Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
jasminetje schreef:Ik heb een vraagje, ik heb flinterdun haar, maar dan ook écht dun!
En het is élke morgend vet, ook al was ik het 's avonds, 'smorgens is het vet.
Vroeger had ik dik en lang haar, maar wegens omstandigheden is het helemaal terug van 0 moeten beginnen en het is een ramp..
Langst rechts is het nog oké, het is dun maar het valt normaal.
Ik ben nu net naar de kapper geweest, heb er 2 cm laten afknippen zodat het terug kan ingroeien, en vanachter is het nu dikker aan het worden.
Maar links is een ramp, een échte ramp. Het pluist, het valt nooit goed, en het is flinterdun..
Ook heb ik (ondanks mijn superdunne haar) veel last van haaruitval.
Ik zou dus graag een goede shampoo hebben die verstevigt en die echt wel werkt tegen vetheid, want ik moet er élke morgend veel vroeger voor opstaan.
Iemand tips?
superrizzo schreef:Hier even een verhaal van een kapster....
Shampoo's bij ons in de salon of bij welke andere salon dan ook zijn werkelijk beter dan die van de drogist.
En Nee niet omdat ik er werk en omdat ik graag wil verkopen.
Een shamppo bij de drogist mag maar 3% verzorgende bestanddelen bevatten en de rest zijn schuimmakers en alcohol.
Onze shampoo's MOETEN minimaal 40 % verzorgende bestanddelen bevatten en voor de rest zijn ze zeer geconcentreerd.
Met een shampoo van de kapper van 300 ml moet je makkelijk een jaar mee kunnen doen.
Shampoo van de drogist gebruik je al gouw 4 flessen per jaar.
superrizzo schreef:Hier even een verhaal van een kapster....
Shampoo's bij ons in de salon of bij welke andere salon dan ook zijn werkelijk beter dan die van de drogist.
En Nee niet omdat ik er werk en omdat ik graag wil verkopen.
Een shamppo bij de drogist mag maar 3% verzorgende bestanddelen bevatten en de rest zijn schuimmakers en alcohol.
Onze shampoo's MOETEN minimaal 40 % verzorgende bestanddelen bevatten en voor de rest zijn ze zeer geconcentreerd.
Met een shampoo van de kapper van 300 ml moet je makkelijk een jaar mee kunnen doen.
Shampoo van de drogist gebruik je al gouw 4 flessen per jaar.
Wamhorse schreef:@ Lizz,
waar testen ze op dan?
Enne bedankt voor de tip, ik ga er wel even kijken!
Cayenne schreef:Lizz schreef:Voor de mensen die herbal essence gebruiken, ga eens naar de action. die hebben ze op het moment in assortiment voor nog geen 2 euro per fles (1,75 dacht ik).
Ook de blauwe? Die is imo namelijk de beste maar hij is hier altijd op
Citaat:Chemicus Lida Schoen over goedkope en dure shampoo\
De Engelse krant Daily Mail berichtte onlangs dat er inhoudelijk geen verschillen zijn tussen dure en goedkope shampoos en dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden door de marketing van claim, verpakking en parfum. Om de argumenten kracht bij te zetten werden wel experts van beide ‘kampen’ aan het woord gelaten. Een chemicus in het groene segment legde feitelijk bloot wat er in de gemiddelde shampoo zit, een quote van cosmeticscop Paula Begoun met dezelfde strekking moest de bewering bekrachtigen.
Aan de andere kant werd een woordvoerder van de Cosmetic Toiletry and Perfumery Association aan het woord gelaten die vertelde dat je bij cosmetica ook altijd een ervaring koopt en dat daar ook een prijskaartje aanhangt. Vanuit deze psychologische invalshoek benadrukt de Engelse tricholoog en haarcosmeticafabrikant Phillip Kingsley dat mensen ook geld over hebben voor duurdere shampoos met glossy uitstraling omdat haar symbool staat voor een krachtige seksualiteit en gezondheid– zeker bij vrouwen. ‘Als je haar goed zit, voel je je beter en zelfs aantrekkelijker.’ Daarnaast is hij van mening dat luxere shampoos meer belevingsgenot bieden en ook dat draagt bij aan je gevoel van wellbeing. En tot slot: de gedachte dat je een duur product gebruikt op zich, geeft al een kick.
We hebben ook onze chemicus Lida Schoen gevraagd naar haar mening over de bevindingen in het krantenartikel. Wat verwachten consumenten tegenwoordig van een goede shampoo?
‘De consument heeft verwachtingen op drie niveaus: basaal gesproken moet shampoo je haar schoon wassen; niet te sterk ontvetten (‘more soil than oil’ verwijderen), goed schuimen, oogslijmvlies niet irriteren (lukt helaas vaak niet) en goed uitspoelbaar zijn, ook met hard water. Vervolgens verlang je ook dat je haar na het wassen losser valt en glanst en beter kambaar is. Tenslotte moet ook het uiterste verlangen nog ingevuld worden – waaraan reclame sterk bijdraagt (de droom, wat niets met de kwaliteit te maken heeft) je shampoo moet lekker dik zijn (niet onmiddellijk tussen je vingers doorlopen), lekker ruiken, een mooi kleurtje of parelglans hebben en een ‘werk’stof (bijvoorbeeld kamille, 7 kruiden), waarvan je ‘wonderen’ verwacht.’
- Water (1) (ongeveer 80%), op etiket vaak aqua, Detergent (ongeveer 10%), in de meeste shampoos zit (2) natriumlaurylethersulfaat (Engels: sodium laureth sulphate): goedkoop, huidvriendelijk, schuimt goed en gemakkelijk te verdikken met (3) keukenzout (Engels: sodium chloride, NaCl 3-4%): verdikker. Dat verdikken is belangrijk, niemand wil een waterdunne shampoo en het verdikken van andere detergenten met natuurproducten als bijv. zetmeel en agar geeft problemen met de houdbaarheid (bacteriën zijn er dol op). Zo’n andere (duurdere) groep detergenten zijn de (4) glucosides.
Natriumlaurylethersulfaat wordt gemaakt uit bijvoorbeeld palmolie of kokosolie, de meeste glucosides uit een zelfde olie met zetmeel (bijv. uit maïs): puur natuur! Die schuimen met een mooi, heel fijn schuim, maar is (veel) duurder. Beide grondstoffen zijn mild genoeg voor je huid en je haar om het niet te beschadigen. In de EU moeten alle gebruikte detergenten (bio)afbreekbaar zijn.
Conditioner, zoals siliconen, dimethicone (5) en polyquaternium, laat na uitspelen een dun (antistatisch) laagje achter op het haar, waardoor dit kan glanzen en soepel valt.
Alle ingrediënten met minder dan 1%, hoeven niet in volgorde van percentage op het etiket. Veel voorkomende stoffen zijn:
‘Werk’stoffen, kunnen van alles zijn: (6) kruiden, exotische plantenextracten, dierlijke producten (slakkenslijm), veel ‘natuur’. Bedenk dat de shampoo maar kort op je haar zit, voor het alweer uitgespoeld wordt.
Kleurstof (CI nummers) en/of glycolstearaat voor parelglans (6/7).
Parfum (Engels: fragrance), van goedkoop tot heel duur (8).
Tot slot vragen we ook aan Lida wat zij adviseert om te kopen. ‘Het hangt er vanaf waar je voor gaat: het merk, de reclame met een celebrity of onbekend model met prachtig golvende en dansende TV krullen? Of ben je gevoelig voor glans, het haargevoel, de kleur, de geur, de natuurlijke boodschap? Gebruik vooral je gezonde verstand. Slechte shampoo bestaat (in Nederland) niet. Dure merken die heel veel beloven wel. Zoals die woordvoerder van de Cosmetic Toiletry and Perfumery Association al zei: ‘Bij cosmetica koop je ook ervaring.’
http://www.beautyjournaal.nl/2010/11/ch ... e-shampoo/