Welke oordoppen zijn goed?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Welke oordoppen zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:16

*Weet niet of het hier goed staat*

Welke oordoppen zijn goed voor als je naar bandjes gaat luisteren enz?
Ik wil niet van die 'kneed dingen'', maar van die oordopjes die je vaker kan gebruiken.
Ga ze niet op maat laten maken, kost erg veel en zo vaak ga ik niet naar bandjes luisteren.
Welke oordoppen gebruik jij? En waar heb je ze gekocht?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:23

Er heeft afgelopen zomer een oordoppentest in de Consumentengids gestaan:

http://www.consumentenbond.nl/test/voed ... geschikt1/

Ik heb van die 'lamellendopjes', 15 euro bij Beter Horen: de Comfoor Disco, nr. 6 in die test.

Je gaat ze voelen als je ze heel lang in hebt (de hele dag met een festival bijvoorbeeld, in dat geval tussendoor gewoon steeds even uitdoen), maar puur voor de duur van één concert vind ik ze heel prima. :j

Ook handig in het vliegtuig als je verkouden bent, om de druk op je trommelvliezen te verlichten.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:27


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:31

Die van 15 euro zijn kwalitatief gezien net zo goed. Uit die test:

Consumentenbond schreef:
Een gebruikerpanel heeft 10 verschillende oordopjes beoordeeld. Daarbij is gelet op draagcomfort, geluidskwaliteit, gebruiksgemak en veelzijdigheid. Ook de demping is gemeten. Uit metingen in een kunstmatig oor bleek dat alle gehoorbeschermers voldoende dempen en dus veilig zijn. Daarom is dat aspect in het totale testoordeel buiten beschouwing gelaten. Wel is het belangrijk de dopjes op de juiste wijze in te doen. Als ze niet goed in de gehoorgang passen zal de demping veel minder zijn.

Als je niet iedere dag (beroepsmatig) met lawaai bezig bent heb je IMO aan die 15 euro-dopjes voldoende.

Als je zeer regelmatig doppen moet dragen, dan komt er een heel groot aandeel comfort bij kijken.
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-11-10 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:31

@ Karin, Dankje daar heb ik wat aan!
Die jij bedoelt, ik heb al heel snel pijn aan mijn oren (Ook met mp-3 oordopjes.)
Maar de Alpine MusicSafe Classic klinken wel goed! Alleen jammer dat er geen touwtje aan zit, wil eigenlijk met een touwtje eraan.

@ Tinky12, ik wil ze niet op maat laten maken, ze zijn maar voor af en toe en dan vind ik dat erg veel geld ;) .

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:34

Karin schreef:
Die van 15 euro zijn kwalitatief gezien net zo goed. Uit die test:

Consumentenbond schreef:
Een gebruikerpanel heeft 10 verschillende oordopjes beoordeeld. Daarbij is gelet op draagcomfort, geluidskwaliteit, gebruiksgemak en veelzijdigheid. Ook de demping is gemeten. Uit metingen in een kunstmatig oor bleek dat alle gehoorbeschermers voldoende dempen en dus veilig zijn. Daarom is dat aspect in het totale testoordeel buiten beschouwing gelaten. Wel is het belangrijk de dopjes op de juiste wijze in te doen. Als ze niet goed in de gehoorgang passen zal de demping veel minder zijn.

Als je niet iedere dag (beroepsmatig) met lawaai bezig bent heb je IMO aan die 15 euro-dopjes voldoende.

Als je zeer regelmatig doppen moet dragen, dan komt er een heel groot aandeel comfort bij kijken.


Het is idd maar voor misschien 1 of 2 keer in de maand dus zowiezo niet van die duren. Kan heel slecht tegen harde muziek, en daarnaast vind ik het gewoon belangrijk om mijn oren te beschermen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Welke oordoppen zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:36

Zeer verstandig! :j

Ik zou in jouw geval idd die van Alpine kiezen.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:46

Ik heb zelf die van 3M type 1120,zijn wel eenmalig maar je kunt ze echt de hele dag inhouden zonder dat ze gaan irriteren.Ook kun je er best nog een gesprek mee voeren.
Gebruik ze zelf al jaren omdat ik al wakker wordt van een muis die een boer laat :+ en geloof mij...ik heb echt van alles geprobeerd :D

Heb ook die lamellengevallen geprobeerd maar die gingen echt irriteren na een paar uur,ook dat schoonmaken vind ik niet echt fijn.

Heb ze overigens hier gekocht:

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1366

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:01

Schoonmaken? Hoe doe je dat dan? Ik blaas ze gewoon af en toe een keertje door.

Je link werkt trouwens niet goed. ;)

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:34

Herbruikbare dopjes moet je toch echt ontsmetten,komt tenslotte toch oorsmeer op ;)
Er is speciaal reiniginsmiddel in de handel,klein flesje waar je wat druppels van dat spul op je doppen doet.Even in laten werken en dan met tissue schoonmaken.

Ik zie dat de link het niet doet,nog maar eens proberen...

Link hapert...hij komt uit bij arbeidsveiligheid,als je bij de "snel zoeken" functie links op de pagina 3M1120 invult zie je meer info :)

Afbeelding
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... avi=oben_2

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:36

Mja, ik ben toch de enige die dit setje gebruikt. :D

Die oranje, zit daar ook een filter in? Om muziek goed te kunnen horen heb je wel een filter nodig.

Ik heb wel eens van die kneedbare wasbolletjes gebruikt bij gebrek aan beter, maar daar wordt het geluid dof van. Die sluiten helemaal af.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:40

Laat ik het zo zeggen...ik woon in de buurt van het Westerpark waar ze heel fijn concerten houden in de zomer.Als de wind uit de "goede" richting komt dan hoor ik de muziek door de doppen heen :+
Of het erg vervormd als je erbij staat durf ik je niet te zeggen,nooit geprobeerd en heb hekel aan mensenmassa's :P

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:43

Kan het me voorstellen, ben wel eens naar een zomerconcert geweest in het Westerpark. Wouter Hamel vertelde laatst een soortgelijk verhaal, die woont daar ook. Hij vindt het minder erg, kreeg ik het idee. :D

Zonder filter kun je er al wel van uitgaan dat het vervormt of te veel dempt.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:51

Sound check vanaf 4 uur en dan tot een uur of 10 herrie...vind het niets :n het geluid vervormd enorm door de afstand en als je echt licht slaapt zoals ik dan is dat echt een drama.Vooral als jouw programma anders loopt dan die van de concerten... :+

Maar goed...dwalen af.

Ik heb ze dus echt voor demping en hoe het geluid van de muziek veranderd durf ik je echt niet te zeggen met deze doppen.

Anoniem

Re: Welke oordoppen zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:34

Ik heb de Alpine MusicSafe Pro. De duurdere versie van de Classics. Waarin het verschil precies zit weet ik niet, maar de Pro's worden iig ook veel gebruikt door muzikanten etc.