Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 00:48

Het autisme spectrum

Autismespectrum of autistisch spectrum is een term die wordt gebruikt voor de visie dat de autistische stoornis en daaraan verwante aandoeningen een continuüm vormen, waarbij de symptomen als glijdende schaal kunnen worden beschreven. Het autisme spectrum valt onder de pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Pervasief betekent dat het doordringt in het hele leven van de persoon, en al vanaf vroeg aanwezig is. Tegenwoordig gaan er steeds meer argumenten op dat ook AD(H)D in deze categorie valt (voor een duidelijke argumentatie verwijzen we u door naar Minderaa, pp. IIX-X: http://books.google.nl/books?id=sj3Bh40 ... &q&f=false ). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen hebben 3 kenmerken: problemen in sociale interactie, afwijkende communicatie en herhalingsgedrag/beperkte interesses.

Problemen in sociale interactie
Er is een kwalitatief sociaal tekort. Het wederzijds contact is gestoord, soms zelfs onbestaand. Is er wel contact, dan wijkt dat af van het gewone. Het lijkt alsof de persoon met autisme niet geïnteresseerd is in zijn omgeving, en dat uit zich op diverse manieren.
Op basis van de verschillende uitingsvormen van de sociale stoornis, onderscheidt men vier subtypes van personen met autisme: het afzijdige of
niet-alerte type, het passieve type, het actief-maar-bizarre type en het hoogdravende type.

Afwijkende communicatie
Er is een kwalitatief tekort in de communicatie. Personen met autisme begrijpen dikwijls de bedoeling achter iemands woorden niet. Ze interpreteren bepaalde uitspraken nogal letterlijk waardoor ze de nuances missen. Het functioneel spreken verloopt moeizaam en zeker niet spontaan. Sommige personen met autisme hebben een beperkte woordenschat, anderen kennen dan weer enorm veel woorden. Ook hebben personen met autisme het moeilijk met non-verbale communicatie: gebaren, gelaatsuitdrukkingen, stemintonatie e.d. worden niet opgemerkt of verkeerd begrepen.
Verbeelding
Personen met autisme hebben een stoornis in de verbeelding. Ze begrijpen de betekenis van symbolen en verwijzingen onvoldoende of zelfs helemaal niet. Ze vertonen dan ook een duidelijke voorliefde voor objectieve, concrete feiten. Het is voor hen dikwijls moeilijk onderscheid te maken tussen wat echt en niet echt is. Ze hebben het heel moeilijk om hun vrije tijd creatief in te vullen, precies door hun gebrek aan verbeeldingskracht.

Herhalingsgedrag en beperkte interesses
Zoals fladderen met de handen, draaien met het lichaam, obsessieve interesses, dingen op een rijtje zetten, sterk herhalend gedrag, ernstige woede-uitbarstingen bij verandering, splintervaardigheden of eilandjes van intelligentie, ongewoon geheugen, behoefte om alles hetzelfde te houden.

De triade van stoornissen leidt vaak tot een beperkt, repetitief en stereotiep patroon van gedragingen, interesses en activiteiten. Personen met autisme houden niet van onvoorspelbare en plotse veranderingen. Zij ondervinden soms bijkomende problemen zoals overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels en motorische beperkingen. Die problemen komen echter niet in gelijke mate en vorm voor bij alle personen met autisme. Elke persoon is en blijft uniek, en dat geldt zeker voor personen met autisme. Tussen mensen met dezelfde diagnose binnen het autismespectrum bestaan grote verschillen in symptomen en gedragingen, in het beloop en in de respons op de behandeling.

Een pervasieve ontwikkelingsstoornis manifesteert zich doorheen vele ontwikkelingslijnen. De stoornis is "doordringend" in de gehele persoon. Binnen de DSM-IV worden een aantal pervasieve ontwikkelingsstoornissen benoemd:
Autistische stoornis (klassiek autisme). Dit betreft de vorm van autisme zoals eerst beschreven door Kanner. Hierbij is sprake van een vertraagde of onderontwikkelde spraak. Tevens kan klassiek autisme voorkomen bij ieder IQ.
Syndroom van Rett . Een stoornis die alleen bij meisjes voorkomt. Na een periode van ogenschijnlijk normale ontwikkeling tot ongeveer 5 tot 30 maanden ontstaan er allerlei problemen, zoals vermindering van de schedelgroei, verlies van psychomotore vaardigheden, sociale interesse en een ernstig achterblijven van de expressieve en receptieve taalontwikkeling.
Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd . Ook wel het syndroom van Heller genoemd. Een stoornis die in ieder geval in de eerste twee levensjaren een normale ontwikkeling laat zien bij het kind, zoals dat tot uiting komt in taalontwikkeling, sociale relaties, spel en gedrag. Voor het tiende levensjaar dient er zich een significant verlies van vaardigheden voor te doen. Het uiteindelijke beeld laat een aantal typisch autistische fenomenen zien.
Syndroom van Asperger waarbij veel van de criteria overlappen met die van het gewoon autisme. Alleen is er altijd sprake van een IQ > 85, en is er geen sprake van een vertraagde taalontwikkeling.
PDD-NOS: Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified (Inclusief Atypisch Autisme: vanwege late aanvang of vanwege de aanwezigheid van slechts een van de twee hoofdkenmerken (herhalingsgedrag/beperkte interesses of sociaal- communicatieve problemen)), een vergaarbak van allerlei beelden waarbij er sprake is van een ernstige en doordringend gebrek in de ontwikkeling van sociale wederkerigheid of verbale en non-verbale communicatieve vaardigheden, of wanneer stereotiep gedrag en dergelijke aanwezig zijn, maar dat alles niet genoeg om bovenstaande classificaties te behalen. Voor veel clinici is dit een soort default-categorie en het leidt tot veel ingewikkelde diagnostische problemen. De kenmerken zijn niet in voldoende mate aanwezig voor een uitgesproken diagnose autisme of Asperger-syndroom, maar de persoon heeft meer autistische trekken dan de meeste mensen. (bron: http://home.iae.nl/users/jhjess/asperger/Asclas.html en boek: Autisme en Asperger-syndroom, Baron-Cohen).
Meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis (multiple-complex developmental disorder MCDD ): is een ontwikkelingsstoornis die wordt geclassificeerd als PDD-NOS, de restgroep van pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Het is een aparte ontwikkelingsstoornis waarbij niet alleen de contactproblemen voorop staan, maar ook problemen bij het reguleren van emoties en gedachten.
Non-verbal learning disabilities (NLD): Het heeft een betrekkelijk grote overlap met onder meer het syndroom van Asperger en kenmerkt zich vooral door problemen met de verwerking van non-verbale informatie en motorische moeilijkheden. De verbale ontwikkeling daarentegen verloopt - net als bij asperger vaak het geval is - bovengemiddeld. Onderzoekers denken dat de stoornis wordt veroorzaakt door een slechte wisselwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft en dat daarbij vooral de rechterhersenhelft zich minder goed ontwikkelt.
IDIC-15: Het zeldzame syndroom IDIC-15 behoort tot de met autisme verwante stoornissen. Zowel diagnosticering als therapieën zijn sterk verwant met die voor autisme.

Recent onderzoek wijst uit dat 60 tot 100 op de 10.000 personen een autisme spectrumstoornis hebben. Dit komt neer op 0,6 tot 1,0% van de totale bevolking. Uit onderzoek komt ook naar voren dat 40% tot 50% van de mensen met autisme functioneert op het niveau van een verstandelijk gehandicapte. De andere 50% functioneert verstandelijk op een normaal tot hoogintelligent niveau. Alle vormen van autisme komen voor in alle sociaal-economische klassen. Gemiddeld komt een autisme spectrumstoornis bij mannen ongeveer 4 keer vaker voor dan bij vrouwen.

Hoe autisme spectrumstoornissen precies ontstaan, is niet bekend. Duidelijk is wel dat het gaat om erfelijke factoren die hier toe leiden. Erfelijke factoren leiden tot een afwijkende ontwikkeling van de hersenen. De afwijkende hersenontwikkeling leidt vervolgens tot cognitieve, sociale en gedragsproblemen (zie voor meer informatie: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psych ... cofactoren).

Autismespectrumstoornissen gaan vaak gepaard met een andere stoornis.
Psychische stoornissen
Autismespectrumstoornissen gaan in de regel gepaard met 1 of meer andere psychische stoornissen.
Autismespectrumstoornissen - en met name de autistische stoornis - komen in verhouding zeer veel voor bij kinderen met een verstandelijke handicap. Slechts 3 op de 10 heeft een normaal IQ, 3 anderen hebben geringe of matige beperkingen en de overige 4 zijn ernstig beperkt in het intellectueel functioneren.
Het starre terugkerende gedragspatroon heeft overeenkomsten met het gedrag van mensen met een obsessief-compulsieve stoornis. Het is de vraag of er in dat geval sprake is van 1 of 2 diagnoses.[35]
In de praktijk is naar schatting bij ten minste 1 op de 3 kinderen met een autismespectrum stoornis tevens sprake van ADHD.
Onder volwassenen met autismespectrum stoornissen die worden behandeld is depressie waarschijnlijk de meest voorkomende bijkomende stoornis.

Lichamelijke ziektes
Minder dan 10% van de mensen met autisme spectrumstoornissen lijdt aan een lichamelijke ziekte die mogelijk een oorzaak van de autismespectrum stoornissen geweest kon zijn. Van deze aandoeningen komen er slechts enkele bij autismespectrum stoornissen vaker voor.[8]
Tubereuze sclerose komt bij mensen met autismespectrum stoornissen ongeveer 100 maal vaker voor. De oorzaak voor dit verband is nog onbekend.
Epilepsie komt veel voor bij autismespectrum stoornissen; gemiddeld 17%. Van de autisten met een laag IQ heeft driekwart last van epileptische aanvallen.
Er is geen verband tussen autismespectrum stoornissen en de mazelen of de vaccinatie tegen mazelen.[30]
Ook is er een verband gevonden tussen autisme en ontstekingen in het lichaam (zoals gewrichtsontstekingen)

“Een wereld zonder autisme is saai”. Mensen met autisme hebben een andere manier van prikkelverwerking. Daardoor wordt anders waargenomen en dat leidt tot ander gedrag. Juist doordat een het anders denken van mensen met autisme, en het anders ervaren van dingen zorgt voor een nieuwe kijk op dingen. We willen benadrukken dat iemand in het autisme spectrum niet perse ernstige problemen hoeft te ervaren, als er maar met respect met iemand met autisme en zijn/haar moeilijkheden wordt omgegaan. Sommige autisten zijn extreem goed in rekenen of in feiten onthouden. Wanneer de overige autistische kenmerken een ernstig karakter hebben, wordt zo iemand soms met een wat ongelukkige Franse term aangeduid als idiot savant.Van verschillende beroemde mensen wordt gedacht dat zij in het autisme spectrum zitten/zaten. Zoals Einstein, Temple Grandin, Thomas Edison, Michelangelo, Leonardo Da Vinci, Socrates, Darwin, Newton, Warhol en vele anderen (bron: http://www.stichtingautismetotaal.nl/html/?id=5)

moonfish13 schreef:
Als je autisme hebt gedraag je je anders als anderen.
Mensen zonder autisme willen soms dat je je gaat aanpassen, maar dat is iets wat je niet kunt en ook niet hoeft. een beschrijving van beeldend kunstenaar Landschip.

Een kapot vijfhoekje

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.
Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de vierkantjes.
De vierkantjes zeiden: ' we breken er wel een hoekje af dan is het ook een vierkantje'.
Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten.
Ze timmerden er op los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank, een houten vierkant met 2 gaten er in.
Het vijfhoekje moest voortaan die plank voor zich uitdragen, om op een vierkant te lijken.
Zo kon hij zich jarenlang door de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes heel aanvaardbaar.

Het vijfhoekje werd doodmoe van altijd met die grote plank zeulen.
Het bleef maar zoeken om ooit een echt vierkantje te worden.
Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen.
Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

'Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?' vroeg het vijfhoekje.
'Jij een vierkantje? Maar je bent gewoon een vijfhoekje!' zei één van de afgeronde vierkantjes.
Leg die plank maar even neer.

De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. 'Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer als wij, daar is niks mis mee. Wij kennen er nog meer zoals jij, hoor!'

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien.
Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: 'Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!'
Maar het vijfhoekje wist wel beter.

Interessante sites over autisme spectrum
Autisme Centraal http://www.autismecentraal.com/
Autisme Journaal http://autisme.lagelanden.net/
Autsider http://www.autsider.net/
Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) http://www.autisme.nl/
Personen uit het Autisme Spectrum (PAS) http://www.pasnederland.nl/

Interessante boeken over autisme spectrum
Autisme en Asperger-syndroom- De stand van zaken, Simon Baron-Cohen.
Mafkezen en het Asperger-syndroom- een handleiding voor de puberteit, Jackson.
Meisjes en vrouwen met Asperger, Attwood , Grandin e.a.
Aspergirls, R. Simone.

hiphopje schreef:
mijn broer, mijn vriend

mijn broertje heeft autisme
en weet je wat dat is?
dan ben je net een vlindertje
dat één voelsprietje mist

hij doet alles prima hoor,
voor rekenen heeft hij een 10
en toch heeft hij een handicap
die moeilijk is te zien

contact met and're kinderen
of spelen op het plein
gaat niet zo vlotjes als bij mij
dat schijnt moeilijk te zijn

dat komt dus door dat voelsprietje
hij voelt het niet goed aan
daarom zie ik hem vaak alleen
tegen een muurtje staan

En niemand van de kinderen
wil echt zijn vriendje zijn
Dat vind ik zielig voor mijn broer
want dat doet hem veel pijn

toen heb ik bij mezelf bedacht
Ik word zijn beste vriend
Omdat ik vind dat iedereen
een echte vriend verdiend

Dit topic is voor iedereen die zelf binnen het autisme spectrum zit, met iemand binnen het autisme spectrum te maken heeft in zijn omgeving, of gewoon geïnteresseerd is in de bijzondere mensen binnen het autisme spectrum.

Deri

Re: Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 02:22

Ik heb zelf het syndroom van asperger, vorig jaar oktober pas vastgesteld.
Op mijn 9e werd het bestempeld als een hechtingstoornis, en wilden geen testen meer doen hoe vaak mijn moeder ook aandrong.
Ze wist dat er meer was, maar heeft er nooit hulp bij gehad wat vaak lijde tot comunicatie problemen tussen mn ma en mij.

We begrepen elkaar gewoonweg niet.
Sinds het is vastgesteld kunnen we veel beter met elkaar opschieten.

Ik vind het stukje wat je hebt staan mooi over het verhaal van de vierkantjes ;)
Zet heel goed neer wat de maatschappij nou eigelijk van je wilt.

Ik krijg nu begeleiding van Ciza dorpgroep om weer een werkritme te krijgen met de juiste begeleiding.

Heel veel mensen hebben het ook niet door dat er wat is, en krijg vaak te horen dat ik me niet moet aanstellen en gewoon maar even aan het werk moet.

Ook bij de aanvraag van een wajong (waar je tevens een jobcoach krijgt en aangepast werk krijgt) werd tijden de rechtzaak gezegt door de kant van de wajong dat mensen met autisme maakt niet uit wat voor soort genoeg structuur hebben aan werk om te kunnen functioneren.

Daar heb ik me zo pissig over gemaakt toen.
Die man begrijpt gewoon niet dat als er thuis iets gebeurt wat inslag op je kan hebben dat dat voor de rest ook heel bepalend kan zijn.
Als ik meerdere tegenslagen heb kan ik de volgende dag echt geen schop verkopen om mn nest uit te komen om "gewoon" mijn dingen te doen.

Ik vraag me af of dit voor meerdere mensen herkenbaar is dat laatste.

Uitslag van de rechtzaak van de wajong moet ik nog krijgen..

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 02:45

Eén van m'n beste vrienden heeft autisme,
Toen ik hem net leerde kennen vond ik hem functioneren als ieder ander mens. Buitte het feit dat hij ontzettend slim is. Maar na een tijdje ging ik toch merken dat er iets met hem was. Als hij me beledigd met een grapje moet ik hem dat echt goed duidelijk maken anders snapt hij het niet. Ik hoef geen mischien te zeggen dat vat hij op als een ja, bij alles moet je zo de nadruk op de feiten leggen, uitleggen hoe het zit, waarom je dat vind en met echt duidelijke argumenten komen. Want zo slim als hij is kom je niet met een goed argument dan krijg je de wind van voren om het zo maar te noemen.
Na 4 jaar heb ik met hem leren omgaan en praten, en soms gaat het nog fout, mis-communicaties. Hij is hartstikke gek op mij, en ik ook op hem op een vriendschappelijke manier. Waarbij hij het toch heel anders ziet, zoals vandaag werd hij ongelooflijk kwaad toen ik mijn telefoon niet opnam, je probeert uit te leggen dat je ook je werk hebt en dat het huishouden ook niet vanzelf gaat, en dat is soms heel erg moeilijk voor hem om te begrijpen.
Waarbij wij denken, wat is nu het probleem? Ik probeer er altijd rekening mee te houden maar soms word het mij ook teveel en dan stroomt de emmer over.
Als ik een dag ben langsgeweest wilt hij dat ik de volgende dag weer kom, doe ik dat niet zijn de rapen gaar.
Is er iemand die tips heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik heb met zijn vader erover gepraat met hem erbij, dan lijkt hij het allemaal te snappen maar de volgende dag precies hetzelfde liedje.
Ik snap dat hij structuur en zekerheid nodig heeft, en dat ik echt duidelijk moet zijn. Maar soms is het voor mij ook heel moeilijk, aangezien ik zelf niet echt een prater ben..
Ik geef ontzettend veel om hem, en daarom wil ik ook mezelf verstaanbaar voor hem maken,.
Tevens heb ik diepe respect voor de mensen die zelf autisme hebben, of er dagelijks mee moeten omgaan, want ik weet denk ik hoe jullie je af en toe voelen.
Alvast heel erg bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Mars op 29-09-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lay out aangepast

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:31

Mijn schoonbroertje heeft asperger en mijn schoonvader is vermoedelijk ook autistisch (niet bewezen, maar wel duidelijk te merken).

Heb ook leerlingen in de klas gehad met autisme.

Ik zal er later wel iets meer over vertellen, hoe ik het ervaar, moet nu werken. :P

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:26

er was toch al een topic voor mensen met autisme..? xD of ben ik niet aan t opletten en is dit deel 2...
haha

maar goed ik vind de openingspost heel netjes en kan veel terug vinden van dingen waar ik zelf tegen aan loop..
t verhaaltjes van t 5 kantje vind ik echt goed geschreven en vind ook dat de mensen die autisme hebben helaas zo door t leven gaan(niet elke autist ervaart t natuurlijk zo)

heb zelf asperger en pdd-nos.... dat is er bij mij geconstateerd...heb thuis begeleiding en ga eerdaags op een werkvloer werken voor dagbesteding

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:35

Mijn nichtje van 7 heeft autisme.
Ik kan het niet goed volgen.
Vooral als iets afwijkt van het 'normale' dan is het een ramp.
Maar ja, mn zus is ook niet 100%, mijn moeder ook niet, dus is het erfelijk? Binnenkort krijg ik een erfelijkheidsonderzoek of zoiets zei ze.
Mijn dochter van 5 is in elk geval tot nu toe helemaal gezond. Ze is enorm slim, bijdehand en vind verassingen en wisselingen echt prima. <3 Gewoon de mooiste die ik me maar kan wensen!
Ik ben wel een aantal jaren naar een psycholoog geweest (o.a. door mn geweldige ex) Gelukkig ben ik helemaal geestelijk gezond volgens mijn psycholoog reageer ik hooguit menselijk, hahaha. Niks afwijkends. Ze gooien het vooral op een slechte jeugd en verkeerde vriendjes ;) mocht ik eens flink uitvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:17

1Boefje, wat ik me na het lezen van jouw post afvraag: Heb je dat verhaal over het vijfhoekje uit de openingspost gelezen? :)
Dat je je nichtje niet begrijpt is misschien logisch vanuit jouw belevingswereld, maar ik vind het best kwetsend overkomen dat je strooit met termen als 'niet 100% zijn'. Iedereen is anders en mensen met autisme misschien net wat meer dan anderen, maar dat maakt ze nog niet minderwaardig of gek.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:36

1Boefje: om eerlijk te zijn, vind ik juist post ook iets kwetsend. Ik snap inderdaad dat jij het autisme niet goed snapt, of je er niet goed in kan inleven.(andersom kan ik me niet altijd goed inleven in mensen zonder autisme).
Maar er is op deze aardbol niemand "normaal", iedereen heeft wel iets. En iemand met autisme is op zijn manier ook heel bijzonder, net zoals ieder ander persoon op deze aarde. Wat mij nog het meest raakt is dat je zegt "mijn dochter is in elk geval tot nu toe nog helemaal gezond", op mij komt dat over alsof je wil zeggen "mensen met autisme zijn niet gezond"...
Edit: luister eens naar "voel wat ik voel voor jou" van Paul de Leeuw. Liedje is geschreven door een vader met een autistisch kind, paul de leeuw heeft het ingezongen en het is onzettend waar en vooral de eerste keer raakte me het heel diep.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:40

mijn broer heeft PDD-NOS en ADHD
best een moeilijke combinatie
maar ondanks alles hou ik toch van hem en hij word gewoon behandeld als een normaal persoon. ik bedoel als je autisme hebt wil dat niet zeggen dat je geen normaal persoon bent !

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:42

Het lastige is gewoon, dat je het niet ziet!
Iemand in een rolstoel is duidelijk, of iemand met een blindegeleidehond. Daar houd je automatisch rekening mee, dat er dingen zijn die die mensen nou eenmaal niet kunnen.
Maar bij iemand met autisme zie je dus helemaal niks aan de buitenkant. Daarvan wordt verwacht, dat ze zich net zo gedragen als alle andere mensen. Maar voor hun gevoel gedragen ze zich normaal! Iedereen kan autisme hebben, je ouders, je broer/zus, je buurman, oom tante, weet ik veel.
Mensen met autisme zijn er altijd al geweest, alleen was er toen nog geen naam voor en was je een beetje 'raar'.
Ik heb twee kids met alletwee een verschillende vorm van ASS.
De jongste is heel uitbundig, en de oudste juist heel stil.
Van de jongste hoor ik wel eens dat mensen hem druk vinden, of gewoon vervelend, of kinderachtig. De oudste vinden ze juist weer te serieus en erg stil.

Mensen moeten niet zo zeuren, niet zo moeilijk doen als iemand toevallig wat anders reageert dan hun verwachtingspatroon, dan was de hele wereld een stuk aangenamer.
Neem elkaar zoals je bent, heb begrip voor een ander.
En oordeel niet te snel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:51

Precies hiphopje. :) Zeker bij hoogfunctionerend autisme is het voor veel mensen lastig om te begrijpen waar de schoen wringt. En omdat autisme er in zoveel soorten en maten is (zoals bij jou kinderen) is het nog eens extra lastig.

Trouwens, nog een aanvulling op de OP: http://www.aspergersyndroom.nl/
Toegespitst op Asperger, heeft ook een forum. (Forum is ook fijn voor partners/familie)

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:19

Ik meld mij ook maar weer :)
In deel 1 ook al gedaan, maar toen kwam ik niet echt vaak ofzo en heb ik mij volgens mij ook niet echt voorgesteld? :o

Mijn naam is Liselotte en ik bn 17 jaar oud. Rond mijn 14e is PDD-NOS bij mij vastgesteld, maar ik wist niet echt wat het inhield en ik ging maar gewoon door. Toen ik ouder werd kreeg ik er steeds meer 'las' van. Nadat ik ruim 2 jaar bij GG-net heb gelopen, ben ik er gelukkig weg. Nu zit ik bij een ander bureau en ik ga met sprongen vooruit! :D
In mijn vrije tijd heb ik een verzorgpaard en doe ik aan fotografie.
Wat valt er verder nog te vertellen? Nouja ik zit nu in 5 havo dus examenjaar. Spannend, maar ook erg jammer dat ik volgend jaar van mijn vertrouwde plekje weg moet/ben ;(

Oja ik zit heel erg te twijfelen of ik het aan de medeleerlingen moet vertellen dat ik een autistische stoornis heb. Ze hebben autisme (helaas) gekoppeld aan vreemd en gek doen en nu verwacht ik dus ook dat ze denken dat ik ook zo ben. Ik ben eerder stil en teruggetrokken maargoed. Mijn profielwerkstuk dit jaar gaat over autisme in het algemeen en mijn eigen autisme. Tjah... dan komt iedereen er wel achter en weet ik ook niet hoe ze dan reageren eigenlijk ;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:05

kiwi1990 schreef:
Ook bij de aanvraag van een wajong (waar je tevens een jobcoach krijgt en aangepast werk krijgt) werd tijden de rechtzaak gezegt door de kant van de wajong dat mensen met autisme maakt niet uit wat voor soort genoeg structuur hebben aan werk om te kunnen functioneren.

Daar heb ik me zo pissig over gemaakt toen.
Die man begrijpt gewoon niet dat als er thuis iets gebeurt wat inslag op je kan hebben dat dat voor de rest ook heel bepalend kan zijn.
Als ik meerdere tegenslagen heb kan ik de volgende dag echt geen schop verkopen om mn nest uit te komen om "gewoon" mijn dingen te doen.

Ik vraag me af of dit voor meerdere mensen herkenbaar is dat laatste.

Uitslag van de rechtzaak van de wajong moet ik nog krijgen..

Heel herkenbaar, UWV is shocking incompetent.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:09

buster4ever schreef:
heb zelf asperger en pdd-nos.... dat is er bij mij geconstateerd...

Ik snap de dubbele diagnoses niet, in het vorige topic waren er ook verschillende met dubbele diagnoses binnen het auti spectrum.
Maar PDD-NOS wordt toch gegeven als er duidelijk sprake is van moeilijkheden, maar niet aan de classificatie van asperger of autisme wordt voldaan.....? (zie OP)
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 29-09-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:09

Ah, nieuw topic.

RedPassion schreef:
Precies hiphopje. :) Zeker bij hoogfunctionerend autisme is het voor veel mensen lastig om te begrijpen waar de schoen wringt. En omdat autisme er in zoveel soorten en maten is (zoals bij jou kinderen) is het nog eens extra lastig.

Inderdaad... En dat is best frustrerend.
Je kan er maar beter geen weet van hebben als dat je het zelf allemaal doorhebt.
Daar loop ik momenteel zo tegen aan, gats.
Voor mezelf is het net zo lastig, ik kan een hoop, maar in hele kleine beetjes.
En dat is frustrerend omdat je zelf wel van alles zou willen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:12

Mijn dochter is geweest voor een eerste gesprek en ze gaan haar testen,ze weten wel al dat er iets aan de hand is.Dat weten ze na aanleiding van de dingen die we verteld hebben, we lopen al jaren tegen problemen aan.Ze vond het raar dat we nooit hulp hebben gehad.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:46

Ik val hier ook maar even binnen, ik lees graag mee met alle ervaringen hier!

Bij mij is 2 weken geleden ASS (Asperger) en ADD geconstateerd, na jarenlang te hebben rondgelopen met de diagnose borderline. Dat is me best even rauw op m'n dak gevallen, maar we gaan er mee aan de slag :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:48

Hoi Eight!
Enerzijds niet leuk deze diagnoses, anderzijds is de diagnose borderline ook zowat..

Hoe is het met je stinkert?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:05

Leuk, een nieuw topic :)

Weet niet of ik het actief kan volgen hoor, maar ik doe mijn best :)

Ik moet bellen voor een afspraak met een boer die ik niet ken. Geen zin in.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:08

moonfish13 schreef:
Hoi Eight!
Enerzijds niet leuk deze diagnoses, anderzijds is de diagnose borderline ook zowat..

Hoe is het met je stinkert?

Wat me vooral dwars zat/zit is dat ik gewoon jaren de verkeerde kant op heb gekeken. Wie weet wat ik al had kunnen bereiken als ik andere begeleiding had gehad. Best zuur!

Met Judas gaat het weer prima! We hebben een tijd een opvangskunk erbij gehad maar dit klikte voor geen meter en hij was helemaal uit z'n doen. Het is nog niet weer zoals het was maar wel beter :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:28

Moderatoropmerking:
Ik heb wat offtopic posts verwijderd. Willen jullie er aan denken dat op MW alleen ontopic gepost mag worden? Voor offtopic klets mag er een topic aangemaakt worden in de HuisKamer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:30

Dat kan ik me voorstellen, daar dacht ik meteen al aan..

Blij dat het met Judas goed gaat. Hopelijk trekt hij helemaal bij!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:47

Dag mensen, :)

Kan ik hier ook een vraag spuien over het hebben van ADD? Of hoort ADD niet in dit topic thuis?
Ik vroeg me namelijk of hier ook mensen zijn die ADD bij zichzelf of een ander zelf zeg maar vastgesteld (of herkent) hebben. Nadat iemand mij namelijk op ADD wees ben ik er eigenlijk al van overtuigd dat ik dat zou kunnen hebben. Ik herkende mezelf zeg maar enorm in de euhmm "kenmerken" en verhalen. Zelf ben ik nog niet officieel getest. En in mijn directe familie komt ook geen overduidelijke vormen van autisme voor. (We hebben niet met de gehele familie contact, dus of er meer is, geen idee)

Kan je jezelf laten testen bij een huisarts oid? Of moet dat via een andere instelling?

Tevens mag ik over pak en beet 3 weken op gesprek bij een jeugdpsychologe, omdat ik al een lange periode niet lekker in mijn vel zit. Bij deze gedachte voel ik me erg prettig :)

Het spijt me als ik verkeerde/vervelende vragen stel, zo bedoel ik het niet :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:58

AD(H)D valt niet onder autisme, maar de diagnose moet ook door een psycholoog/psychiater gesteld worden. Om daar naar toe te kunnen heb je een verwijsbrief van je huisarts nodig.

Sterkte.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:17

Oké ik weet niet of het aan mijn PDD ligt, maar iemand doet nu heel erg raar tegen mij op msn. Ik heb 2,5 week foto's gemaakt van een les en ik heb er een stuk of 20 opgestuurd. Waren goeie foto's, iedereen stond er leuk op enz. en nu krijg ik ineens een reactie van iemand met;
Ja waar zijn de rest van de foto's? Toen ik ze zag waren er veel meer. (Dat waren er bijna 200).
En ze bleef maar doorgaan met rare opmerkingen maken zoals: Ja als je ze niet allemaal stuurt, waarom maak je dan foto's? En zo ging het maar door.

Nu zit er een enorme knoop in mijn maag en ik begrijp er gewoon helemaal niks meer van en ik durf nu ook zaterdag niet naar de les omdat ik weet dat dat meisje dan enorm over mij gaat roddelen enz. en daar zie ik tegenop...