Geen psyschologische hulp meer vergoed

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:46

Ik deed 2e lijns en dat was een psychotherapeut.

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:53

Echt een belachelijke maatregel. Wij gaan er al enorm op achteruit qua inkomsten dus dat zou betekent dat ik niets eens geld zou hebben om een psycholoog te bezoeken..
Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken, vind het echt geen slimme zet.. Denk dat de kosten op den duur alleen maar hoger worden op deze manier. Geen geld voor de psycoloog, hierdoor het werk niet meer volhouden en dan maar een uitkering trekken ofzo??

Kan me hier echt ontzettend boos over maken. Dat er bezuinigd moet worden is logisch maar de maatregelen die nu worden getroffen hebben op langere termijn alleen maar nadelen en gaan waarschijnlijk een stuk meer geld kosten..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:53

Ik weet niet eens hoeveel lijns hulp ik krijg.
Word in ieder geval door gestuurd,maar hoe en wat is nog afwachten.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:00

Suzanne F. schreef:
Die minister die dit beslist heeft zei dat je maar naar de buurvrouw moest om te praten. De psychologe was onzin. Kon best op bezuinigd worden. Als je wat kwijt wilde moest je maar de buurvrouw.

Leuk bedacht maar je zult maar een beste sociale fobie hebben...

Maar het is idd van de zotte...Als je het niet breed hebt kun je je dus straks geen psychologische hulp veroorloven, laat staan medicatie voor langere duur. Wedden dat ze stiekem hopen dat al die psychische kneusjes zichzelf om zeep helpen? Dát scheelt pas in de centen.
Lalidan schreef:
Zo zijn er veel wanbetalers mbt de verzekering omdat ze het niet kunnen betalen. Oplossing? We doen de premie omhoog. Volgens mij krijg je dan alleen maar meer mensen die het niet meer kunnen betalen..... 8)7
Oplossing: premies nog hoger maken. Diegenen die niet betalen niet behandelen, gaan zij ook dood. Nog minder kneusjes over.

Gut, ben wel lekker cynisch op dreef zeg := :o .

Maar serieus, het zal zeker de moeite lonen om idd goed uit te zoeken of er niet ergens nog een potje of regeling is waar je wel binnen valt. Bovendien scheelt het ook per gemeente. Ik moet zeggen dat ze, waar ik woon, erg netjes zijn in het meehelpen nadenken over hoe dingen kunnen worden opgelost al hebben ze zelfs daar grenzen aan wat ze kunnen. Maar ze proberen het iig, en dat waardeer ik erg!

En dat van die premies omhoog gooien om de wanbetalers tegen te gaan snap ik ook niet helemaal. Als ze nou eens eerst uitzoeken waarom die mensen niet betalen...misschien omdat ze het niet kunnen? Dan zie ik nog liever dat je niet meer de verplichting hebt je te verzekeren, aan de andere kant, dan krijg je echt van die Amerikaanse toestanden waar mensen geen medische hulp krijgen omdat ze dat gewoon niet kunnen betalen...

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:01

Nou fijn weer :(
Hoe moet dat nu met een minimum inkomen? Dat is toch godsonmogelijk? :')

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:04

Hoe is het mogelijk dat ze dit gaan doen! er komen steeds meer depresieve mensen bij,vooral veel jeugd hoorde ik.Ben toevallig vanmiddag ge-intervieuwd in het dorp over depressie bij de jeugd enzo.Jammer dat ik dit topic toen nog niet gezien had,had ik dit er meteen even bij gepakt.
Lekker kabinet hebben we toch,ze maken de mensen al depressief,en nu moeten we het nog zelf gaan betalen ook nog.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:09

He??? Wat een bizarre redenering...

Ik maak nog een aanvulling op je sociale fobie...Je zult maar overtuigd zijn dat je buurvrouw lid is van de maffia die achter je aan zit...en niet iedere buurvrouw is in staat om zoiets op te vangen als ze het al wil. Ik denk dat dat mens gezegend is met OF een heel bijzndere buurvrouw OF nog nooit in aanraking is gekomen met de psychiatrie.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:12

Kunnen jullie niet gewoon even goed de verzekeringen nalopen? Want grote kans dat er wel hulp zit in een aantal aanvullende pakketten.

BonaFide
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:13

vuurneon schreef:
Kunnen jullie niet gewoon even goed de verzekeringen nalopen? Want grote kans dat er wel hulp zit in een aantal aanvullende pakketten.

nee, dit staat duidelijk in de brief vermeld, je moet een eigen bijdragen betalen!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:14

vuurneon schreef:
Kunnen jullie niet gewoon even goed de verzekeringen nalopen? Want grote kans dat er wel hulp zit in een aantal aanvullende pakketten.

ja bepaalde pakketten hebben een max aantal behandelingen,maar ik loop bijv al 2,5 jaar, en heb nooit genoeg aan zo een pakket
maar nu brengen ze dat aantal max dus ook omlaag en de eigen risico omhoog.......

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:14

miss_nadine schreef:
Echt een belachelijke maatregel. Wij gaan er al enorm op achteruit qua inkomsten dus dat zou betekent dat ik niets eens geld zou hebben om een psycholoog te bezoeken..
Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken, vind het echt geen slimme zet.. Denk dat de kosten op den duur alleen maar hoger worden op deze manier. Geen geld voor de psycoloog, hierdoor het werk niet meer volhouden en dan maar een uitkering trekken ofzo??

Kan me hier echt ontzettend boos over maken. Dat er bezuinigd moet worden is logisch maar de maatregelen die nu worden getroffen hebben op langere termijn alleen maar nadelen en gaan waarschijnlijk een stuk meer geld kosten..


Vind het inderdaad ook belachelijk.
Geld niet kunnen opbrengen, maar behandeling wel echt nodig -> geen psycholoog -> psychisch in de problemen/ born out etc.-> ziektewet en het cirkeltje weer rond.
Ik kan op dit moment gewoon niet zonder psy en zou er misschien mee moeten stoppen omdat ik het geld niet heb?
Alsof je voor je lol naar een psycholoog gaat..... ze kunnen beter op andere zaken gaan bezuinigen :(

Edit: ik heb het hoogste pakket, maar volgens mij maakte dat helemaal niets uit.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:14

Ja, voor het basispakket. Maar ik zou zeker even goed alle verzekeringen langslopen! Want mijn schoonzus krijgt bv ook volgend jaar een aantal alternatieve therapieën vergoed door haar verzekering.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:18

Toby schreef:
Als je lichamelijk iets mankeert heb je geen eigen bijdrage en als het geestelijk is, mag je 200 euro extra betalen... :(
Terwijl het vaak natuurlijk juist om mensen gaat, die minder of niet kunnen werken en dat dus niet kunnen betalen.

!


Dit klopt niet, ik betaal voor mijn lichamelijke problemen ook eigen risico. De medicatie gaat er snel vanaf. Moet ik weer voor advies naar de diëtiste ivm voedselintoleranties... Kost mij dat ook geld.
Helaas helaas... Iedereen moet eraan geloven....

BonaFide
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:18

vuurneon schreef:
Ja, voor het basispakket. Maar ik zou zeker even goed alle verzekeringen langslopen! Want mijn schoonzus krijgt bv ook volgend jaar een aantal alternatieve therapieën vergoed door haar verzekering.

alternatieve geneenswijze wel, maar geen 1e graads therapie!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:20

Enige dat ik kan adviseren is goed pakketten vergelijken, want mijn schoonzus heeft nu een pakket speciaal met alternatieve geneeswijze erin. Was het enige gunstige pakket dat ze kon vinden ervoor, want meestal zijn verzekeringen daar ook niet zo happig op.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:21

vuurneon schreef:
Dit klopt niet, ik betaal voor mijn lichamelijke problemen ook eigen risico. De medicatie gaat er snel vanaf. Moet ik weer voor advies naar de diëtiste ivm voedselintoleranties... Kost mij dat ook geld.
Helaas helaas... Iedereen moet eraan geloven....


Eigen risico ja, maar géén eigen bijdrage. Bij de psychologische hulp komt er nog even een eigen bijdrage óver je eigen risico heen. Maar nogmaals, wat Vuurneon ook al aangaf, zoek het even goed uit. In geval van de TS is de situatie duidelijk, al zou je ook nog naar de aanvullende verzekeringne kunnen kijken. Soms zit daar toch nog iets bij. Instellingen gaan in principe van de basisverzekering uit.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:24

Daarom had ik de diëtiste er even bijgepakt, ook daar is in het basispakket een eigen bijdrage voor nodig. :) hele zorg is in het basispakket uitgekleed, maar daarvoor zijn gelukkig nog aanvullende pakketten.
Zet alles even rustig op een rij en misschien pakt het alsnog nog aardig voor je uit! :)

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:28

Eigen risico heeft iedereen vanuit de basisverzekering, maar als je een geestelijk probleem hebt, komt daar nog eens 200 euro bovenop...totaal 420 euro dus! :-(

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:34

Verontrustende berichten! Even in de voorwaarden van "mijn" aanvullende verzekering gezocht: Geestelijke gezondheidszorg: maximaal € 460,- per jaar voor onderstaande zorg samen: Eerstelijns psychologische zorg:- Extra zittingen bovenop de vergoeding uit de basisverzekering.- Eigen bijdrage van de basisverzekering: 100% vergoeding van het bedrag dat u volgens de basisverzekeringzelf moet betalen.
Dus het aantal keer extra is 460/ 100 euro, zeg 4 1/2 behandelingsuur. Eigen bijdrage van 20 euro per behandeling uit de basisverzekering wordt dan ook vergoed.

Ik denk dat het dus wel loont om aanvullende verzekeringen te vergelijken. Vooral de internet polissen zijn een stuk goedkoper en geven goede voorwaarden.

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:42

Dan kan je dus 9,5 uur per jaar..........
Misschien dat je daar in sommige, uitzonderlijke gevallen wat aan hebt, maar de meeste mensen hebben echt wel wat meer sessies nodig.

En in de tweedelijns zitten veel mensen die het juíst financieel al moeilijk genoeg hebben en waar moeten zij dan 420 euro vandaan halen?
En tweedelijns wordt alleen uit de basisverzekering vergoed, dus daar hebben extra paketten geen invloed op.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:45

Heb je alle pakketten al vergeleken dan? :)

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Geen psyschologische hulp meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:51

Tweedelijns heeft niets met paketten te maken. Dat wordt alleen vanuit de basisverzekering vergoed, met de eigen bijdrage dus vanaf 2012...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:53

Geld overigens niet als de behandelingen in 2011 gestart zijn. Dan wordt het gewoon vergoed uit het basispakket.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-12-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:53

Ja dit gaat echt door. Net als meer onplezierige maatregelen. Zo ben ik miraculeus genezen. Mijn chronische indicatie fysiotherapie bestaat vanaf volgend jaar niet meer. Ze hebben nl. alle reumatiode ziekten van de chronische lijst gehaald.

Ik heb nog even geprobeerd door de gang te huppelen, maar dat bleek nog net zo slecht te zijn. Als je het niet meer wilt betalen noem je zorg gewoon betutteling, of niet meer chronisch. En dan ben je ervan af.

Het enige wat erop zit is je ruim (en dan ook echt ruim) aanvullend verzekeren. Voor mij betekent dat dat ik 50 euro per maand meer ga betalen. Want ik heb die fysiotherapie echt nodig. Dat geldt vaak ook voor mensen met ondersteuning vanuit de geestelijke gezondheid.

Triest is dat veel mensen het geld voor die aanvullende verzekering niet hebben. En die gaan een groot probleem krijgen.

Maar aan de andere kant: dit is de regering die we met zijn allen democratisch hebben gekozen. Dus hoe rot ook.. niet zeuren. Dit is waar Nederland voor gekozen heeft.

Toby

Berichten: 674
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:01

vuurneon schreef:
Geld overigens niet als de behandelingen in 2011 gestart zijn. Dan wordt het gewoon vergoed uit het basispakket.


Klopt, maar let wel op...je dossier wordt na 1 jaar gesloten en dan weer geopend als je nog niet klaar bent. (Dat doet je therapeut, merk je zelf niets van)
En de eigen bijdrage gaat in, zodra het dossier weer wordt geopend.

Dus stel dat je in april bent begonnen dit jaar, dan loopt jouw dossier tot april volgend jaar. Als je na april nog verder gaat met je therapie, dan moet je alsnog de eigen bijdrage betalen.

@Anya: dat las ik ook, vreselijk inderdaad! Het geldt voor meerdere groepen.