Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellekebr
Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:20

Ik schop het topic weer even omhoog. Ik heb twee weken geleden een thuistest gedaan en van het weekend een brief op de mat met uitslag HPV positief. Eerst dacht ik ach joh valt wel mee maar inmiddels zit ik me toch wel vrij druk te maken :’)
Helaas kan ik ivm ongesteldheid ook niet meteen een uitstrijkje doen, was liever meteen naar de dokter gegaan! Dat weet ik weer voor de volgende keer.

Janneke2

Berichten: 22810
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:53

Sterkte met de zenuwen hoor...!

En bedenk dat je een beste kans hebt op 'pap 1' (cellen in orde) of 'pap2' (beetje onrust/ ontsteking te zien).

Ellekebr
Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:19

Daar hoop ik inderdaad maar op. Wel een erg lange wacht zo.. had ik van tevoren wat beter over na moeten denken. Ben me ook suf aan het googelen maar daar moet ik echt mee stoppen!

Spenk
Berichten: 21802
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:00

Het gebeurt heel vaak je dan gewoon pap 1 hebt.

Hpv komt veel voor.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14479
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:44

Ik heb ook uitslag gehad, kreeg een simpele brief van het bevolkingsonderzoek dat het goed was en dat ik over 5 jaar pas weer hoef. Niks over pap nummers of iets. Gewoon 'resultaat is goed'.

Spenk
Berichten: 21802
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:04

Ze testen eerst op hpv als je dat niet hebt dan testen ze verder ook niet.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14479
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:57

Daar had ik echt geen idee van, thanks voor de info!

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:52

Ik vraag me eigenlijk wel af of ze toch niet iets gemist kunnen hebben als je die brief krijgt van "alles is prima". Want kan er een situatie ontstaan dat je toevallig geen HPV sporen hebt opgestuurd. Dat zij ze toevallig niet hebben ongepikt. Maar dat ze er wel zaten?

Of dat het HPV er wel of niet meer (kan dat überhaupt?) zit, maar inmiddels wel verkeerde cellen? Dat je al een stadium verder bent zeg maar......

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14479
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:04

Nou ga ik hier weer van wakker liggen := Mag hopen van niet zeg. Het uitstrijkje is ook bij de huisarts gedaan en niet door middel van een zelftest, dus neem aan dat ze het goed hebben gedaan en er geen vals negatief resultaat uit is gekomen.

Spenk
Berichten: 21802
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:08

pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af of ze toch niet iets gemist kunnen hebben als je die brief krijgt van "alles is prima". Want kan er een situatie ontstaan dat je toevallig geen HPV sporen hebt opgestuurd. Dat zij ze toevallig niet hebben ongepikt. Maar dat ze er wel zaten?

Of dat het HPV er wel of niet meer (kan dat überhaupt?) zit, maar inmiddels wel verkeerde cellen? Dat je al een stadium verder bent zeg maar......


Dat is allemaal uitgebreid onderzocht. Dat kan dus niet HPV zit echt overal in de vagina dat kan je niet missen.

En verkeerde cellen zonder HPV komt vrijwel niet voor die kans is echt heeeeeeel minimaal zo minimaal dat ze dus zeggen als je geen HPV hebt heb je een zeer laag risico op baarmoederhalskanker.

Misschien je eerst eens verdiepen in wetenschappelijke onderzoek hier na voordat je zomaar dingen roept waarmee je mensen heel bang en onzeker kunt maken.

BritHittepit

Berichten: 2574
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:19

Spenk schreef:
pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af of ze toch niet iets gemist kunnen hebben als je die brief krijgt van "alles is prima". Want kan er een situatie ontstaan dat je toevallig geen HPV sporen hebt opgestuurd. Dat zij ze toevallig niet hebben ongepikt. Maar dat ze er wel zaten?

Of dat het HPV er wel of niet meer (kan dat überhaupt?) zit, maar inmiddels wel verkeerde cellen? Dat je al een stadium verder bent zeg maar......


Dat is allemaal uitgebreid onderzocht. Dat kan dus niet HPV zit echt overal in de vagina dat kan je niet missen.

En verkeerde cellen zonder HPV komt vrijwel niet voor die kans is echt heeeeeeel minimaal zo minimaal dat ze dus zeggen als je geen HPV hebt heb je een zeer laag risico op baarmoederhalskanker.

Misschien je eerst eens verdiepen in wetenschappelijke onderzoek hier na voordat je zomaar dingen roept waarmee je mensen heel bang en onzeker kunt maken.


Ik ben het levende bewijs dat het wel kan…

Mijn uitstrijkjes zijn om de 3 jaar gebeurd en waren telkens goed! Zoals hierboven beschreven, geen hpv, geen pap, gewoon goed… ook door huisarts afgenomen. Dus het kan wel…

Luister gewoon goed naar je eigen lichaam, ik had nog andere symptomen en daarmee is het toch aan het licht gekomen!

Spenk
Berichten: 21802
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:22

Ja ik zeg toch ook niet dat het nooit kan? Maar dat de kans heel klein is.

En daar baseren ze onderzoek op. Bij jouw zal het dan geconstateerd zijn nav scans oid neem ik aan? Want als je geen hpv en geen pap afwijking hebt zullen ze het aan je uitstrijkje niet hebben kunnen zien , of was je laatste uitstrijkje nav symptomen wél mis? Want het kan in uitzonderlijke gevallen wel gewoon snel ontstaan ipv langzaam.

Maar ze kunnen onmogelijk iedere vrouw uitgebreid door een scan trekken omdat er een statistische geziene heeeel kleine kans is dat je het ondanks uitstrijkjes tóch mist.

Zo werkt bevolkingsonderzoek nou eenmaal. In die brief staat overigens dat als je symptomen krijgt je wel aan de bel moet trekken zoals bloedverlies tussentijds. Maar dat is met alles

Bevolkingsonderzoek borstkanker is vanaf 50 jaar omdat de statistische kans vanaf dan het grootste is. Toch zijn er ook absoluut jongere mensen met borstkanker. Maar niet voldoende om daar het bevolkingsonderzoek naar aan te passen.

BritHittepit

Berichten: 2574
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:32

De vaststelling is gebeurd door een uitstrijkje en biopsies en daarna is er een conisatie gebeurd die kanker bevestigd heeft. Dit na aandringen van mezelf na een heftige bloeding.

Normaal gaan er jaren over de stadia, pap1, pap2,3,4 en dan is er pas sprake van kanker. Het gaat meestal over 10-tal jaar.

Bij mij is er ofwel iets serieus mis gegaan met de eerste uitstrijkjes (om de 3 jaar) en is het dus op 3 jaar ontstaan van niets naar kanker met uitzaaiingen!

Ik heb 2 jaar rondgelopen met symptomen en dus ook bij de gynaecoloog geweest, november was alles ok en eind april/begin mei zag hij met het blote oog al aantasting.

Het kan dus wel gemist worden of sneller gaan, dat zal in mijn geval nooit duidelijk zijn, laat je op tijd screenen maar als je je er niet goed bij voelt of onverklaarbare symptomen hebt, hou je been dan stijf en EIS verder onderzoek!

Verder wil ook nog toevoegen dat niet elke HPV besmetting tot kanker leidt, meeste gewoon niet en dat ook sommige baarmoederhalskanker niet van HPV komen…

Laat je screenen want de wetenschap gaat elke dag vooruit maar vertrouw ook op je eigen gevoel!

Spenk
Berichten: 21802
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:35

Daar heb je gelijk in hoor!

In Nederland baseren ze zich alleen wel op andere statistieken dan in Belgie. Hier ga ja vanaf je 30e pas en dan elke 5 jaar en testen ze dus eerst HPV, geen HPV? Dan testen ze verder ook niet op cellen. Wel HPV dan testen ze dat wel.

Maar jij had dus 2 jaar al symptomen lees ik. In principe als je geen symptomen hebt en een goed uitstrijkje mag je er natuurlijk vanuit gaan dat het goed is.

BritHittepit

Berichten: 2574
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:37

Ja klopt maar als je uitstrijkjes goed zijn en symptomen hebt gaan de dokters er ook vanuit dat het daar niets mee te maken heeft… tot het dus wel goed mis was en ik bleef aandringen…

Plus dat ik terug meer seksueel actief werd anders had ik de symptomen ook gemist

Ellekebr
Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:59

Heel heel heel rot dat het zo gelopen is Britt.. ik volg jouw topic ook.

Ik heb volgens mij geen symptomen, geen tussentijdse bloedingen oid. Ik had er van tevoren alleen totaal geen rekening mee gehouden dat die test positief zou zijn en ik nu in de stress zou zitten :')
Die waarschuwing had wel wat duidelijker in de brief gemogen :P

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:05

Spenk schreef:
pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af of ze toch niet iets gemist kunnen hebben als je die brief krijgt van "alles is prima". Want kan er een situatie ontstaan dat je toevallig geen HPV sporen hebt opgestuurd. Dat zij ze toevallig niet hebben ongepikt. Maar dat ze er wel zaten?

Of dat het HPV er wel of niet meer (kan dat überhaupt?) zit, maar inmiddels wel verkeerde cellen? Dat je al een stadium verder bent zeg maar......


Dat is allemaal uitgebreid onderzocht. Dat kan dus niet HPV zit echt overal in de vagina dat kan je niet missen.

En verkeerde cellen zonder HPV komt vrijwel niet voor die kans is echt heeeeeeel minimaal zo minimaal dat ze dus zeggen als je geen HPV hebt heb je een zeer laag risico op baarmoederhalskanker.

Misschien je eerst eens verdiepen in wetenschappelijke onderzoek hier na voordat je zomaar dingen roept waarmee je mensen heel bang en onzeker kunt maken.


Misschien moet je niet zo lelijk doen. Het is een VRAAG :)*

Spenk
Berichten: 21802
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:08

Een vraag die jezelf met opzoeken had kunnen beantwoorden zonder mensen bang te maken.... die nu denken dat hun uitstrijkje misschien niet goed is.

Prima om dingen te vragen maar je ziet na jouw opmerkingen letterlijk reactie met nu zit ik gelijk helemaal in de stress en slaap ik niet. Niet nodig toch?

Dit staat allemaal uitgelegd op de website van bevolkingsonderzoek.

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:14

Misschien moet je niet zo dramatisch doen. Het lijkt mij wel zinvol als mensen er bewust van zijn dat je nog steeds goed op moet letten. Dat is nu dan toch ook weer even benoemd? Jij hebt je zegje gedaan, Britt heeft haar zegje gedaan (wat een klote-situatie, heel veel sterkte :(:) ) en daar heb je ook weer je plasje over gedaan.

Dankzij jouw koene optreden kan dan gelukkig iedereen weer opgelucht ademhalen, pfieuw +:)+

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:30

Ik ben even in de statistiek gedoken van het bevolkingsonderzoek. Iets meer dan de helft van de mensen met HPV (dat is 9,2%) heeft een PAP1. Ik ben heel erg benieuwd of het aantal mensen met HPV en PAP 1< na dit jaar of volgend jaar veranderd omdat er dan voor het eerst (jong) gevaccineerden bij zullen zitten. Ik ben overigens wel gevaccineerd maar dus ook HPV positief :')

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:16

Dat vind ik ook wel heel interessant inderdaad, hoe zich dat gaat ontwikkelen in de statistieken de komende jaren / decennia :j

Mars

Berichten: 33271
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:19

Dat HPV vaccin beschermd toch alleen tegen de typen die de boosdoeners zijn bij het veroorzaken van baarmoederhalskanker?
Er zijn volgens mij minimaal 18 typen en niet allemaal zo gevaarlijk.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:26

Dat klopt! Er staat wel bij dat er alleen op hoog risico HPV getest wordt. Daar zullen dan vast nog wel weer gradaties in zitten (met 16 en 18 als hoogste risico).

germie

Berichten: 26019
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:48

Hier ineens toch weer een brief, terwijl ik die 10 jaar niet gehad heb. Ja, je kunt nu een thuistest doen, maar als hpv onmogelijk is, dan heeft zo'n test ook geen zin. hpv krijg je immers alleen als je seksueel actief bent, het komt niet van de wc.
Gaat de uitslag alleen naar jezelf of wordt het ook ergens bewaard of doorgestuurd naar de huisarts? Want voorheen liep alles via de huisarts.
Dat is dus wel veranderd. Maar de pijn en het de herinnering van 5 dagen nabloeden van toen komt direct weer naar boven. Dus geloof het allemaal wel, en tja, hpv heb ik ook niet.
Twijfel of ik niet weer moet aangeven niets meer te willen ontvangen, want standpunt is in die 15 jaar niet veranderd ofzo.

BritHittepit

Berichten: 2574
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:37

Hpv kan je heel lang ongemerkt meedragen, ik zou gewoon testen ook al ben je niet (meer) seksueel actief…

Over dat het alleen seksueel overdraagbaar is, is toch wel wat discussie…

Ik snap dat het bij sommige mensen geen leuke ervaring is… maar geloof me 5 dagen last hebben of je hele leven overhoop zien raken door kanker… dan is de keuze snel gemaakt