Gescheurde enkelbanden! Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Gescheurde enkelbanden! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 00:47

Vorige week vrijdag ben ik op mijn werk van een meter hoog een loopstal ingesprongen.
Mijn enkel klapte toen dubbel en kon daarna niet meer lopen.
Ben toen naar ziekenhuis gebracht en hebben foto's gemaakt.
Er was niks gebroken dus was het een verzwikte enkel.
Ik bleef erg veel last houden, voet was erg dik en blauw!
Zondag nog maar een keer naar ziekenhuis gegaan omdat het zoveel pijm deed.
Weer foto's gemaakt en niks wijzer geworden, drukverbandje om en pootje hoog houden.

Ik moest deze week naar HA voor controle maar vriendin van is fysio en raade mij aan om naaf hun te gaan ipv HA. Zij concludeerde dat mijn enkelbanden wel waren gescheurd, beem is erg blauw en erg pijnlijk.
Zij heeft mij behandeld met zo'n apparaat met stroom en daarna getaped.
Nu dus wat oefeningen thuis doen en maandag weer naar de fysio.

Nu wou ik vragen naar jullie ervaringen, wanneer konden jullie weer goed lopen en sporten?hebben jullie daarna nog veel last ervan gehouden?

Baal zo ontzettend! Heb net 2 maanden nieuw werk (gelukkig is proefperiode voorbij :P )
Maar kan bijna niks, hele dagen op de bank zitten is niks voor mij!
1 voordeel, ik heb bijna niks van de OS gemist ;)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:52

Vervelend hè! Heb het helaas ook gehad, bij mij heeft het kunnen lopen een paar weken geduurd, liep toen wel gewoon met krukken.. Helaas heb ik er nog steeds last van als ik ga sporten het is gewoon een zwakke plek geworden, hardlopen gaat niet echt lang want dan wordt het erg pijnlijk, ik tape altijd in! En ik zoek het nu niet meer op.. Het is bij mij nu 4 jaar geleden..

Sterkte!

Caira

Re: Gescheurde enkelbanden! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:53

Hier 3 weken op krukken, 3 maanden met een brace en pas na 1 jaar volledig herstel van functie.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:47

Enkelbandblessures kunnen lang duren. Na vele verzwikken is mijn enkel inmiddels chronisch instabiel en zit levenslang aan een brace vast.

Maar meestel duurde het wel een maand of 3 voor ik weer alles kon.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:48

ook ik was er een tijdje zoet mee, elke 4, 5 weken nieuwe tape, fysio en best lang pijn met lopen gehad....
heel veel success, TS!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:51

Ik heb inmiddels een keer of zes mijn enkelband gescheurd.....De eerste keer was het heftigst, bijna helemaal door en waarschijnlijk omdat ik toen te snel weer van start gegaan ben, zwik ik er ontzettend snel doorheen.

Tapen kun je op termijn ook lekker zelf doen, handigheidje maar is prima te doen. Je houdt alleen geen vel meer over van al die lijmtroep......

Sterkte!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 11:06

Oefff er staat mij dus nog een lange weg te wachten...
Hoe tapen jullie dat zelf in? Zelfde als de fysio dat doet?
Want als ik straks weer wil gaan rijden is miss wel handig om te weten

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:13

Toen ik mijn enkelbanden scheurde (allemaal..), kreeg ik anderhalve week drukverband en 3 weken loopgips en krukken. Daarna mocht ik alles weer, zeiden ze. Fout! Heb op eigen initiatief fysio infeschakeld en dat heeft 10 maanden geduurd. Nog altijd is het niet 100%. Ik vraag me af of het niet te vroeg is om nu al fysio te doen. Als je banden echt stuk zijn, moeten ze eerst rust hebben.

Sterkte!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:16

Ik heb nu vier maal mijn enkelbanden gescheurd en ze zullen nooit meer hetzelfde worden :n Verzeker je ervan dat het helemaal weer beter is voordat je weer begint met alles. Als je te vroeg weer begint verzwak je ze en kun je er bijna voor tekenen dat je ze vaker gaat scheuren.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:48

Klinkt allemaal erg naar! Heb een week drukverband gehad en moet nu met krukken mijn voet zachtjes op de grond zetten.
Enkel is nog steeds dik en blauw.
Straks rolstoel op halen zodat ik toch wat gemakkelijk het huis uit kan, ben thuiszitten helemaal zat

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:42

Hier ruim 3 jaar geleden mijn enkelbanden gescheurd na val van mijn paard.Heb 2 weken eerst gewoon gips gehad,toen 4 weken loopgips.Eerste dokter had het over een brace maar uiteindelijk niet gekregen.Waarom geen idee,maar mijn belevenis is dat ik eenmaal uit het gips veelste hard ben gegaan.Je gaat bijwijze van al lopend het ziekenhuis uit.Het herstel heeft lang geduurd en heb toch tot vorig jaar met pijnen gelopen.Nu merk ik het nog met een dagje slenteren of veel staan.
Ik zou zeggen laat er goed naar kijken en neem echt rust aan gezien je enkels dagelijks nodig zijn.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:32

Vorige week zondagavond heb ik mijn enkelbanden gescheurd, toen ik aan het wandelen was in het bos. Ben direkt nog naar het ziekenhuis geweest. Het is voor mij ook de vierde keer. Ik heb er een drukverband om gekregen en loop nu met krukken. Voet wel helemaal op de grond zetten als het niet te pijnlijk is. Helaas is het nog wel erg pijnlijk en heel erg dik, maar ik weet dat het zo'n 6 a 8 weken duurt voordat het "genezen" is. Dus voor die tijd ga ik me niet druk maken, het helpt toch niet. Ik kan redelijk door het huis bewegen en de dieren moeten nu door man en zoon gedaan worden. Het is niet anders ( en dat is voor mij heel erg moeilijk, me over te geven, want wij hebben 28 paarden/pony's, 8 honden, 10 katten ,16 schapen en een geit en een bok, die ik normaal elk dag verzorg).

Jij sterkte met het herstel. Kalm aan doen, het heeft tijd nodig.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 18:42

Jij ook veel sterkte!
Ik ben vanmiddag weer naar de fysio geweest, enkel is nog erg dik en het is al 11 dagen geleden. Weer nieuw tape gekregen en weer aan dat stroomapparaat gezeten.
Mag nu proberen mijn voeg iets meer te belasten, wat meer oefeningen en proberen met behulp van de krukken goed mijn voet neer te zetten zonder dat ik heb teveel belast. Erg moeilijk om op de juiste manier te lopen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:17

Erg he, nu weet je pas hoe moeilijk lopen is. Je voelt nu precies wat je doet en helemaal als het verkeerd gaat. Pijnlijk! Ik moet ook mijn tenen wiebelen en voet omhoog trekken, uiteraard gewoon als je op een stoel zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:44

Oh wat een ellende!
Hier niet helemaal door, alleen kleine scheuren erin (omgeklapt met een paard).
Drie weken rolstoel, drie weken krukken en daarna weer rustig lopen. Helaas blijft het wel mijn zwakke punt, zodra ik moe word is die enkel het eerste wat dik wordt en terug pijn gaat doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:57

Ik heb ruim een week in het drukverband met krukken gelopen.

Daarna week of 6 met tape, in deze weken had ik ook fysio. M'n tape haalde ik voor de fysio eraf, daarna naar de huisarts om nieuw tape.. Het is nog weken daarna pijnlijk geweest. :=

Sterkte.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:17

Ik heb ze ook een keer gescheurd. Dokter zei minstens een week op krukken, uiteindelijk 3 weken mee gelopen... Daarna ook nog een tijd met brace. Ook een stuk of 10 kiné-sessies gehad. Dat waren er echter te weinig waardoor mijn voet nu bijna 2 jaar later nog steeds stijver is dan de andere. Ik ben denk ik na 6 weken terug op mijn paard ben gekropen. Heb er nog steeds soms last van, maar het is in vlagen en het wordt gelukkig minder.

Veel beterschap! :(:)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:20

Kun je wel gewoon op je voet staan?
Ik heb twee maanden rondgestrompeld met gescheurde enkelbanden waarbij er foto's waren gemaakt en er geen breuk zou zijn. Na twee maanden is er een CT scan gemaakt en bleek mijn enkel wel degelijk gebroken.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:24

Heb 3 maanden terug ook een rare smakker gemaakt en heb ook mijn enkelbanden gescheurd. Was de brace fase voorbij, en heb in mijn vakantie 0,0% last gehad. Nu ik weer 2 dagen aan het werk ben voel ik weer pijn. Snap er niets van. Heb in mijn vakantie ook veel gelopen en geklust, heb daarbij ook op slippers gelopen. Nu ik weer mijn schoenen aan heb begint de pijn weer en denk ik er over na om mijn brace weer om te doen. Zo jammer allemaal.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:30

Oeps.. Ik heb vorig jaar 2 dagen semi rust gehouden nadat ik door m'n enkel ging en ben op slippers weer aan het werk gegaan omdat ik geen schoen aan kon.
Na 2 maanden bleef het pijn doen en ben ik naar de dokter gegaan.. Bleken achteraf ook m'n enkelbanden gescheurd.. Nu doet het af en toe nog steeds zeer na veel belasten, gelukkig niet het gevoel da hij zwakker is, alleen wel beperkt in beweging

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:56

Ik ben helemaal verbaast over de reacties hierzo... Ik heb ook 6 of 7x mn enkelbanden gescheurd (ben een beetje onhandig geloof ik :+) en ik zat altijd een week later weer op het paard. Eerste 3 weken liep ik goed mank maar na 6 weken deed ik bijna alle keren ongeveer weer alles.

Afgelopen half jaar toevallig ook mn kniebanden gescheurd, is minder erg dan kniebanden maar toen was ook het capsel van mn meniscussen afgescheurd waardoor het 3 maanden duurde :S 3 weken na mn herstel liep ik weer 15 km hard

Ik ben -super eigenwijs, maar dat terzijde- van mening dat beweging geneest. Ik heb nooit volledige rust gehouden, altijd licht blijven belasten en zodra iets beter gaat ook gelijk meer gaan doen. Is dan niet prettig maar hoort er een beetje bij; zonder pijn geen verandering ;)

Misschien geeft dit een beetje hoop!! Sterkte iig :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:13

Hoge pijngrens dan Romy, die enkelbanden waren voor mij veruit het pijnlijkste wat ik ooit heb meegemaakt en ik kon er ook echt niet meer op staan. Zelfs bij het losknippen van mijn rijbroek ging ik bijna out omdat mijn been een beetje bewoog.
Persoonlijk heb ik duizend keer liever een breuk (dan kun je relatief nog best veel :D ) dan iets aan de banden.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:16

Jep ik ook hoor! alleen ben ik daarnaast hypermobiel dus komt het niet meer goed XD

Tegen een muur opgeknald met school basket bal, gekoeld en gewoon een tapje er omheen en doorgaan maar XD
(achteraf waren ze hardstikke gescheurd maar ik ben zo'n l*lhannes die gewoon doorgaat... )
En nu nogsteeds bij de minste inspanning dikke blauwe enkel met vocht... Maar nu loop ik veel heen en weer naar mijn paardje
(10min loop afstand) en ik merk nu ik veel hard doorloop ik minder last begin te krijgen. (daarnaast heb ik wel fysiot hoor )

sterkte!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:40

Is ook zo denk ik Romy, m'n vader heeft een keer een onwijs dikke voet gehad en dat was zo snel over..
Ik zat dezelfde dag alweer op paard (ok opstappen was lastig en zonder zadel gereden)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:45

ik weet niet of ik een hoge pijngrens heb hoor (is altijd beetje lastig vergelijken :D) wat jij omschrijft had ik ook; op het moment van scheuren! Daarna is het zeurderig maar niet onhoudbaar.

Wat misschien wel scheelt is dat mijn banden heel lang zijn waardoor er normaal weinig druk op staat, daarom scheuren ze ook snel (ongeveer direct wanneer er wel druk op komt te staan)