wie herkend mijn klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

wie herkend mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:17

als sinds ruim een jaar loop ik met een aantal vervelende klachten,de klachten zijn het eerste half jaar constant aanwezig geweest,en varieren nu per periode van een week of aantal weken.

-hele erge vermoeidheid,het eerste half jaar nachten kunnen maken van 14 uur en overdag ook nog 2 uur slapen.maar nooit uitgerust zijn,altijd moe en duf in het hoofd.
nu varieren de klachten en het slaappatroon,maar de vermoeidheid blijft.
-een "branderige" pijn in mn bovenbenen,soort koortsgevoel,maar dan van binnenuit alleen in de benen,soms ook in de knieen,benen voelen dan soms aan de buitenkant ook erg warm aan.
pijn wordt erger naarmate ik vermoeider ben,soms hierbij ook pijn laag in de rug,echt net boven de billen aan beide zijden van de ruggengraat.
-regelmatig concentratieproblemen,vergeetachtig,hoofdpijn,duizelig (ben zelfs een mand terug knock out gegaan)
-soms erg geirriteerd,maar dat hangt ook samen met de mate van vermoeidheid.
-kan plotseling lijkwit zien,dat hangt ook samen met de mate van vermoeidheid
-altijd vastzittende nek/schouderspieren.
-pijn in de schouders met soms uitstraling de arm in.
-al enkele jaren terug is aan beide polsen carpaal tunnel syndroom geconstateerd,heb ik me toen niet voor laten opereren,heb er tegenwoordig weinig last van,maar hoe vermoeider ik ben hoe erger ook deze klachten zijn.

dit zijn zo'n beetje de meest voorkomende klachten,heb ook een periode veel pijn op de borst gehad en mn hart sloeg vaak over of klopte heel hard (dus niet sneller,maar harder).
dit is nu al een tijd lang weg.

mijn slaap verschilt per periode,maar hoe veel of goed ik ook slaap,de vermoeidheid,dufeheid etc blijft.

mn bloed is al onderzocht op de schildklier/lever/nieren/hartproblemen/diabetes,b12/foliumzuur/cholesterol/ijzer en nog een aantal dingen,
dat is allemaal goed.
er is een ecg gemaakt van mn hart,daar was een kleine afwijking op te zien (clockwise rotation heet dat) er is toen een echo van het hart gemaakt en een inspanningstest gedaan,dit was allemaal goed.
heb 2 weken lang slaappillen geprobeerd om beter te kunnen slapen omdat de huisarts dacht dat mn klachten van een slechte slaap komen,maar de slaappillen hielpen niet.
heb ook anti depressiva gehad omdat dit ook zou kunnen helpen bij het slapen en om me wat rustiger te laten voelen (was in die periode erg onrustig) hier ging ik me zo verschrikkelijk van voelen dat ik er na 3 dagen mee gestopt ben.

slaappatroon kan soms zijn: snel inslapen,lange nacht maken,sochtends niet uigerust zijn.ik slaap heel licht en wordt snel wakker (slaap al met oordopjes in zelfs)
de andere periode kom ik moeilijk in slaap,wordt erg vaak wakker en kom ook dan slecht in slaap.natuurlijk ook dan sochtends niet uitgerust.
voel me sochtends vaak koortsig,wil nu een tijde mn temperatuur sochtends en savonds op gaan nemen,vanmorgen was t 37.30 toen ik wakker werd.lijkt me vrij hoog.
ik moet nu over een paar weken naar een slaapkliniek,naar een neuroloog.
ben benieuwd wat daaruit komt.
heb zelf nog gedacht aan ziekte van lyme,ben daar nog niet op getest,wil dit met de neuroloog gaan bespreken.
ik ben er zo beroerd aan toe dat ik vorig jaar (toen deze klachten op zn ergst waren) mn paard heb moeten verkopen,ook toen heb ik een half jaar ziek thuis gezeten,toen weer aan het werk,heb zo'n 5 maanden gewerkt en lig er nu weer uit.
hoe erg ik de paarden ook mis,ik kan het echt niet meer opbrengen!

wie herkend deze klachten?wat kan het zijn?
ik wordt er moedeloos van,zit nu sinds 3 maanden thuis in de ziektewet,werken gaat echt niet met deze klachten,ik functioneer nu al nauwelijks,laat staan als ik de hele dag actief moet zijn.
ik ben overigens een vrouw van 26.

ik weet dat jullie geen artsen zijn (of misschien zitten er hier natuurlijk wel artsen op t forum :P ) maar ik ben gewoon benieuwd of er mensen zijn die ook zulke klachten hebben,die wel weten wat de oorzaak is,of die een vermoeden hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door oelewapper op 26-09-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

stalxpaard

Re: wie herkend mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:21

ik lees mee ! ik heb ongeveer het zelfde maar de artsen kunnen niks vinden

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:22

Het zelfde hier, geen directe oorzaken maar ook heel erg vermoeid en nergens energie voor op kunnen brengen. Ik probeer gewoon door te gaan en me nergens wat van aan te trekken maar kom mezelf uiteraard iedere keer weer tegen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:24

Ik heb wel een theorie, misschien eens te hard van je paard gevallen (op je hoofd?).
Of op een andere manier een hersenschudding opgelopen?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:24

@pentax:ben al jaren niet meer van een paard gevallen eigenlijk.
had een onbeleerd paard,en heb daarvoor ook niet zo veel gereden.
iets anders kan ik zo ook niet bedenken.
ben wel benieud naar je theorie,kan alles waar aan gedacht wordt dan misschien bespreken met de neuroloog.

@ de anderen die gereageerd hebben; welke klachten herkennen jullie wel/niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:30

Veel lijkt met elkaar samen te hangen, concentratieproblemen/irritatie/wit zien e.d. door vermoeidheid.
Spierpijn door vastzittende spieren...

Hoe is je dagstructuur?
Gezond dag- en nachtritme?

En 37.3 is een normale temp. Zeker geen koorts.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:31

Pentax dat kan voor mij kloppen, heb een ruggemergschudding opgelopen na val van paard. Te laat wat aangedaan.

Voor mij de vermoeidheid, last van nek, schouders, rug en benen. Snel geirriteerd. Slaapproblemen, zijn onderzocht ik ga bijna niet in remslaap blijf half wakker zal maar zeggen dus rust niet uit. Is schijnbaar niks aan te doen.
IK ben zelf erg lusteloos en krijg weinig uit me handen.
Ga maandag bij nieuwe baas beginnen en zie er nu al gruwelijk tegenop of ik het vol ga houden. Het is niet dat ik er geen zin in heb of te lui ben om te werken maar pff de gedachte al om er om 7 uur uit te moeten en tot zeker 19.00 weg te zijn laat me nu al moe worden..

Hopelijk wordt er bij 1 van jullie iets geconstateerd en een oplossing gevonden.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:33

Zit ms bij je in de familie? Anders zou ik denken aan slaapapneu...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:35

Bij mij wel ME in de familie..

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:41

ms/me zit niet in de familie,slaapapneu heb ik geen last van (volgens mijn vriend,huisarts heeft uitleg gegeven wat t is).
restless legs is ook al aangedacht maar heb ik ook niet.

dagstructuur is op het moment wel normaal,ongever 9 uur eruit (Moet wel de wekker zetten) rond 21 uur weer naar bed en dan nog even tv kijken,rond 22/23uur de tv uit en proberen te slapen.soms lukt dat binnen een kwartier,en soms lig ik na 2 uur nog om me heen te kijken terwijl ik wel graag wil slapen en ook echt moe ben dan.
eet op redelijk vaste tijden.ga expres overdag niet even liggen.
heb een hond waarmee ik 3x per dag een rondje om ga,dus krijg evengoed nog wat beweging,hoeveelheid beweging hangt er vanaf hoe goed ik me voel,varieerd van 3x 10 minuten dus een half uurtje per dag tot 1 1/2 uur per dag.(hond komt er wel meer uit hoor,is niet alleen van mij afhankelijk)
nachtritme varieerd heel erg per periode.

@kanelly: 37.3 schijnt voor sochtends wel iets aan de hoge kant te zijn,en omdat ik me sochtends ook vaak koortsig voel geloof ik dat ook wel.

er zijn overigens geen ontstekingswaarden gevonden in het bloed,spierafbraak is op getest bij bloedprikken,was ook niks afwijkends te vinden.
aantal (witte?) bloedlichaampjes is normaal etc.
volgens mn bloed ben ik zo gezond als een vis,maar ik voel me af en toe als een oud vrouwtje.

mijn huisarts dacht dat mijn klachten ook kunnen komen door een slechte kwaliteit van de slaap,waardoor je gewoonweg oververmoeid en uitgeput raakt en ook een hogere spierspanning kan hebben.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 12:20

kreeg net in mn pb een bericht dat het misschien cvs kan zijn,chronisch vermoeid ben ik zeker |( , hier heeft de huisarts ook al aan gedacht,maar de hij wil dit niet als diagnose geven en wil eerst andere dingen uitsluiten,vandaar dat ik eerst naar een neuroloog moet in de slaapkliniek,wie weet komen alle klachten wel door een langdurig slechte slaap.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:25

Zit de pijn bij de aanhechting van je spieren? Anders kun je nog aan fybromyalgi denken, hoort ook vermoeidheid met slaapproblemen bij, maar nog veel meer. Dan zou je langs een reumatoloog moeten om dat vast te stellen.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 12:27

uuhm of de pijn bij de aanhechting van de spieren zit....
ik zou het echt niet weten.
heb ook al eens gekeken op google naar de tenderpoints bij fm en als ik daar ongeveer druk doet dat wel zeer ja,maar of ik dan fm heb?
ik zou het echt niet weten.zou een neuroloog daar ook verstand van hebben?

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:27

ik herken de klachten ook, maar dan niet bij mezelf maar vooral bij iemand in mijn directe familie. zij heeft ook CVS!
Dit hoeft echt geen drama te zijn hoor.. het is wel ERG vervelend!

Als dat zo is dan heb ik nog wel tips voor je... maar ik zou eerst een psygologisch onderzoek laten doen. Dan weet je het zeker, ook omdat er uit alle medische onderzoeken NIETS is gekomen!

Heel veel succes en sterkte

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:33

Het klinkt me idd allemaal bekend in de oren, en ik heb dus wel CVS. Ze hebben bij mij ook jaren lopen zoeken naar iets wat ze dus niet konden vinden..
Na een aantal jaar hebben ze het bij mij op CVS gegooid.

Hopen dat je een goede neuroloog kunt vinden e.d. En dat je dan meer duidelijkheid krijgt :)

En CVS en FM gaat wel vaak samen.. Ik heb waarschijnlijk ook FM, maar mijn HA vond dat "onzin" om te onderzoeken, want ze kunnen er toch niks aan doen..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:43

Ik heb mijn huisarts om een doorverwijzing gevraagd naar de reumatoloog (na 6 jr afgedaan te zijn als stres, doe toch gewoon wat rustiger aan en nog veel meer van dat soort opmerkingen). Een vriendin vertelde mij dat het bij mij wel FM zou kunnen zijn en dat bleek dus na bezoekje aan reumatoloog ook zo te zijn (alle onderzoek ok, tenderpoints aanwezig en nog veel meer klachten klopten bij het verhaal. Heb trouwens niet gezegd toen dat ik FM vermoede)
Je kunt er niks aan doen? Levenstijl aanpassen, weldegelijk je grenzen opzoeken (en soms erover heen gaan, zodat je het weer 2 weken kan bezuren). Ik weet nu wat ik wel en niet kan en dat ik er niets mee kapot maak, vind ik toch ook belangrijk.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:49

Fannetje, tja mijn HA vond het dus wel onzin zeg maar := Want ik heb mijn leven al dusdanig aangepast, aan mijn CVS.. (Voor zover dat kan.) Maar ik was het er ook niet mee eens..

Zit nu sinds vorige week ook bij een andere HA en daar ga ik het ook nog mee overleggen, kijken wat die zegt :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:00

TS heb dezelfde klachten diverse malen bij HA geweest en onderzoeken ondergaan etc. en ook niets kunnen vinden.

Buitenstaanders snappen niet dat je je zo kan voelen en komen met de meest overbodige opmerkingen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:06

En Lyme? Geeft ook onder andere deze klachten.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:11

37,3 is niet hoog.

S'avonds en 's ochtends is je temperatuur zowiezo hoger.
meet hem namelijk nog maar een keer om twaalf uur 's middages.

Ik werk in een ziekenhuis en zie daar eigenlijk altijd dat de temperatuur 's avonds en 's ochtends hoger is als gewoon overdag.

Koorts heb je pas bij 38,5

Tja.. ik zou eigenlijk verder niet weten wat het is.
Heb je veel zorgen? Het kan natuurlijk een combinatie zijn van iets mentaals en fysieks.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:54

@kelly 1992: mooi dan is mn temperatuur toch normaal,wel raar dat ik me dan koortsig voel sochtends.

veel zorgen?
ik heb vorig jaar een rotjaar gehad met een aantal ziekte en sterftegevallen in mijn nabije omgeving,voor die tijd had ik al last van de vermoeidheid en het vele slapen,daarna is het nog erger geworden,kan best zijn dat dat de druppel geweest is voor me.
verder ben ik niet iemand die zich snel druk maakt,maar misschien onbewust toch wel?
ben pas verhuisd,en zit nu op een heerlijk rustig stekkie waar ik me super thuis voel,,en afgezien van mn klachten heb ik verder weinig om me druk over te maken eigenlijk.

@kukkie: lyme heb ik ook al aan gedacht,ben er nog niet op getest.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:02

En klierkoorts?
Had ongeveer dezelfde dingen en had het ook. Nu ben ik er van af maar blijf wat dezelfde symptomen hebben. Ze denken van stress. Zeker last aan nek en schouders wijst meestal op stress bij mij.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:04

nee heb geen klierkoorts.stress/overspannen/burn out/cvs allemaal termen die mn huisarts al twijfelend heeft opgenoemd,maar vanwege het slechte slapen wil hij eerst een slaaponderzoek laten doen.
het slaapprobleem kan veroorzaakt worden door stress,maar stress kan ook komen door een slechte slaap. :\

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:08

Is een Burn out al genoemd, weet niet of dat kan in jou geval?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:09

is oa wel genoemd door de huisarts,maar hij wil en kan nog geen diagnose stellen.