Problemen met inslapen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:11

proberen van te voren te ontspannen , je kan ook valeriaan tinctuur halen maar niet te veel van gebruiken , anders krijg je zombieneigingen dus zon 3 drupjes in een cm water. en verder op je rug gaan liggen met je handen op je buik ebn rustig ademhalen. met een lampje aan of juist in het donker voor weinig prikkels. kan ook de radio aanzetten en steeds zachter zetten en je niet ergeren aan het feit dat je wakker bent want daar blijf je ook wakker van.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:13

Ik zet Animal Planet aan een uur voordat ik wil gaan slapen en ik ga er onderuit gezakt naar zitten kijken.
Dan dus die tabletjes onder mn tong en zodra ze opgelost zijn alvast tanden poetsen, make up eraf en makkelijke kleren aan.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:15

Iris82 schreef:
Dat Melatonine zo laag niet werkt klopt echt niet.
Ik ken meerdere mensen die op 0.3 mg prima inslapen.
Ik zelf gebruikte altijd 0.5 maar nu ik zwanger ben 0.3 mg omdat ik gelezen heb in een recent wetenschappelijk onderzoek dat dat eigenlijk de ideale dosis is. En ik slaap prima in!

Het is wel afhankelijk van de activiteiten die je doet voor het slapen gaan. Dus niet meer Bokken een uur voordat je moet slapen. ( :oo ik zondig)


Heb je dat wetenschappelijke onderzoek voor mij? Ben wel benieuwd.

Zou niet weten waarom de HA dan 3 mg voorschrijft als 0,3 de ideale dosis is. (En vooral: waarom werkt zo weinig niet bij mij? dan zou ik 10 keer overdoseren iedere keer dat ik het slik namelijk).

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:16

Focussed schreef:
Iris82 schreef:
Dat Melatonine zo laag niet werkt klopt echt niet.
Ik ken meerdere mensen die op 0.3 mg prima inslapen.
Ik zelf gebruikte altijd 0.5 maar nu ik zwanger ben 0.3 mg omdat ik gelezen heb in een recent wetenschappelijk onderzoek dat dat eigenlijk de ideale dosis is. En ik slaap prima in!

Het is wel afhankelijk van de activiteiten die je doet voor het slapen gaan. Dus niet meer Bokken een uur voordat je moet slapen. ( :oo ik zondig)


Heb je dat wetenschappelijke onderzoek voor mij? Ben wel benieuwd.

Zou niet weten waarom de HA dan 3 mg voorschrijft als 0,3 de ideale dosis is. (En vooral: waarom werkt zo weinig niet bij mij? dan zou ik 10 keer overdoseren iedere keer dat ik het slik namelijk).


Grotere massa, langzamer hartritme (word dan langzamer rondgepompt), iets in jouw hersenen, etc :) ?

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:18

Ik heb ondergewicht en een hele hoge hartslag in rust (rond de 90) :+

Maar ik ben normaal heel gevoelig voor hormonen, dus raar dat ik dan zo ongevoelig zou zijn voor melatonine. Plus: waarom schrijft de HA dan 10 keer te veel voor??

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:19

Melatonine zo weinig is voor mij sowieso meer een placebo effect idee denk ik hoor, dan dat het daadwerkelijk werkt.. :)

Probeerde alleen snugger te zijn en wat te bedenken haha :D

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:20

Uhw nee. Maar ik wil wel een poging wagen om t tw vinden. Heb echter geen garanties. Heb er ivm zwangerschap een uitgebreide studie naar gedaan.

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:20

Melatonine is inderdaad een lichaamseigenstof waardoor je moe wordt. De lage dosering werkt bij de meeste mensen wel, hoor. 2 of 3 tabletjes van 0,1 is voor ongeveer 75% van de gevallen genoeg. Zelf maakt mijn lichaam te weinig melatonine aan en heb een tijd baat gehad bij melatonine (zowel hogere als lagere dosering).

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:24

Iris82 schreef:
Uhw nee. Maar ik wil wel een poging wagen om t tw vinden. Heb echter geen garanties. Heb er ivm zwangerschap een uitgebreide studie naar gedaan.



Ik heb nu een artikel gevonden over toedienen van melatonine. Op farmacologisch niveau (=0,3 mg ) werd er geen effect gevonden bij het toedienen in de avond. Er werd wel effect gevonden bij het toedienen in de ochtend (namelijk, mensen werden dan slaperig).
Edit: Ik lees het even verder voor ik meer citeer.

Dit gaat over "hulp" bij jet-legs:
"Hierbij lijken doses tussen 0,5 en 5 mg
effectief; de hogere doses hadden een gunstiger effect op de
slaapkwaliteit. Doses hoger dan 5 mg hadden geen additioneel nut."

Bron:
Herxheimer A, Petrie KJ. Melatonin for the prevention and treatment
of jet lag [Cochrane review]. Cochrane Database Syst Rev. 2002;(2):
CD001520
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 06-12-11 23:27, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38320
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:25

Probeer eens om rustig te ademhalen en dan elke keer als je uitademend te tellen, net zoiets als schaapjes alleen kun je dit alleen maar doen als je hoofd leeg is anders ben je zo de tel kwijt, ben ooit een keer tot 40 gekomen maar meestal slaap ik al eerder. Melantonine heb ik ook wel eens gebruikt maar daar word ik heel duf van en ontzettend winderig, ook geen pretje.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:25

Je gaat gewoon te vroeg naar bed. Bij de gemiddelde mens begint om ca 22 uur de melatonine aanmaak zodat je tussen 22.30 en 23 uur lekker kan inslapen en heel belangrijk je eerste slaapcycli kan maken. In de eerste drie slaapcycli is 80% van je herstel op celniveau te scoren. Grote hoeveelheden licht verstoren de aanmaak van melatonine. Ook sporten op de late avond (adrenaline) heeft er grote invloed op.
Computeren en TV kijken vlak voor je gaat slapen verstoren de aanmaak van lichaamseigen melatonine dus ook. Vooral de computer geeft heel veel lux.

Als je altijd melatonine uit een potje slikt stopt je lichaam er zelf mee om het aan te maken. Dus zo onschuldig zijn die pilletjes niet. Wel is het een uitkomst voor mensen in ploegendiensten; met een lage dosis is het veel makkelijker om in te slapen overdag.

Je kan je eigen bioritme wel beïnvloeden maar dan moet je de veranderingen geleidelijk doorvoeren.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 02:01

Hehe, ik heb het juist heel erg andersom. Met tv kijken slaap ik binnen no time, maakt niet uit wat er op is. Of het nou een hele enge horror film is, of iets heel saais. Maar nu is mn tv dus van mn kamer, en kan ik niet meer slapen... Boek lezen helpt bij mij al helemaal niet daar word ik juist klaarwakker van.

Lig al vanafkwart over 10 in mn bed en slaap nu nog niet.. Ben nog klaarwakker.. Toennet heel lang met mn ogen dichte gelegen, helpt nix..

laura123456
Berichten: 1011
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:33

Het probleem is als ik later ga slapen , heb ik minder slaap en die heb ik wel nodig. :)
& die melk is dat dan warme of koude melk ? Ga zowiezo kopje melk (ben geen melkfan :r ) drinken en een uur ervoor stoppen met tv , en rustig wat lezen. =)

Anoniem

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:28

Onder welk omstandigheden wil een huisarts die slaappillen voorschrijven? Ik heb de drogisterij dingen, puur voor het idee, maar ik weet ook wel dat er véél te weinig in zit om een effect te hebben (naast het placebo effect dan). Het punt is alleen dat ik niet slecht in slaap kom omdat er iets mis is in mijn lichaam o.i.d., maar puur vanwege stress en drukte en gepieker. Wil een huisarts het dan wel voorschrijven, of heeft hij meer zoiets van 'werk maar aan die dingen'?

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:30

Probeer Melatonine.
Even googlen voor info.
Te koop bij drogisterij.
Truste! :)

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:36

http://www.raysahelian.com/melatonin.html
Citaat:
New research suggests a low dose of melatonin at 0.3 mg taken earlier in the evening may be as effective as a higher dose taken closer to bedtime.


http://www.vanderbilt.edu/ans/psycholog ... nd%20Sleep
Citaat:
A normal question with any dietary supplement is how much should someone take? There is no answer for this question. One study suggests that a 1.5mg dosage at bedtime would be the best (http://www.melatonin.com/melfaq.htm). The appropriate dose can vary enormously form person to person (http://www.ceri.com/melaton.htm). One doctor has administered doses ranging from .1 mg to 200 mg, and has seen results both ways (http://www.ceri.com/melaton.htm). Another researcher suggests to begin melatonin treatment with one mg before bedtime. If it does not aid in falling to sleep, increase the dosage. If a user wakes up feeling fatigued or hung over, decrease the dosage (http://www.teleport.com/~jor/#1). It is agreed upon that it should be taken before bedtime.


http://www.umm.edu/altmed/articles/melatonin-000315.htm
Citaat:
The best approach for any condition is to begin with very low doses of melatonin. Keep the dose close to the amount that our bodies normally produce (< 0.3 mg per day). You should only use the lowest amount possible to achieve the desired effect. Your doctor can help you determine the most appropriate dose for your situation, including how to increase the amount, if needed.


http://web.mit.edu/newsoffice/2001/melatonin-1017.html
Citaat:
The researchers also discovered that the typical health food store dosage of melatonin, which is about three milligrams (or 10 times the dosage in the study), is less effective in treating insomnia. In addition, the higher dosage can cause potentially serious side effects, including hypothermia (low body temperature). The study also showed that the higher dosage elevated plasma melatonin levels during the day, which can cause a "hangover" effect in some of the subjects.

"Our study has shown that less is more as far as melatonin is concerned," Wurtman said. "Adult patients who suffer from insomnia and are considering melatonin should consult with their doctor about the appropriate dosage. We have demonstrated that with the correct dosage, melatonin can help an older person experience a restful and uninterrupted night of sleep."

Anoniem

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:40

Het kan allemaal heel leuk klinken zo, maar zijn het ook artikelen gepubliceerd in een journal?

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:42

Heb je op die onderste geklikt?

Anoniem

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:47

Ach zo, sorry. Ik was te snel met oordelen.

Maar ik ben eigenlijk altijd vooral geïnteresseerd in de artikelen zelf, omdat sommige conclusies heel erg uit z'n verband getrokken kunnen worden in andere artikelen op gewone websites. Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik ben vrij kritisch ermee. Ben nu zelf ook aan het googlen geslagen, ben benieuwd wat ik kan vinden!

Anoniem

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:50

Ik heb nu een artikel gevonden in Pychopharmacology over lage doses melatonine. 1,0 mg is effectiever dan 0,3 maar allebei hebben effect.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:50

Ow zeker. Als je nog wat extra's vindt hoor ik het graag.
Ik vind het ook mega interessant. En ik heb echt wel mijn best gedaan om objectieve info te zoeken.
Want je hebt niets aan meningen. Ik hou van feiten! :Y)

kwpener
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:46

bigone schreef:
Probeer eens om rustig te ademhalen en dan elke keer als je uitademend te tellen, net zoiets als schaapjes alleen kun je dit alleen maar doen als je hoofd leeg is anders ben je zo de tel kwijt, ben ooit een keer tot 40 gekomen maar meestal slaap ik al eerder. Melantonine heb ik ook wel eens gebruikt maar daar word ik heel duf van en ontzettend winderig, ook geen pretje.


dan heb ik een nieuw record *\o/* ik ben tot 68 gekomen :Y)

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Problemen met inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:13

Ik heb ook last van slapeloosheid. Vreselijk. Overdag kan ik zo in slaap vallen, maar 's avonds dus echt niet. En dit heb ik al zolang ik me kan herinneren. Had alle soorten melatonine van de drogist geprobeerd, werkt niet. Vorige week 5mg tabletjes van de HA gekregen, werkt nog niet... Na 2u slaap ik dan alsnog niet, en als ik dan slaap, slaap ik onrustig en wordt elke 2u wakker. Gisteren 10mg ingenomen, nu sliep ik na 1.5u en werd wel wat minder wakker. De HA zei, als dit niet werkt, werkt niks. Ik heb maar 30 van die tabletjes gekregen dus als het goed zou werken, zou ik er sowieso max. Een maand wat aan hebben :P

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:19

kwpener schreef:
bigone schreef:
Probeer eens om rustig te ademhalen en dan elke keer als je uitademend te tellen, net zoiets als schaapjes alleen kun je dit alleen maar doen als je hoofd leeg is anders ben je zo de tel kwijt, ben ooit een keer tot 40 gekomen maar meestal slaap ik al eerder. Melantonine heb ik ook wel eens gebruikt maar daar word ik heel duf van en ontzettend winderig, ook geen pretje.


dan heb ik een nieuw record *\o/* ik ben tot 68 gekomen :Y)

ghehe, ik ben tot 100 gekomen. alleen vond het een beetje saai worden. dus stopte er maar mee :)
was nog steeds klaar wakker :\

m'n moeder heeft vandaag dat Melatonine gekocht. Hopen dat het werkt :D

Manderino

Berichten: 1309
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 02:31

Miracle_ schreef:
Ik heb dit ook gehad, ongeveer 3 jaar lang..
Toen kreeg ik van iemand de tip om melatonine te gebruiken. Is een plantaardig tabletje die je helpt bij het inslapen..
Afbeelding
Hielp bij mij geweldig, ik legde er 2 onder mijn tong, en een minuut of 15/20 later sliep ik als een mol.
En het is volledig natuurlijk, dus je kan ze gewoon elke avond innemen..


Heb niet het hele topic doorgelezen,

Maar dit is echt wondermiddel! En niet verslavend :j