Mijn kind autistisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:29

Maar als TS zelf het gedrag van haar kind niet als afwijkend of een probleem ervaart, en het kind functioneert volgens haar prima, waarom dan uberhaupt naar huisarts of consultatiebureau gaan?

Als er geen probleem is, moet je er geen probleem van maken, toch? :) Dat is tenminste mijn motto. Op basis van een wilde kreet van een ander over je kind, gaan uitpluizen of er wat mankeert, is problemen maken daar waar ze niet zijn.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:04

Het is iig geen deskundige geweest die dit gemeld heeft, en diegene kent mijn kind ook nog niet zo lang en maakt haar zeker niet degelijks mee.
Het is wel iemand die ik niet kan negeren, ik zal er mee te maken blijven houden, zolang mijn relatie stand houd.
Ik ga er geen speciale afspraak voor maken, dat heb ik iig al uit m'n hoofd gezet.
Wanneer we naar het consultatie-bureau moeten, zal ik het wel even aankaarten, puur voor mijn eigen gemoedsrust.
Moeilijk op te voeden, mwah, als je je niet uit de tent laat lokken valt het heel erg mee.
En ja, natuurlijk kan ik ook weleens uit m'n vel springen als m'n dochter eigenwijs is, maar op zo'n moment loop ik maar gewoon even weg.
Verder is het een heerlijk kind, kan bij iedereen, maakt eigenlijk nergens een probleem van, alleen verkent ze d'r grenzen en heeft ze een sterk karaktertje.
Genieten doe ik zeker van haar, de tijd gaat al veel te snel...
Nog een jaartje en dan gaat ze naar de basisschool.

PINK

Berichten: 4388
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:16

Lees:
svdijk schreef:
Wanneer we naar het consultatie-bureau moeten, zal ik het wel even aankaarten, puur voor mijn eigen gemoedsrust.

gummie, als TS dat niet vind snap ik ook het openen van het topic niet? Blijkbaar zit TS er wel mee, of misschien onbewust. Misschien klopt het totaal niet wat ik zeg, maar door het lezen van het topic kreeg ik toch het gevoel dat je er wel toch wel mee zit/zat.
Laatst bijgewerkt door PINK op 07-08-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:21

Ik snap het openen van het topic wel, het is niet een op zichzelf staand iets dat een willekeurige, ondeskundige omstander met allerlei diagnoses meent te moeten komen. Uit dit topic blijkt welke invloed dat heeft op een moeder, volgens mij op iedere moeder.

Als die persoon niets gezegd had, was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Ik vind dat zulke uitspraken onderschat worden, en te makkelijk gedaan worden. Om als voorbeeld maar aan te halen hoeveel kinderen beticht worden van ADHD en autisme, omdat ze druk zijn of dromerig.

Er is volgens mij geen enkele moeder die zulke commentaren op hun kind zomaar naast zich neer zou leggen zonder enige emotie of twijfel. Er wordt feitelijk gewoon gezegd dat jouw kind afwijkt van de norm, en dan door iemand die daar niets over te vertellen/ weten heeft.

PINK

Berichten: 4388
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:32

Ik bedoelde meer, TS zegt dat ze er niet zo in gelooft. Maar naar mijn idee is dat wel zo, ze opent niet voor niets dit topic.

En het is logisch dat dit een invloed heeft op haar als moeder, inderdaad wat je zegt op misschien wel iedere moeder. Ik onderschat die uitspraak niet?! Ik zeg alleen dat TS er wel degelijk mee bezig is en of er mee zit. Naar mijn idee open je dan geen topic, zo lijkt het me meer dat ze een bevestiging wil of haar kind wel of niet autistische is.

Lees:
svdijk schreef:
Lastig hoor, ik geloof er zelf niet zo in....

svdijk schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik vraag niet om een diagnose :)
Maar wellicht komen hier dingen boven waarbij ik denk, oja dat klopt wel, of juist dat ik iets totaal niet herken.
En verder, tja, om mijn verhaal kwijt te kunnen.

svdijk schreef:
Toch zit ik er nog wel een beetje mee in mijn maag, niet omdat ik het gevoel heb dat ik gefaald heb(want ik krijg steeds meer bevestiging dat ik gewoon een vrolijk, vrij, gezond en open kind heb) maar meer omdat het iemand was waar ik normaal mee om wil kunnen gaan.


En inderdaad als die persoon niks gezegd had, was er nu ook niks aan de hand geweest. Zo kun je op zo ongeveer ieder kind tegenwoordig wel een label plakken..

Tuurlijk leg je dat niet zomaar naast je neer! Het is wel je kind, jou trots. Dat is iets wat je heel erg kan raken, maar als TS er toch zo mee zit dan kan ze het er beter over hebben (wat ze al gaat doen las ik).

TS: Ik snap hoe vervelend het is dat iemand zomaar even een label op je kind plakt. Slaat helemaal nergens op, helaas doen de mensen dat tegenwoordig, maar ook al zou er wat zijn wat maakt dat dan uit? Ook dan is ze jou kind. :) En is ze nog steeds uniek op haar manier, maak je vooral niet te druk.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:38

Ah op die manier.... Mee eens :)

Mijn motto is altijd: als er geen probleem is, moet je er geen probleem van maken. Als TS geen noemenswaardige problemen ondervindt, dan is haar gang naar een hulpverlener nu ingegeven door wat anderen van haar kind vinden. Ik vind dat jammer. De vraag is inderdaad: was de twijfel er al eerder, of is die twijfel er pas sinds iemand het woord autist heeft genoemd? Ik vind dat wel een essentieel verschil. In mijn ogen wordt de mening van een ander te belangrijk gevonden. Wil niet zeggen dat je je kop in het zand moet steken als je gehele omgeving aangeeft dat jouw kind probleemgedrag vertoont. Kan inderdaad zo zijn dat een moeder zelf niet ziet wat de rest wel ziet.
Maar ik vind het wel haast kenmerkend voor onze maatschappij dat alle kinderen vanaf dag 0 langs de lat van perfectie worden gelegd, dat er voor iedere maand van zijn/ haar levensjaar minstens 5 boeken moeten worden gelezen om zeker te weten dat je het wel goed doet en dat je kind "normaal" is...

Als je zoekt, vind je altijd wel wat... De vraag is wanneer je moet gaan zoeken.

PINK

Berichten: 4388
Geregistreerd: 17-09-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:18

Of misschien wil moeder het wel niet zien? (Zie je vaak, vandaar dat ik het eventjes erbij noem). Tegenwoordig moet een kind perfect zijn, wijkt het daarvan af dan is het niet normaal.

gummie schreef:
Als je zoekt, vind je altijd wel wat... De vraag is wanneer je moet gaan zoeken.

Hier ben ik het helemaal mee eens (+1).

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 20:06

De twijfel is pas gekomen NA de opmerking, helaas.
Ik heb het hier gister ook met een bevriend, ouder echtpaar over gehad(mijn dochter gaat daar graag spelen en slapen, en deze mensen hebben 2 dochters van mijn leeftijd).
Ook zij gaven aan dat ik een dergelijke opmerking naast me neer moet leggen, en dat het tegenwoordig lijkt dat alle kinderen perfect moeten zijn.
Dat vond ik heel fijn om te horen, want ik heb hetzelfde gevoel: alles moet perfect, je moet als ouder zijnde een carrière hebben, een mooi huis, een mooie auto, een fijn kind, etc etc.
Nu is mijn kind ook een fijn kind, alleen wel één met een pittig karakter, maar goed, naar wat ik hoor zijn de meiden sowieso wat pittiger dan jongens.
Juist omdat ik het goed wil doen met en voor mijn kind, kwam de opmerking hard aan.
Ik probeer juist mijn kind zo objectief mogelijk te beoordelen, en dan komt er iemand die ineens zegt dat ik wat gemist heb.
En natuurlijk kun je bij ieder kind en ieder volwassen persoon wel kenmerken van autisme, adhd, borderline etc opmerken, maar het totale plaatje word dan vaak vergeten.
Als ik, als moeder zijnde, naar het totale plaatje kijk van hoe mijn dochter is, dan zeg ik dat ze vrij, open, opgeruimd, gezellig, eigenwijs en ondeugend is.
Ik moet gewoon op dat vlak, het moederschap, meer zelfvertrouwen kweken.
Maar ja, je kind is je alles, en als er dan een bepaalde kritiek op komt, dan schrik je wel even.
Zeker als er dan nog een kind naast zit, die 2,5 jaar ouder is maar die je elke 5 minuten moet corrigeren, die je niet aankijkt, die liegt, die enorm druk is etc etc, dat word dan wel normaal gevonden....
Ik ben wel wat minder gepikeerd nu, mede door de reactie's uit dit topic en door de mensen om me heen.
Daarvoor wil ik jullie iig graag bedanken, want ik heb wel degelijk steun van jullie.

PINK

Berichten: 4388
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:36

Het is logisch dat je daarvan schrikt en totaal niet leuk om te horen. Ik zou en dat zeg ik heel eerlijk (misschien geen slimme keus omdat te doen) gezegd hebben misschien moet je eerst even naar je eigen kind kijken voor je mij aanspreekt op die van mij/daar een label op plakt. Maar dat ben ik..

Fijn om te horen dat je wat minder gepikeerd bent en wat hebt aan de berichten hier. Laat je niet van de wijs brengen en geniet lekker van je kind!
Gewoon even aankaarten bij het CB, maar maak je vooral niet te druk. :)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:16

Je staat dus nu door dit hele gedoe wel steviger in je schoenen, dat vindt ik leuk om te lezen. Wat ik zo lees ben jij objectief, nuchter, gevoelig en niet blind wb je eigen kind. Volgens mij komt dat dan ook allemaal zeker goed met jullie! (zelfs al zou je dochter anders zijn dan naderen, maar daar ga ik niet vanuit na je verhalen)

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 14:23

@ freggle_edge: dank je wel voor je vriendelijke en positieve bericht!
Ik sta idd sterker in mijn schoenen nu, o.a met dank aan de reactie's in dit topic.

Uiteraard hebben jullie gelijk wanneer je zegt dat mijn dochter, ook al zou ze afwijken van de norm, nog altijd mijn lieve kleine meid, mijn trots is.
Dat is ze ook, ten alle tijden, en dat zal zeker niet veranderen door een opmerking van een derde persoon.
Ik probeer zo objectief mogelijk naar mijn dochter te kijken, en natuurlijk heeft ze dingetjes die ik anders zou willen zien en waar ik ook zo goed mogelijk op in probeer te spelen.
Maar het is en blijft wel een heel eigen individu, een eigen ikje, en ik wil dat begeleiden ipv afbreken.
Ik doe mijn best om haar een betere jeugd te geven dan wat ik heb gehad, ook al neem ik mijn eigen moeder totaal niets kwalijk en zijn er gewoon omstandigheden geweest waarin ze niet anders kon handelen dan dat ze gedaan heeft.
Ik wil een stabieler leven voor mijn dochter, een veilige thuishaven zijn waar ze graag is en waar ze op terug kan vallen.
En volgens mij ben ik daar tot nu toe redelijk in geslaagd, ook al zijn er soms dingen waarvan ik achteraf denk dat ik het anders had moeten aanpakken.
Maar ja, iedereen maakt fouten en als het goed is leer je ervan.
Ik heb hier iig geleerd dat ik me niet te onzeker op moet stellen wat betreft mijn dochter, want ook al kennen jullie haar niet irl, jullie hebben sommige dingen toch goed aangevoeld en opgepikt, en dat heeft mij sterker gemaakt.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:40

svdijk schreef:
Ik wil een stabieler leven voor mijn dochter, een veilige thuishaven zijn waar ze graag is en waar ze op terug kan vallen.


Hulde _/-\o_ _/-\o_ En lekker zo doorgaan :)