Zwanger worden, is het wel verstandig?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:47

Tja, hoe je het ook draait of keert, op een gegeven moment komt een vrouw op een punt in haar leven dat er keuzes moeten gemaakt worden.
En daarbij hoort ook de keuze, een kind of niet?

Ik heb eigenlijk al heel vroeg voor mijn eigen uitgemaakt dat kinderen niet moeten. Ze huilen je wakker 's nachts, je mag pampers verversen etc. Nee sorry, zegt me helemaal niets. Of moet ik zeggen: zegde me niets?
De laatste maanden begint het te steken. Alhoewel ik geen vaste relatie heb, en zeker nu nog geen kinderen wil, begin ik wel dat gevoel te krijgen van: Is het mogelijk? Een kindje? Een pamper verversen? Ach, is toch niet zo erg als het lijkt...

Maar, ik heb autisme. En dat zorgt ervoor dat ik zeg: Geen kind voor mij. Mijn autisme is geen erge vorm. Je merkt er eigenlijk niets van als je er op let. Maar het uit zich toch in de kleine dingen. Feestjes? Tja, spreekt me niet echt aan. Uitgaan? Vergeet het. Nieuwjaar? Bluh, al die mensen 3 kussen moeten geven. Knuffelen? Blijf maar van mij. Maar voor de rest functioneer ik perfect. Ik werk, ik kan zelfstandig wonen, ik heb al eens een vaste relatie gehad. Ik onderhoud mijn 3 paarden. Ik zorg goed voor mijn eigen, ik studeer nog verder met volwassenonderwijs. Ik ben sociaal en praat makkelijk. En ik kan zeggen dat er toch wel wat kandidaat vriendjes zijn.

Nu, het autisme op zich houd me niet tegen, maar vooral het erfelijke aspect. Ik ken verschillende mensen met autisme met kinderen. Maar vaak hebben die kinderen ook autisme. Niet altijd in een zware vorm. Maar ze hebben het toch. En dan vraag ik me af: Is het eerlijk? Wat als mijn kind later een erge vorm van autisme zou hebben en hierdoor niet normaal kan functioneren? Ik zou me voor de rest van mijn leven schuldig voelen. Want ik heb het kind iets gegeven dat hij niet verdiende en waarvoor hij niet heeft gekozen.

Dus ik ben over andere opties gaan denken. Pleeggezin, adoptie etc. Maar wederom... Ga ik wel een kind toe gewezen krijgen met mijn autisme? Gaan ze wel zo een risico willen nemen? En, ga ik voor een kind kunnen zorgen dat niet van mij is? En, gaat mijn man/vriend hier wel mee kunnen omgaan?

Daardoor blijf ik dus nog even bij mijn idee: Geen kinderen voor mij. Maar ga ik wel lang genoeg kunnen vechten tegen mijn moedergevoelens?


0kayleigh0
Berichten: 592
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Belgie

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:49

ik zou het gewoon eens proberen bij adoptie/pleeggezin! :j

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:51

Pff lastig hoor,ik ben zelf autistisch nooit getest maar weet het gewoon,kids zijn ook autistisch.Een autist kan ook een minder erge vorm hebben,maar is het nou zo erg om dan maar te besluiten geen kind te krijgen? Pleegzorg heb ik geen goede ervaring mee,autisme is wel iets waar door je een grote kans hebt afgewezen te worden. Ze zijn heel erg streng.

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:53

Je kunt kinderen niet "gewoon even proberen" het is iets wat je voor 200% moet doen.

Verder denk ik nog na over mijn standpunt, wel super dat je er zo goed over nadenkt.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:54

Pleegouder wordt je na zware trainings dagen,dan hoor je of je door bent.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:02

Hmm, als je er zelf niet zo'n last heb zou ik zeggen waarom niet? :)
De kans hoeft niet altijd te bestaan dat je kind het ook zou krijgen he..

Ieder kind die heeft wel wat in mijn ogen en geen mens is perfect!
Een eigen kindje is natuurlijk wel veel specialer imo dan een kind van een ander!

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:06

0kayleigh0 schreef:
ik zou het gewoon eens proberen bij adoptie/pleeggezin! :j


:= En dan, bevalt het niet, pleegkindje weer vaarwel zeggen?
Het is geen product met inruilmogelijkheid hoor.

Ik heb geen verstand van hoeverre autisme erfelijk kan zijn, maar is het misschien mogelijk om daar naar te informeren bij je huisarts?
Misschien zou hij je meer informatie kunnen geven, hoeveel procent kans je bijvoorbeeld hebt op een kindje met autisme.

Super dat je er zo over nadenkt. :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:06

Hmmm,moeilijk verhaal.
Er worden ook kinderen geboren met autisme waarvan de ouders het niet hebben,of het niet weten van zichzelf.
Ook weet je nooit vantevoren of je kindje een aandoening krijgt.Borderline,ADD,ADHD,noem ze allemaal maar op..
Je weet nooit hoe het gaat lopen in het leven,maar in jou geval,je weet het.. dus is de keuze moeilijker..
Ik weet niet hoe oud je bent,en of je BAM moeder wilt worden,of dat je gewoon met de gedachte speelt van wat als ik een partner tref.. want ook een partner moet hier natuurlijk mee eens zijn..
Moeilijk verhaal,ik zou het niet weten eigenlijk..

Karaat_the_newforest op Instagram

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:09

0kayleigh0 schreef:
ik zou het gewoon eens proberen bij adoptie/pleeggezin! :j

Net alsof deze kinderen niks 'mankeren' :)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:15

Goeie vraag :)

Ik heb zelf ADHD (ook erfelijk), maar heb besloten dat ik mijn kinderwens daardoor niet in de weg ga laten staan. Qua opvoedingsvaardigheden denk ik dat ik mijn kind zeker wel mee kan geven wat nodig is, er is in dat opzicht geen beperking. Wat autisme betreft ligt dat in mijn ogen iets anders. Ik vind wel dat ouders zich emotioneel goed open moeten kunnen en willen stellen tov hun kinderen, hun kinderen ook het emotionele aspect meegeven. Of jij dat kan en wil weet ik niet, verschilt per (autistisch) persoon natuurlijk ontzettend. Maar wel iets om ook over na te denken denk ik.

Wat betreft erfelijkheid: ik denk dat het bij mij heel anders gelopen had wanneer ik vanaf de kindertijd al bekend had geweest met de diagnose ADHD. Nu heb ik het stempeltje na een woelige kindertijd op mijn 20e gekregen. Er had me veel leed bespaard kunnen worden als ik en mijn omgeving eerder handvatten hadden gehad om ermee om te gaan. Omdat ik me dat zo realiseer en omdat er tegenwoordig veel meer behandelmogelijkheden van ADHD zijn denk ik dat - mocht mijn kind ook ADHD krijgen - er op tijd bijgestuurd kan worden zodat mijn kind er zo min mogelijk last van zal hebben.

Verder: autisme is idd erfelijk, maar er speelt heel veel meer mee dan erfelijkheid bij de kans op autisme. Oa hoe je zwangerschap verloopt, je eigen gezondheid, opvoeding etc. Hoe groot de kans precies is, is nooit te zeggen helaas.
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 27-11-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:20

Heino: Goede keus, en net zoals bij andere gezinnen ik denk dat een kind opvoeden nou een van de moeilijkste banen is :Y)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:25

Ik denk er ook veel over na hoor en ben al een tijdje geleden begonnen met onderzoeken
zoals bv hoe ga ik het kindje ter wereld laten komen..

Maar aan de andere kant denk ik tja mijn vriend en ik houden ervan om vaak uit eten te gaan zonder bv het eerst een week van tevoren te plannen en we gaan ook heel veel naar de stad als het in ons op komt ..
We genieten bestwel van onze vrijheid en die heb je niet zoveel meer als je een kind hebt dan moet je de dingen goed plannen. Het is niet even onbezorgt naar de bios zonder een oppas te hoeven regelen .. We gaan nu gelijk de deur uit en we laten niks achter wat zorg nodig heeft ;)

Er komt in elk geval veel bij kijken meer dan veel mensen denken
ken genoeg mensen die in verwachting raken (ongepland) en zeggen van ja ik zie het allemaal wel
tja ....

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:27

Heino, wil je dan wel of niet kinderen? Ik begrijp je antwoord niet zo goed (jouw kinderwens niet in de wens ga laten gaan?).
Hier is het hetzelfde, niet ik maar mijn partner dan. Ik zelf heb wellicht een (niet erfelijke) auto-immuunziekte waardoor zwanger worden geen probleem zal zijn, maar zwanger blijven wel (gaat om lupus anticoagulans). Ik wil heel graag kinderen en ik zou daar liefst niet te lang meer mee willen wachten... Gezien de omstandigheden ben ik echter wel wat onzeker...

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:44

Oeps Sophie, heb het even veranderd. Was weer eens te snel, bedoelde dat ik mijn kinderwens niet in de WEG wil laten staan door mn ADHD. Ik wil dus (dolgraag) kinderen :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:03

Als je niet uit wilt gaan ben je toch juist de perfecte ouder, of niet soms? :+

Even serieus, ik denk niet dat een milde vorm van autisme genoeg is om 'nee' te zeggen tegen kinderen krijgen. Ookal krijgen je kinderen jouw versie van autisme, so be it. Persoonlijk vind ik mild autistische mensen vaak fantastisch in de omgang :o

En iedereen kan kinderen krijgen met een zware vorm van autisme :) Of met andere aangeboren aandoeningen.

Ik neem mijn ouders en mezelf even als voorbeeld: Mijn moeder heeft een hele zeldzame spierziekte (limb girdle dystrophy) die erfelijk is. Het is genetisch dominant, de kans is ongeveer 50/50 dat je het aan je kind doorgeeft.
Ik en mijn broertje hebben de ziekte allebei niet! Statisch gezien zou 1 van ons de ziekte moeten hebben, maar lekker puh :P

Het is een beetje een loterij. En ik vind jouw 'aandoening' niet zwaar genoeg om je eventuele wens aan de kant te zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:44

DDW1190 schreef:
0kayleigh0 schreef:
ik zou het gewoon eens proberen bij adoptie/pleeggezin! :j

Net alsof deze kinderen niks 'mankeren' :)


Inderdaad, dat zijn nu meestal niet bepaald de gemakkelijkste kinderen...

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:19

Het is wat in het leven, jij vraagt er niet om om autistisch geboren te worden. Maar je wilt het je kinderen ook niet doorgeven. Het leven is knap ingewikkeld. Sterkte met je keuze.

Anoniem

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:27

Een tante en nonkel van mij hebben op dit moment een pleegkindje, en ik volg het dus ook van dichtbij mee. Ik speel meer met het idee van: Als ik een vriend heb dan...
Autisme kan soms een generatie over slaan maar dat is zelden. Wel kan autisme in zo een lichte vorm voorkomen dat het niet merkbaar is, maar dat die persoon zijn kinderen het dan wel weer hebben. Mijn grootouder bijvoorbeeld is zwaar autistisch, mijn vader nauwelijks merkbaar maar als je autisme kent zie je het wel. Mijn zus is ook autistisch, zwaar autistisch. Mijn jongste zusje heeft ADD. Dit zijn allemaal dingen die mijn eventuele keuze bemoeilijkt, want het blijkt echt wel in de familie te zitten.

anshrop

Berichten: 709
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:00

Tja, ik wist niet wat er precies mis was met mij, en met mijn nichtje vroeger. Nu weet ik dat wel, wij zijn autistisch, in zeer milde variant. Maar mijn oudste dochter heeft nld, en mijn jongste is een klassiek autist, zo ernstig dat zij nooit zelfstandig zal kunnen wonen. De druk die onze jongste op het gezin legt is gigantisch. tuurlijk houden wij oneindig veel van haar, en zijn we rijker en wijzer geworden van deze ervaring. Maar neemt niet weg dat het een zware zorg is die nooit meer weg gaat. Mijn oudste zal zelf ook voor jouw probleem van keuze komen te staan later. Hoop stiekum dat ze dan verder zijn, en het wellicht eerder kunnen herkennen in de zwangerschap. Mijn zusje is niet autistisch. Haar twee dochters zijn normaal, de oudste heeft tikje van de auti molen mee, maar niks om etiket op te plakken. Mijn auti nichtje heeft 2 behoorlijk autistische zoontjes. Het wordt een gok idd, die mee, maar ook vies tegen kan vallen. Nare is dat je het pas met anderhalf jaar gaat weten. Zou ik het weer doen, wetende wat ik nu weet? Ja, denk ik wel, ik zou het weer doen, maar zou meer tijd tussen 1 e en 2 e laten, zodat je bij ernstig autisme van de 1e, de tweede eventueel achterwege kunt laten.

In my opinion, a horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:45

Ik worstel ook met deze vraag.. Al zolangs ik me kan herinneren roep ik dat ik geen kinderen wil. En dat terwijl ik gek ben op kinderen, gewerkt hebt als au-pair en als leidster op kinderdag verblijven. Maar mijn vader en zusje hebben beide autisme. En als ik zie hoe zwaar mijn moeder het daar mee heeft gehad, hoeveel vedriet het kan opleveren. Ik weet niet of ik dat wel wil...

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:55

Kan je je niet laten testen? Hoe veel % kans er is dat je kind het ook krijgt?
Lijkt me erg lastig, maar dit is wel een keus die je zelf moet maken natuurlijk. Het is immers
jouw leven. Ik heb een jongetje bij ons in de buurt wonen die het syndroom van aspergen? heeft, net als zijn vader. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen in elk geval. Succes.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:01

Ik zit ook met deze vraag. Ik heb ook een vorm van autisme, daarnaast nog wat andere erfelijke ziektes. Dan denk ik: stel je voor dat mijn kind net zo'n leven krijgt als mij? En daarnaast weet ik niet of ik het volhoud na een lange dag werken, dat er zo'n krijsend kind door de kamer rent :P

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:18

Wat voor mij het belangrijkst zou zijn, mbt dit vraagstuk, is de emotionele ontwikkeling van zowel jou als het kind.

Waar je goed over na moet denken is het volgende:

- ben ik in staat met dit kind een warme relatie aan te gaan met lichamelijk contact? (kinderen hebben
troost nodig als ze huilen, een aai over hun bol als ze zich onzeker voelen)

Want dat kan flinke psychische problemen opleveren bij kinderen als je dat niet kunt.

Succes en super dat je hier zo goed over aan het nadenken bent!

Groetjes Kim

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:26

Kun je je wel emotioneel verbinden? Dingen die buiten jouw 'boekje' omgaan loslaten? Zo ja waarom niet? Iedereen heeft wel minpunten.

Wil je simpel wat geld verdienen met een paar muisklikjes per dag? :oo Het is geen snel rijk-word-garantie. :') Maar het is met wat geduld wél een héél leuk zakcentje! :j Klik HIER

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:11

Rationeel gezien is zwanger worden nooit verstandig, het is namelijk nogal een aanslag op je lichaam en je loopt een reëel risico op zaken als zwangerschapsvergifitiging, bekkeninstabiliteit, tijdelijke of blijvende incontentie en niet te vergeten complicaties bij de bevalling die kunnen uitlopen op een keizersnede of - als je veel pech hebt -de dood.
Emotioneel gezien is zwanger worden al evenmin verstandig, de dingen die hormonen met zwangere vrouwen doen maken die vrouwen meestal niet tot prettiger gezelschap en het duurt na de bevalling nog maanden tot de dames in kwestie weer een beetje zichzelf zijn. En dan heb ik het nog alleen over de succesvolle zwangerschappen die worden uitgedragen en een gezond kind opleveren. Er zijn er ook zat die eindigen in een miskraam of een al dan niet prematuur kind dat mogelijk levenslang extra zorg nodig heeft.

Feitelijk is er maar één geldig argument om te proberen zwanger te worden, namelijk dat je heel graag een baby wilt. En dat argument heeft helemaal niets met verstandig zijn te maken, integendeel. Ik hoor regelmatig van mensen die aan kinderen beginnen waarbij ik dan alleen maar kan denken "als 't een paard was zou ik er niet mee fokken". Ik hoor ook regelmatig schrijnende verhalen over ellendige zwangerschappen, relaties die tijdens de zwangerschap worden verbroken, kinderen die niet bepaald de roze wolk zijn waar ouders op hoopten en ga zo maar door. Mocht je een kind krijgen met een zware vorm van autisme of een andere aangeboren afwijking dan ga je jezelf dat - net als iedereen - een tijdje kwalijk nemen. En daarna ga je, al dan niet geholpen door een therapie, gewoon accepteren dat je kind iets heeft en dat proces kan voor alle betrokkenen heel zwaar zijn. Such is life. Er bestaat geen garantie of verzekering op de resultaten van een zwangerschap. Je kunt je uiterste best doen om bekende risico's te vermijden middels onderzoeken en door gezond te leven tijdens de zwangerschap, maar uiteindelijk is het een loterij en kun je de uitkomt niet kiezen of teruggeven. Ook niet als je niet licht autustisch bent.

Ik vraag me af waar je moedergevoelens vandaan komen. Veel vrouwen weten al van jongsaf dat ze ooit moeder willen worden. Bij vrouwen die dat niet hebben, wordt de kinderwens vaak ingegeven door de partner, de familie of vrouwen in de omgeving die aan kinderen beginnen. In het laatste geval is mogelijk ook sprake van een hormonaal effect, vergelijkbaar met het gelijkschakelen van de menstruatiecyclus bij vrouwen die erg veel contact hebben. Mensen zijn sociale dieren en stemmen hun gedrag af op hun omgeving. Mochten jouw moedergevoelens meer te maken hebben met de (onbewuste) wens om niet af te wijken van je omgeving, een gevoel van eenzaamheid of angst om eenzaam te eindigen, houdt er dan rekening mee dat die gevoelens weer vanzelf kunnen verdwijnen als die omgeving verandert (ouders stoppen bijvoorbeeld soms met vragen om een kleinkind als een broer of zus kinderen krijgt, vriendinnen krijgen hun interesse in andere zaken terug als de kinderen naar school gaan en daar een eigen leven beginnen op te bouwen, een verandering van baan, woonplaats of hobby of een lange verre reis kan je eigen leven zodanig verrijken dat er voor een kinderwens 'geen plaats' meer is). Mogelijk kom je tot de conlusie dat je moedergevoelens niet anders te verklaren zijn en steeds sterker worden. In dat geval lijkt het me handig om op zoek te gaan naar een partner de ook graag een kind wil en met jou die gok wil wagen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: claudtje, ElSea, F_inley, GoogleAdsense, Googlebot, leonie87, Pina22, ryukapple, Suliko, uxgranta, WendyShet en 68 bezoekers