Ernstig ontstoken brandwond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Ernstig ontstoken brandwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:01

Vorige week heb ik mij verbrand aan de oven van de visbakwagen(kibbeling bakken, 200 graden)
Er zat een blaar op de volgende dag, deze er alleen afgestoten.
De brandwond zit op mijn hand, is nu gewoon echt een krater. Eerst kwam er pus uit, nu alleen nog wondvocht.
Een korst wilt er niet op komen helaas, nu doet de wond zo'n pijn dat zelfs mijn hand dik word en mijn pols pijnlijk word.
Ik weet dat een pleister er niet op mag, maar morgen moet ik gewoon weer aan het werk en moet het wel bedekken!
Iemand een oplossing en eventueel een zalfje/middeltje?

Groetjes Amy

MerleSimone

Re: Ernstig ontstoken brandwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:02

Misschien toch maar even naar de dokter bellen voor goede informatie. Had je het wel goed gekoeld?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:03

Brandwonden zijn zeer gevoelig voor infecties, dus eerlijk gezegd zal ik een bezoekje brengen aan de huisarts. Tot die tijd regelmatig spoelen onder lauwwarm water en juist niets op smeren of plakken, dat sluit de wond alleen maar af.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:04

Toch even overleggen met de huisartsenpost lijkt mij. Als t echt gaat ontsteken kun je daar goed beroerd van worden.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:06

De wond heb ik toen niet gekoeld, wij doen er boegem op. Echt topspul. Toen ik me verbrande was het best druk en heb opzich de spetter frituurvet niet eens gevoeld dus kwam er te laat achter om te koelen. Verbrand me wel vaker maar nog nooit zo'n probleem wond ervan gehad. Is er echt niks om brandwonden af te dekken? Werk in een verzorgingshuis en het is niet echt fris om te zien :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:08

Je kunt hoogstens een steriel gaasje erover heen doen maar geen pleisters oid.

MerleSimone

Je kan nu nog steeds koelen, dat is het beste. Lauw stromend water. Afdekken is niet slim, omdat die wonden, zoals magda_90 zegt, erg gevoelig zijn voor bacteriën e.d. en die krijgen dan juist meer kans.

Leandra

Een brandwond moet je zien als een open wond, daar mag je niet zomaar een zalfje op doen. De ontsteking kan ook onder de huis doorgaan en dan ben je verder van huis. Als ik jou was zou ik naar de huisartsenpost gaan. Die weten precies hoe en wat. Sterkte.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:09

Negra_Lover schreef:
De wond heb ik toen niet gekoeld, wij doen er boegem op. Echt topspul. Toen ik me verbrande was het best druk en heb opzich de spetter frituurvet niet eens gevoeld dus kwam er te laat achter om te koelen. Verbrand me wel vaker maar nog nooit zo'n probleem wond ervan gehad. Is er echt niks om brandwonden af te dekken? Werk in een verzorgingshuis en het is niet echt fris om te zien :o

Ik weet niet hoe het er uitziet en hoe erg de ontsteking is,
Maar misschien even de huisartenpost bellen en informatie vragen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:11

EHBO-er (en DA-assistente) meldt zich met dringend advies.

Brandwonden altijd koelen met lauw water. De hitte moet eruit. NOOIT iets opsmeren, wat voor topspul het ook is. Maar ja, dat is nu te laat.

Brandwonden nooit (!!) afdekken, maar naar de huisarts of EHBO post ermee. Dit klinkt niet goed. Blaar betekent tweede graads brandwond. Zo te horen eentje die nu flink aan het ontsteken is, omdat er geen goede directe behandeling en geen nazorg is geweest. Ik zeg: morgen afmelden op je werk en naar de huisarts ermee. Liefst NU nog! Als je hand nu dik wordt en je pols opzet en pijnlijk wordt heb je echt een flinke ontsteking te pakken.

(afdekken van brandwonden mag alleen met speciale gaasjes die een ijzeren laagje hebben waardoor ze niet aan de wond gaan kleven. maar dat kun je beste aan een arts overlaten)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:14

Mijn vriend is kok en verbrand zich ook soms. Hij heeft groene gaasjes die hij twee dagen erop doet (ruiken naar dampo). Weet niet hoe het heet maar verkrijgbaar bij apotheek.

Echter de omschrijving van jou denk ik ga svp naar een huisarts want het klinkt niet goed dat je hand dik begint te worden.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:16

Even een foto voor de duidelijkheid, hij lijkt wat klein maar hij is zeker een centimeter breed -O-
Krijg hem alleen niet in een linkje!

Afbeelding

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:17

Ziet er goed ontstoken uit!
Ik zou zeggen bellen!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:20

Geen foto's maken, maar bellen naar de huisartsenpost! Als je er te lang mee wacht wordthet alleen maar erger. Als je al aangeeft dat je hand dik wordt en dat je het voelt in je pols heb je al te lang gewacht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:23

De natte plek is zowiezo een tweede graads brandwond, de rode huid eromheen eerste. Zou me niks verbazen als de kern ook een stuk derdegraads bevat. Het zit vlakbij je pols/pezen/ gewricht en zo te zien vlekt het rode al onderhuids uit (ik zie een rode streep naar boven lopen onder de huid). Dan is de ontsteking aan het uitbreiden. Kan zeer ernstig worden dit.

Edit: Mij lijkt het helemaal niet klein, ik vind een cm in doorsnede behoorlijk groot! Zeker zoals deze eruit ziet.

Ga AUB naar een arts, vanavond nog!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:26

Ik ben het wel met Zilfstar eens.. Hier moet je echt even mee naar een arts gaan. Voor je het weet zit je met een ernstig probleem..

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:28

Omdat ik lees dat je hand en zelfs je pols pijn gaan doen zeg ik: huisarts ff bellen! Dit klinkt te serieus om gewoon zelf uit te dokteren. Sterkte meid!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:35

Zilfstar schreef:
EHBO-er (en DA-assistente) meldt zich met dringend advies.

Brandwonden altijd koelen met lauw water. De hitte moet eruit. NOOIT iets opsmeren, wat voor topspul het ook is. Maar ja, dat is nu te laat.

Brandwonden nooit (!!) afdekken, maar naar de huisarts of EHBO post ermee. Dit klinkt niet goed. Blaar betekent tweede graads brandwond. Zo te horen eentje die nu flink aan het ontsteken is, omdat er geen goede directe behandeling en geen nazorg is geweest. Ik zeg: morgen afmelden op je werk en naar de huisarts ermee. Liefst NU nog! Als je hand nu dik wordt en je pols opzet en pijnlijk wordt heb je echt een flinke ontsteking te pakken.

(afdekken van brandwonden mag alleen met speciale gaasjes die een ijzeren laagje hebben waardoor ze niet aan de wond gaan kleven. maar dat kun je beste aan een arts overlaten)

Ik ben het verder volkomen met je eens maar wil toch een kleine kanttekening toevoegen:
Zou er zelf niet mee dokteren maar een arts kan gerust wat zalf voorschrijven hoor :-)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:46

Ja maar die zalven kan je niet zonder recept verkrijgen, dus pas smeren ná een bezoek aan je HA.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:55

Bedankt voor jullie reacties! Ik kom net uit het ziekenhuis. Mijn hand is verbonden en moet het nat houden. Een ernstige infectie in mijn hand en arm. Mijn stiefmoeder dacht aan bloedvergiftiging, een rode lijn(ader) loopt over mijn arm naar boven. Nog even in de gaten houden dus! :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:59

Ik heb o mijn pols precies zo'n ontsteking gehad. Uiteindelijk bij de dokter geweest en behoorlijk op mijn kop gekregen dat ik zo lang had doorgelopen. Pols werd een dag of 4 op de hap verzorgt voordat ik het alleen af kon met speciale gazen. Heb er een onwijs lelijk litteken aan overgehouden

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:59

Goed dat je gegaan bent dus. Morgen dus maar niet werken meis

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:01

Insmeren met Mesitran en ingepakt houden. +:)+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:03

Joscaa schreef:
Insmeren met Mesitran en ingepakt houden. +:)+

Niks ervan! Je aan het doktersadvies houden! Die hebben ernaar gekeken en ervoor geleerd.

TS: Goed dus dat je naar het zkh bent gegaan. Ik had ook al zo'n idee met die rode lijn op de foto.
Sterkte ermee hoor!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:04

Goed dat je gegaan bent. Hoop dat het snel minder wordt.