Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:15

Ja dat was bij mij ook vanochtend. Ze belde 5 minuten voor een sollicitatiegesprek, heb maar even gezegd dat het echt heel erg slecht uit kwam...

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:57

Zijn er hier dames met een spiraal?
Ik las gister de bijsluiter van de Kyleena en daar staat zeer specifiek dat hij niet geplaatst mag worden bij afwijkende cellen. Dokter kan mijn dossier zien (pap 3a begin dit jaar) en heeft niks gezegd, dus ik heb mooi een afspraak gemaakt voor volgende week. :Y)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:00

Wellicht wel interessant voor mensen. nieuwe serie op de EO: je geld of mijn leven (komt ook een jonge vrouw in voor van 31 met "uitbehandelde" baarmoederhals kanker ).

Calice

Berichten: 9856
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:09

Peerappel, ik heb een spiraal (mirena), deze is destijds door de gyn geplaatst toen ik nog een pap2 had.


In november heb ik mijn "apk" weer gehad en voor het eerst in 7 jaar heb ik weer een pap1. Was echt een grote opluchting :) .
Over een jaar weer terug voor controle.

Kirja
Berichten: 1232
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:25

Net gebeld voor de uitslag en was gelukkig goed, pap1 en geen HPV!

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:32

Fijn...!!! *\o/*

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:49

Opluchting!!

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:37

Gisteren mocht/moest ik weer voor uitstrijkje. De vorige keer in maart lukte het allemaal niet met eendenbek, toen is uiteindelijk de huisarts het handmatig gaan doen. Ook niet chill, maar vooruit. Eendenbek lukte gisteren, met veel geduld van de assistente gelukkig, wel. Maar jeetje, wat een rotding is dat zeg... Pff. Vorige keer HPV, geen afwijkende cellen, dus nu afwachten. Zal wel wat langer duren met de feestdagen ertussen.

maxie

Berichten: 2218
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:09

Heb gisteren het controle uitstrijkje gehad na de lis in juni. Vorige keer had ik pap3b cin 3 dus ben heel benieuwd of alles nu goed is.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:44

Ik haal dit topic weer even naar boven met mijn verhaal. Vooral voor deze die nog steeds twijfelen of ze wel eens op onderzoek zouden gaan of niet.

Zo'n half jaar geleden was ik ook dit topic aan het doorlezen, en zoals velen terug aan het twijfelen. Ook ik had toen net de brief voor een gratis uitstrijkje in de bus gekregen. Ik was nog nooit op controle geweest. Op erg pijnlijke maandstonden na waarbij iedereen zei dat ik mij niet moest aanstellen had ik voor zover ik toen wist niets van klachten.
Maar omdat ik toen al een relatie van een half jaar had. Mijn eerste serieuze relatie begon ik mij ook af te vragen of het niet eens slim was om op controle te gaan.

Uiteindelijk dan besloten van kom op, we doen het gewoon. Je weet nooit, zie dat je toch wat hebt, dan beklaag ik het mij anders nog. Ik ga het toch ooit moeten doen.

Zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk door vakantie, een drukke gynaecoloog en een secretaresse die met verlof was waardoor ik enkel op kantooruren kon bellen wat voor mij dus niet ging pas half november een afspraak kunnen maken.

In amper een kwartiertje weer buiten en dan voor bijna een jaar er niet meer aan denken. Zo ging ik zijn praktijk binnen.
De realiteit was helaas helemaal iets anders. Ja, ik was effectief in een kwartier weer buiten maar een week later zat ik in het ziekenhuis voor een scan en tussen kerst en nieuw ben ik geopereerd geweest.

Diagnose, vleesboom van ongeveer 10cm (wacht nu nog de testresultaten af) die ze uitgehaald hebben. Tijdens operatie nog een vleesboom ontdekt op de achterkant van mijn baarmoeder en dan nog eens endometriose.

Heb de eerste dagen na de operatie erg afgezien. Zowel lichamelijk maar ook mentaal, en dat laatste nu nog steeds.
Ik ben nu een jaar samen met mijn vriend, het gaat super goed. Binnenkort gaan we zelfs samenwonen maar aan kinderen denken we totaal nog niet. We zijn beide gewoon zo ver nog niet. Maar toch moeten we nu, en daar heb ik het erg moeilijk mee. Toen de gynaecoloog na de operatie naar ons kwam zei hij dat ik voor de genezing nu 6 maand zeker niet zwanger mag worden, geen probleem dacht ik. Maar toen zei hij dat als ik ooit kinderen wil ik nu, na die 6 maand er beter direct aan begin.. Hoe langer ik nu zou wachten hoe kleiner onze kans op zwanger raken zal worden. Al gokt hij dat het nu al niet meer zo simpel zal gaan
Pff, ik weet het echt niet..

Morris

Berichten: 3446
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:46

Joh wat een verhaal, maar hadden ze iets tijdens het uitstrijkje gezien, of was het uitstrijkje niet goed?

hagelslag
Berichten: 9119
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:48

Ah gosh dat is wel flink heftig geweest.
Opzich wel "fijn" dat je uiteindelijk wel heen gegaan bent.
Het had uiteindelijk alleen maar pijnlijker kunnen worden.
Ik kan je niet zeggen wat je kunt doen ivm kinderwens aangezien ik zelf geen kinderen wil.
Eventueel adopteren sta ik wel positief tegenover.
Dit ivm vele erfelijke ziektes maar ook aangezien er vele kinderen zonder een fijn thuis zijn

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:52

Ik zou als ik jou was het advies opvolgen.
Ik had ook een vleesboom die verwijderd moest worden en amper een jaar later is mijn baarmoeder verwijderd. Ik ben wel een stukje ouder, maar door omstandigheden geen kids en nu kan het sowiezo niet meer. Is psychisch wel n dingetje..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:59

Prairy, in de meeste gevallen gaat het vanzelf weer weg gelukkig, maar het gevoel is natuurlijk akelig.
Hier vertellen ze nooit welk stadium ze zien, enkel of je wel of niet vaker hoeft te komen. Hoe dan ook moet ik 1x per jaar icm pilgebruik maar vorig jaar moest ik dan om de 6 maanden komen tot het weer goed was.
Volgende week mijn normale routine controle voor nieuw pilrecept.

Ik deel zulke info echt niet met mijn moeder trouwens :n
Die gaat alleen maar vreselijk paniek scheppen, niet meer slapen, de vreselijkste dingen googelen en binnen een week denkt de rest van de familie dat ik stervende ben :+

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:03

Hou oud zijn jullie? baan woning etc?
Je bent van Belgie?

Zomaar met de 1ste de beste aan kinderen beginnen is ook zo wat?

Want hoe sta je er tegen over om alleen staand moeder te zijn/worden? die kansen zijn tegenwoordig reëel en zeker als je zomaar ergens in stapt.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:30

Morris schreef:
Joh wat een verhaal, maar hadden ze iets tijdens het uitstrijkje gezien, of was het uitstrijkje niet goed?


Ze gingen me bellen en een brief sturen als het niet goed was. Heb niets gekregen maar na de operatie toch nog eens gevraagd. Hij wist het zo niet van buiten (nuja logisch) maar moest er bij de volgende afspraak binnen een goede twee weken maar nog es om vragen.

@ hagelslag, ja ik mag er niet aan denken, even later en ze hadden alles weggehaald. En daar vind ik mijzelf nu toch nog te jong voor.
Adopteren was ik eerst ook erg voor, maar vind het zo vervelend dat die wachttijden en dat hele proces zo lang duurt. En uiteindelijk is dat toch hetzelfde nog niet als iets wat van jullie beide komt.

@ Jnien, het is toch echt twijfelen. Ben ook echt iemand die het dan als moeder volledig goed wil doen en niet wil dat het iets te kort komt. Ik vind het toch een hele verantwoordelijkheid en dat is het moeilijkste, kan ik het wel al?


studiemiep schreef:
Hou oud zijn jullie? baan woning etc?
Je bent van Belgie?

Zomaar met de 1ste de beste aan kinderen beginnen is ook zo wat?

Want hoe sta je er tegen over om alleen staand moeder te zijn/worden? die kansen zijn tegenwoordig reëel en zeker als je zomaar ergens in stapt.


Dat is hetgeen ons nu tegenhoud. Ok, het gaat nu wel goed en we gaan binnenkort samenwonen maar aan kinderen beginnen is nog iets anders, een hele verantwoordelijkheid, en vinden we beide nu nog te vroeg. Weet natuurlijk niet hoe we er binçen een half jaar tegenover staan (dan zijn we 1,5j samen, ook nu nog niet super lang). Je weet nooit wat er gebeurt en ik wil helemaal geen alleenstaande moeder worden. Heb dan ook veel te veel schrik dat ik dan mijn paarden moet gaan opgeven.
Denk wel dat we beide uiteindelijk wel zeker een kind willen. Maar alleen nu nog niet. Maar aan de andere kant wel liefst eentje van ons eigen.


Vrees dat we het toch de tijd zullen moeten laten uitwijzen. Evengoed lukt het nu al niet meer. Die tweede vleesboom zit er nu nog en willen ze strikt gaan opvolgen want op die korte tijd is de andere toch snel gegroeid. En ben ook wel van het gedacht dat ik me niet ieder jaar wil laten opereren om het telkens weer weg te halen omdat de rest behouden blijft en telkens weer nieuwe aanmaakt.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:44

Meis,
wellicht heeft het zin om er een second opinion tegen aan te gooien. En laat je niet opjutten mbt zwangerschap...!

Ten eerste zijn pijnlijke maandstonden nergens voor nodig.
Zowel de endometriose als demvleesboom kunnen een en ander wel verklaren en soms is daar veel aan te doen.
En het zou fijn zijn als iemand een verhaal met kop en staart kan houden rondom de vleesbomen.
(Ik ken ze als tamelijk goedaardige zwellingen die kunnen maken dat de maandstonde 'extra bloederig' of pijnlijk verloopt. Tijdens de zwangerschap kan het wat ingewikkeld zijn als je ook een vleesboom hebt, maar vraag je arts gewoon het hemd van het lijf...!!)

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:16

Hier de brief inmiddels binnen. Binnenkort maar even een afspraak maken om te testen. Maar... Nu heb ik in een grijs verleden een mislukte spiraalpoging gehad (mijn baarmoeder ligt naar achter ipv naar voor) en damn wat deed het zeer toen ze met die vogelbek die baarmoedermond greep. Zie er eigenlijk wat tegenop -O-

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:22

Een spiraal is heel anders dan een uitstrijkje nemen. Ik doe dat laatste liever dan dat 1e en dat 1e viel me al onwijs mee. :j

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:29

Inderdaad, spiraal plaatsen staat toch wel in mijn top 3 pijnlijkste ervaringen, uitstrijkje voel ik amper.

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:43

Dat is fijn om te horen :)

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:44

Ik ben er ook echt géén fan van. Sterker nog, de volgende keer dat ik naar het ziekenhuis ga voor een uitstrijkje, ga ik mooi eerst naar de huisarts voor kalmeringsmiddelen. Het uitstrijkje zelf doet niet echt pijn, bij mij zit het trauma idd in die eendenbek door het plaatsen van spiraal. En ze hebben een keer een velletje ertussen gedaan met dichtdoen.

Mijn moeder heeft overigens vrij rustig gereageerd, had het bericht schijnbaar goed omschreven.

Ik hoop echt dat het inderdaad vanzelf weggaat, maar vertrouwen erop doe ik helaas nooit... Zelfs als ze het weghalen niet denk ik.

atilla

Berichten: 653
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:53

Wat een nuttig topic dit. Ik heb inmiddels ook de brief gehad en ga binnenkort een afspraak maken. Super ongemakkelijk om daar te gaan liggen maar goed ik ga het wel doen.

Ik lees dat best wel veel mensen positief op Hpv testen en ik krijg het idee dat men zich daar niet zo'n zorgen om maakt zo lang er verder niks te zien is. Maar je kan dat virus dan toch overdragen? Of zitten jullie allemaal in een vaste relatie?

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:54

Ik ben getrouwd, ik draag niks over als het goed is:')

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:59

Ik mag over een paar weekjes weer. Ik had dus 3A/cyn1/HPV HR maar bij mij wilden ze het 'nog een jaartje aankijken'. Wel spannend dus voor dit jaar.