Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:53

Ze hebben per se die uitnodiging nodig. En soms komt die niet precies op je verjaardag maar weken erna. Dus ik zou echt even wachten.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:41

Jildau schreef:
Ik voel sinds kort ook een knobbeltje down under dus ben sowieso een klein beetje in de stress. Bel morgen de huisarts wel even voor een afspraak voor dat en dan zal ik ook gelijk vragen naar het uitstrijkje.


Zou gewoon meteen ziekenhuis bellen daar ben je onder behandeling (geweest ) tenminste ga er vanuit dat dit uitstrijkje nog in ziekenhuis gemaakt moet worden ?

Jildau

Berichten: 9411
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:56

Iris82 schreef:
Jildau schreef:
Ik voel sinds kort ook een knobbeltje down under dus ben sowieso een klein beetje in de stress. Bel morgen de huisarts wel even voor een afspraak voor dat en dan zal ik ook gelijk vragen naar het uitstrijkje.


Ik heb ook een bultje op mn BMM, dat schijnt heel normaal te zijn. Geen tumoren oid. Gewoon iets van een klier.


Nee het zit niet van binnen.. Ik voel een knobbeltje aan de buitenkant. Staat denk ik los van het HPV gebeuren - dat hoop ik tenminste. Randje van onderbroek komt erop. Misschien een cyste ofzo? Maar als ik daarmee toch heen ga kan ik ook wel even over het uitstrijkje vragen.

Jildau

Berichten: 9411
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:08

Het is gelukkig een talgkliercyste. _/-\o_

Huisarts geeft aan dat het uitstrijkje gebeuren nu via de gynaecoloog gaat dus dat ik de poli even moet bellen met de vraag of je een brief krijgt of zelf de afspraak moet maken. Die wisten het eigenlijk ook niet. :D

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:09

Dat is een opluchting Jildau

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:18

Wat fijn!! Dat is echt een opluchting.

Ik heb inmiddels al honderd keer ingelogd bij mijn bevolkingsonderzoek maar daar staat niet bij dat er al een uitslag bekend is. :’)

Marocje
Berichten: 5615
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:15

Mijn ervaring is dat wanneer je laatste keer bij de gyn bent geweest en ze zeggen dat je over een jaar weer op controle moet, je deze uitnodiging van hen krijgt.

Vorig jaar had ik pap 3A, dit jaar dus weer de uitnodiging gehad en werd gebeld: nu pap 2. Volgend jaar dus weer een uitnodiging.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:36

Ik heb die talgkliercystes ook al een paar keer gehad. Het kan zijn dat als ie open gaat dat het best nog even pijn doet. Maar het herstelt zich vaak prima zonder problemen.

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:38

Ik heb helaas de uitslag Pap3a2 en mag dus door naar de gynaecoloog. Ze gaan ook gelijk behandelen gaf de gynaecoloog aan door een stukje weg te branden. Ik had eigenlijk verwacht dat ze eerst alleen een biopt zouden nemen. Ik vraag me af of dat beleid per ziekenhuis verschilt?

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:11

Wat rot Ellekebr, ik heb hetzelfde meegemaakt en meteen behandeld dmv lisexisie bij de gyneacoloog.

Vaak word 3a wel behandeld heb ik begrepen, zie je er erg tegenop?

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:01

Deels. De behandeling lijkt me rot maar wil ik wel graag, snij maar lekker weg die hap. Vind het vooral spannend dat ze gaan kijken en wat ze dan vinden. Ik ging gisteren even zelf voelen en toen voelde ik een bultje op mijn baarmoedermond zitten, dus gelijk weer in de stress :’)
Gelukkig redelijk snel aan de beurt!

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:04

ik had dat ook, maar met actieve kinderwens hebben ze alleen biopten gedaan.

Galeobdolon

Berichten: 1093
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:19

Mijn gynaecoloog kon mij op het hart drukken dat een lisexcisie een hele kleine kans op een vroeggeboorte alleen maar zeer minimaal vergroot. Ik ben heel slecht met getallen onthouden maar ik was ook echt niet onder de indruk van het risico. Ik sta namelijk ooit ergens nog wel een keer open voor het krijgen van kinderen :+

Mede dankzij de lis ben ik wel in een half jaar van 3a2 naar hpv vrij gegaan:)

Succes Elleke, hopelijk goed nieuws uit het weefsel onderzoek en daarna ook snel verbetering van de pap :D

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:40

Ja dat heeft de gyn mij ook verteld! Wij waren eigenlijk al begonnen met onze kinderwens maar nu even on hold gezet. Ze vertelde dat met 20 weken zwanger de baarmoederhals lengte gecheckt wordt. Mocht daar een probleem zijn dan kon je een bandje krijgen, maar dat komt niet vaak voor.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:05

Probleem was bij mij dat we daadwerkelijk “actief” bezig waren, maar bij m’n 1e zwangerschap al een verkorte baarmoedermond had.
Dus vandaag alleen biopten, hoewel ze die zo ruim hebben afgenomen dat ik na een half jaar PAP1 had en na een jaar ook HPV vrij was :j

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:58

Ik was hpv positief, en kreeg daarna een pap3a2 uitslag met ontstekingen en uitbreidingen. Ben toen door gegaan naar de gynacoloog en na het biopt heb ik de uitslag gekregen tussen de cin 2 en cin 3 ivm afwijkingen.

Ik moet nu over 4 maanden (zijn er inmiddels 2 voorbij) terug voor een controle.
Ik zit op dit moment niet lekker in mijn vel en kan je zeggen dat het ondanks de geruststellingen in het ziekenhuis ontzettend veel doet in mijn hoofd.

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:55

Wat rot! Heb je wel een behandeling gehad?
Wat bedoel je trouwens met Pap3a2 met uitbreidingen?

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:10

Ellekebr schreef:
Ja dat heeft de gyn mij ook verteld! Wij waren eigenlijk al begonnen met onze kinderwens maar nu even on hold gezet. Ze vertelde dat met 20 weken zwanger de baarmoederhals lengte gecheckt wordt. Mocht daar een probleem zijn dan kon je een bandje krijgen, maar dat komt niet vaak voor.


Geen kinderwens hier maar wel voorlichting gehad dat na 1x lis kinderwens helemaal niet in gevaar komt. Ik vond de behandeling trouwens meevallen, leuk is het natuurlijk niet. Maar zou ik ooit nog eens moeten zou ik er niet echt heel nerveus voor zijn.

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:30

Nou dat scheelt weer! Ik ben vooral bang dat ze tijdens het onderzoek ineens iets heel afwijkends vinden. Dat had ik bij het uitstrijkje al en toen wilde de assistente ook nog eens de dokter erbij halen ivm Ectropion.. hopelijk valt dat nu mee!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:42

Hier een vroeggeboorte na een lis, mijn schoonzus ook. Mij is na mijn lis wel verteld dat ik verminderd vruchtbaar zou kunnen zijn, maar niet dat het tot een vroeggeboorte zou kunnen leiden.

Mijn arts in het AMC zei dat de geschatte kans niet overeenkomt met wat ze in de praktijk ziet. Officieel is mijn vroeggeboorte gewoon 'pech', maar veel vrouwen met een vroeggeboorte hebben een lis of gelijkwaardige behandeling gehad.

Overigens zou ik nog steeds de lis hebben laten doen, als ik toen wist wat ik nu weet. Ik had Pap3B.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:38

Ellekebr schreef:
Wat rot! Heb je wel een behandeling gehad?
Wat bedoel je trouwens met Pap3a2 met uitbreidingen?

Alleen een biopt. Daar is de uitslag uitgekomen tussen de cin 2 en cin 3
Uitbreidingen betekende dat het zich verder aan t ontwikkelen was in de klierbuizen

Ellekebr
Berichten: 115
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:49

Oh die uitbreidingen klinken wel heftig. En er hoefde dus niet behandeld te worden?

Edit: lees net dat dat wel meevalt :P

Urbanus dat is wel vervelend zeg. Alsnog wil ik inderdaad ook graag een behandeling! Voelt als een tikkende tijdbom waar ik echt vanaf wil.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:50

Ja, ik had precies hetzelfde gevoel, ik zou ook echt dezelfde keuze maken.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:03

Urbanus schreef:
Hier een vroeggeboorte na een lis, mijn schoonzus ook. Mij is na mijn lis wel verteld dat ik verminderd vruchtbaar zou kunnen zijn, maar niet dat het tot een vroeggeboorte zou kunnen leiden.

Mijn arts in het AMC zei dat de geschatte kans niet overeenkomt met wat ze in de praktijk ziet. Officieel is mijn vroeggeboorte gewoon 'pech', maar veel vrouwen met een vroeggeboorte hebben een lis of gelijkwaardige behandeling gehad.

Overigens zou ik nog steeds de lis hebben laten doen, als ik toen wist wat ik nu weet. Ik had Pap3B.


bij mij hebben ze aangegeven dat kans voor vroeggeboorte met 2% stijgt. Maar niet verminderd vruchtbaar worden.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:05

Verminderd vruchtbaar was ik ook niet want het was na 1 keer raak :')

Maar mijn hele zwangerschap is er niet 1 keer gecheckt of mijn hals te kort was.

Maakt verder niet uit, alles is goed gekomen. Maar ik zou die 2% dus wel met een snufje zout nemen.