Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:28

Twee weken geleden ging ik samen met een vriendin en twee van mijn paarden afreizen richting een stoeterij in België waar ik de aankomende 8 weken op stage zou gaan. Ik kwam daar aan en voelde mij meteen op mijn gemak, wat een leuk bedrijf om te werken! Dat gaan 8 leuke weken worden dacht ik nog. Totdat ik vorige week maandag van een paard van hun viel en daarbij nogal ongelukkig op mijn rug terecht kwam. Ik had wel meteen erg veel pijn en kon nauwelijks nog lopen. Ach dat wordt een paar dagen flinke spierpijn dacht ik. Volgende twee dagen heb ik op bed gelegen, flink pijnstillers genomen en rustig aan kwam het gevoel in mijn benen terug. Zie je wel, ik had gewoon flink spierpijn. Donderdag en vrijdag heb ik zelfs gewoon heel licht meegewerkt en dat ging redelijk zolang ik tussendoor af en toe kon zitten. Vrijdagavond ben ik zelf drie uur lang met de auto naar huis gereden en toen ik savonds thuis was voelde ik me toch wel wat slechter, maar ik kreeg er ook wat griep bij dus dacht dat het daar wel door kwam. Dus nog wat pijnstillers genomen en rustig aan gedaan, dat ging best goed totdat ik zondagochtend bijna niet uit bed kon komen. Toen dacht ik, dit is geen spierpijn dit is goed mis. Dus hup naar de huisartsenpost, daar onderzocht en ik werd meteen doorgestuurd voor foto's. De foto's leken goed, en ze kwamen tot de conclusie dat ik waarschijnlijk een kneuzing van het ruggenmerg had. Ik zou aankomende woensdag door de MRI-Scan gaan om te kijken hoe het er precies uitzag aan de binnenkant. Dus tot die tijd moest ik op bed blijven en erg rustig aan doen. Nouja prima toch.

Tot ik vanmorgen door het ziekenhuis gebeld werd. De chirurg had mijn foto's bekeken en zag daar toch een afwijking op, ik moest zo spoedig mogelijk naar het ziekenhuis komen zodat ik door de CT-scan kon. Dus vanmiddag snel naar het ziekenhuis en door de CT-Scan, wat gelukkig met 10 minuten klaar was. Toen terug naar de spoedeisende hulp en daar moest ik wachten op de uitslag. Al snel werd ik door een doktor opgehaald met de mededeling dat ik heel rustig en plat op bed moest gaan liggen en er niet meer af mocht. Ohoh dacht ik, dit is vast goed mis. En dat was het ook, ik blijk mijn rug op 2 plekken gebroken te hebben! De verlammingsverschijnselen die ik aan het begin van de week gehad had zijn waarschijnlijk door vocht gekomen wat op mijn zenuwen drukte. De breuken staan gelukkig mooi op elkaar dus ik mocht wel weer naar huis maar moet nu heeeel rustig aan doen, en voorlopig zal ik niet op het paard zitten.

Zijn er meer mensen die hun rug gebroken hebben? En hoelang duurde het voordat de pijn volledig weg was? Hebben jullie blijvende schade er aan over gehoudene?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:30

jeetje dat is best heftig !
dan heb je nog geluk dat je er optijd achter bent gekomen toch , en dat je er niet mee door hebt gelopen ! :oo
sterkte de komende tijd en vooral beterschap ! :j

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:30

Och jeetje, je bent dan wel heel ongelukkig op de grond gestuiterd! En wat een die hard ben je zeg!!

Gelukkig is er niks verschoven, ook niet door al het bewegen enzo.

Veel beterschap en echt rustig aan doen he!

Sjolvir

Berichten: 25289
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:33

Mijn groom..
Vorig jaar januari (kwam tussen pony en lamoen)
Echter ziekenhuis breuk toen gemist, is gewoon gaan werken (zwaar lichamelijk werk), bleef last houden, werd erger.
Na ca 3 maand kwamen ze erachter dat rug gebroken was. (dat was dus te laat om nog zinnig rustig aan te gaan doen)
Heeft nu nog last.. Is wel deel hersteld.
(en dit vind ik dus echt #%%$ aangezien ik me daar toch schuldig aan voel)

Andere vriendin heel heel vroeger toen ze jong was, jaar of 14, geheel hersteld. (kwam er ook pas later achter)

Beterschap aan jou, hopelijk vergaat het jou als die laatste vriendin, die helemaal herstelde.

upendo

Berichten: 22302
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:34

Jeetje, sterkte!

Ik heb er geen ervaring mee, maar goed ook, als ik het zo lees.. :(:)

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:35

LZP --> MW

Manon262

Berichten: 1332
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:42

Heel veel sterkte ! Ik ken iemand, ook een meisje en heel fanatiek (spring)ruiter, en die heeft tot 2x toe haar rug gebroken op verschillende plaatsen en rijdt nu nog steeds, wel lang speciale korsetten gedragen en dergelijke maar kan wel nog rijden, zelfs wedstrijden, blijft wel pijn houden, de ene dag al erger dan de andere maar meestal wel uit te zitten, zegt ze !

nb Stoeterij Berkenbroeck van Michel Spaas is inderdaad best wel een leuke plek om te werken hé ;-))

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:46

Ik heb toen ik zestien was mijn rug gebroken na een val van een paard.
De dagen na de diagnose moest ik zoveel mogelijk plat en daarna rustig aan weer vanalles gaan doen , tenminste dagelijkse zeg maar..
Niet tillen of idd paardrijden enzo.

Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voor ik echt herstelt was .En mijn dagelijkse dingen weer gewoon kon doen en weer op het paard kon klimmen .

Maar nu nog voel ik het wel bij sommige dingen :j


heel veel sterkte ermee :(:)
en neem echt de tijd voor j herstel want je hebt maar 1 rug en hij moet nog heel lang mee!

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:50

jeetje. ik heb nog nooit mijn rug gebroken..(uberhaupt nog nooit iets gebroken *klopt dit even af*).. maar wat een bikkel dat je gewoon door werkt..
Wat ik me dan afvraag..werd je niet bang van het feit dat je verlammingsverschijnselen had? Dat had voor mij wel een belletje geweest om even langs de eerste hulp te gaan...
Veel bedrust gewenst, en laat je maar lekker vertroetelen! :D

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:50

ulysse1 schreef:
nb Stoeterij Berkenbroeck van Michel Spaas is inderdaad best wel een leuke plek om te werken hé ;-))


Echt een topbedrijf met topmensen!! Echt super gewoon.

Bedankt iedereen voor de reactie's!

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:54

Ooh jeetje!
Veel beterschap! :(:)

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:59

Woow dat is bizar, verwacht je ook niet natuurlijk.
Veel beterschap

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:03

Jeetje wat ontzettend naar zeg! Hopelijk komt het allemaal weer goed en blijf je er geen last van houden!
Ik begrijp alleen niet zo goed dat je niet als de wiedeweer naar het zh bent gegaan toen je minder gevoel in je benen had (tenminste, daar ga ik vanuit gezien je zegt 'toen het gevoel terug kwam'). En dat er niemand anders iets over hebt gezegt.. Maar misschien komt dat vanuit mijn beroep dat tintelingen/doofheid grote alarmbellen zijn.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:38

Zo... bikkel! :oo En nog gewoon denken dat het een beetje spierpijn is. Terwijl je halve verlammingsverschijnselen hebt.

Heel veel beterschap. En hopelijk geneest het goed. Zelf er geen ervaring mee.

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:43

Jeetje zeg! Veel beterschap!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:47

jeetje ...

ben blij dat k jou niet ben .. maar ja je wilt mij ook niet zijn hoor

maar mens .. als jij uitval hebt
dan gaan er geen allarm bellen rinkellen ??

heb je nu een versteviging om te zorgen dat het niet perongeluk kan bewegen of is dat niet nodig ?

normaal doet een niet gecompliceerde breuk er een week of 6 over
maar zou dat aan je arts vragen wat de verwachting is


de een voelt er nooit meer wat van anderen met koude / vochtig weer soms weer wel iets

iig veel sterkte (met oa niet te veel doen) !

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:46

Ik weet dat ik heel erg dom geweest ben, door niet naar een dokter te gaan. Het klinkt misschien stom, maar ik ben altijd al bang geweest om een keer van een paard te storten en daarbij mijn rug te breken. Op het moment dat het gebeurd weet je heel diep van binnen eigenlijk wel dat het foute boel is, maar je verdringt dat gewoon. Je denkt bij iedere beweging die je maakt en iets minder pijn hebt, zie je wel het wordt wel beter, en zie je wel me benen werken weer goed. Ik liep gewoon echt op adrenaline en verdrong de pijn. Totdat ik thuis in een vertrouwde omgeving kwam en gewoon echt in elkaar stortte. Maar in eerste instantie wil je het verdringen. Beetje van wat je niet weet is er niet, struisvogel politiek dus. ;)

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:14

In 2004 heb ik twee lendenwervels gebroken, dit is na het dragen van een corset gedurende twee maanden, volledig hersteld en ik heb er geen klachten meer van. Ik ben wel wat stijver in mijn onderrug, maar daar valt prima mee te leven.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:17

Ben ik nu de enige die het niet bikkel vind maar heel erg dom?

Je kunt toch op je vingers natellen dat er iets heel erg mis is als je verlammingsverschijnselen hebt? En om dan zo te sollen met je rug notabene, voor hetzelfde geld beland je in een rolstoel!

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:28

He bah wat ongelukkig zeg, om te beginnen heel veel beterschap!

Ik heb zelf ruim een jaar geleden mijn rug gebroken door de val van een paard, en ben hier ook niet gelijk mee naar het ziekenhuis gegaan. Eigenlijk voelde ik toen ik op de grond landde al dat het fout zat, maar (stom als ik was) ik wilde niet aan mijn instructrice laten merken dat ik zo'n pijn had, en ben dus gewoon opgestaan en heb zelf mijn paard afgezadeld enzo. Ik had heel veel pijn met lopen, maar wilde dit niet laten merken. Ik de loop van de dag kreeg ik steeds meer pijn in mijn rug en benen, en ook uitvalsverschijnselen. Uiteindelijk ben ik toen 's avonds laat nog naar de EHBO gegaan. Ik had ook veel vocht en kneuzingen bij mijn ruggenmerg, de pijn daarvan heeft toch wel een tijd geduurd voor die helemaal weg was.

Ik heb zelf 6 weken rustig aan gedaan, en daarna langzaam opgebouwd met dingen als paardrijden. Ik had zelf een bodyprotector gekocht, en dit hielp mij wel omdat ik dan steun in mijn rug had. Vanaf de 6 weken had ik eigenlijk geen pijn meer.
Ik heb er in principe niet veel aan overgehouden, wel merk ik dat de wervel en de daaraan vastzittende ribben nog steeds wat gevoeliger en stijver zijn dan de rest, maar dit beperkt me niet ofzo.

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:32

jeetje dt zou wel schrikken zijn geweest,
heel veel sterkte.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 12:34

Abeltje77 schreef:
Ben ik nu de enige die het niet bikkel vind maar heel erg dom?


Je bent zeker niet de enigste die het erg dom vind, en geloof me ik vind het zelf ook erg dom. Ik ben alleen niet de enigste die door loopt met een gebroken rug, ik heb gewoon een hele hoge pijngrens en ik zit niet om het minste en geringste bij de dokter. In eerste instantie had ik echt niet verwacht dat het zo ernstig zou zijn, en dacht echt dat ik spierpijn had en daarom slecht liep. Maar toen ik er achter kwam dat dat niet zo was ben ik meteen naar het ziekenhuis geweest. Maar geloof me, ik heb in het ziekenhuis heel erg op mijn donder gehad, wat zeker terecht is en nogmaals ik snap zelf ook niet dat ik zou dom heb kunnen wezen. Het is in ieder geval een harde les voor me geweest.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 12:36

@ Merle, ik zat er idd ook aan te denken om een bodyprotector te gaan kopen. Sowieso helpt dat denk ik om je rug wat recht te houden, en ook gewoon voor het geval dat. Ik mag idd ook 6 weken niet rijden, dan moet ik terug naar de chirurg en gaan ze kijken hoe ver het hersteld is.

Biebabeloeba
Berichten: 653
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: België

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:48

Hey, ik heb vorig jaar mijn rug gebroken na een val van mijn paard.
Ben hier pas na 2 weken achter gekomen, maar de radioloog heeft mij toen wel geadviseerd om zeker 3 maand niet te rijden, zware dingen te heffen, te lang in dezelfde houding te zitten en om kine te doen. Ik heb zijn raad braaf opgevolgd, maar heb nu toch sneller dan vroeger rugpijn (bv door te lang in 1 houding te staan/zitten of door te bukken) en mijn rug is nog wat holler geworden.
Gewoon veel rust dus en dan wat kine en hopen dat alles ok is :)

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Potverdorie, mijn rug op twee plaatsen gebroken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:06

Ik heb er ook twee weken mee doorgelopen, nadat een arts van de huisartsenpost vond dat ik de boel alleen maar gekneusd had. Uiteindelijk naar mijn eigen HA gegaan die me onmiddellijk voor foto's doorstuurde.