Depressief en aan de pil? Waarschuwing.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Depressief en aan de pil? Waarschuwing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:50

Ik wil graag met dit topic mensen waarschuwen voor iets wat ik zelf heb meegemaakt. Ik ben toen ik 17 was aan de (diane)pil gegaan, en voelde me sindsdien heel vaak down, eigenlijk had ik constant een depressief gevoel, zag snel de negatieve kant van dingen ipv de positieve, en was vaak chagrijnig. En eigenlijk werd dat naarmate ik langer aan de pil was alleen maar erger. Ik voelde me ook echt niet mezelf.

Eerst dacht ik dat ik gewoon depressief was, door dingen die gebeurd waren en die ik nog moest verwerken, of dat het gewoon aan de pubertijd lag. Maar een jaar geleden hoorde ik van iemand dat de pil je stemming kan beïnvloeden. Toen ging ik de bijsluiter nog eens doorlezen, en inderdaad. Er stond als 1 van de bijwerkingen soms: depressie (hierin is 'soms' 1 tot 10 van de 100 mensen, best veel dus nog).

Toen heb ik besloten om een tijdje met de pil te stoppen, om te kijken of ik me dan beter ging voelen. En dat was zo.. Niet direct, maar na een maand of 2 voelde ik toch echt wel verbetering. Ik zie nu eerder de positieve kant van dingen, en als ik een keertje down ben (wat iedereen wel eens heeft) duurt dat ook niet langer dan 1 dag, en dan denk ik ook bij mezelf 'het gaat wel weer over'. Kortom, een hele omslag dus. Ik voel me nu weer mezelf en ik ben sindsdien niet meer depressief geweest. Ook mensen in mijn omgeving zeggen dat ik echt veranderd ben sinds ik geen pil meer slik..

Toeval, kan je denken. Maar ik vind het toch wel erg frappant.. Ik heb het er in mijn omgeving ook met mensen over gehad, en heb al van 2 anderen ook gehoord dat ze dezelfde ervaring hebben. En het gekke is, de huisarts heeft er geen woord over gezegd, terwijl ik wel bij hem geweest ben met depressieklachten. Ik kreeg alleen nóg een pilletje erbij tegen depressie, en werd doorverwezen naar het Riagg. Pas toen ik later tegen hem zei dat ik gestopt ben met de pil omdat ik wilde kijken of ik me beter ging voelen, zei hij dat het inderdaad kon dat mensen er depressief van werden....

Ik wil hierbij dus heel graag mensen waarschuwen. Ben je depressief, vaak down, voel je je niet jezelf etc. (en is er niet echt een duidelijke aanwijsbare reden waar het vandaan zou kunnen komen), en ben je aan de pil? Probeer dan eens of het zonder pil beter gaat. Het kan dus echt een wereld van verschil maken..

Daihyo

Re: Depressief en aan de pil? Waarschuwing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:52

Ik heb dezelfde ervaring en heb sindsdien ook geen pil meer aangeraakt.
Down ben ik zelden meer, alleen nog rond de tijd dat ik ongesteld moet worden.
Menstruatiepijn is overigens wel veel heftiger geworden sinds het stoppen. Maar dat heb ik er graag voor over. Beter dat dan weer down voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:53

Ik heb precies hetzelfde! Meer pijn, dat wel, al wordt dat nu geleidelijk aan wel minder. Ook ben ik wel down en extreem moe voor ik ongesteld moet worden, maar dat is normaal.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:54

Wat fijn dat je dat even laat weten en aan andere denkt! wat vervelend dat je daardoor al die tijd zo Kl*te heb moeten voelen, gelukkig gaat het beter!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:57

Ik was aan de microgynon 30, maar merkte dat deze mijn stemming beinvloedde, dit heb ik bij de huisarts gemeld en deze heeft mij toen een oestrogeenvrije pil gegeven (Cerazette). Deze werkt super - nergens last meer van.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:58

Wat fijn dat je nu eindelijk achter de oorzaak bent.
Hormonen kunnen idd depressies veroorzaken, is een bekend gegeven. ;)
Jammer dat de huisarts er niet eerder aan heeft gedacht.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:59

Ik kan ook niet tegen die hormonen. Ik ben aan de cerazette pil gegaan zit 1 hormoon in en was echt meteen een stuk vrolijker!

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:01

Ik had de prikpil, daar werd ik ontzettend depressief van!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:02

Mijn zus had precies hetzelfde met de Diane pil (heeel lang geleden) :\
Ze kreeg die pil, omdat ze wat acne had en deze zou zwaarder inwerken.
Ze is heel depressief geweest, kon niet uit bed komen, nergens zin in hebben, lusteloos.
Pas toen ze gestopt was met de pil, begon ze zich beter te voelen en vielen de puzzelstukjes op zijn plaats.
Dat het dus aan de pil had gelegen..

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:07

Ik heb dit ook gehad.
Ben nu aan de 'ministat' een pil met minimaal oestrogeen.
Heb ik geen last meer van depressie, wel af en toe buiten mijn stopweek om, toch ongesteld.
Laatst bijgewerkt door wild_horse op 23-08-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:09

Wat goed dat ik dit lees :=
Heb er namelijk niet echt aan gedacht :o
Wel dat je van je hormonen depri kan worden, maar dat kan natuurlijk ook van de pil.
Wou sowieso al van de pil af, maar omdat ik zoveel problemen heb/had zonder pil is het niet zo makkelijk.
Nu beginnen de bijwerkingen van de pil op te stapelen(vocht vasthouden, vermoeider mogelijk somberder) dus moet ondertussen wel :=

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:15

ja die cerazette leek mij ook wel wat, maar omdat het geen combinatiepil is moet je hem ontzettend nauwkeurig slikken. Dus elke keer hetzelfde tijdstip, anders is hij niet veilig meer. En omdat ik wel eens wat chaotisch ben, lijkt me dat een minder goed plan..

ik ben nu om medische redenen even een maandje van de pil af en voel me ook echt een stuk levendiger enzo.. stomme hormonen ook :+

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:18

Mijn vriendin had precies dezelfde klachten, en heeft toen een andere pil gekregen. Die moet je wel helemaal zelf betalen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:21

Ik gebruikte de diana pil voor mijn acne. De acne ging weg samen met mijn libido. En daarvoor kreeg ik net als jij elke keer depressieve gevoelens van. Ik dacht dat het aan mij lag. Na een paar jaar ben ik ermee gestopt. Na ongeveer 4 maanden was de werking weg en die rot gevoelens ook. Voel me nu happy ondanks alles moeilijke tijden waar we door heen gaan. Gebruik nu niks meer voel me beter dan ooit met de pil, spiraal of prikpil.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:28

MacavityL schreef:
Ik was aan de microgynon 30, maar merkte dat deze mijn stemming beinvloedde, dit heb ik bij de huisarts gemeld en deze heeft mij toen een oestrogeenvrije pil gegeven (Cerazette). Deze werkt super - nergens last meer van.

deze pil heb ik ook geslikt van mijn 16e t/m mijn 21e (ben nu 33). Toen ben ik er ook mee gestopt omdat ik me depri voelde en steeds steviger werd en het idee had dat het wel eens door de pil kon komen. Dat was ook zo. Nadat ik gestopt was viel ik in 3 maanden tijd 5 kg af en voelde me een stuk beter.

Heb mijn zusje er toen ook voor gewaarschuwd en die merkte dat ook, die slikt nu, na een aantal jaren niet slikken wel weer een pil, maar nu een andere. Volgens mij ook bovengenoemde, kan het wel eens navragen.

Hormonen doen een hoop met je stofwisseling en stemming... Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan andere...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:58

Ik durf nu helemaal nergens meer aan, ga het ook niet meer doen. Heb m'n portie wel gehad :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:03

haha nu word ik ook bang voor de pil. :=
ben heel erg moe, zou echt elke dag wel tot 3 uur 's middags in bed kunnen blijven. maar weet niet of dit nou van de pil komt of niet... geen idee of ik altijd niet al zo was. :')
en met weer als dit (regen enzo) ben ik ook wat triester. :P

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:08

Ik ben net gestopt met de pil voor een tijdje, eens kijken hoe dat is. Ik heb, nou ja had, nu Stediril 30 en heb wel een periode met depressieve klachten achter de rug, ik weet wel waar dat door komt en dat is niet de pil maar het kan wel zo zijn dat de pil hier ook een bijdrage aan geleverd heeft. Ik hoop alleen dat de menstruatiepijnen niet erger worden (want ik heb er al genoeg last van :roll:) en dat de menstruatie niet opeens onregelmatig wordt.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:11

ik heb precies hetzelfde gehad... in 2008 even moeten stoppen van de HA en ik leefde echt enorm op en werd rustiger in mn kop zeg maar... toch weer begonnen en nu sinds een maand weer gestopt, want ik trok het gewoon niet :n sjaggerijnig, weinig geduld, en idd erg down gevoel. merk elke dag weer een beetje meer dat ik meer mezelf word :j

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:12

dwaallicht schreef:
ja die cerazette leek mij ook wel wat, maar omdat het geen combinatiepil is moet je hem ontzettend nauwkeurig slikken. Dus elke keer hetzelfde tijdstip, anders is hij niet veilig meer. En omdat ik wel eens wat chaotisch ben, lijkt me dat een minder goed plan..

ik ben nu om medische redenen even een maandje van de pil af en voel me ook echt een stuk levendiger enzo.. stomme hormonen ook :+

Als het goed is mag er 3 uur tussen zitten. Ik slik hem ook niet echt precies op de zelfde tijd en ben nog niet zwanger ;)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:16

Ik heb dat inderaad ook ervaren. Ik heb nu Trigynon, maar nog altijd een depressie. Weet alleen niet of het aan de pil ligt. Had al voor ik aan de pil ging een depressie en slik daar ook medicijnen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:28

Ik heb precies hetzelfde ervaren. Ik heb 3 jaar aan de pil gezeten vanaf dat ik net 15 was en heb al die tijd flinke depressieklachten gehad. M'n stemming was erg vlak met alleen pieken omlaag. Ik stopte toen met de pil en voelde me sinds die dag steeds meer mezelf en m'n emoties voelden sterker maar ik had ook weer pieken omhoog. Ik voel me gewoon veel puurder zonder pil. Ben er toen een maandje weer mee begonnen maar voelde me snel weer slecht.
Geen hormonen meer in mijn lijf!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:31

Ik heb dezelfde ervaring met microgynon 30.

En de medische wereld maar klagen dat er zoveel mensen anti-depressiva slikken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:32

LindyH schreef:
Ik heb dezelfde ervaring met microgynon 30.

En de medische wereld maar klagen dat er zoveel mensen anti-depressiva slikken...

Pff ja dat ook nog :=

Maarja, anders gaat iedereen weer klagen dat er zoveel tienermoeders zijn. Of nouja, dat is iig waar ze bang voor zijn..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:33

Ik gebruik de Yasmin, die geeft ook geen/minder stemmingswisselingen.

Helaas zit stoppen met de pil er voor mij (voorlopig) nog niet in.