Onbewust gespannen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:04

Geen idee of het hier onder valt, maar dacht van wel

Hey iedereen,

Vraagje: hebben jullie het ook wel eens dat je onbewust gespannen bent? Niet zozeer met paardrijden, maar gewoon in het dagelijks leven? En hoe merk je dat dan achteraf (ja achteraf, want anders kan je het niet eerst onbewust zijn :+ ).

Zelf merk ik het omdat ik dan pijn in mijn kiezen heb. Dit klinkt heel raar :o Maar als ik gespannen/gestressed ben en ik heb het niet door, dan zit ik heel hard mijn kiezen op elkaar te bijten. Ik knars niet ofzo, maar ik bijt gewoon heel hard. Ik heb dit dan niet door en een dag of twee later voel ik ineens gigantische pijn in mijn tanden. Dit kan wel eens dagen duren, omdat ik ook dagenlang kan 'bijten'.
Als ik het door heb dat ik het doe, dan doe ik mijn tong tussen mn tanden, dit voorkomt het bijten. Maarja, als ik dan weer even heb gepraat/gedronken/gegeten vergeet ik het weer en zit ik weer te 'bijten'.

Zijn jullie ook wel eens onbewust gespannen, wat doen jullie dan en hoe merk je het achteraf?

Liefs, Jess

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:07

Ik krijg last van mijn hoofd en word heel erg moe. Aangezien ik als ik teveel stress heb epileptische aanvallen krijg, heb ik geleerd goed op te letten als ik hoofdpijn begin te krijgen en dan echt even gas terug moet nemen en moet ontspannen. :=

Anoniem

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:09

Spanningshoofdpijn inderdaad.
Dan zit ik vaak in een dipje en probeer dat te verdoezelen, gevolg > hoofdpijn..

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:09

Dat heb ik nooit gehad nee. Als ik nerveus ben ga ik meestal aan de pen/potlood die ik vast heb buigen en aan t haakje trekken enzo, onbewust :') Maar dat doe ik ook als ik niet gespannen ben eigenlijk.

Bij mij helpt het heel goed om even te mediteren. Gewoon in een rustige ruimte gaan zitten, in een ontspannen houding, rustige muziek op, ogen dicht, en dan tegen jezelf zeggen dat het nergens voor nodig is om gespannen te zijn en dat t allemaal goed komt :j Daar wordt je echt heerlijk rustig van :)

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:11

Meestal begint het pijn doen tussen mijn schouders zit, krijg daarna nekpijn gevolgd door zware migraine. Wanneer ik last krijg van me schoders/nek probeer ik meestal een stapje terug te doen alleen meestal na de migraine kán ik pas echt een stap terug doen :=

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:12

Dat klemmen met m'n kaken doe ik ook :j krijg er vaak vreselijk last van m'n nek van :j
ook houd ik daardoor m'n schouders vast.

Enige wat ik eraan kan doen is bewust ontspannen, maar dat is heeeel moeilijk.

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:14

Als ik gespannen ben, om wat voor reden ook, meestal te druk in mn hoofd, dan krijg ik last van mn linkerschouder. Denk dat ik hem dan de hele tijd op trek ofzo, maar het kan echt heel vervelend zijn.

Ik probeer dan altijd die bewust te ontspannen, hoewel het vaak dan al te laat is :P

Wat wel heel goed helpt tegen spanning is yoga, hoewel ik me daar nog wat meer in moet verdiepen, maar het is echt fijn dan ;)

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:15

Ik heb ook heel veel spanning in mijn lichaam. Dan ineens, denk ik, waarom heb ik mijn schouders zo hoog, dat doet pijn. Ik probeer ze dan te ontspannen, maar ze willen uit zichzelf weer omhoog. En dat bijten heb ik ook. Doet idd erg pijn in je kaak. Ik heb de oplossing voor deze spanning nog niet gevonden. Al helpt goed doorademen naar de buik wel een beetje. Ik heb wel idee dat het een combinatie is van onrust in je hoofd en spanning in je lichaam.

Floortje88
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:16

oh ik heb dat ook!! ik ga tanden knarsen, anders ademen, schouders optrekken (met gevolg, hoofdpijn)etc etc. Vreselijk irritant..

ik probeer overdag express een paar keer bewust te ontspannen.
Dat helpt goed!

xManon_

Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:17

Wat is dit nou voor titel tussen het posten in hét topic door.. :+

Dat bijten doe ik ook als ik b.v. een trekspelletje doe met mijn hond.
(Andere woordkeuze niet mogelijk. :P )
En ook het vastzetten van m'n nek en schouders ken ik maar al te goed.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:24

_O- Veeg me op Manon....

Sorry maar ik kon het niet laten aangezien mn kakement weer pijn doet en ik het al 3 weken vergeet te posten!!!
Anyway, ik trek ook altijd mijn schouders op (nu weer trouwens :+) en kan ze alleen naar beneden krijgen door ze bewust naar beneden te duwen/trekken. Helaas is mijn houding nu eenmaal zo dat ze opgetrokken zijn, dus is het hetzelfde als ademen, je denkt er niet aan en het gaat zoals het altijd gaat. Opgetrokken dus.

Maargoed, waar ik nu wel benieuwd naar ben is welke 'trekspelletjes' jij dan in hemelsnaam doet :+ (uitleg mag in ander topic :') )

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:29

Och, zo herkenbaar. Ik zit me ook altijd te verbijten met opgetrokken schouders...Ik merk het nu wel steeds sneller doordat ik geleerd heb er op te letten en kan dan de boel weer in ontspanmodus zetten door even wat ontspanningsoefeningen te doen (aanspannen, even vasthouden en dan laten zakken/ontspannen - door het bewust aanspannen leer je het ontspannen gevoel beter kennen, daardoor ook het gespannen gevoel). Maar merk het soms nog pas te laat, als ik knallende koppijn heb...
Ik denk dat de enige oplossing is het leren omgaan met de drukte in je hoofd, vooral het tijdig leren herkennen van spanning en ontspanningsoefeningen doen. Waarbij dat laatste dan nog het makkelijkst is...

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

als ik spanning heb dan voel ik het achteraf aan mijn schouders en nek. als ik daar niets aan doe, dan gaat die spanning door naar mijn rug en mijn hoofd. tot spanningshoofdpijn tot gevolg... en dat gaat niet weg met een "pilletje" :\ . wat dan voor mij helpt is een heel heel warm kersenpitkussen op mijn nek. ook probeer ik te ontspannen, maar dat gaat heel moeilijk.
ik heb ook al spierontspanners geprobeerd, maar dat helpt allemaal niet.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:34

Oh ik ga overigens morgen naar de osteopaat, onderandere voor mijn schouders.
Laat het wel even weten hoe het was :j Mijn kleine meid is afgelopen 2 weken, 2x behandeld (baby, 3 weken oud) en ze is 100% veranderd :j

xManon_

Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:46

Met een knuffel, hond houdt een stuk in d'r bek en een ander deel zit in mijn handen. :D

Ik ben een paar maanden geleden naar de fysio geweest, toen zat m'n bovenrug extra vast door een val. Dat hielp wel echt. :j Alleen is het nu weer terug, maar ik heb geen zin om weer te gaan hihi. Voel me er toch nooit zo prettig bij als ik in m'n BH op die tafel lig.

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:14

Als ik spanning of stress heb span ik al mijn spieren aan, en dan vooral mijn borst, buik, rug en schouder spieren.

Ik krijg hoofdpijn, nek pijn, rugpijn, schouderpijn, krijg het benauwd en als ik te lang gespannen blijf krijg ik steken in mijn linkerborst of door mijn hele borst, buikpijn en vaak na de steken in mijn borst krijg ik steken door mijn onderarm.

Ik houd onbewust mijn adem in of ga korter ademen als ik gestrest ben. Daarna probeer ik dus op mijn ademhaling te letten als ik merk dat ik steken in mijn borst krijg, het gevolg is dat ik nog sneller en korter ga ademhalen (erop letten maakt het alleen maar erger).

Heel frustrerend, weet ook niet zo goed wat ik er aan kan doen eigenlijk :=.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:18

als ik gespannen ben krijg ik een giga rugpijn! En dan ben k al te laat want dan loop ik weer een x aantal dagen met rugklachten... helaas! Zwakke plek

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:20

Sinds kort heb ik ook altijd me schouders opgetrokken.
Soms als ik het door heb laat ik ze zakken maar idd ik moet ze echt naar beneden duwen,
maar dan al snel zegt me vriendin dan weer dat ik me schouders omhoog heb,
terwijl ik het nooit eerder heb gehad. Vind't wel vreemd... :P

francaa

Berichten: 1016
Geregistreerd: 03-09-08
Woonplaats: Leiden

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:23

ik heb er ook wel last van,
ik heb dan op sommige momenten van de dag dan gewoon letterlijk knikkende knieën :+
dat ik helemaal sta te shaken op mn benen..

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:37

hmm ik heb hetzelfde als manon..
Het bijten en het vastzetten van nek, schouders en rug.. :(
erg vervelend!!

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:43

TinekeHorses schreef:
Sinds kort heb ik ook altijd me schouders opgetrokken.
Soms als ik het door heb laat ik ze zakken maar idd ik moet ze echt naar beneden duwen,
maar dan al snel zegt me vriendin dan weer dat ik me schouders omhoog heb,
terwijl ik het nooit eerder heb gehad. Vind't wel vreemd... :P

Dat van mijn schouders optrekken heb ik ook.

Ik heb het zelfs in de auto. Dan merk ik dat ik mezelf helemaal vast zet achter het stuur, knijp echt mega hard in het stuur dan, mijn armen staan helemaal recht en helemaal aangespannen ipv dat ze losjes omlaag hangen zegmaar :P. En mijn schouders zitten heel hoog dan.. Ga dan ook steeds korter ademhalen en dan krijg ik na een tijdje pijn in mijn buik omdat ik mijn buik spieren ook aanspan. Zo raar, dan kost het ook echt moeite om dit 'los' te laten idd. :=

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:28

Nou, ben vandaag naar de osteo geweest en zit al een stukkie losser in mn vel! Mn schouders doen minder pijn en ook minder rugklachten.
Heb vannacht ook eindelijk eens 7u door kunnen slapen in 4 weken tijd, dus dat was ook al een meevaller!
Heb nog wel een aantal behandelingen nodig, maar ben benieuwd hoever het gaat verbeteren.

Koews!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:01

Ik vind dit een ontzettend interessant onderwerp. Het boeit me mateloos.

Ik doe de opleiding fysiotherapie, en dit onderwerp doortrekken naar de houding en zit van de ruiter is ook enorm interessant.

De instructeursopleiding Centered Riding staat nog op mijn wensenlijstje, door omstandigheden dit jaar nog niet gedaan. :)


Lichaam en geest staan enorm onder elkaars invloed.
Spanningshoofdpijn is een hele bekende, ook schouders optrekken en bovenkant van je rug/nek aanspannen bij stess bijvoorbeeld.
Vaak zijn dat heel onbewuste bewegingen.
Hier zijn talloze voorbeelden van, en nog steeds is er een hoop niet over bekend.

Belangrijk is dit in te zien zodat je weet wat de oorzaak is. Die kun je niet altijd wegnemen, maar daarvan bewust worden is vaak al een hele stap vooruit.

Er zijn een aantal zaken die je in het dagelijks leven duidelijk kunt proberen:

'fatsoenlijk' blijven ademhalen: dus buikademhaling en geen borstademhaling. Zeker op stressmomentjes kun je jezelf dwingen hierop te letten: voeten plat op de grond en een paar keer echt goed ademen!

Plan momentjes in waarin je even heel bewust kunt loslaten, bijvoorbeeld voor je gaat slapen, als dat voor jou een goed tijdstip is. Waak ervoor dit een piekermoment te maken. ;) Ga op je rug liggen, armen losjes langs je lichaam of bv. ontspannen op je buik of borst, benen plat op je bed. Adem bewust, voel je lichaam. Ontspanningsoefeningen kunnen heel geschikt zijn.
Zo kun je om de beurt bepaalde spiergroepen aanspannen, even vasthouden en dan weer loslaten. Zo 'moet' je ontspannen en ervaar je dus ook duidelijk het verschil tussen spanning en ontspanning. (Vuist maken, los, vuist maken, los - los duurt langer dan aanspannen - arm in je bed duwen, schouder optrekken, hoofd in je bed duwen, enz.)
Hier zijn ook cd's voor met daarop aanwijzingen.

Zoek ook eens op 'soft eyes' van Centered Riding. Dat kan ook een kleine bewustmaker zijn. Als ik jou zo hoor, heb je daar op je paard ook zeker wat aan.
(Let maar eens op: veel ruiters die gespannen zijn of hard in hun lijf, spannen hun kaken aan.)

Ik bijf bijlezen en zal nog eens posten als ik op een computer zit met een fatsoenlijker toetsenbord dat dit. :)

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:39

Momenteel rijd ik niet, dus kan ook niet zeggen of dit klopt ja of nee. Wat ik me kan herinneren is dat ik altijd erg 'losjes' op mn paard zat omdat ik er gewoon ontzettend van genoot :j

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Onbewust gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:54

Kijk maar eens goed om je heen, het zal je opvallen hoeveel ruiters dat doen. :)