbouwd en niet goed voor een kind in de groei. En een te grote aanslag op het gezin qua organisatie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:41

Shadow0 schreef:
Ik durf best op eigen houtje aan te raden om dat dan niet vaker dan eens per week te doen.

Dat klinkt toch al heel anders dan "bij een medicijn als ritalin (en dex) zou ik per dosis kiezen voor ong. een week lang uitproberen"
TS, bij dit soort vragen hoort je arts je echt te begeleiden. Kan/doet hij dat niet voldoende, zou ik voor een andere arts gaan!

En Natasja, complimenten hoe jij op een weloverwogen manier de beste weg voor je zoontje probeert te vinden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:01

Heino schreef:
Dat klinkt toch al heel anders dan "bij een medicijn als ritalin (en dex) zou ik per dosis kiezen voor ong. een week lang uitproberen"

Tsja, het is maar hoe je het wilt lezen. Inhoudelijk staat er immers niets anders. Ik beveel geen dosis aan - ik geef slechts aan dat ik per dosis een week zou proberen. Niet meer dan dat.

Citaat:
TS, bij dit soort vragen hoort je arts je echt te begeleiden. Kan/doet hij dat niet voldoende, zou ik voor een andere arts gaan!

Dat is niet altijd een eenvoudige optie.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:05

Ik ben begonnen met Visolie, je moet even googlen hiernaar, je moet namelijk de juiste samenstelling hebben.
Het haalt net de scherpe kantjes eraf.

Het deed voor mij niet voldoende uiteindelijk, dus ik zit nu op ritalin retard.

Ik vind Concerta een hele fijne, deze heeft nouwelijk de trillen/rebound bijwerkingen, en is niet zo extreem eetlust remmend e.d. als ritalin

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:27

Shadow, als leek advies geven over de uitprobeertijd van een medicijn is ook vreemd, niet vreemder dan al dan niet een advies geven over de dosering.

En je kan altijd een second opinion aanvragen bij een andere arts..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:57

Heino schreef:
Shadow, als leek advies geven over de uitprobeertijd van een medicijn is ook vreemd, niet vreemder dan al dan niet een advies geven over de dosering.

Tsja, jij vindt dat vreemd, ik heb er niet zo'n moeite mee. Ik vind dat mensen zelf een keuze mogen maken en ik denk dat ze beter in staat zijn om die keuze te maken als ze andere meningen kunnen horen dan slechts die van 1 of 2 artsen. TS lijkt me verder oud en wijs genoeg om dergelijke dingen op waarde te schatten :)

Citaat:
En je kan altijd een second opinion aanvragen bij een andere arts..

Een second opinion gaat meestal niet over de begeleiding van zaken als medicatie, omdat dat onder de behandeling valt. Artsen zijn vaak erg bang om in elkaars vaarwater te gaan zitten, en het is dan dus ook absoluut niet gezegd dat een andere arts daar wel een open mening over wil geven. Overstappen is niet altijd eenvoudig. Soms zijn er wachtlijsten, en als je bij een GGZ-centrum aangesloten bent heb je vaak niet de keuze.

(Oh ja, en trouwens, het is regeringsbeleid :) Eigen verantwoordelijkheid, liever niet teveel langskomen bij de enge GGZ. Ik draag als Goed Burger bij aan de alternatieven :) )

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:17

Ik heb totaal geen richtlijnen meegekregen, ik probeer dus zelf wat goed voelt op advies van de psych. Hij heeft daar wel een punt in, dat ik het beste voel wat er gebeurt. ik probeer nu twee dagen 10 mg, ik merk niet veel, gedachten gaan nog steeds alle kanten op. Dus ik verhoog om de paar dagen en blijf ergens haken waar het goed voelt, denk ik..
Beweging heb ik veel (paard en hond) en ik heb een actief beroep waar ik veel energie in kwijt kan. Visolie heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik het als broodje aap vind klinken;) vroeger heeft mijn moeder me al eens aan homeopathische pillen gezet en dat werkte ook niet..

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:41

hier ook ritalin en dex gebruikt, maar werd er super agressief van! dus ik ben gestopt..
dan maar chaotisch en druk, zelf heb ik er niet altijd last van, heb ook veel gehad aan de cursussen die ik gevolgd heb, beter dan die medicijnen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:49

Eigenlijk zijn er best veel dingen die de "scherpste" kantjes er van af kunnen halen.
Heb zelf wel goede ervaringen met hypericum, maar ook van magnesium goede resultaten gezien.
Beste zou je hiervoor denk ik naar een alternatieve therapeut kunnen gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:00

Oja. magnesium heb ik ook aan Mika gegeven. Maar ik zag totaal geen verschil.