ervaringen rug breken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

ervaringen rug breken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 14:39

Eergisteren heb ik na een val 2 uitsteeksels van de wervels in mijn rug gebroken. De breuken zitten ergens thoracaal, weet niet precies welke wervels. Ik ben 1 nachtje in het ziekenhuis gebleven omdat ze er niet zeker van waren dat het een stabiele breuk was. Dat bleek wel het geval dus ik mocht gisteren naar huis. Ik hoef geen korset en heb als enig advies meegekregen "neem de pijn als geleide" M.a.w. Auw=Ho. Over 2 weken moet ik weer naar de traumatoloog.

Komt er in de praktijk op neer dat ik de hele dag in bed lig/zit. Naast de pijn ben ik kotsmisselijk en moet ik regelmatig overgeven. Herkennen meer mensen dit?

Wie heeft er nog meer een gebroken rug gehad en hoe lang heeft dat bij jullie geduurd?

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: ervaringen rug breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:45

Ik heb er (helaas) ervaring mee, niet alleen mijn doornuitsteeksels, maar 3 wervels geheel door (voor en achterzijde).
Ik heb dus wel langere tijd met een korset gelopen, gelukkig was mijn breuk stabiel en mocht het korset met liggen af.
Dit is alweer 14 jaar geleden en ik ben blij dat ik er goed af ben gekomen, ik heb in het ziekenhuis meerdere mensen ontmoet die bij 1 wervel gebroken al (gedeeltelijk) verlamd waren.
Na 6 maanden was ik weer redelijk in orde.

Misselijk is een normale reactie van het lichaam op een trauma en kan ook komen doordat je veel ligt.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:37

Ik heb afgelopen sebtember mijn rug op twee plekken gebroken. Mijn verhaal kun je in dit topic lezen:
[MW] Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Bij mij is het heel voorspoedig genezen allemaal en na 7 weken zat ik weer te paard. Als ik lang zit heb ik wel nog steeds last van mijn rug en dan moet ik echt even gaan zitten of een pijnstiller ofzo nemen. Maar verder kan ik zeggen dat ik er goed vanaf gekomen ben.

Heel veel beterschap.

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: ervaringen rug breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:45

Ik heb twee jaar geleden mijn thoracaal 12 gebroken, ook een stabiele breuk. Ik heb ongeveer 6 tot 8 weken thuis gezeten en veel plat gelegen, daarna langzaam opgebouwd. Na 2,5 maand reed ik ongeveer weer paard. Veel beterschap!

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:50

Ik heb een jaar terug nu ook mijn rug gebroken
ik had een breuk in de L3 wervel ik had ook het geluk dat het stabiele breuk was hoefde maar 1 nachtje te blijven maar wel 6 weken zoet met een korset en heelveel pijn erna ( en nu nog wel is, het is niet hoe het was)

edit en het misselijkheid ken ik, dat had ik die nacht toen ik het ziekenhuis lag. bij mij was er bloed van de bruik in me buikholte gekomen waar dus mijn lichaam tegen aan het vechten was waardoor ik misselijk was, en waarschijnlijk was het ook n og een combie van de morfine

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:53

Yep, ook mijn rug gebroken gehad. Wervel verticaal door. Ik heb twee nachten in het ziekenhuis gelegen en mocht ook zonder corset naar huis. Volgens de arts was mijn rug zo sterk gespierd ( paardgereden :D ) dat die spieren het werk van het corset konden waarnemen.
Ook ik zat na zeven weken weer op het paard. Dit werd mij ook aangeraden door de fysio. Ik kreeg steeds meer pijn en hij wijtte (weet?) dit aan de spieren die hun kracht begonnen te verliezen en daardoor de wervel niet genoeg konden ondersteunen. Inderdaad werd het beter , de pijn werd minder, toen ik weer regelmatig reed. Ik moet zeggen dat dat eigenlijk nog steeds het geval is. En het is bij mij nu ruim twintig jaar geleden.

anshrop

Berichten: 709
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:06

c3 en c4 in de nek , ook stabiele breuk, ook heel veel pijn gehad, maar werd met de week minder. Ik mocht 3 maanden niet rijden, heb ik ook echt niet gedaan, zat er na maand of 4 weer op. Misselijk, duizelig, kortademig, slecht afstand in kunnen schatten en hoofdpijn, maar ik had er dan ook een whiplash bij. Is later met fysio en acupunctuur helemaal goed gekomen. Neem de tijd voor je herstel. Heb ooit eens mijn ribben gebroken. Toen vroeg ik aan de dokter, wanneer mag ik weer rijden, zei hij, meid, al ga jij ondersteboven aan een klimrek hangen, je gaat je gang maar, de pijn gaat jou precies vertellen wat je wel en niet kunt doen, beter dan dat ik dat kan. Daar had hij helemaal gelijk in :D Zelfde geldt voor die wervels. Aparte brandende pijn he, maar over week of twee voel je je stukken beter. :(:)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:08

Afgelopen november heb ik een breuk opgelopen in de L1 (eerste lendenwervel). Was een stabiele breuk maar werd wel 6-8 weken in een korset geduwd. Ben wel steeds blijven bewegen, veel wandelen enzo. Van de breuk zelf weinig last gehad, deze was op de controle na 4 weken als zo goed als geheeld. Wel enorm veel last gehad van spier- en zenuwpijn nadat ik uit het korset mocht. Mijn spierkorset was verslapt en door het korset was ik bijna 2 maanden in een abnormale positie gezet. Ik ga nu nog regelmatig naar de osteopaat om e.e.a. recht te zetten en los te maken. Het is absoluut niet meer wat het voorheen was maar ik kan alles weer al moet ik zo nu en dan wat vaker rust nemen. Ik rijd weer gewoon meerdere paarden per dag, ik ga hardlopen en fitnessen. Hoe meer ik beweeg hoe minder last ik heb.

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: ervaringen rug breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:19

Ja hier ook iemand die zijn rug en nek gebroken heeft gehad. Drie jaar terug heb ik mijn atlas gebroken en afgelopen jaar heb ik L3 gebroken. Had meer last van mn nek dan van mijn paard. Het was dat ik mijn benen niet meer kon bewegen, anders was ik weer zo op mijn paard geklommen. Gelukkig ben ik uiteindelijk niet verlamd geraakt, maar het was wel een onstabiele breuk dus ik heb 3 maanden metaal in mijn rug gehad. Veel spierpijn aan over gehouden, was misselijk en ben nog niet helemaal de oude. Duurt erg lang. Kan gelukkig nog wel paardrijden.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Re: ervaringen rug breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:28

mijn moeder heeft haar rugge wervel gebroken gehad.
Heeft 4 dagen in het ziekenhuis op een plank vast gebonden gelegen en daarna heeft ze maanden met een korset moeten lopen en heeft echt wel een dik jaar geduurd voor ze weer een beetje iets kon doen.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:44

Toch best wat mensen dus. Op de SEH zeiden ze al dat de meeste mensen die zij zien met ernstig letsel ruiters en motorrijders zijn...

Ik voel me gek genoeg al veel beter. Gebruik geen pijnstilling meer en de enorme bloeduitstorting op mijn rug is ook bijna weg. Heb voor de zekerheid vandaag met de dokter gebeld omdat ik al best weer veel loop.

Die zei dat ik geen 2 maar 3 wervels gebroken heb, T12, L1 en L2 maar dat ik alles mag doen wat geen pijn geeft. Als ik volgende week pijnloos een marathon zou kunnen rennen moet ik dat vooral doen. Vind het wel typisch dat je zoveel kan breken en er dan relatief weinig last van hebt. Vorig jaar heb ik door kinkhoest al mijn ribben zwaar gekneusd maar dat vond ik pijnlijker dan deze breuken.

Ik hoop maar dat het herstel zo voorspoedig voortzet en dat ik weer helemaal genees.

Is het bij jullie weer helemaal genezen in die zin dat je er niks meer van merkt? Of heb je bij sommige bewegingen/situaties toch nog last?

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:01

Saar4 schreef:
Toch best wat mensen dus. Op de SEH zeiden ze al dat de meeste mensen die zij zien met ernstig letsel ruiters en motorrijders zijn...

Ik voel me gek genoeg al veel beter. Gebruik geen pijnstilling meer en de enorme bloeduitstorting op mijn rug is ook bijna weg. Heb voor de zekerheid vandaag met de dokter gebeld omdat ik al best weer veel loop.

Die zei dat ik geen 2 maar 3 wervels gebroken heb, T12, L1 en L2 maar dat ik alles mag doen wat geen pijn geeft. Als ik volgende week pijnloos een marathon zou kunnen rennen moet ik dat vooral doen. Vind het wel typisch dat je zoveel kan breken en er dan relatief weinig last van hebt. Vorig jaar heb ik door kinkhoest al mijn ribben zwaar gekneusd maar dat vond ik pijnlijker dan deze breuken.

Ik hoop maar dat het herstel zo voorspoedig voortzet en dat ik weer helemaal genees.

Is het bij jullie weer helemaal genezen in die zin dat je er niks meer van merkt? Of heb je bij sommige bewegingen/situaties toch nog last?



bottechnische is bij mij genezen volgens de dokter ( steeds foto's maken maar hebben de breuk gevonden met scan)
maar pijn heb ik zeker nog regelmatig gaat nu goed gelukkig
is heb ook wel is last van de zenuwen, dan wil ik mijn bewegen maar gebeurt er niks ( is naar het ongeluk gekomen en op dat moment heb ik ook pijn)
en ik strompel nog wel is

maar over het algemeen mag ik niet klagen hoe het nu gaat :j
je hebt wel geluk dat je dat korset niet om hoeft mocht alleen even met douchen om weg hebben midden in de zomer :') wat heb ik dat ding gehaat :')

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: ervaringen rug breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:58

Hier ook 1. In januari L2 gebroken, onstabiele breuk. Een maand ziekenhuis met 2 operaties, toen nog 3 maanden korset. In totaal 9 maanden niet paardrijden. Gelukkig mag ik er als het goed is over enkele weken weer op. Maar na 8 maanden nog steeds snel rugpijn bij zitten vooral en bukken.
Duurt erg lang allemaal. Ik verbaas me dat iedereen zo snel naar huis mocht.. Ik ben geloof ik de enige met operaties.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Re: ervaringen rug breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:09

Mijn moeder had haar rugge wervel gebroken in de lijnbus is te hard over een drempel gereden!!
Waren met 5 zussen weeste winkelen.
Een zuster is ook 2 keer al geopereerd maar die hebben ze in het ziekenhuis toen savonds gewoon naar huis gestuurd gelukkig hebben ze mijn moeder naar een ander ziekenhuis gebacht met 3 spoedgevallen moeten ze dat verdelen over de ziekenhuizen in de regio.
Ze heeft er nog steeds wel last van maar is nu al bijna 2 jaar geleden maar denk dat dat ook door leeftijd komt was toen 57jaar denk dat een jonger iemand sneller geneest.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:54

jana79 schreef:
Mijn moeder had haar rugge wervel gebroken in de lijnbus is te hard over een drempel gereden!!
Waren met 5 zussen weeste winkelen.
Een zuster is ook 2 keer al geopereerd maar die hebben ze in het ziekenhuis toen savonds gewoon naar huis gestuurd gelukkig hebben ze mijn moeder naar een ander ziekenhuis gebacht met 3 spoedgevallen moeten ze dat verdelen over de ziekenhuizen in de regio.
Ze heeft er nog steeds wel last van maar is nu al bijna 2 jaar geleden maar denk dat dat ook door leeftijd komt was toen 57jaar denk dat een jonger iemand sneller geneest.


Dat zijn vaak compressie breuken veroorzaakt door osteoporose, is iets anders dan wat TS is overkomen. Zeker vrouwen van boven de 50 kunnen sneller zulke breuken krijgen en die helen meestal ook niet zo mooi als bij een jong iemand.

Bij mij was de breuk op de L1 en die was na 5 weken nagenoeg helemaal weg. Na 3 maanden had ik de laatste controle van de hele wervelkolom en er was volgens de chirurg was het eigenlijk niet meer te zien dat ik die wervel ooit gebroken heb, er was praktisch geen hoogt verschil.
@TS: de breuk zelf zal je weinig last bezorgen, maar wel de na-weeen ervan en de spier en zenuwpijnen. Dat kan nog zeker een jaar na deinen. Je gaat merken dat je minder kan hebben en sneller verzuurt en verkrampt. Blijven bewegen is hierbij van zeer groot belang. Maar met mate en het mag GEEN pijn doen!!!