Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:06

Anoniem schreef:
Ik zou dan t liefste onzichtbaar worden..

:(:)
Herken het veel te erg. Hier ook.
Ik leef met je mee, gevoel is verschrikkelijk en hoor je absoluut niet te hebben.

Ik had er iets over geschreven:

Soms wil ik ophouden te bestaan.
Gewoon, er niet meer zijn.
Opgaan in het decor van de eeuwigheid, mijn bestaan wissen en alles op zijn beloop laten.
Geen deel meer zijn van dit gehakketak, gepoch en druktemakerij.

Gaat nog wel wat verder, maar gaat om het gevoel. Echt naar.
Darkchrystal, is niet omdat je je nu zo voelt, dat je hier daarom niet past.
Ik ben ook opzoek naar een plekje, en het voelt allemaal zo moeilijk. Waat niet waar je verder mee zit, maar je mag hier echt wel zijn :(:)

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***


Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:41

Corine, wat fijn dat je zoontje het zo goed aangeeft zeg! Een goede kwaliteit denk ik, hopelijk blijft dat zo :j De ervaring leert dat mensen veel meer aanpassingsvermogen hebben dan je voor ze invult, als je maar duidelijk bent in waar je behoefte aan hebt.

Pfoe herkenbaar ja, Aria / darkchrystal. Soms is het gewoon even druk. :(:) Ik vind het ook vaak lastig aan te voelen waar ik behoefte aan heb. Ik heb het momenteel immens druk, maar van thuis zitten word ik ook niet gelukkig, en of ik nou veel of weinig doe, moe blijf ik sowieso, kan ik net zo goed veel leuke dingen doen. :=

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:40

Mews, dat is wel zo. Thuis zitten is niet altijd de beste oplossing. Maar blijven rond crossen ook niet. De balans is enorm moeilijk. Ik ben eerder mentaal moe dan fysiek, maar het uit zich voornamelijk fysiek, wat vervelend kan zijn. Sporten is vaak nuttig om prikkels kwijt te raken, maar je moet er maar net genoeg energie voor hebben ook natuurlijk.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

samiratjj

Berichten: 548
Geregistreerd: 26-12-07
Woonplaats: ergens in het noorden

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:16

Ik wil mezelf ook graag melden.
Niets is zeker natuurlijk, maar komt veel overeen. Maar ook met de symptomen van een niruwrtijdskind.

Fijn om jullie verhalen te lezen, te herkennen

Luna mijn topper!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:19

Hsp's zijn er alvast al eeuwen :j

Welkom samiratjj!
Je hoeft je zeker niet in alles te herkennen, niet iedereen is hetzelfde en sommige mensen zijn in meer of mindere mate hsp.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:07

Hmm, net een artikel gelezen en vond het wel interessant. Kort gezegd zeggen ze hierin: Je kunt jezelf trainen om je energieveld kleiner te maken zodat je niet zo veel last hebt en uiteindelijk 'hooggevoelig-af' worden. Hoe denken jullie hier over?

Het klopt gedeeltelijk wel wat 'ie zegt denk ik, tuurlijk kan je jezelf trainen meer bij jezelf te blijven waardoor je wellicht minder meekrijgt van de buitenwereld. Maar ik denk dat dat uiteindelijk ook juist veel energie kost en dat dit niet op de lange termijn vol te houden is.

https://www.nieuwetijdskind.com/als-je- ... ergieveld/

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 01:32

Nuja, je leeft wel gewoon in de wereld en er komt een heleboel op je af... je lichaam veranderd niet omdat je iets trained, je blijft een gevoelig systeem hebben, je kunt er misschien alleen beter mee om. Maar om je nu ook te zwaar af te schermen lijkt me ook zonde.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Anoniem

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:06

Amen.
Hier is ook hoe ik ergens mee om ga belangrijker dan hoeveel ik voel/zie etc.

En ja, leren omgaan met alles was ook een soort training. Dus in die zin...

Maar je hooggevoeligheid verminderen is voor mij niet meer of minder dan jezelf proberen te veranderen en dat is zonde.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:09

Ben t met jullie eens :) Zie het ook zeker dat het iets is wat bij mij hoort, al zou ik soms wel in drukke restaurants of winkels etc, alles even 'uit' willen zetten :+ zeker als ik moe ben of me niet op m'n gemak voel kan ik echt gek worden van alle geluiden die ik dan hoor.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:15

Dat is ook zo. Maar omgekeerd hoor ik het even goed: ik wou dat ik zo goed kon masseren, hoe doe je dat toch? Vraagt een vriend mij. Tja, gewoon, niets speciaals, dat voel je toch gewoon? Nee, dat zijn de zintuigen van een hsp die net wat scherper afgesteld staan.

Maar vermoeiend kan het zeker zijn. Niet te lang in de drukte staan en goede vrienden om je heen zijn vaak al enorm energie besparend.

Ik snap het wel hoor, dat ie zo iets zegt, maar gaat gewoon een beetje aan het hsp zijn voorbij vind ik.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:49

Ik ben twaalf jaar dus ik zit net in de eerste van vwo. Ik vindt dit ondsettend lastig. Ik heb niks aan pauzes want het lukt mij gewoon niet om mijn hooft leeg te krijgen. Na school neem ik amper de tijd om huiswerk te maken omdat ik zo snel mogelijk naar het enige dat mijn hooft leeg kan maken wil, en dat zijn mijn verzorgponys. Ik vindt het zo moeilijk om mijn gevoel daarvan te verwoorden. Ik word liever vrienden met een paard dan met een mens (+ mijn beste vriendinnen ). Ik ben ook beelddenker dus huiswerk is zoiezo een puntje… mensen uit mijn nieuwe klas begrijpen ook niet echt hoe ik me voel. ( niet dat ik depressief ben hoor ;) ) hebben jullie hier ook last van (gehad)?

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:52

Lilly wat fijn dat je je gevoel al zo goed onder woorden kan brengen. Dat gevoel erkennen is al een hele grote stap.
Is het een mogelijkheid om in de pauzes op school even lekker naar buiten te gaan? Een frisse neus halen werkt hier altijd wel heel fijn.

Sorry dat ik hier zo kom binnen van hor, lees actief met jullie mee. Is altijd een feest der herkenning :D

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:54

Ik begrijp je helemaal hoor LillyMedley! Kan je niet in de pauze even aangeven dat je een momentje nodig hebt, of doe alsof je iemand terug moet bellen en ga dan even op een wat rustiger plekje zitten met oortelefoontjes in. Dan kan je even muziek luisteren of geluiden van de zee of wat jou ontspannen maakt. Na schooltijd precies hetzelfde. Voordat je huiswerk gaat maken, even een moment helemaal stilte of helemaal rust pakken! Anders blijf je onrustig en gestresst en dat komt de concentratie niet ten goede.

Dat je alleen echt rustig wordt bij je pony's snap ik super goed, ik ben ook alleen volledig kalm in m'n hoofd en m'n spieren als ik bij de paarden ben :)

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:35

Ah ik snap het wel.
Ik raakte vroeger op school vaak overprikkeld en angstig/geïrriteerd omdat ik niet weg kon. Vroeg ik om even uit de les te mogen omdat ik me niet goed voelde: nee dat kan niet zomaar hoor, en wat is er mis, vertel het me, en dat kan toch niet zomaar, daar moet je echt iets aan doen ... >;)

Inderdaad, proberen aangeven dat je even wat ademruimte nodig hebt en daarna beter zal kunnen functioneren.

Paardjes zijn echt heerlijk he <3

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:53

hoi hoi

ik zit met mezelf in de knoop & vermoed dat t samen hangt met mijn hsp...

ik schop t topic ff omhoog iemand die ff mijn gezeur aan wilt horen , via pb?

thx!

Anoniem

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:08

Je mag mij altijd PB'en hoor moest je er inmiddels nog nood aan hebben :)

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:02

Hebben jullie ook dat je het ene moment super vrolijk bent en in mijn gevan word ik dan druk.. 8)7
En het ander moment echt overal geïrriteerd van raken en het liefst keihard huilen.
Ik heb dit heel erg, maar ook dat ik die momenten egoïstisch word genoemd.
Wat doen jullie tegen te veel prikkels die je niet kan voorkomen? School, geïrriteerde buien enz.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:43

LillyMedley schreef:
Hebben jullie ook dat je het ene moment super vrolijk bent en in mijn gevan word ik dan druk.. 8)7
En het ander moment echt overal geïrriteerd van raken en het liefst keihard huilen.
Ik heb dit heel erg, maar ook dat ik die momenten egoïstisch word genoemd.
Wat doen jullie tegen te veel prikkels die je niet kan voorkomen? School, geïrriteerde buien enz.


Soms wel dat ik 'ineens' instort als ik overprikkeld raak terwijl ik al moe ben en ineens nergens meer zin in heb en gewoon wil slapen. En sowieso als ik heul erg moe ben gekke 5 minuten voordat ik instort :') Mijn ouders noemden dat altijd "de laatste fase". :))

Verder probeer ik overprikkeling te voorkomen door bv (harde) muziek aan te zetten in drukke of negatieve omgevingen. Ook waarschuw ik mijn collega's weleens als ik heel erg moe ben door bv verhuizing, druk schema of persoonlijke dingen. Niet iedereen snapt het altijd, maar dan weten ze iig dat als ik niet mezelf lijk, dat ik inderdaad even niet mezelf ben en het wel weer goed komt. :P Mijn persoonlijk beste manier om voor mezelf ermee om te gaan is geweest communicatie met de mensen om me heen, zodat ik ze kan uitleggen wat er in me omgaat. :)

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:55

ja hoor, herkenbaar!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:16

Ja heel herkenbaar...geen idee wat ertegen te doen is..

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:17

Als ik overprikkeld raak trek ik mezelf even terug.
Ga even slapen, een mooi boek lezen of wat leuks op mn tablet kijken.
Ook mooie rustige muziek luisteren is dan heerlijk.
Soms is het lastig bv als ik aan het werk ben maar probeer me dan even snel op te laden door me terug te trekken en dan door te zetten.

a red sun rises, blood has been spilled tonight...

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:28

Ik kom dit topic net tegen en ook ik heb/ben HSP-er. Ik lees graag mee, als dat mag :o

Mijn toppertje Amy! (L)
Lisa 04-05-1994 19-11-2016

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:39

masyo schreef:
Ik kom dit topic net tegen en ook ik heb/ben HSP-er. Ik lees graag mee, als dat mag :o


Tuurlijk word een gezellige boel :P .

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:39

Zijn hier bokkers die veel moeite hebben om er mee om te gaan en hulp krijgen van GGZ? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:27

Eight schreef:
Zijn hier bokkers die veel moeite hebben om er mee om te gaan en hulp krijgen van GGZ? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?


Mag ik een korte uitleg van ggz? Ik kan het niet vinden...

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, Animal, iiSunshine, Jacksie, Justme_24, miszblueeyes, Reusje_xx, SennaS, suikermeisje, XxMariellexX, xxmichellexx en 146 bezoekers