Vegetariër - geen vleesvervangend voedsel- ijzertekort?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Vegetariër - geen vleesvervangend voedsel- ijzertekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:50

Hoi bokkers!

Ik vroeg me af hoe groot de kans is dat je ijzertekort hebt waarneer je vegetariër bent maar geen vleesvervangend voedsel eet?

Ik ben nu ongeveer 4 jaar vegetariër en heb altijd braaf valess of vivera genomen bij het warm eten.
Maar de afgelopen weken doe ik dit niet meer... en mischien maak ik mezelf wel gek, maar ik voel me er niet echt lekker bij.
M'n hoofd staat op knallen, vooral 's ochtend erge druk achter m'n ogen, onder m'n vingernagels is ongeveer 3 mm wit en dan rose, en ook m'n oogleden zijn bleek.
Verder ben ik moe, duizelig en gaat m'n hart soms behoorlijk tekeer plus dat ik na een paar passen lopen al behoorlijk buiten adem ben.

Nou moet ik morgen ook al naar het ziekenhuis IVM vermoeden van schildklierproblemen, maar zou dat met m'n schildklier te maken kunnen hebben of met m'n domme manier van vegetariër zijn de laatste tijd? :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:51

eet je wel peulvruchten en noten? Dat zijn erg goede vleesvervangers.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:53

ik zou net zeggen er zijn genoeg andere goede vlees vervangers zoals peulvruchten en noten :)

pb anders eens Polivy hier op bokt, die is al haar hele leven vegetariër en weet er alles vanaf :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:53

Ik eet heel weinig vleesvervangers, echter wel eieren, en ik heb nergens last van. Recent nog laten testen.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:54

IJzer zal dan niet het enige zijn dat je mist loop hoor ;), denk bijvoorbeeld ook aan eiwitten.
Ik denk wel dat je altijd voor goede vervanging moet zorgen, het zou inderdaad best kunnen dat je (o.a.) door het stoppen met vleesvervangers je niet zo goed voelt.

bakkabouter

Re: Vegetariër - geen vleesvervangend voedsel- ijzertekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:45

Misschien een heel domme vraag, maar waarom ben je gestopt met vleesvervangers? En waarom begin je er niet weer gewoon mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:10

Ijzer kun je ook prima uit spinazie, andijvie en tomaten halen (er zijn nog wel meer groentes waar dat in zit ook). een groter gevaar is een vitamine B tekort. Vitamine B kun je halen uit eieren ook.

Maar pas op: combineer geen vleesproducten met melk, melk breekt de vitamine B in het vlees (en in soja en eieren ook) af. Dus wacht een uurtje tussen de 2.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:16

Zelfs mét vleesvervangers heb ik regelmatig last van klachten zoals je die beschrijft. Slik nu standaard ijzertabletten en geen problemen meer.

Houd je ook rekening met je vitamine B? Dat hoor je ook voor een groot deel uit vlees te halen, en zit ook toegevoegd in vleesvervangers.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:21

Onze familie is al sinds 1930 vegetarier en er zijn eigelijk weinig klachten geweest van tekorten.
We eten gewoon gezond, zoals groenten, noten, sommige mensen vis, de schijf van 5 zeg maar en dan zonder vlees.

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:06

Hangt van de persoon af denk ik ! :) of je er wel of geen last van krijgt

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:36

Ik laat twee keer per jaar preventief mijn bloedwaarden prikken op ijzer, kalium en andere mineralen en voedingsstoffen. Ik eet geen vleesvervangers, ik compeseer wel bewust (bijv. in geval van ijzer) met extra groene groenten. Kalium zit dan bijvoorbeeld weer meer in tomaten. Ik ben ruim 15 jaar vegetarier en heb nooit ergens last van gehad. De natuur biedt genoeg aan, om het zonder kunstmatige producten te doen. Lekker laten liggen die dingen. Ook je portomonee wordt daar blij van :D

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:59

Ik ben sinds m'n 6de vegetarier en in die jaren waren er nog geen of nauwelijks vleesvervangers. Heb nooit iets vervangends gegeten oid, maar at van mezelf altijd al veel groente/noten en anders zorgde mn moeder daarvoor. :')

Zou het onderzoek van je schildklier eerst afwachten en toch wel vleesvervangers eten hoor! Zitten ook veel andere vitamines/mineralen in behalve ijzer. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:15

tekorten krijg je over het algemeen om twee redenen ; of omdat er iets niet goed functioneert in je lichaam, of omdat je gestructureerd niet gebalanceerd eet .

als je vegetarisch eet, zul je idd een beetje op je inname van bepaalde stoffen moeten letten, voldoende eiwitten, b vitamines etc
daarvoor hoef je idd niet iedere dag een kant en klare vleesvervanger voor te eten, maar wel voldoende graanproducten , groenten, eiwitten etc en je zult iets meer moeten opletten dan met een traditioneel eetpatroon waarbij je iedere avond groente, aardappels, vlees eet met de afwisseling van een pastaatje of rijstgerecht met die groenten en vlees

nu is het ook wel zo dat je lichaam absoluut niet iedere dag vlees nodig heeft om aan de eiwit en b vit behoefte te voldoen, maar je komt er vrij makkelijk aan met een dergelijk patroon...
zonder vlees zul je iets meer je best moeten doen door voldoende gevarieerd te eten met bijvoorbeeld regelmatig noten en peulvruchten etc etc

vegatopia.nl is trouwens een leuke site barstensvol goeie info

verder zou ik naast je eten wat gebalanceerder te houden ook idd even de uitslag van eventuele testen af te wachten zoals bijvoorbeeld schildklier etc
schildklier problemen kunnen in ieder geval wel symptomen die je beschrijft veroorzaken,

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:32

Bedankt voor jullie reactie's! :)

Ik ben maar weer begonnen met vleesvervangers, maar ben vandaag ook naar het ziekenhuis geweest en ik heb een bloeddruk van 150 over 90... dat kan wel een deel van mijn klachten verklaren :j
Ze hebben meteen bloed geprikt (10 buisjes :wow: ) op suikerziekte, nierproblemen etcetcetc ;)

Over 4 weken moet ik weer terug naar het ziekenhuis, en natuurlijk was er geen plek meer, maar ik moest van de arts dan maar op een spoedplekje want ik mocht niet later terugkomen :Y)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:37

Ik ben een jaar of 4 vegetarisch geweest, en at hierbij vleesvervangers enz. toch had ik na een paar jaar een ijzertekort, bloedarmoede en voelde ik me verschrikkelijk. Op aanraden van de huisarts ben ik weer vlees gaan eten ( wat ik verschrikkelijk vond) maar toen was ik binnen een paar dagen echt enorm opgeknapt, nu eet ik uiteindelijk maar gewoon weer vlees omdat mijn lichaam het simpel gezegt zonder niet red.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:02

Weet je situatie niet helemaal precies maar mijn HB is ooit gezakt tot 4,5 en moest toen ook echt weer vlees gaan eten. ( 7 is de limiet ) vertikte het en ben toen ijzerpillen gaan slikken en dat ging ook prima gecombineerd met peulvruchten, noten etc. :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:08

Ik ben ook vegetariër en heb ijzertekort (+ vaak en erg lage bloeddruk).. Ook bloed geprikt in het ziekenhuis en daar kwam uit dat mijn ijzertekort niet kwam vanwege het vegetariër zijn... Veel vleesvervangers eten werkt bij mij dus niet (vind ze vaak ook erg vies.. In kleine stukjes bij het gourmetten bijv. vind ik het wel weer lekker).

Je kan ook meer ijzer krijgen door bijv. Nesquick te drinken en Bambix pap/koekjes te eten. Ik slik ook Ferrograd ijzertabletten. Die moet je een half uur voor het avondeten innemen, alleen vergeet ik dat dus vaak.. Heeft dus ook weinig zin :P

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:32

ik ben ook vegetarier geweest, ik wist al dat ik chronische bloedarmoede had maar dacht dat het wel kon met idd valess en vivera.. ik merkte toch dat ik erg zwak werd en duizelig terwijl ik juist veel fruit erbij nam en noten en dingen.. ik denk dat mijn lichaam er gewoon niet voldoende uit kon halen of iets.. toen ik weer vlees ging eten voelde ik me weer helemaal prima! ik vind het niet fijn om vlees te eten maar zonder vlees voel ik me alleen maar beroerd.