Ik eet te veel: vreetbuien, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Ik eet te veel: vreetbuien, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:22

Hoi medebokkers :)

Ik zit met een groot probleem, namelijk dat ik veel, maar dan ook veel te veel eet. Ik zal de situatie even uitleggen:

ik heb een erg moeilijke periode achter de rug, en ben momenteel nogsteeds opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Ik had een combinatie van een depressie en/of psychose. Nu gaat het met mij in dat opzicht een heel stuk beter. Over twee maanden mag ik waarschijnlijk weer naar huis (na 1/2 jaar hier te zijn geweest).
8 weken terug heb ik een ongeluk gehad, waardoor ik mijn been gebroken heb en 5 ruggewervels beschadigd zijn. Ik loop nu met krukken en lig nog veel op bed, maar alles herstelt voorspoedig.

Daarna is het eten echter een probleem geworden. Ik eet zoveel, dat ik heel snel aankom. Daar word ik erg ongelukkig van, maar afvallen is niet mijn eerste prioriteit nu. Wel wil ik dolgraag een manier vinden om het eten onder controle te krijgen. Het zijn echt (vr)eetbuien, als ik eenmaal begin met eten kan ik er bijna niet meer mee stoppen. Hieronder de lijstjes wat ik de afgelopen 3 dagen heb gegeten:

16-6
Ontbijt - 2 boterhammen (stroop en hagelslag) en twee kapjes
Tussendoor - 1,5 stuk vlaai en 1 negerzoen
Lunch - Soep, vis, boontjes, aardappelpuree, 2x vla toetje
Tussendor - 25 suikerklontjes, 1 appel, 2 dropjes
Avondeten - 1 tosti, 2 boterhammen (stroop en pasta)
Tussendoor - 6 witte boterhammen en 3 bruine

17-6
O - 3 boterhammen chocopasta
T - niks
L - vis paella, 2 bakjes (vla en yoghurt)
T - 2 koekjes, 2 dropjes, 1 plak peperkoek
A - frietjes, broccoli, soep, 1 toetje
T - 2 appels, 2 dropjes

18-6
O- 3 roggebrood, 3 crackers met chocopasta
T- 6 witte boterhammen kaal
L- lasagne, soep, salade, 1 toetje
T- appel, 2 kleine cacejes en een mini appelflap
A- 2 tosti's, 5 boterhammen, 1 ei
T- 6 witte boterhammen kaal

Vandaag dus in totaal 21 boterhammen gegeten, vreselijk! Als jullie het niet erg vinden wil ik hier voor mezelf elke dag even posten wat ik gegeten heb. Misschien heeft er iemand dit ook, of tips? Heel erg graag!

Het is dus niet mijn bedoeling om af te vallen, dat zou ik wel graag willen, maar eerste prioriteit is stoppen met aankomen! Vandaar dat ik ook niet in het afvallerstopic post. Dit is imo een ander probleem.

_Tara_

Re: Ik eet te veel: vreetbuien, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:26

Kun je de witte boterhammen niet vervangen voor bruine? Die vullen al meer dan bruine waardoor je er hopelijk ook meer van eet. Verder zou ik over 't algemeen gewoon proberen alle koekjes/snoepjes/zoet beleg te vervangen door fruit/groente en als beleg bv dingen als 30+-kaas, gerookte kipfilet enz.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:30

In plaats van boterhammen knackebreud (ofzo) gaan eten, met zalm. Vult echt prima en je komt er niet van aan.
Geloof (als ik het goed heb) dat je 3 van die dingen kunt eten tegen 1 boterham.
Eet je zoveel doordat je echt honger hebt of meer door de stres enz, of een combinatie van beide ?

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:31

Kan je het niet met je behandelend team overleggen?
Het kan uit verveling zijn, door je eventuele medicatie of kan te maken hebben met je psychische problemen (het laatste lijkt me meest waarschijnlijk).
De eetbuien die jij hebt lijken mij iets wat je in een opwelling grijpt, witte boterhammen of 25 suikerklontjes, dat is echt zo'n sugar rush, en het valt ook niet onder een normale eetgewoonte (een koekje ofzo). Ik denk ook dat je aan tips zoals "pak een appel" ook niets hebt, omdat het mij klinkt als een soort van dwangmatige handeling, die witte boterhammen en suikerklontjes.
De rest van je maaltijden zijn wel normaal, daar sla je blijkbaar niet in door (of komt dat doordat je het geserveerd krijgt?)
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 18-06-10 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:32

Als je een vreetbui krijgt: Wortels eten! Of komkommer. Dat ben je op een gegeven moment helemaal zat. Daarnaast is het handig dat het geen vet eten is, teveel wortels eten kan bijna niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:33

ik heb al het witte brood vervangen voor maisbrood :j ook heerlijk

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:34

Ik denk dat je het beste hulp kunt gaan zoeken bij een professional. Lijkt me heel erg als je dit niet onder controle kunt houden en ook heel moeilijk om dit alleen onder controle te krijgen.
Als je liever geen professionele hulp hebt maar hetzelf wilt doen kan je eventueel in de avond plannen wat je de volgende dag wilt gaan eten b.v. in de ochtend yoghurt met muesli, tussendoor een sinasappel, middag 2 boterhammen en een glas melk, tussendoor een evergreen en in de avond aardappels, groente en een stukje vlees. Het beste is om in de avond na 20.00 uur niet meer te eten omdat je dan je eten niet goed meer verteerd voordat je gaat slapen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sterkte en succes!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:35

Waar haal je al dat eten vandaan? Is er niet iemand die je dit kan vertellen in je naaste omgeving? Iemand die er voor kan zorgen dat je er niet bijkan? Je eet inderdaad wel ontzettend veel. De enige oplossing die ik kan verzinnen is er voor zorgen dat je niet zelf je eten kan pakken??

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:36

Zorg er ten eerste gewoon voor dat dingen als vlaai en lekkere koekjes en snoepjes niet meer in huis zijn dat helpt al een hoop.
Verder inderdaad eens overleggen met je behandelaars van bepaalde medicijnen kan je enorme vreetbuien krijgen wellicht kunnen ze andere medicijnen voorschrijven of de dosering aanpassen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:38

Misschien van die zakken geschrapte worteltjes en doosjes cherrytomaten kopen? Deze dingen ben ik altijd eerder beu dan zakken chips of zoetigheden. Zeker van zoet krijg je vaak alleen maar nog meer zin in zoet.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:40

Ik heb al mijn brood vervangen voor grof volkoren
Helpt goed :)
Ook ben ik koekjes gaan kopen waar weinig calorieën inzitten
Zorg ook dat je koekjes geen chocola hebben scheelt ook veel
Eet ipv vla yoghurt
En als je toch suiker door de thee hebt oid neem dan bruine basterdsuiker :)

Ik heb het ook (gehad)
Laat expres mijn pinpas thuis
Dan maar een keertje honger en dan wachten totdat ik thuis ben
Verder drink ik eigenlijk alleen nog maar multivit, crystal clear en water
Geloof me ben al 2 kilo kwijt
Maar het kan ook zijn dat je een ijzer te kort hebt ofzo
Ik weet niet meer precies wat me moeder allemaal zei

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:42

@ _Tara_: Ik probeer al zo min mogelijk tussendoor te eten, maar wil mezelf wel eens wat lekkers gunnen...

@ uniekhorse: Ik ga idd proberen ipv boterhammen aan de crackers te gaan, goede tip :)

@ GirlInTheMirror: ik heb het al met het behandelteam besproken, meer eetlust kan door de medicatie komen, maar ze weten niks zeker en kunnen me hierbij ook niet helpen... Het is ook zeg maar een beetje in de plaats gekomen van de somberheid die ik eerst had. Het is zoals je zegt iets wat ik in een opwelling doe, lijkt idd een soort dwang 'ik moet eten'. De andere maaltijden krijg ik idd (gemakkelijk!) geserveerd.

@ Va_toutje: Ik ga vragen of ik hier een zak wortels mag hebben liggen. Dat zei een verpleegkundige ook al :)

@ lifaya: Er is hier niks anders voor het grijpen, als de keuken op slot is worden het suikerklontjes...

@ markies: Het is ook heel moeilijk, alleen zou ik niet weten hoe een professional (en wie?) me hierbij kan helpen.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:43

In multivit en crystal clear zit de kunstmatige zoetstof aspartaam deze stof is sinds lange tijd weer toegestaan maar wel kankerverwekkend.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:43

Al die vervangingen zijn leuk maar ik denk dat je moet gaan kijken Waarom je zoveel eet. Is het omdat je echt honger hebt ( en zo ja, hoe komt dat) of omdat je iets weg probeert te eten ( gevoelens bijvoorbeeld, in dat geval kun je iets anders proberen om met die gevoelens om te gaan)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:46

Ik heb ook wel eens vreetbuien, ik probeer dan altijd iets gezonds te pakken. bijvoorbeeld snoeptomaatjes of iets anders dat gezond is. Ik pak ook vaak in de avond een pakje droge crackers.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:49

Een pakje droge crackers is inderdaad goed maar hangt er ook vanaf welke aangezien er ook veel zijn met veel suiker. Snoeptomaatjes kan je net zo goed vervangen door gewoon snoep aangezien deze tomaatjes boordevol suiker zitten dus is niet zo gezond als ze eruit zien helaas.

Safiera: ik heb je een pbtje gestuurd

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:54

Safiera schreef:
@ _Tara_: Ik probeer al zo min mogelijk tussendoor te eten, maar wil mezelf wel eens wat lekkers gunnen...

Om gezond te blijven moet je 6 tot 7 keer per dag iets eten. Beter 7 keer wat minder dan 3 keer je volproppen. Er moet 2 uur tussen iedere maaltijd zitten en je maag moet rustig bezig kunnen blijven zonder overbelast te worden.
Je moet 's morgens, 's middags en 's avonds eten(altijd op hetzelfde tijdstip, héél belangrijk), en tussendoor dan ook nog 3 of 4 keer een yoghurt, granenkoekje, stuk fruit,... Veel brood eten is niet gezond, je kan dit best vervangen door crackers oid.

Een tip die echt aan te raden is, is om eens bij een diëtiste langs te gaan. Je moet er niet in behandeling gaan, maar gewoon eens een keertje langsgaan om jouw toestand te bespreken, zij kan je precies zeggen wat je moet doen en wat goed is voor je.
Mijn moeder heeft dit ook eens gedaan, het heeft haar aardig geholpen. De diëtiste heeft haar ook geleerd om op een andere manier te ademen, dit had blijkbaar ook een invloed op haar gewicht :?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:09

Eet/dieet/afvalgerelateerde topics mogen volgens de regels van MW pas geopend worden door een TS van 18+. Ik zet hier een slotje :)