Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:15

Welkom Niien ...

Ik fiets idd altijd met helm , op mijn racefiets en MTB .

Denk dat de belangrijkste tip is dat je fiets qua maat bij je past . Zodat je er comfortabel op kunt zitten .
Denk er iig goed over na wat je er precies mee wilt ...iets verharde paden in het bos of ook echt off road .

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:22

Homiafortuna schreef:
Renee1991, fiets jij altijd alleen of ook wel eens met een groep. Mojn zus woont ook in Gemert en die gaat wel eens met een damesgroep uit de Mortel op pad. Dit jaar gaat ze ook mee met Gimmert Goes Alpe d'Huzes.

Ha! Wat gaaf zeg, dat is een hele groep hè! Ik fiets eigenlijk altijd alleen (soms een keer met mijn vriend of m'n beste vriend) maar ik vind het ook heerlijk om alleen te fietsen. Beetje gedachten ordenen, om me heen kijken... :+

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:26

Natuurlijk mag je je melden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Ontzettend leuk dat je wilt gaan mountainbiken. En wat leuk dat je op zoek bent naar een fiets.
Er zijn tientallen dingen waar je op moet letten bij het kopen van een fiets.
Maar het belangrijkste is toch wel de maat. Je kan online verschillende tabellen vinden.
Welke doormiddel van het opmeten van de binnenbeenlengte een fietsmaat voor je adviseren.

Let op, dit blijft een schatting he. Proefrijden en aanvoelen is nog belangrijker.
Daarnaast is het materiaal op de fiets (schakelmateriaal/remmen/tandwielen) belangrijk.
Wat voor kwaliteit is het en hoe is het allemaal onderhouden.
Als je zelf geen verstand hebt van fietsen is het slim om eens te kijken bij een fietsenwinkel.
Deze hebben soms inruil of overjarige modellen staan, die wat goedkoper zijn dan de gloednieuwe.
Vaak zit er dan ook garantie op, als er wat mee is, weet je waar je terecht kunt :j

Laatste antwoord, zeker weten! Altijd!
Je hebt maar een hoofd! :o

Niien_S
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:37

MuSLi schreef:
Natuurlijk mag je je melden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Ontzettend leuk dat je wilt gaan mountainbiken. En wat leuk dat je op zoek bent naar een fiets.
Er zijn tientallen dingen waar je op moet letten bij het kopen van een fiets.
Maar het belangrijkste is toch wel de maat. Je kan online verschillende tabellen vinden.
Welke doormiddel van het opmeten van de binnenbeenlengte een fietsmaat voor je adviseren.

Let op, dit blijft een schatting he. Proefrijden en aanvoelen is nog belangrijker.
Daarnaast is het materiaal op de fiets (schakelmateriaal/remmen/tandwielen) belangrijk.
Wat voor kwaliteit is het en hoe is het allemaal onderhouden.
Als je zelf geen verstand hebt van fietsen is het slim om eens te kijken bij een fietsenwinkel.
Deze hebben soms inruil of overjarige modellen staan, die wat goedkoper zijn dan de gloednieuwe.
Vaak zit er dan ook garantie op, als er wat mee is, weet je waar je terecht kunt :j

Laatste antwoord, zeker weten! Altijd!
Je hebt maar een hoofd! :o


Thanks! Ik was inderdaad niet van plan om een gloednieuwe fiets te kopen, dat is toch een beetje zonde als blijkt dat ik het niet leuk vind. Op marktplaats al wel een aantal fietsen gezien, maar daar zit inderdaad geen garantie op. Dat is misschien wel handig want ik heb er zelf weinig verstand van, haha!
Wat denken jullie van de Decatlon fietsen? Die zijn niet zo duur, maar waarschijnlijk ook mindere kwaliteit, of valt dat mee?

Jou fiets ziet er trouwens ook tof uit!

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:45

@MuSLi: Woon op dit moment in Zwitserland en laat ze in NL bezorgen. Dus zie ze pas over een maand helaas. Maarja huidige schoenen zijn ook nog prima en blijven ook voor wat slechter weer

@Niien: Welkom! Mijn eerste fiets heb ik in een (goede) fietsenwinkel gekocht. Daar werd ik ook opgemeten. Helaas bleek deze fiets echt te groot. Mijn huidige fiets heb ik 2dehands gekocht (alleen frame) en zelf opgebouwd. Maar weet zelf precies wat ik nodig heb qua maat. Als ik jou was zou ik kijken of je ergens wat testritjes kan maken. Opmeten wil niet alles zeggen. Gevoel wel!
Oh en wbt een helm: ALtijd!! Ben zelf een keer heel hard gevallen tijdens een wedstrijd (van de weg gereden door een ploegleiderswagen). Resultaat: flinke hersenschudding en ondanks dat ik een helm ophad (die was helemaal gescheurd) heb ik er nog steeds licht last van na 4 jaar.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:48

Niien_S schreef:
Thanks! Ik was inderdaad niet van plan om een gloednieuwe fiets te kopen, dat is toch een beetje zonde als blijkt dat ik het niet leuk vind. Op marktplaats al wel een aantal fietsen gezien, maar daar zit inderdaad geen garantie op. Dat is misschien wel handig want ik heb er zelf weinig verstand van, haha!
Wat denken jullie van de Decatlon fietsen? Die zijn niet zo duur, maar waarschijnlijk ook mindere kwaliteit, of valt dat mee?

Jou fiets ziet er trouwens ook tof uit!


Dankje!

De fietsen van Decathlon zijn, zeker voor de beginnende mountainbiker, een prima opstap!
Maar dan zou ik zeker niet voor de aller goedkoopste gaan. Maar eerder een van de duurste.
Anders zou je eventueel ook eens kunnen kijken bij 12gobiking.nl
Die hebben ook veel keuze, maar zijn wel iets duurder.

Wat voor prijs heb je zelf in gedachten om uit te geven? :)

Niien_S
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:01

Citaat:
Dankje!

De fietsen van Decathlon zijn, zeker voor de beginnende mountainbiker, een prima opstap!
Maar dan zou ik zeker niet voor de aller goedkoopste gaan. Maar eerder een van de duurste.
Anders zou je eventueel ook eens kunnen kijken bij 12gobiking.nl
Die hebben ook veel keuze, maar zijn wel iets duurder.

Wat voor prijs heb je zelf in gedachten om uit te geven? :)


Ik zal die website eens bekijken! Ik dacht zelf aan 300-400 euro ongeveer.
Een aantal mensen die ik ken hebben ook een mtb, wellicht dat ik die eens kan testen om te kijken wat qua maat het beste bij mij past.
Bedankt voor de reacties op de helm vraag, ik ga zeker een helm aanschaffen, wel zo veilig :)

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:40

Voor dat geld zou ik echt voor 2de hands gaan. Nieuw stelt het niet veel voor en het is zonde om binnen 2 maanden al spijt te hebben van je aankoop

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:44

Travel_me schreef:
Voor dat geld zou ik echt voor 2de hands gaan. Nieuw stelt het niet veel voor en het is zonde om binnen 2 maanden al spijt te hebben van je aankoop

Eens!

Maar dan wel samen met iemand gaan kijken, die er wel verstand van heeft! :)

Niien_S
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Veluwe

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:11

Ga ik doen! Bedankt voor de tips!
Zijn er hier meer mensen die op de Veluwe fietsen?

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:40

Renee1991 schreef:
Ohhhhh jongens, wat een weertje! <3 [ [url=m/iUzrcd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gave fiets zeg!!

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:40

Niien_S schreef:
Ga ik doen! Bedankt voor de tips!
Zijn er hier meer mensen die op de Veluwe fietsen?

Nee helaas nog niet gedaan, was er gisteren wel in de buurt en vrienden van mij zeiden dat je daar wel heel mooi kan fietsen :j

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:18

Suus__ schreef:
Renee1991 schreef:
Ohhhhh jongens, wat een weertje! <3 [ [url=m/iUzrcd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gave fiets zeg!!

Thanks, ben er ook ontzettend wijs mee <3

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:14

Veluwe lijkt mij supermooi om te fietsen. Helaas net iets te ver voor mij. Wel had ik altijd crosstraining in Hattem. Route is niet heel mooi, maar het gebied wel.
Vraagje: is hier iemand met een Garmin hartslagmeter? Ik wil misschien een 520 aanschaffen, maar ben wel benieuwd naar de ervaring met een Garmin (type maakt niet uit). Heb tot nu toe de afgeslopen 5 jaar getraind met een polar.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:12

Ik leed al een tijdje mee maar kom even binnenvallen.
Wij hebben laatst op onze opleiding een inspanning steeg gedaan met hele goede apparatuur (een groot deel van de olympische atleten zijn door deze arts doorgemeten) en ik heb daarbij mijn Garmin 620 aangehad en hij zat er steeds maximaal 3 slagen per minuut naast. Ik denk dus wel dat we kunnen zeggen dat de hartslagmeter van Garmin prima is. De Garmin 620 is er een met een band, ik weet niet hoe goed de polsmeting is.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 07:54

Ik heb gisteren met de elfstedentochtgroep een rit van 100km gemaakt. Zo veel mogelijk zwaar fietsen (tegen wind op de dijk enzovoorts), zodat je elkaar als groep echt nodig hebt en kan zien wat je aan elkaar hebt.

Er was ook een wielertrainer bij, die ons tips en tricks leerde over rijden in groepen, bochten rijden, voeding op lange tochten, kortom werkelijk van alles. Heel fijn :j

Ondanks dat het dus ook best wel heel zwaar was, toch lekker gefietst en gisteravond moe maar voldaan thuis! :D

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:27

"Welshfan: Oke dat klinkt goed. Garmin behoort natuurlijk ook wel tot de top. Heb hem maar gewoon besteld. Hartslag ga ik wel veel gebruiken, dus dat is belangrijk en er zit ook een cadansmeter bij. VInd ik erg fijn (die van m'n polar is spoorloos verdwenen XD).
Ga misschien in de toekomst een vermogensmeter aanschaffen en die werkt ook op een garmin 520. DUs das alvast heel handig.

@MuSLi: das altijd heel fijn, want als je techniek een beetje goed is, dan kan je best veel energie besparen. Voeding is ook heel belangrijk. Een hongerklop is echt heel erg vervelend!! Ik eet en drink zelf altijd te weinig.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:46

Ik heb besloten om een keer met de damesgroep van de fietsclub hier een dorp verderop mee te fietsen.
Ze trainen elke dinsdagavond. In april al om 18.30 dat is mij een beetje vroeg, dat red ik niet met mijn werk. Dus ik start in mei en mag het dan twee keer proberen. Het is voor mij ook een beetje een stok achter de deur om toch ook door de week te gaan fietsen. Het zorgt wel voor wat organisatie in mijn drukke leven , want 19.00 uur is voor mij ook best wel vroeg eigenlijk :=
Maar ben wel heel erg benieuwd wat ik er van vind.
Ik mag trouwens ook heel erg graag alleen fietsen hoor, juist omdat ik zo'n druk leven heb, is dat mijn manier om even te ontsnappen aan alles en lekker een beetje te fietsen. Gemiddelde ligt meestal ook niet heel hoog omdat ik best wel bezig ben met de omgeving en het genieten :D

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:52

Ik heb fietsen in zo'n groep 3x geprobeerd, het was niets voor mij :x Ik werd daar veel te gestressed van, de ontspanning was eraf. Altijd zien dat ik 'op de juiste positie bleef ' rijden, dat wiel houden, niet te ver ervan, kijken wanneer die voor mij in de remmen ging zodat ik niet erop zou rijden, teveel remmen en dan moet je na de bocht teveel gas geven :') Als ik alleen (of met 2 - 3) fiets, dan kan ik echt men hoofdje leegmaken en genieten. In een hoop word ik gek :')

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:53

Ik heb hier in de omgeving zelf een clubje dames geregeld (7 incl. mijzelf) om wekelijks mee te gaan fietsen.
We starten 4 april en gaan dan inderdaad ook op dinsdagavond elke week samen fietsen.
Starten om 19.00u en fietsen tot circa 21.00u ga ik vanuit.

:D

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:57

Ik heb tijdens de Bauke Mollematocht het afgelopen jaar in een poosje in een groepje gefietst (allemaal vreemden van elkaar trouwens) en dat ging toen best wel goed. Ik raakte de mannen kwijt op de kasseien want het was regen en dus glad en dan ben ik toch wel een beetje een schijterd. Gelukkig mijn nichtje en een andere meid die we onderweg hadden opgepikt ook :D

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:23

Ik train regelmatig alleen , maar ook met z,n tweeën/ drieën of in een grotere
groep .
De grotere groep zijn natuurlijk de team trainingen , waarin de trainer het schema
(HF zones etc ) bepaald .
Vaak word wel op niveau in groepen ingedeeld .

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:22

Ik train tegenwoordig altijd alleen. Vroeger gingen we altijd 2x per week met de clubtrainen. In de winter dan vaak ook nog op zaterdag. Vind het beide eigenlijk wel prima. Als ik weer in NL woon gaat trainen met de club niet. Woon dan aan de andere kant van het land. Dus dan is het een beetje ver rijden voor een clubtraining XD Dan maar alleen voor wedstrijden.

Wil misschien wel een keer proberen met een club =je dames hier uit de buurt, maar dan moet je verplicht hun clubkleding dragen en dat vind ik zonde om te kopen. Heb voor dit seizoen alweer 300 euro aan clubjkleding gekocht. Dat is wel genoeg

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:36

Travel_me schreef:
Ik train tegenwoordig altijd alleen. Vroeger gingen we altijd 2x per week met de clubtrainen. In de winter dan vaak ook nog op zaterdag. Vind het beide eigenlijk wel prima. Als ik weer in NL woon gaat trainen met de club niet. Woon dan aan de andere kant van het land. Dus dan is het een beetje ver rijden voor een clubtraining XD Dan maar alleen voor wedstrijden.

Wil misschien wel een keer proberen met een club =je dames hier uit de buurt, maar dan moet je verplicht hun clubkleding dragen en dat vind ik zonde om te kopen. Heb voor dit seizoen alweer 300 euro aan clubjkleding gekocht. Dat is wel genoeg

Kan me voorstellen dat je geen clubkleding gaat kopen, om een keer mee te fietsen.. Ik neem aan dat als je het een keer wil proberen, je best zonder die kleding mag toch? ;)

Ik heb vandaag een nieuwe broek aangeschaft van Alé. Komt morgen binnen. Ben heel benieuwd! Echt behoefte aan een beetje goede broeken..

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:04

Ja 2 keer meeproberen mag zonder. Denk dat ik het dus 2 keer ga proberen en dan gewoon overleggen. Officieel ben ik verplicht in mijn eigen clubkleding te rijden, dus dan mag het niet in die van hun.
Broeken zijn echt belangrijk idd. Ben zelf erg blij met onze clubbroeken. Is de duurste versie van Bioracer en dan met dameszeem. Echt de fijnste broek tot nu toe