De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:07

Doordat ik reuma heb kan ik niet ver meer lopen. Mijn gewrichten zijn dus (op dit moment) altijd ontstoken. Momenteel is dat mijn rug en alle 2 mijn knieën ontstoken.
Hierdoor kan ik niet winkelen, ver stappen etc. Ik loop dus nu vanaf de zomer met krukken (op het moment met 1 kruk). Nu is mijn schouder behoorlijk aan het protesteren..
Ik heb begin van de maand een aanvraag verstuurd. Vorige week is er iemand langs gekomen en vandaag lag er een brief op de mat dat ik de rolstoel toegewezen krijg.
Nu komt hij echt dicht bij..
Deze week word ik gebeld door het bedrijf waarmee de gemeente samen mee werkt. Er word dan waarschijnlijk het een en ander aan eisen (vanaf mijn kant :o , wil namelijk een groene haha) doorgesproken.
Vind het eigenlijk best eng om zo meteen een rolstoel te hebben. Het zal gelukkig niet voor fulltime zijn, maar ik zal hem wel regelmatig moeten gebruiken, bijvoorbeeld als ik naar school moet terwijl ik een hele slechte dag heb.
Zijn er hier mensen (vast wel) die hun ervaring willen delen over het begin van een rolstoel, wat voor rolstoel hebben jullie, waar 'moet' ik op letten bij het kiezen van een rolstoel..??
Alvast bedankt

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:17

Ik heb MS (ziekte aan het centraal zenuwstelsel) waardoor bij mij het lopen ook niet meer van harte gaat. Meestal kan ik voor korte afstanden toe met 1 kruk, wat langer twee, maar een middagje shoppen levertje me minstens een nacht pijn op en doorgaans nog een paar dagen flinke ongemakken.

Momenteel heb ik nog een vouwframe rolstoel van de firma Sunrise Medical. Het voordeel is dat 'ie wat gemakkelijker in een auto past, het nadeel is dat 'ie bijna 20 kg weegt. Nog een nadeel, het is eigenlijk meer een duwrolstoel dan een rolstoel waar ik goed zelf mee kan rijden. Op het moment dat ik deze aanvroeg in 2006 ging het echt nog om een rolstoel voor zgn incidenteel gebruik.

De rolstoel anders laten afstellen zou al een hoop schelen qua zelf rijden, maar dan nog is het ding voor mij te zwaar om in een auto te krijgen en hoewel ik zelf geen auto rijd zijn er in mijn omgeving mensen die mij best willen rijden, maar om uiteenlopende redenen ook niet zo'n gewicht in een auto kunnen krijgen. Daar komt bij dat ik intussen een eindje gekrompen ben :+ en de rolstoel ook niet meer lekker zit.

Donderdag a.s. krijg ik een nieuwe rolstoel. Die aanvraag heb ik gedaan met een ergotherapeute van het revalidatiecentrum hier. Ik had zelf al een lijstje gemaakt van mijn wensen/eisen en samen hebben we gekeken waar de rolstoel precies aan moest voldoen. Dat had ook als bijkomend voordeel dat ik stoelen kon uitproberen. weliswaar niet precies op mijn lijf afgestemd, maar het gaf wel een idee.

Wat je sowieso kunt doen om wat inzicht te krijgen in het fenomeen rolstoel, is het boekje 'rolstoelkunde' bestellen bij bol.com. Daar staat een hoop in over de afstelling en andere praktische zaken.

Ik wil je sowieso adviseren om bij je huisarts een verwijzing te vragen voor een ergotherapeut om samen met jou te kijken welke mogelijkheden er zijn en wat voor stoel voor jou geschikt is. Hoe banketstaaf het ook klinkt, kleur is bijzaak, het draait uiteindelijk om gebruiksgemak en goed kunnen zitten.

Zet voor jezelf op een rijtje waar de rolstoel zeker aan moet voldoen bv:
*wil je er zelfstandig mee op pad of zal je vooral geduwd worden?
*moet je 'm zelf in de auto kunnen leggen? (dan is lichter wel handig)
*hoeveel rugsteun heb je nodig? Kun je toe met een relatief lage rugleuning of liever niet?
Ik heb spasmen in mijn romp en trek mezelf over een lage rugleuning heen, echter, ik ben een eindje breder in de heupen dan in mijn rug, dus de rugleuning moet onderin breder kunnen zijn dan bovenin, omdat ik anders bij het hoepelen met mijn armen tegen de rugbuizen knots.
*wil je armleuningen? (Ik niet, want ik vind ze hinderlijk bij het zelf rijden en ik ga ook handbiken met de rolstoel en een aankoppelbare handbike)
*een goede zithouding. Niet onderuitgezakt, voldoende rugsteun etc.
*een zitkussen waar je niet giga van gaat transpireren

Ik heb voor de nieuwe rolstoel gekozen voor een vastframe, dus niet inklapbaar. de rugleuning kan wel neergeklapt en de wielen kunnen er af. Een vastframe wringt minder op een hobbelige ondergrond dan een vouwframe, waardoor je zelf ook minder heen en weer gedraaid wordt. En dat is voor mij wel erg prettig, zowel met gewoon normaal gebruik als met handbiken.

Verder voor de voorwielen; ga niet voor de kleinste maat, daarmee kom je snel klem te zitten tussen kieren en spleten etc in het wegdek. Niet erg fijn en je loopt het risico gelanceerd te worden.

Verder ben je een beetje afhankelijk van de firma waar de gemeente zaken mee doet. Meestal heeft de gemeente een standaard pakket van rolstoelen waar ze leuke kortingen op krijgen en ben je redelijk beperkt tot dat pakket. Het verschilt heel erg per gemeente hoe dat basispakket er uit ziet.

Hier hebben ze o.a. rolstoelen van Sunrise Medical, Invacare (Küschall) en Emcart in het pakket. Maar ik ken ook iemand bij wie de gemeente standaard een Excell rolstoel verstrekt en niks anders. die Excell stoelen staan niet bekend om hun gebruikersgemak. Alleen al om die reden dus het advies een ergotherapeut in de arm te nemen.

Die kan samen met jou kijken wat voor jou geschikte rolstoelen zijn en die weten ook waar je op moet letten bij de maatneming (beenlengte, zithoogte, rughoogte etc.) en die weet ook waar je verder nog meer op moet letten en kan eventueel samen met jou en het bedrijf dat de stoel aanmeet de passing doen.

Ik heb heel veel geluk gehad met mijn nieuwe rolstoel. Aangezien ik zelf heel goed wist wat ik wilde, kon ik samen met de ergo een mooi verslag opstellen voor bij de aanvraag. Bij de uiteindelijke aanvraag was mijn eigen ergo aanwezig, een van de gemeente, een meneer van het bedrijf die zelf ook in een rolstoel zat en dus écht kennis van zaken heeft en ikzelf uiteraard.

Mijn nieuwe rolstoel valt buiten het basispakket, dankzij een zeer overtuigend verhaal van de 'pasmeneer' en het feit dat ik de stoel dus ook ga gebruiken voor sportieve doeleinden. Ik krijg nu de TiLite ZRA2, een rolstoel van titanium.

Ga er niet vanuit dat je zo'n rolstoel als eerste rolstoel zomaar zult krijgen. Blijf realistisch en redelijk. Oriënteer je vast een beetje op internet,bv via http://www.rolstoel.org/. Daar staan aan aantal rolstoelen op een rijtje. Wat voor rolstoel je uiteindelijk zult krijgen, is ook een beetje afhankelijk van hoeveel gebruik je er van moet maken. Voor incidenteel gebruik (hier minder dan 3 uur per dag) zul je een eenvoudiger exemplaar krijgen, dan wanneer je er veel en langer aan een stuk in moet zitten.

*Edit, zie dat die website niet meer helemaal up to date is, maar hijkan je wel de weg wijzen naar verschillende leveranciers.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:52

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord !! :D
De rolstoel die ik krijg moet zo 'ie zo een vouwframe hebben! Wij hebben een klein autotje en er past dus geen hele rolstoel in. De rolstoel die ik op het oog heb is 10kg, is dus een stuk lichter dan die van jou (je oude). Ik kan geen zware dingen tillen, maar neem aan dat een zwaardere stoel ook zwaarder rijd. Dit zal dan ten kosten gaan van mijn gewrichten.
De bedoeling is (wat ik ook in het gesprek heb aangegeven van de gemeente) dat ik zelf ga rijden, maar er moeten wel handvatten aanzitten, mocht ik namelijk niet zelf kunnen rijden is dat wel gemakkelijker!
Klopt het trouwens dat je veel je buikspieren gebruikt tijdens het rijden?
Gelukkig is mijn moeder bevriend met een ergotherapeut, dat scheelt al wat! Als ik dus advies nodig heb kan ik langs haar gaan :) .
Op dit moment is het voor mij vooral belangrijk dat ik er zelf mee overweg kan. Arm steunen lijken mij inderdaad ook absoluut niet handig (heb laatst een rolstoel gepakt in de Ikea (weet wel dat dat de goedkoopste zijn ;) ) Maar ik botste er steeds tegen en ze zaten echt in de weg, ik had het idee dat ik mijn armen veel te breed moest maken!
Ik snap wel dat de kleur een bijzaak is, maar als ik de keuze heb.. :o haha
Voor de rest denk ik met een 'halve' rugleuning goed vooruit te kunnen. Een 'hele' rugleuning heb ik zelf het idee dat ik meer met mijn schouders voor over ga zitten, of juist niet tegen de leuning. Mijn onderrug heeft wel veel steun nodig en zal ook goed aangepast moeten worden!
Bedankt voor de tip van de kussens! Zeker voor van de zomer.. bleegh!
Zover ik had begrepen van de vrouw van de gemeente is dat er veel mogelijk is! Als ik het niet met de firma eens ben kan ik dat aangeven en zal er een midden weg in worden gevonden.
Verder weet ik niet tot welk bedrag ik mag gaan qua rolstoelen... Dat hoor ik daar dan wel.
Heb net even gegoogled op jou nieuwe stoel.. Die ziet er wel super mooi uit! Maar buiten het basispakket, moet jij er dan extra voor betalen, of heb jij ze zo kunnen overtuigen dat ze het toch doen (de gemeente, naam aan dat het ook via de WMO gaat).
Ik zal als ik hem gebruik (waarschijnlijk zal dat 5 dagen in de week 8 uur zijn) wel redelijk wat uren zijn. En mede door mijn rug problemen moet hij goed zitten en geen hinder opleveren.
Net even op de site gekeken, iig heel handig voor de verschillende merken etc.

Is het zo dat als ik van gemeente verhuis ik de rolstoel moet inleveren en bij de gemeente waar ik in ga wonen een nieuwe aan moet vragen? Ik krijg de rolstoel vanuit de WMO in natura betaald (is qua onderhoud etc. wel zo handig :) )
Ik ben erg benieuwd wat ik als opties krijg, en vooral hoe het gaat bevallen.
Voel me nu alleen zo'n gehandicapte... Ik heb namelijk bij het woordje rolstoel nog steeds het beeld van een kwijlend iemand (niet vervelend bedoeld ;) ). Ik denk zelf dat veel mensen dat beeld hebben bij een rolstoel..

Nogmaals erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!! :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:08

De rugleuning van mijn TiLite komt straks tpot net onder mijn schouderbladen, hoger moet 'ie ook niet zijn, want dat is met rijden niet praktisch.

Als je voor geen armleuning gaat, adviseer ik je te kiezen voor 'sideguards' (zo heten die dingen, ook wel kledingbeschermers genoemd) met een spatbordje. Dus die een beetje over het wiel heen buigen.

Ga er voor het gemak vanuit dat 10kg het basisgewicht is, zonder verdere speciale aanpassingen. Van mijn huidige rolstoel stond het basisgewicht ook rond de 10kg en die viel in de praktijk veel zwaarder uit. De wielen kunnen er wel af en de beensteunen ook, dus dat scheelt wel wat bij het in de auto leggen.

Ik krijg mijn nieuwe rolstoel volledig uit de WMO zonder bij te hoeven betalen. Vraag me niet precies hoe of wat. De firme Emcart, die de passing heeft gedaan, heeft op basis van de passing een offerte gemaakt en die is goedgekeurd door de gemeente. De handbike krijg ik op een zogeheten sportbudget, een soort persoonsgebonden budget maar dan voor sporthulpmiddelen.

Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet of je je buikspieren veel gebruikt met hoepelen. Zal er eens op letten als ik de nieuwe rolstoel heb.

Oh, trouwens ook wel handig...vraag om anti-kiepwieltjes (liefst wegzwenkbaar, zodat een duwer er geen hinder van heeft) daarmee voorkom je dat he achterover kunt kiepen als je een hellinkje wat ongecontroleerd neemt. En een stokhouder kan ook erg handig zijn.

Mag ik vragen welke rolstoel je op het oog hebt?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:29

Gooi maar op de PB, dan kijk ik even wanneer ik tijd (en puf) heb om het in te vullen. Komt niet op een uurtje neem ik aan ;) .

Voor mijn geldt; nog 1 nachtje slapen en dan komen mijn nieuwe spulletjes *\o/*

Stom eigenlijk dat je zo blij kunt zijn met een nieuwe rolstoel en handbike. Eigenlijk vooral de handbike, want die nieuwe rolstoel is toch wel even een heel duidelijke bevestiging dat de achteruitgang van pakweg de afgelopen 2 jaar blijvend is. Typisch 'neus op de feiten'-momentje. Nou ja, komt ook wel weer goed. de handbike geeft in elk geval weer de mogelijkheid tot buiten sporten én geeft extra actieradius aan de rolstoel.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:42

TS, wat vervelend dat je nu toch aan de rolstoel moet. Maar ik hoop dat je daarmee straks weer veel (leuke) dingen kunt doen die je nu misschien niet meer kunt.

De gemeente werkt met een kernassortiment. Dat houdt in dat zij een pakket met rolstoelen hebben afgesproken met een leverancier, de meeste geleverde rolstoelen komen uit dit pakket. Zeker voor het doel waar jij de rolstoel voor wil gebruiken ('incidenteel' gebruik) zal je waarschijnlijk een rolstoel uit het kernassortiment krijgen. Het kan zelfs zo zijn dat je een gebruikte rolstoel krijgt, dus of je veel te zeggen hebt over de kleur betwijfel ik. Als een rolstoel uit het kernassortiment om wat voor reden dan ook niet zou voldoen wordt gekeken naar een rolstoel buiten het kernassortiment.

Er zijn rolstoelen in verschillende categorieën, van incidenteel gebruik tot een rolstoel helemaal op maat gemaakt waar iemand de hele dag in moet zitten. Of zoals bijvoorbeeld voor Annick, iemand die hem ook sportief gebruikt.

Jij kunt jouw wensen zeker aangeven tijdens de passing met de leverancier. Veel van jouw wensen zijn standaard dingen op een rolstoel (bv duwhandvatten), maar voor andere wensen zal eerst gekeken worden of dat ook echt noodzakelijk is. De gemeente zal uitgaan van de goedkoopst adequate voorziening, dus als jouw gewenste groene kleurtje extra kosten met zich meebrengt zal de gemeente dit niet zo gauw goedkeuren ben ik bang.

Verder is het inderdaad zo dat als je verhuist naar een andere gemeente je waarschijnlijk de huidige rolstoel zult moeten inleveren en in de nieuwe gemeente een nieuwe rolstoel moet aanvragen. Als je nog vragen hebt, shoot! :P

nathalie_v schreef:
Ik zal als ik hem gebruik (waarschijnlijk zal dat 5 dagen in de week 8 uur zijn) wel redelijk wat uren zijn.

Ik zie nu dit, dat is geen incidenteel gebruik meer. Hoe komt het dat je er 8 uur achter elkaar in blijft zitten? Kun je op de plaats van bestemming niet in een stoel gaan zitten?
Laatst bijgewerkt door Figaro op 06-04-11 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:44

Annick75 schreef:
De handbike krijg ik op een zogeheten sportbudget, een soort persoonsgebonden budget maar dan voor sporthulpmiddelen.

Kun je je handbike daarmee helemaal vergoeden? Heb je ook een andere vervoersvoorziening?
In principe is een handbike een vervoersvoorziening. Bij ons kun je een handbike hebben en daarnaast nog een sportbudget..

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:50

Wij hebben een zoon met een lichamelijke beperking. Heeft jaren kunnen lopen maar gaat langzamerhand achteruit. Het idee van een rolstoel is zeker niet leuk maar als je het niet doet, winnen de beperkingen alleen maar terrein. Zoonlief "kart" nu al weer jaren in 't rond en is toch superblij met dit hulpmiddel want het geeft hem zelfstandigheid/onafhankelijkheid. Dat had hij anders al lang niet meer gehad!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:56

Annick75 schreef:
Ik krijg mijn nieuwe rolstoel volledig uit de WMO zonder bij te hoeven betalen. Vraag me niet precies hoe of wat.

De gemeente gaat er vanuit dat ongeveer 95% van de aanvragen kan worden ingevuld met een voorziening uit het kernassortiment. Maar het kan zo zijn dat een voorziening uit het kernassortiment niet voldoet, zoals bij jou het geval is. Dan vergoedt de gemeente de voorziening buiten het kernassortiment geheel. Pas als er zaken zijn die de wens zijn van de gebruiker, maar niet noodzakelijk, kan het zijn dat je als gebruiker bij moet betalen. Ook kun je nog kiezen voor een PGB, maar dat is weer een ander verhaal..

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:57

@Figaro, ik heb als vervoersvoorziening een scootmobiel en er worden door de meeste gemeenten geen twee vervoersvoorzieningen naast elkaar verstrekt, behalve dan een handbewogen rolstoel naast een scootmobiel of bv. handbike of electrische rolstoel.

Een handbike kan zowel vervoersvoorziening als sportvoorziening zijn, ligt er aan met welk doel je 'm aanschaft/aanvraagt. Ik wil 'm in de eerste plaats hebben om buiten mijn conditie te trainen en op peil te houden. Dat ik er ook mee van a naar b kan komen met de rolstoel is mooi meegenomen. Aangezien ik geen auto rijd, is een scootmobiel met het oog op de boodschappen geschikter als vervoersvoorziening.

Met mijn scoot ploeg ik ook rustig door een laagje sneeuw, met een handbike wordt dat al lastiger en met een handbike verplaats ik geen zak kattengrit van 20kg of de weekboodschappen.

Dat sportbudget verschilt ook per gemeente. Veel gemeentes keren standaard €3000,- uit als sportbudget en dan moet je op een handbike al gauw een smak bijleggen. Hier in Eindhoven werken ze volgens het principe van 2 offertes inleveren en dan kijkt de gemeente of en zo ja welke van de offerte geakkoordeerd wordt. Veel gemeentes stellen ook als voorwaarde dat je aangesloten bent of je aansluit bij een vereniging. Nu zijn er maar weinig handbikegroepen in Nederland, dus ik heb me bij een landelijke vereniging aangesloten (RRCN).

Ik heb eerst bij het revalidatiecentrum gekeken of handbiken überhaupt wel wat voor mij was en daar zijn we er achter gekomen dat ik het niet alleen erg leuk vind en op een redelijk niveau kan, maar ook dat ik daardoor met een standaard handbike met beperkt aantal versnellingen en terugtraprem niet goed uit de voeten kan. Morgen komt er dus een aankoppelbare handbike die wel geschikt is voor sportief gebruik.

Met de terugtraprem kwam ik bij verkeerslichten vaak verkeerd uit, moest ik de 'trappers' vaak goed aanduwen of aantrekken afhankelijk van waar ze uitkwamen, omdat je zelden helemaal vlak staat, wat de nodige kracht kost en was de uitgangspositie om weg te rijden verre van ideaal. Voordeel van handremmen is dat je zelfs met 1 rem ingeknepen nog stil blijft staan (natuurlijk wel afremmen op beide remmen), heb je 1 hand vrij om even te drinken of op het knopje te drukken. En je kunt je trappers weer in een fijne uitgangspositie zetten.

Ik moet nog leren hoe ik snel weg kan komen op de hoepels om dan met wat tempo in de wielen verder te gaan met biken.

@Edith, is ook zo hoor, daarom staat er hier dus ook al een rolstoel, die inmiddels niet meer zo geschikt is, en een scootmobiel. het slikmoment is gauw genoeg weer voorbij als ik zonder pijn heb kunnen shoppen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:00

Annick75 schreef:
@Figaro, ik heb als vervoersvoorziening een scootmobiel en er worden door de meeste gemeenten geen twee vervoersvoorzieningen naast elkaar verstrekt, behalve dan een handbewogen rolstoel naast een scootmobiel of bv. handbike of electrische rolstoel.

Ok, nee daarom vroeg ik ook of je nog een andere vervoersvoorziening hebt. Het klopt dat meestal niet twee vervoersvoorzieningen worden verstrekt. Een rolstoel is overigens geen vervoersvoorziening maar een rolstoelvoorziening. Daarom kun je bijvoorbeeld wel een rolstoelvoorziening en scootmobiel hebben.

Fijn dat je zo gebruik kunt maken van een scoot en lekker sportief van een handbike.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:02

@Figaro, jij legt het uit met het kernassortiment waar ik gisteravond niet meer op kon komen. Bedankt! En ik heb wat dat betreft geluk gehad, want Emcart, de firma die hier de passingen doet, is voor zover ik weet de enige importeur in Nederland van Tilite rolstoelen op dit moment en zij geven de gemeente altijd wel een leuke korting. Mijn handbike (Speedy B26) komt ook via hun en daar heb ik op mijn sportbudget ook korting op gekregen.

Rolstoel is idd geen vervoersvoorziening, ze noemen het hier een verplaatsingshulpmiddel. Was even in de war. En nu gauw naar de fysio, voor ik aan de laptop vast plak :+ .

Diaz

Re: De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:54

Mijn zusje had jeugd-reuma. en de periode dat zij een rolstoel had was volgensmij een gewoon van zo'n zorg-leen-punt? (krukken werden haar ook te zwaar/was niet voldoende) Maar jij gaat voor een definitieve begrijp ik?

Is het niet alsnog zwaar als je zelf moet rijden? zij werd vooral geduwd.

Ze heeft trouwens een speciale loopfiets nu voor 'afstanden' Dit ontlast haar knieen ook heel goed.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:34

Als een rolstoel goed is afgesteld en goed op je lichaamslengte etc is aangepast, dan hoeft zelf rijden niet heel zwaar te zijn. Dat is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van ondergrond, hellingen en dat soort dingen.

Twee dingen waar in elk geval rekening mee gehouden moet worden:
*als je netjes in de rolstoel zit, moet de zithoogte inclusief kussen (!) zo zijn dat als je je armen recht naar beneden laat hangen, je vingertoppen ter hoogte van de assen zitten.
*Horizontale zwaartepuntinstelling is 80-20 optimaal, 80% van het gewicht op de achterwielen en 20% op de voorwielen. het kan in het begin echter verstandig zijn om die verhouding ietsje anders te nemen ivm de stabiliteit. In deze afstelling kiepert de rolstoel gemakkelijker naar achter, maar daar hebben ze ook anti-kiep wieltjes voor uitgevonden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:04

Allemachtig wat gaan jullie hard!! :+
Zo snel kan ik niet typen, lezen, werken te gelijk hoor.
@anick Bedankt voor de tip van de kledingbeschermers! Is wel zo handig, anders komt er waarschijnlijk gemakkelijk een jas oid. tussen. Niet echt heel fijn!
Wat voor een extra's heb jij dan aan je stoel gezet dat hij zo zwaar is geworden? iig super dat je de stoel krijgt van de WMO.
Een anti-kiepwieltje zal ik wel nodig hebben ja, zal er niet handig mee zijn haha
Je zei dat het raar is dat je bij bent met een nieuwe rolstoel, moet zeggen dat ik ook erg blij ben dat ik die rolstoel krijg.. Is voor mij dan een stuk verlichting. Bij jou is het weer iets nieuws wat goed zit en er super uit ziet. Niet zo raar dat je er zo blij mee bent hoor :P Ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

@TeS19 Naar mij mag je ook zo'n enquette sturen, heb deze week denk ik nog wel ergens tijd daar voor!

@ Figaro (wat een leuke naam :P ) Ik was al bang dat de gemeente een kernassortiment heeft, natuurlijk snap ik dat die het zo goedkoop mogelijk willen doen. Zij zien er toch niet van terug!
Ik verhuis deze zomer naar het midden van het land voor m'n opleiding.. Als ik dit iets eerder had geweten had ik hem daar aangevraagd (ah hoewel ik daar ook maar zo'n 2 jaar zou wonen). Ik hoop dat ik ze over kan halen om hem niet meer terug af te nemen. Zal elk weekend naar huis komen, dus ben dan toch weer in de gemeente :P
Op de plaats van bestemming (voornamelijk school, dit weet de WMO ook ;) ) zal ik wel op een gewone stoel kunnen zitten. Dit hou ik echter niet heel lang uit omdat de zittingen heel slecht zijn. Maar ik kan ten alle tijden uit die stoel komen.
Ik hoop dat mijn geval niet onder incidenteel valt. Heb net even gekeken op internet wat voor een rolstoelen er dan beschikbaar zijn, en ik dus een iets comfortabele kan krijgen.

Ja het verhaal van de PGB ken ik ongeveer, je krijgt dan geld voor de stoel en 7 jaar onderhoud (dacht ik zo uit mijn hoofd). Je moet dan de stoel zelf verzekeren, kiezen, onderhoud aan plegen. Nu via natura word het allemaal geregeld, dacht dat dat het grote verschil was.

@ edith2 bedankt voor je berichtje! Fijn dat je zoon iig weer wat zelfstandiger is!

@ Klijntjuh Ik heb eigen krukken omdat het uitleen termijn maximum een half jaar is. Ik heb ze nu al zo vaak gehaald, en dit keer is het langer dan een half jaar. De krukken die ik nu heb hebben een ergonormiesch (helemaal verkeerd geschreven, maar het ze zijn naar mijn hand gevormd) handvat. Dit scheelt ontzettend veel dan die harde handvatten die ze hier bij het uitleenpunt hebben.
Ik heb 1x een rolstoel van het uitleen punt gepakt, maar dat doe ik nooit meer! Die dingen zijn zo ontzettend zwaar en log dat ik zelf niet meer weg kon. Ook waren die voor maximum een half jaar.

@annick75 dankjewel voor de tip van het afstellen!

Zelf vind ik een Quickie neon (wel de SA uitvoering) helemaal geweldig. Maar die zal buiten het buget vallen ben ik bang (die kosten +/- 2200 euro.. :=
Veder vind ik de Sopur Allround 615 ook wel leuk http://www.welzorg.nl/Pages/Internet_si ... 00&par=653
en de Kuschall k-serie http://www.welzorg.nl/Pages/Internet_si ... 00&par=653

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:15

Let er wel op dat de laatste twee die je noemt vastframe rolstoelen zijn. Aangezien je eerder aangaf een kleine auto te hebben waar dat waarschijnlijk niet in past?
De Neon is wel een vouwframe overigens, maar net wat jij al zegt, die valt waarschijnlijk buiten het budget.

Je zou misschien wel al bij de gemeente kunnen informeren wat hun kernassortiment is, dan kun je al wat gerichter zoeken daarin.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:17

Ja zag inderdaad dat het vaste frames zijn.

Dankjewel voor de tip, zal eens mailen naar de gemeente zodat ik alvast opzoek kan gaan :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:41

@Natalie, het gewicht dat ze opgeven op zo’n website, is meestal het gewicht bij een baalde zitdiepte en zitbreedte. Sunrise Medical zet dat er in de folder meestal in kleine lettertjes wel bij. Ben je zelf wat groter en/of zwaarder, dan valt de stoel natuurlijk ook groter en zwaarder uit.

Verder is het denk ik ook een beetje afhankelijk van type bekleding, anti-kiep constructie, trapstang (voor de duwer om je een stoepje op te helpen), die is ook nodig om een krukhouder op te monteren, soort beensteunen etc.

De Neon SA schijnt best een fijne rolstoel te zijn en als de gemeente een contract heeft met Sunrise en jij duidelijk kunt aangeven waarom je juist die rolstoel nodig denkt te hebben, dan maak je nog wel kans.

Toen ik mijn eerste stoel aanvroeg, was de Neon net op de markt en wilde ik die ook heel graag, maar mij werd ‘ie afgeraden. Het schijnt dat de Neon SA vrij flexibel in het frame is door het type vouwconstructie dat is gebruikt en dat is met mijn rug funest.

Mijn huidige, een Quickie Easy Max (onder die naam niet meer terug te vinden) heeft een vrij stugge vouwconstructie, maar blijft nog best flexibel in het frame vind ik.

Sopur Allround is een vastframe, van sopur (komt ook van sunrise medical) zis van een aantal typen de naam veranderd en veel gemeenten hebben de Argon (nu Quickie Argon) wel in het kernassortiment. Niet de allernieuwste trouwens (Argon Helium).

Küschall K-serie is ook vastframe, zit ook vaak wel in het kernassortiment trouwens, meestal de K4. Voor de meeste vastframe stoelen geldt wel dat de rugleuning neer te klappen is en bij alle rolstoelen kunnen de wielen er af dmv een quick release systeem, waarbij je een knop op de as indrukt en dan kun je het wiel zo van de stoel afhalen.

Probeer niet te veel te kijken naar ‘leuk’, een rolstoel moet vooral functioneel zijn. Straks heb je een rolstoel die er heel leuk uitziet, kun je er voor geen meter mee uit de voeten… Ik heb gemakkelijk praten misschien, want ik krijg nu een prachtig karretje, maar mijn eerste is/was dus echt een model waar je ook de oudere medeburgen in rondgereden ziet worden, inclusief armleuningen. Van die fenders/kledingbeschermers met spatbordje doen al heel wat voor het uiterlijk trouwens!

Qua duwhandvaten, vraag dan wel om in hoogte verstelbare. Daar wordt meestal niet moeilijk over gedaan en het is voor de duwer wel prettig als die de duwhandvaten op een voor hem/haar prettige hoogte kan zetten. Is een stuk beter voor diens rug ;).

Qua kleur ben ik voor mijn eerste rolstoel gegaan voor flipflop (afhankelijk van de lichtval metallic groen of blauw), omdat het anders helemaal zo’n ‘gehandicapt’ ding zou zijn, maar uiteindelijk was ik er dus al heel snel op uitgekeken. Voor mijn huidige kon ik uit een heel zooitje kleuren kiezen, maar ik hou ‘m gewoon titaniumkleurig, ofwel zilver. Pas overal bij, zit geen lak op, dus krassen ed vallen ook niet zo op. Daarbij was de handbike ook alleen in zwart of zilver te krijgen en dan past het allemaal een beetje bij elkaar, haha.

Mijn gevoel bij de nieuwe rolstoel is gewoon een beetje dubbel. Achteruitgang is natuurlijk nooit leuk en dat ik achteruit ben gegaan, wordt door de komst van de nieuwe stoel nog maar weer eens bevestigd. Maar inderdaad, je wint er ook een heel stuk gemak mee, pijnvrij kunnen shoppen, weer buiten kunnen sporten etc.

Enne, die leendingen zijn inderdaad vaak loodzwaar. Heb er ook een tijdje in rond getuft voor ik mijn huidige stoel kreeg, niet te tillen en niet vooruit te krijgen.

Ik hoop dat je geen problemen krijgt met het verhuizen voor je studie! De rolstoel krijg je natuurlijk in bruikleen en het is nog maar de vraag of de ene gemeente de stoel van de andere gemeente wil overnemen en dat lijkt me o.a. voor het onderhoud van de rolstoel wel belangrijk.

Toen ik MS kreeg woonde ik 4-hoog zonder lift in Den Haag en mijn benen vielen min of meer uit. Eerst de ene en een week of 6 later ook de andere. Kon wel lopen, maar je moet niet vragen hoe. Ik heb me met krukken weten te redden. Ik wist al vrijwel zeker dat ik op redelijke termijn terug naar Eindhoven zou verhuizen, dus ik heb bewust gevraagd met de aanvraag van hulpmiddelen.

Daarbij…ik had ze toch nauwelijks kunnen gebruiken met een berging in de kelder een trapje af en zelf op de 4de met allen trappen. Zie dan je rolstoel maar eens buiten te krijgen, haha.

Wat betreft de vastframes, je zou bij het maken van de afspraak voor de passing kunnen vragen of ze een showmodel kunnen meenemen, zodat je kunt kijken of een vastframe in je auto past.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:17

@ Annick
Ah ja nu snap ik hoe ze aan 20 kg komen! Ik heb zo 'ie zo lange benen stelten :+ ) dus dat zal wel aangepast moeten worden!
Wat voor een type bekleding heb jij in je stoel zitten. Komt dat ook weer in deze stoel?
Een trap stang is idd ook wel erg duw-mens-vriendelijk :P Hier in 't dorp waar ik woon is het iig niet rolstoel vriendelijk, er zijn zo veel scheefliggende stoepjes, hoge randen etc. Fijn :P
Ja ik vind die Neon echt ontzettend gaaf, en lijkt me erg prettig zitten, ah hoewel het natuurlijk heel erg tegen kan vallen! Ik ga eens een poging doen, wie weet lukt het me ook nog!
Als ik een gesprek bij het bedrijf heb gehad en ik wil bijvoorbeeld de Neon terwijl die niet in het basispakket zit, moet ik dan een ergotherapeut in de arm nemen om het te overtuigen? Er zijn hier namelijk giga lange wachttijden voor een revalidatie centrums//ergotherapeuten, nu kan ik mijn kennis wel vragen als dat nodig is. Hoe lang duurt het ongeveer totdat de stoel daad werkelijk thuis staat?
Valt me iig nog mee dat je overal de wielen er gemakkelijk af te halen zijn en het dubbel te klappen is!

haha je hebt inderdaad makkelijk praten met zo'n nieuwe stoel morgen! Weet je al hoe laat hij geleverd gaat worden. Ben benieuwd of hij ook zo goed gaat bevallen!
Ja het valt me inderdaad op als de armleuningen van de stoel zijn ze er stukken beter uit zien! hier in de buurt zit een verzorgingshuis, zie dus vaak rolstoelen voorbij schuifelen, en kijk dus vaak wat voor een soort stoelen dat zijn. maar dan kom ik dus uit bij die bij de gemeente in het basis pakket zitten , met armleuning :+
heb al een site gevonden die van die hoezen heeft (kleurtjes) die je om de wielranden (het randje waar je zelf mee rijd) kan doen, en om de voetsteunen (die houders) etc. Zal iig geen saaie worden!
Bedankt voor de tip van de kleur en de handvatten!

Ik snap je helemaal dat het een dubbel gevoel is, wat is jou prognose voor over een paar jaar? Ik hoop dat je toch een beetje kan genieten morgen van je nieuwe stoel!

Ik moet toch nog mailen voor het basispakket rolstoelen.. Aangezien hem nu toegewezen hebben ga ik d'r gelijk naar vragen. (heb het papiertje met de bevestiging toch al in huis :P )
Het is voor 2 jaar dat ik naar daar ga. Of ik dan terug thuis ga wonen weet ik niet. Ligt er aan of er werk is (natuurlijk weer een goede sector gekozen :+ ).

Sinds wanneer heb jij te horen gekregen dat jij MS hebt? Wat voor werk (werk je nog?) doe je nu? Loop je daar tegen veel dingen aan?
Nee het is idd niet heel handig om 4 hoog zonder lift te wonen.

Ontzettend bedankt voor al je uitgebreide antwoorden! :D
Ben echt nog een groentje (haha) op het gebied van die dingen. Had 2 jaar geleden echt nog niet gedacht dat ik zo'n ding zou moeten hebben!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:38

Even een ervaring van een inmiddels helaas ervaren gebruiker. na jaren leendingen en grote lompe exemplaren te hebben gehad zijn er nu 7 jaar geleden een aantal eisen vastgesteld die voor mij belangrijk zijn in een rolstoel. Die lijst heb ik toen samen met een erg deskundige ergotherapeute en een goed meewerkende gemeente dame samengesteld.

Als eerste is belangrijk zorg dat je een bij jou passende stoel krijgt, meestal zijn dat niet de stoelen die in een voorkeurlijstje staan. De gemeentes zijn niet verplicht zich te houden aan deze lijst maar doen dat vaak wel omdat het voor hun goedkoper is. Ze kunnen dus lastig doen als je wat anders eist maar ze zijn verplicht je een goed passende te geven.

- Zorg voor een licht lopende stoel die desnoods wat korter wordt afgesteld zodat zelf rijden makkelijker is, nadeel is dan wel dat je oets sneller achteroverklapt bij verkeerd stoepjes nemen.

- Inklapbaar is een eis als je hem wilt meenemen maar zorg dan voor een desnoods die uit elkaar kan simpel.

- en zelf instelbare zitting is wel handig als je snel pijn hebt, mijn zitting kan ik instellen met klittenband banden aan de achterkant en naar voren en naar achter zetten bij vastmaken van de zitting. Actieve en passieve zit.

- zorg voor verstelbare armleuningen zodat je bij meer of minder pijn je armleuningen kunt verstellen dan wel weghalen. Ook handig als je een tranfer moet maken van stoel naar rolstoel dat de armleunigen eraf kunnen.

- Idem voor de beensteunen.

-Zorg voor een combistoel zelf rijden en geduwd worden. Bij een ook geduwd worden stoel is het handig als de duwhandvaten ook in hoogte te verstellen zijn. Voordeel is dat je eventueel je zelf de stoel kunt duwen en hem zo dan als rollator gebruikt min of meer.

- Laat er kruksteunen op zetten zodat je gemakkelijk je krukken kunt meenemen.

- let bij het opmeten van de maat dat ze voldoende ruimte overlaten aan de zijkant zodat je ook met dikke winterkleding ruim genoeg zit, niet elke passer is daar handig in.

- hetzelfde geldt voor de lengte van de zitting, en de hoogte ervan. je moet altijd met je voeten bij de grond kunnen komen als je erin zit. Anders is het lastig in en uitstappen als je erg veel last hebt van je gewrichten, of in mijn geval toen niet kunnen lopen. De lengte van de zitting moet je altijd nog een paar cm been overhouden zodat je geen afgeknelde knieholtes krijgt. Bij mij is de zitting ingekort en de stoel verlaagd daarom ook. Niet elke passer/gemeente wil daaraan beginnen ook niet als het wel nodig is.

Ik heb zelf een (Spi)Rea Adapt een scandinavische stoel. Die tussen een sportstoel en een gewoon lomp ding inzit, is wendbaar, zelf licht te rijden maar ook stabiel om lang in te zitten en comfortabel voor een duwer. Zelfs roltrappen zijn geen probleem ermee. Hij kan echt helemaal uit elkaar, wielen is een klik systeem armleuningen kunnen eraf waardoor een klein pakketje overblijft dat nog net te hanteren is. En hij past in een grote bagagebox op het dak van de auto. Alleen omdat ik 1 comfortbeensteun nodig heb heb ik als aanpassing zo'n fijn recht been erbij. :+

Voorbeeldfoto alleen dan geen bontje op de leuning, daar gebruik ik bij koud weer een schaapvacht van Ikea voor.
Afbeelding

Meer info

http://www.scootmobielspecialist.nl/Rol ... P%20NL.pdf

Even een edit, deze heb ik gekregen zonder bijbetaling naast een scootmobiel, beiden zijn ook na wat gezeur overgenomen door de huidige gemeente. Ook daar zijn ze vaak wel verplicht in zeker als de stoel speciaal is aangepast.

Wijzig edit 2

Zowel rolstoel (1700 euro destijds) als scootmobiel (7500 euro toen) vielen ver buiten de standaard verstrekkingslijst maar als je een beetje doorzet is dat geen probleem. je moet gewoon een goede rolstoel hebben die 100 % is en geen genoegen nemen met 95 % wat voor veel aanpassers/gemeente wmo mensjes vaak het uitgangspunt is in het kader van opnieuw in te zetten als je hem niet meer gebruikt.

Mochten ze helemaal lastig doen heb je recht op PGB waarmee je het hulpmiddel zelf kunt aanschaffen en ben je helemaal vrij in wat je kiest.

Vanwege oa MS moet iets voor mij ook licht bedienbaar zijn maar ook goed geveerd stabiel en ook geschikt zijn voor eventueel permanent gebruik.

Enige nadeel van zowel scootmobiel als rolstoel zitting bij erg warm weer is het zweterig en warm, ik gooi er dan altijd een handdoek onder.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:18

Als je bijzonderheden aan je stoel wilt of per se een stoel buiten het kernpakket wilt, dan is de hulp van een ergo erg handig. Is het eigenlijk sowieso wel ook voor de juiste afstelling en voor goed advies over wat voor jou belangrijk is. Ik kan als leek een heel eind komen met adviezen, maar ken uiteindelijk jouw persoonlijke situatie niet goede genoeg en heb er ook niet voor gestudeerd, ik kan alleen afgaan op mijn eigen ervaringen.

Overigens hadden wij ook niet ingezet op een rolstoel buiten het kernpakket. Er zaten hier 4 vastframe stoelen in het kernpakket, de Argon, de K4, de Venus Ofcar en nog een die ik niet onthouden heb en die sowieso af viel. Uiteindelijk hadden wij besloten te gaan voor de K4 met de Venus Ofcar op de tweede plek.

De man van Emcart (J. voor het gemak) die de passing kwam doen, had echter zelf de TiLite ZRA2 meegenomen. ’t Oudere broertje hiervan kende ik al, omdat we die bij het revalidatiecentrum gebruikte met het handbiken, dus daar kende ik inmiddels de rijeigenschappen van. De ergo van de gemeente (K voor het gemak), die ook mee keek met de passing, uitte geen bezwaren. Kennelijk wordt deze rolstoel voor sportief gebruik toch wel vaker verstrekt. Het enige discussie punt tussen J en K was over de wielen. Voor handbiken is een bepaald type wiel beter (sterker) dan normaal gespaakte wielen, maar die speciale wielen zijn natuurlijk een stuk duurder.

Die discussie heb ik me wijselijk buiten gehouden onder het motto ‘niet te veel noten op m’n zang’ en ‘vecht het samen maar uit’. Ik zie dus morgen wel wat voor type wielen er op zit.

Qua bekleding heb ik op mijn huidige rolstoel nabespanbare bekleding. Dat wil zeggen dat in elk geval de rugbekleding strakker gezet kan worden met klittenband. Daarmee kan je bv ook je houding aanpassen door de bekleding onderin ietsje losser te zetten en boven juist steviger aan te trekken. Dat komt nu ook op mijn huidige rolstoel. Zit meestal ook geen (enorme) meerprijs aan vast.

Verder komen er op de nieuwe rolstoel ook weer anti-kiepwieltjes en ik ga in het revalidatiecentrum een cursus rolstoelvaardigheid doen. Wachtlijsten zijn inderdaad vaak lang, maar ik heb in 2007 al een periode gerevalideerd en heb dus al een revalidatie-arts, daardoor kon ik nu sneller terecht, omdat ik niet het hele traject van intakegesprek etc nog door hoefde.

Levertijd van de rolstoel os vanaf het moment van bestellen meestal iets van 6-8 weken. Varieert een beetje per fabrikant. Mijn nieuwe wordt in de VS gemaakt en had die speciale rugleuning, dus dan hebben ze die tijd wel nodig.

Het totale traject van aanvragen tot leveren heeft, niet schrikken, ruim 8 maanden geduurd. Overigens vooral doordat er bij de afdeling WMO van alles mis ging. Wel al een passing plannen, terwijl er nog geen casemanager naar de aanvraag had gekeken, vervolgens duurde het weer heel lang voordat er een nieuwe passing werd gepland, omdat ze niet wisten of de handbike nu sport- of vervoersvoorziening moest worden en daar bleef de aanvraag van de rolstoel ook op hangen. Vervolgens raakte de offerte van de rolstoel zoek tussen de thuiszorgwinkel en de gemeente. Die van de handbike ging via mijzelf omdat het een sportvoorziening is en dus een soort PGB-constructie.

Dat heb jij nu dus niet. Er is een akkoord voor de passing, binnenkort krijg je de passing (neem eventueel iemand die jou en je ‘mankementen’ goed kent mee) en dan maken ze een offerte die via de thuiszorgwinkel (vaak Welzorg) naar de WMO gaat. Zodra zij de offerte goedkeuren, krijgt de thuiszorgwinkel de opdracht de rolstoel te bestellen en dan is het dus even afwachten wanneer ‘ie er is.

Vraag trouwens een kopie van het pasformulier waarop de specificaties van de rolstoel zijn aangegeven, als er dan iets niet blijkt te kloppen bij aflevering, kun je dat tenminste gelijk aangeven.

Mijn handbike had ik in december al groen licht voor en die is toen ook al besteld, maar ja, de rolstoel ging uiteindelijk pas 5 februari in bestelling en ze moeten de twee in dit geval samen uitleveren. Morgen tussen 10 en 11 is het zover.

Mijn diagnose kwam op 7 april 2005, het jaar waarin ik 30 werd. Ik had al wel jaren wat vage dingetjes op andere plekken in mijn lijf, maar had aan het werken in de horeca ook rugklachten overgehouden, waar ik de boel dan maar op afschoof. December 2004 begon mijn rechterbeen te kloten, eind januari 2005 eerste bezoek neuroloog en Valentijn 2005 spoedafspraak,omdat beide benen er mee op leken te houden.

In februari 2007 ben ik fulltime de ziektewet in gedraaid en er niet meer uit gekomen. Behalve allerlei lichamelijke ongemakken, brengt MS vaak ook energetische problemen met zich mee. Mijn inwendige accu is veel sneller leeg dan die van een gezond mens en heeft veel meer tijd nodig om weer op te laden. Is eigenlijk het beste uit te leggen aan de hand van de Lepeltheorie die op veel chronische ziekten wel toe te passen is.

Inmiddels ben ik volledig afgekeurd en kan ik mijn eigen tijd indelen met sporten naar vermogen (zwemmen, fitness en nu dus ook handbiken), zingen, vrijwilligerswerk en wat er verder zoal in een mensenleven voorbij komt.

Het voornaamste waar ik op mijn laatste werkplek tegenaan liep, was een flinke onderbezetting en daardoor een enorme werkdruk, waarbij er van mij en mijn collega verwacht werd dat we toch foutloos werkte. Mijn leven bestond op dat moment uit 40 uur werken, eten, douchen, nog even wat op de pc doen, medicijnen spuiten (ben ik inmiddels mee gestopt wegens allergie) en dan naar bed in de hoop de volgende dag weer voldoende energie te hebben. En het weekend was zoveel mogelijk uitrusten en zo min mogelijk plannen.

Nu woon ik trouwens 6-hoog met lift, maar zit vandaag al de hele dag aan huis gebonden, omdat de lift een onaangekondigde onderhoudsbeurt krijgt die tot 17.00u duurt :+ . Onderhoud stond gepland voor de 22ste en het is nu toch echt de 6de. Scootmobiel staat ook op 6, dus zelfs als het lukt om beneden te komen, kan ik nog geen kant op…zo fijn! Nou ja, voor jou wel, want nu heb ik de tijd uitgebreid te reageren

Ben al aan het rondkijken voor een begane grond woning, haha.

De stoel van Karuna zou voor mij weer niet geschikt zijn, o.a. vanwege de bagagebox op het dak waar 'ie in gaat. Ik moet 'm zelf in de auto kunnen leggen en niet boven m'n macht hoeven tillen, ook niet als de stoel uit elkaar gehaald wordt. En de armleuningen zitten mij juist écht alleen maar in de weg. Mijn huidige zijn ook afneembaar, maar dan nog vind ik ze niet prettig. De carbon fenders die ik ga krijgen zijn sterk genoeg om met mijn volle gewicht op te leunen bij het maken van transfers.

Hoewel meeneembaar voor mij ook een eis was, heb ik nu toch gekozen voor een vastframe, die ook een heel eind uit elkaar kan, omdat deze stabieler is in het frame en dat voor mij met de combi MS en rugklachten weer beter is. En doordat 'ie van titanium is, dat van nature een schokdempende eigenschap heeft, is 'ie ook nog eens relatief licht.

Rugleuning is bij mij ook instelbaar, maar dat is nu nog niet nodig. Aangezien ik alleen woon en ook veel alleen met de stoel op pad zal gaan, is een actieve zit voor mij het belangrijkst. Ook met zingen trouwens en dat doe ik ook zittend, omdat ik niet lang kan staan.

Zo zie je dus dat het heel persoonlijk is welke rolstoel geschikt is voor jou. Dat geldt trouwens ook voor het zitkussen. Ik heb nu de min of meer standaard Jay Basic in m'n stoel liggen, waar mijn moeder zelf nog een molton- en badstofhoes omheen heeft gemaakt vanwege het transpireren. In de nieuwe krijg ik een Jay Extreme die deels gel in het kussen heeft voor een betere ondersteuning en ook minder zou transpireren. dat laatste blijft natuurlijk afwachten, maar er kan altijd nog een handdoek in. Een schapenvachtje schijnt trouwens nog beter te werken.

Die extra ruimte voor een dikke jas zijn de meningen over verdeeld. J. die bij mij de passing heeft gedaan vond dat in mijn geval niet nodig, aangezien ik weliswaar bredere heupen heb, maar ook een zacht laagje weefsel er overheen dat gewoon meegeeft. Mijn huidige rolstoel heeft wel die extra centimeters, maar daar verzuip ik met winterjas nog steeds in en dat is ook geen lekker gevoel. Ben je erg slank en heb je weinig eh...isolatiemateriaal op je botten, dan kan die extra ruimte wel fijn zijn.

Voldoende ruimte achter je knieën is wel iets om op te letten. Bij mijn huidige rolstoel was de zitting wel oké, maar is het kussen eigenlijk te lang, waardoor het resultaat teniet werd gedaan. ga je voor wegzwenkbare beensteunen, dan is het zeker fijn als je met je voeten bij de grond kunt, dan kun je er eventueel ook nog voor kiezen de beensteunen even van de stoel te halen of op te klappen en met je voeten mee trippelen als het rollen op armkracht even wat minder gaat. Nu krijg ik gewoon een vaste voetbeugel en is trippelen niet meer aan de orde. Vinden mijn benen ook niet meer zo leuk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:28

Citaat:
De stoel van Karuna zou voor mij weer niet geschikt zijn, o.a. vanwege de bagagebox op het dak waar 'ie in gaat. Ik moet 'm zelf in de auto kunnen leggen en niet boven m'n macht hoeven tillen, ook niet als de stoel uit elkaar gehaald wordt. En de armleuningen zitten mij juist écht alleen maar in de weg. Mijn huidige zijn ook afneembaar, maar dan nog vind ik ze niet prettig. De carbon fenders die ik ga krijgen zijn sterk genoeg om met mijn volle gewicht op te leunen bij het maken van transfers

Ik bedoelde daarmaa dat hij klein genoeg te maken is om in een bagagebox te passen. Als ik hemn meeneem in mijn Canta is dat ook handig. Hij is voor mij net licht genoeg uit elkaar gehaald om hem in de achterbak van de auto te krijgen. het dak hoef ik niet eens te proberen maar op vakantie met zijn 2en doet mijn mannetje dat.

Edit weer even, een gelzitting had ik ook geprobeert maar dat werkt voor mij nou juist weer niet prettig, is net te zacht waardoor transfers me niet handig afgingen en omdat ik er te ver inzakte kon ik mezelf ook niet goed genoeg erin verplaatsen. Ik heb dus een redelijk standaard wat harder kussen wat wel is ingekort om voldoende ruimte in mijn knieen over te houden. Vandaar ook de handdoek en het schapenvachtje.

De ruimte met jas had ik wel nodig omdat ik deels ook door dystrofie en snel overgevoelige huidzenuwen snel irritatie krijg als iets te strak zit of knelt. Daarom heb ik juist weer extra ruimte. Wel handig als je je jas snel kwijt wilt, naast me is in de rug genoeg ruimte voor een opgevouwen jas of een flesje drinken.

De grond is hier een must om te raken omdat als er maar 1 arm werkt en wel 2 benen gaat het in huis sneller met trippelen omdat je anders alleen maar rondjes kunt draaien. :') . ik heb 1 normale wegzwenkbare en afneembare beensteun en een draaibare comfortbeensteun die ook makkelijk eraf te halen is. De armleuningen gebruik ik als ik geduwt wordt of als ik lang ergens moet wachten zet ik hem hoger en kan ik net ertegen aan in slaap vallen. :z

Een copy van het pasformulier is idd wel handig om te vragen altijd handig bij discussies achteraf.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:02

Jouw verhaal onderstreept nog maar eens hoe persoonlijk de keuze van een rolstoel is en hoeveel belangrijker functionaliteit is boven 'leukigheid of mooiigheid'. Ik kan me voorstellen dat het voor jou belangrijk is wel die extra ruimte etc. te hebben.

Ik kan op dit moment nog vrij eenvoudig uit de rolstoel stappen en transfers maken, dat is natuurlijk ook een heel verschil. Ik kan met een vastframe model met een vaste voetbeugel prima uit de voeten en ervaar de armleggers dan weer als hinderlijk, als zijn ze voor jou weer lekker om tegenaan te hangen, haha. De framehoek is wel zo dat de voetbeugel niet heel ver vooruit steekt, zodat ik gemakkelijk uit de rolstoel kan en de stoel ook lekker wendbaar is.

Een box op het dak van een auto is voor mij sowieso geen optie. Ik heb geen eigen auto, kan ook niet rijden, en zo'n box even op een dak leggen is ook niet handig. Daarbij ga ik bv geregeld met mijn zus op pad, maar zij heeft een herseninfarct gehad en recht geen gevoel meer, dus ook geen goede grip en fijne motoriek. Zij legt ook niet even een rolstoel op het dak (nog even afgezien van haar lengte ;) ) of in een kofferbak. Ik moet het echt ook alleen kunnen doen.

Zelfs uit elkaar gehaald is mijn huidige exemplaar nog aan de zware kant en moeilijk manoeuvreerbaar voor mij. De nieuwe heeft in de lichtste configuratie net geen 5 kg zonder wielen. Zal bij de mijne iets zwaarder zijn, omdat die 1 maatje groter is in de lengte en de breedte. Da's niet meer dan een zak aardappelen. Dus wielen er af, kussen er uit, rugleuning neer en dan past 'ie waarschijnlijk zelfs nog in de Corsa van mijn zus of achter in een Canta (die ik ook ooit nog eens hoop aan te kunnen schaffen).

Ik krijg ook in hoogte verstelbare duwhandvaten voor als het even wat minder soepeltjes gaat. (En ze zijn handig om een tas/rugzak omheen te hangen :D )

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:11

Hoi,

ik heb hetzelfde gehad, het gaat gelukkig nu heel goed met me!!
Ik heb bewust toen niet gekozen voor een rolstoel,
dit omdat ik ook last van me armen heb en dus niet zelf steeds de rolstoel kan voortduwen!!
Wij hebben toen besloten om een kleine scootmobiel te kopen,
die is inklapbaar dat je hem makkelijk in de auto krijgt!!
en dat ging heel goed!!

Je moet wel oplette om toch in beweging te blijven,
dit zeg ik omdat ik altijd zei van 'die scootmobiel is alleen voor erge momenten'
maar het was toch wel veel gemakkelijker om hem maar gewoon elke dag mee te nemen naar school ;)

veel sucses met een keuze maken :)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:15

nathalie_v schreef:
@ Figaro (wat een leuke naam :P ) Ik was al bang dat de gemeente een kernassortiment heeft, natuurlijk snap ik dat die het zo goedkoop mogelijk willen doen. Zij zien er toch niet van terug!
Ik verhuis deze zomer naar het midden van het land voor m'n opleiding.. Als ik dit iets eerder had geweten had ik hem daar aangevraagd (ah hoewel ik daar ook maar zo'n 2 jaar zou wonen). Ik hoop dat ik ze over kan halen om hem niet meer terug af te nemen. Zal elk weekend naar huis komen, dus ben dan toch weer in de gemeente :P
Op de plaats van bestemming (voornamelijk school, dit weet de WMO ook ;) ) zal ik wel op een gewone stoel kunnen zitten. Dit hou ik echter niet heel lang uit omdat de zittingen heel slecht zijn. Maar ik kan ten alle tijden uit die stoel komen.
Ik hoop dat mijn geval niet onder incidenteel valt. Heb net even gekeken op internet wat voor een rolstoelen er dan beschikbaar zijn, en ik dus een iets comfortabele kan krijgen.

De stoelen uit het kernassortiment zijn overigens gewoon goede stoelen hoor. Een gemeente heeft er ook niets aan als iemand niet goed in een rolstoel kan zitten of als ze na twee maanden uit elkaar vallen. Het is alleen zo dat deze rolstoelen goedkoper en vaak sneller geleverd kunnen worden. Het kernassortiment verschilt inderdaad per gemeente.

Ga je je ook laten inschrijven in de andere gemeente? Als je in je oude gemeente ingeschreven blijft is er geen probleem. Als je je laat inschrijven in de nieuwe gemeente moet worden onderzocht of jouw rolstoel wordt overgenomen door de nieuwe gemeente. Dat hoeft geen probleem te zijn, bijvoorbeeld als beide gemeenten met dezelfde leverancier werken. Maar je hebt gemeenten die de rolstoelen kopen, je hebt ze ook die ze huren. Daar heeft het ook mee te maken.

Ik weet niet of het hierboven verder al is aangegeven, maar een vastframe rolstoel neemt niet per definitie meer ruimte in dan een vouwframe rolstoel. Een vastframe rolstoel is met de onderdelen eraf meer kubus. Een vouwframe wordt wat platter, maar heeft zeg maar een wat groter oppervlak. Een vastframe rolstoel past over het algemeen ook best in een kleine kofferbak. Dwarslaesiepatiënten die zelf autorijden kunnen hun rolstoel bijoorbeeld meestal kwijt op de passagiersstoel. Voordelen van een vastframe zijn dat ze vaak lichter rijden doordat je de frictie in het frame niet hebt. Ze kunnen vaak ook wat beter naar jouw lichaam en wensen worden afgesteld. Het is erg afhankelijk van het gebruik of er een indicatie is voor een vastframerolstoel, ze zijn over het algemeen namelijk wel duurder dan een (eenvoudige) vouwframe. Meestal wordt een vastframe alleen toegekend als iemand echt dagelijks afhankelijk is van een rolstoel en een actieve levensstijl heeft. Maar als bij jou uit de passing zou blijken dat je moeite hebt met het voortbewegen van een vouwframe is een vastframe wel het overwegen waard :j