knieproblemen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:38

Jaa dat klopt en dat blijft hameren door mijn hoofd.. :( maar van de andere kant kan ik ook wel geloven dat het valse signalen zijn.. Ja en dat niks zien dat is al 3 jaar.. je zag er niks aan maar bleek toch wel serieus wat te zitten.. :+

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:33

Heeft de orthopeed het eigenlijk nog gehad over je knieschijf?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:35

nee daar kon ze nog niks over zeggen.. :(

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:36

Want als ik het goed begreep had de orthopeed daar wel een opmerking over gemaakt na de operatie, toch?
En dat moest je eerst mbv fysio proberen op te lossen, toch?
Merk je al verschil, met dat tape?

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:55

Vandaag had ik een afspraak in de Maartenskliniek in Nijmegen.
Foto's en MRI meegenomen. Arts deed wat testjes en bekeek de foto's. Het was hem al snel duidelijk.

Hij zei dus letterlijk: Tja....... je kniegewricht is gewoon naar de klote.

Geen verassing voor mij, zover was ik ook al.

Optie: deelprothese, waarbij ze een kunststof laag aanbrengen op de kop van je knie en onderkant knieschijf en dan in mijn geval ook de knieschijf weer omhoog brengen (daar waar hij hoort te zitten), zodat hij weer normaal spoort (nou spoor ik zelf niet.... dus wellicht heeft dat daarmee te maken :+ 0.

Ze gaan het in het orthopedisch team bespreken en dan wordt ik gebeld.

Nou....... kom allemaal maar op met verhalen van mensen met (deel)protheses die weer kunnen sporten en (zo goed als) pijnvrij kunnen bewegen :j

Zal toch ook op basis van iets een beslissing moeten gaan nemen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 22:08

Mirranda klinkt niet verkeerd toch.? Ze kunnen wat doen..

nexthorse: Klopt idd dat ze daar het over had ja. Uhmm ik weet niet zo goed of de tape werkt. Ik heb nu geen tape meer.. vandaag ook fysio gehad we hebben het echt helemaal terug geschroeft dus met enkel stang oefeningen gedaan en minder ook en fietsen en leg-press ik moet zeggen vanmiddag had ik er pijn aan maar was ik een pijnstiller vergeten maar nu eigenlijk helemaal niet. :D

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:15

Idd, daar ben ik al blij om. Bij medinova kreeg ik mee dat ik er maar mee moest leveren leven (min of meer). Zij konden niets doen voor me. Bij deze kliniek hebben ze gelukkig wel veel ervaring met " mijn soort afwijking" . Ik heb dus goede hoop dat ik best nog wel weer beter kan gaan bewegen met prothese.

Balen van je terugval he! Maar stapje terug doet soms wonderen. Dat is tegennatuurlijk, want je wilt eigenlijk alleen maar vooruit. Maar fijn dat je nu in ieder geval geen pijn hebt.

Claartje23

Berichten: 146
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: oosterhout NB

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:18

Als fysio heb ik meer ervaring met wat oudere mensen met knieprothesen die als doel hebben in het dagelijks leven weer te kunnen functioneren, niet met mensen die willen gaan sporten.
Ik ken wel een verhaal van een meisje met 2 nieuwe heupen dat weer is gaan turnen!

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:27

Mirranda, pfoe, heftig! Weet je al wanneer die prothese geplaatst zal worden?

TS, hoe gaat het nu met je?

Ik had vandaag de afspraak bij de orthopeed, voor de uitslag van de botscan en het fysiotherapeutisch onderzoek.
Hm, nog steeds niet echt een oorzaak of oplossing.
Orthopeed denkt dat mijn klachten nog steeds komen van kraakbeenbeschadigingen. Hoe dat steeds beschadigd raakt, daar komen ze maar niet achter.
Een echte oplossing is er ook niet, zo kant-en-klaar.
Een nieuwe kijkoperatie om fragmentjes weg te halen zie ik nog niet zo zitten.
Hij heeft nu voorgesteld om een hyaluronzuur injectie te gaan doen, om mijn knie hopelijk wat tot rust te brengen en hopelijk ook de pijn te verminderen. Waardoor ik hopelijk mijn been ook weer wat beter kan gaan gebruiken en verder kan met revalideren.
Als dat niet aanslaat, moeten we het toch nog gaan hebben over een operatie.
De injectie is inmiddels besteld, orthopeed gaf aan dat dat meestal vrij snel gaat, dus die wordt binnenkort geplaatst.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:20

@nexthorse: Gisteren had ik de kliniek aan de bel met hun eindoordeel. Gedeeltelijke knieprothese, omhoogplaatsen van de knieschijf en de pathellapees. Dit blijkt in mijn geval echt de enige oplossing te zijn.
Dus we gaan ervoor :j
Wachttijd 2-3 maanden. Aangezien die orhtopeed enkel dara opereert heeft wachtlijstbemiddeling geen zin.
Ik ga wel nog bellen dat mocht er iemand uitvallen ik die plek wel wil innemen. Hoe eerder, hoe beter.

En verder gaan we de zomer tegemoet, dus zie ik het wel zitten hoor, revalidatie met mooi weer ;)


Er zal toch bij jou ook wat moeten zitten wat die beschadigingen veroorzaakt lijkt me.
Hoop dat de Hyaluronzuur wat voor je gaat doen. Collega van me heeft er goede ervaringen mee in ieder geval, maar omdat het duur spul is vergoedde zijn verzekering op een gegeven moment niet meer.
Hoor graag je ervaring.

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:33

Heftig Mirranda, maar als het de enigste oplossing is, dan moet het maar!
Knap dat je het zo positief in ziet :)
Hou je ons op de hoogte tegen de tijd dat het gaat gebeuren? zou graag willen weten hoe het gaat :)

Ja, er zal een oorzaak moeten zijn van de beschadigingen, maar wat?!
Het middel wordt inderdaad niet door de verzekering vergoedt. Het kost 75 euro per spuit. Soms is er een behandeling van 3 spuiten nodig, en als het werkt moet het elk half jaar tot jaar herhaald worden.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:30

Valt me mee, Eur 75 per spuit is nog te overzien.
Heb ooit een paard gehad dat daarmee is ingespoten maar was toen al aanzienlijk duurder (heet niet voor niets goudspuit ;) )
Maar eigenlijk belachelijk dat zoiets niet vergoed wordt. Maar goed, dat vind ik met veel dingen. En veel dingen worden dan weer wel vergoed waarvan ik vind dat dat dan weer niet nodig is 8)7

Ik blijf verder ook gewoon positief. IK zit nu met laptop op de bank en heb ook in rust pijnscheuten, in beweging blijft mijn knieschijf hangen en heb ik bewegingspijn in bot en aan pees. En soms wordt ik er ook wakker van 's nachts. Dan kan ik er toch bijna alleen maar op vooruit gaan zou je zeggen :j

Maar ik post hier mijn ervaring uiteraard. Fijn om een lotgenotentopic te hebben toch :)

arabcarla
Berichten: 1213
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:39

Ik zal mijn verhaal ook beetje vertellen, ik liep al zo'n 13-14 jaar met pijnklachten in me knie. Ben ooit eens van een paard gevallen recht op me knie en toen zijn er direct foto's gemaakt maar daar was niks op te zien :-( Daarna heb ik de pijn eigenlijk genegeerd, ook omdat ik altijd aan topsport deed, hoog met dansen, voetbal en paardrijden, als je het naar je zin hebt negeer je de pijn wel.

Uiteindelijk vorig jaar toch maar weer naar de huisarts gegaan en gevraagd of ik doorverwezen kan worden, moest eerst naar de fysio en die vond t maar gek dat ik niet eerder was gekomen, hmmz toch wel een beetje eigenwijs.

Vanuit hier ben ik naar het ziekenhuis gegaan en is er een mri gemaakt, hier was niks afwijzend op te zien. Daarna nog een foto gemaakt van me knie waarop ik me knie moest overstrekken, met die foto was heel goed te zien dat mijn knieschijf te hoog zat, uiteindelijk ben ik 31 januari geopereerd en hebben ze me schijf verplaats en vast gezet aan me pees met een dikke schroef.

Mijn klachten waren vooral als ik weer wat deed, traplopen, fietsen, paardrijden daar had ik toen speciale beugels voor gehaald, gpg dat verlichte de pijn wat. Als ik in me bed lag en lag dan op me zij deed het ook pijn, werd in de nacht wakker. Hurken ging niet... al met al zodra ik het belaste voelde ik het. Daarbij was het ook zo dat als ik boog het hoorde kraken.

Ik ben nu aan het revalideren, maar word niet meer wakker van de pijn, de belasting die ik nu doe tot zover ik mag is niet te vergelijken met de pijn die ik had, dus hoop dat het zo blijft doorgaan!

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:59

@Arabcarla: Lijkt een beetje op wat ik heb :)
Mijn knieschijf was gebroken na val van mijn paard, maar daar heb ik 3 maanden mee rondgelopen omdat het zkh geen foto's wilde maken. Later alsnog operatief aan elkaar gezet, jaar later metaal er weer uit. Tijdens revalidatie blijk ook mijn pees zwaar aangedaan te zijn. Die is door het letsel en littekenweefsel dik en verkort waardoor mijn knieschijf omlaag getrokken wordt. Dat gaan ze dus ook herstellen zoals bij jou.
Maar omdat mijn knieschijf aan de achterzijde nogal gehavend is zorgt dat voor veel pijn en slijtageklachten. Ik kan daardoor al niet meer normaal lopen, laat staan sporten. En dat gaan ze dan weghalen en daar komt dan een gedeeltelijke prothese voor in de plaats.

Fijn om te lezen dat er nog iemand is met een patella baja (zo heet dat). Ik zou het fijn vinden je updates te kunnen volgen over je revalidatie.
Waar ben jij geopereerd als ik vragen mag?

arabcarla
Berichten: 1213
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:03

ja bij mij heette het de hausser? Maar had inderdaad te maken met de patella.
Er was bij mij nix gebroken dus dat was mijn voordeel denk ik :D

Ik ben 31 januari geopereerd en 19 maart mocht me gipsenkoker eraf, ik mocht in de tijd dat ik het gips om had me been 25%/50% belasten, en moest met krukken lopen.
Ondertussen ben ik dus druk aan het revalideren, 2x per week naar de fysio en oefeningen doen. Fysio geeft aan dat het nog wel even duurt voordat alles goed gaat! Kan me knie nu zo'n 110/120 graden buigen!

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:11

Hihi, je hebt al meer buiging dan er bij mij ooit is teruggekomen.
Ik krijg ook een gipskoker voor 6 weken. En die krukken zijn ook nodig. Verder mag je met een prothese wel meteen belasten, maar wellicht ook beperkt door verplaatsing van de knieschijf en pees zoals bij jou.

Heb je nog pijnklachten nu? Of last van het bevestgingsmateriaal?

arabcarla
Berichten: 1213
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:21

Ja ik mocht met de koker echt maar 25% tot 50% belasten omdat het anders niet goed aan elkaar hechtte, dus hebben we dat maar aangehouden. Alleen de laatste week heb ik wel gesmokkeld :D

Ik heb tot nu geen pijn meer gehad vergeleken met de pijn die ik toendertijd had, maar kan er nog niet heel veel over zeggen natuurlijk omdat ik me knie wel belast maar nog niet zoals voorheen.

Van de operatie zelf heb ik vrij weinig gemerkt, was super zenuwachtig maar alles is goed verlopen, die morphine is best lekker :D Ik heb verder geen last van de schroef die erin zit, wel is t zo dat bij me litteken rechts een paar centimers gevoelloos is, maar dit kan terugkomen maar kan ook wel lang duren dus dat is ff afwachten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:41

Een goudinjectie is wat anders dan een hyaluroninjectie, vandaar dat er verschil in prijs in zit. Maar beiden kunnen, zeker bij kraakbeen klachten, behoorlijk effectief zijn.

Mijn knieschijf is niet omhoog of omlaag verplaatst, maar opzij. Maar het idee is hetzelfde denk ik (behalve dat bij mij mijn kniebanden ook aangepast moesten worden). Stuk bot onderaan de pees losgebeiteld en met schroeven een stuk opzij weer vastgeschroefd (pees zelf kunnen ze niet los halen, die groeit bijna niet meer vast). Ik heb geen gips gehad, mocht alleen been niet actief strekken en belastten. Een slee mee gekregen waarin ik drie keer daags een tijd lag die mijn been voor mij boog en strekte.

Revalidatie duurde lang, vooral omdat als je eindelijk weer iets mag, je spieren niks meer doen. Of, als je een gipskoker hebt gehad, omdat weer buigen tijd kost. Het heeft gewoon tijd nodig. Maar ik ben er echt een heel eind van opgeknapt, wat arabcarla zegt, ik werd vrijwel meteen 's nachts niet meer wakker van de pijn en dat alleen al was een hele opluchting.

arabcarla
Berichten: 1213
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:21

Lalidan schreef:
Een goudinjectie is wat anders dan een hyaluroninjectie, vandaar dat er verschil in prijs in zit. Maar beiden kunnen, zeker bij kraakbeen klachten, behoorlijk effectief zijn.

Mijn knieschijf is niet omhoog of omlaag verplaatst, maar opzij. Maar het idee is hetzelfde denk ik (behalve dat bij mij mijn kniebanden ook aangepast moesten worden). Stuk bot onderaan de pees losgebeiteld en met schroeven een stuk opzij weer vastgeschroefd (pees zelf kunnen ze niet los halen, die groeit bijna niet meer vast). Ik heb geen gips gehad, mocht alleen been niet actief strekken en belastten. Een slee mee gekregen waarin ik drie keer daags een tijd lag die mijn been voor mij boog en strekte.

Revalidatie duurde lang, vooral omdat als je eindelijk weer iets mag, je spieren niks meer doen. Of, als je een gipskoker hebt gehad, omdat weer buigen tijd kost. Het heeft gewoon tijd nodig. Maar ik ben er echt een heel eind van opgeknapt, wat arabcarla zegt, ik werd vrijwel meteen 's nachts niet meer wakker van de pijn en dat alleen al was een hele opluchting.



Dat bedoelde ik ook (dikgedrukte)
Die van mij had een te hoogstand als ik me niet vergis. Maar wat ik heb begrepen is dat het wel met de pees weer is vast gemaakt? Pff ik ben het ff allemaal kwijt, maar het was een Hausser operatie

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:40

De pees blijft vastzitten aan het stuk bot waaraan het nu vast zit. Dat stuk bot wordt losgemaakt, opgetild, verplaatst en weer vastgezet, met pees en al dus. De pees komt uiteraard weer vast te zitten, want die heb je nodig. Tenminste, dat is wat mij toen verteld is.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:34

Inmiddels heb ik een pre-operatief onderzoek achter de rug 2 weken geleden en ben ik gebeld dat mijn operatie gepland staat voor 1 juli :)

Fijn dat ik wat weet nu, dan kan ik verder alles er omheen gaan plannen (heb een eigen bedrijf wat gewoon moet doordraaien).

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:17

Miranda, ik vroeg me af hoe het nu met je gaat. Als het goed is heb je nu een kleine twee weken geleden de operatie gehad. Ik hoop dat het herstel voorspoedig gaat :)

En hoe gaat het met de rest?

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:17

Dat klopt idd. 1 juli operatie gehad waarbij de achterzijde van de knieschijf en het geultje waar deze in glijd zijn vervangen door kunststof, mijn knieschuif zelf en de kniepees verplaatst zijn.

Operatie is goed geslaagd en had me ingesteld op een paar dagen flinke pijn............... maar die kwam niet *\o/*
De Maartenskliniek doet uitstekend aan pijnbestrijding en tot op heden heb ik dus echt nog geen moment pijn gehad. Ongelofelijk dat dat kan ! die knie is toch soort van mishandeld.

Vanwege het verplaatsen van de pees (is met botblokje omhoog geplaatst en met 3 schroeven weer vastgezet) heb ik voor 6 weken gips gekregen (pas afgelopen maandag). Ik mocht overigens donderdagmiddag al naar huis. Ging allemaal erg vlot en ik voelde me ook prima.

Maandag mogen de nietjes eruit en 14 augustus terug voor controle en als alles dan goed is mag het gips eraf.
Dan begint ook de eigenlijke revalidatie, want dan gaan we ons natuurlijk richten op de bruikbaarheid van de (gedeeltelijke) nieuwe knie.

Het voelt in ieder geval prima aan, dus heb er alle vertrouwen in. Ik zie er ook niet tegenop en wat is nu een half jaar op een mensenleven ;)

Dus niets dan positiefs van mijn kant en leuk dat je er aan dacht.

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:49

Mirranda, fijn om te horen dat de operatie goed is verlopen en dat je weinig pijn hebt.
Het resultaat is dan idd nog even wachten, maar houd ons zeker op de hoogte!

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:36

Zal van tijd tot tijd wel een update plaatsen :j