De zon en kanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lente77

De zon en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 20:24

Okay dan, even voor de duidelijkheid: dit is wat ik weet van diverse bronnen op internet en waarvan mijn gevoel zegt dat het de waarheid is.
Aangezien de zon eraan zit te komen een eerste item over dit onderwerp. Zon en kanker.

Mensen worden helemaal bang gemaakt door de commercie voor de zon, een natuurlijk element notabene en ouder dan dat wij hier zijn.
Laat je niet gek maken we hebben de zon brood en brood nodig op onze huid voor opname van vitamine D, zeker na de winter. Vitamine D die oa zorgt voor pijnstilling en dat je botten sterk blijven.

Natuurlijk moet je wel oppassen om niet te verbranden, maar trek dan liever beschermende, luchtige kleding aan of blijf in de schaduw dan dat je continu aan het smeren gaat met niet natuurlijke produkten.
Lees eens op je zonnebrandcrème, huidverzorgingsprodukten en zeep wat er allemaal in zit....en vergelijk dat eens met de informatie op deze site: http://www.milieudefensie.nl/doemee/cosmetica
Vermijd in ieder geval smeersels met Paraben, Propylene Glycol, Tri-ethanol-amine, PEG-RETH erin.

Als je denkt dat het allemaal wel los zal lopen en de overheidsregels ons beschermen dan heb je het mis.
Onze 'volksvertegenwoordigers' zijn al jaren geleden voor het grote geld gegaan en luisteren als een Labrador zo braaf naar wat de grote corporaties willen dat ze doen. Misschien uit onwetendheid, maar zeker ook in ruil voor geld of macht er worden immers miljarden verdient in de cosmetica,- en huidverzorgingsbranche.

Doet de overheid pak weg de laatste 10 jaar ook maar iets wat de burgers willen? Denk hierbij aan invoering van de euro, de torenhoge belastingen op werkelijk alles en de invoering van de Europese Grondwet.
Bewijs maar eens dat iemand huidkanker heeft gekregen van een crème.
Nee natuurlijk krijgt de zon de schuld en vooral veel smeren want dat levert geld op.

Staat er 'natuurlijk' op een etiket dan geeft dat zeker nog niet de garantie dat er geen schadelijke stoffen aan toegevoegd zijn, lees dus altijd de ingrediënten. Sommige stoffen hebben namelijk bij proefdieren voor grote problemen gezorgd.
Er zijn zat echt natuurlijke produkten te koop voor een redelijke prijs zoals van Weleda, de Ambachtelijke, Sealine.

Ieder moet voor zich kiezen wat hij of zij wil maar je hebt maar 1 lichaam en daar moet je zuinig op zijn en ik denk dat je eerder kanker krijgt van chemische middelen dan van de zon.
Laatst bijgewerkt door Mars op 21-03-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Charlie_P

Re: Schrik niet dit is mijn 1e item, ik mag los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:27

Ben het wel met je eens. Ik smeer eigenlijk ook nooit, maar ga ook niet in de volle zon zitten bakken.
Zelfde verhaal als bijvoorbeeld fluoride in tandpasta, dat het (bijna) overal in zit, wil echt niet zeggen dat het dus goed voor je is.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:32

Gelijk heb je!

Ik zit in zuid Frankrijk en het enige wat ik doe om me te beschermen,is zo veel mogenlijk in de schaduw blijven als de zon brandt.
Ik ben dan ook altijd minder bruin dan de gemiddelde nederlander in Nederland. :+

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:32

Ik moet toch zeggen dat ik erg blij ben met zonnebrandcreme. Ik verbrand levend als ik me niet insmeer, ook in de schaduw, en vind het bij 30 graden toch ook erg prettig om blote armen te hebben. Daarnaast mag de zon een natuurlijk element zijn, dat wil niet zeggen dat ze geen schade aan kan richten. Heb een oma met huidkanker (84 jaar) die zich in haar hele leven nog nooit heeft ingesmeerd, dus niet insmeren geeft ook geen enkele garantie...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:35

Tja, ik snap wel wat je bedoeld denk ik. Maar weet je, het is met ALLES zo. Er is niets "goed".
Er zijn altijd 2 kanten van het verhaal, ook de mensen de natuurlijke middelen maken willen ze verkopen tenslotte.
Je weet teegnwoordig gewoon niet meer wat je wel/niet geloven moet wat betreft onderzoek enzo.

@Hobby, zo heb ik een schoonmoder die werkelijk haar best doet elk zonnestraaltje te ontkomen, zelden buiten komt (heel haar leven al) en ook huidkanker heeft heeft.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:37

Bij het lezen van dit soort topics, denk ik altijd: Ik doe het ook nooit goed! %)
Wat is het nou:
- Wel of niet smeren?
- Wel of geen melk?
- Wel of geen suiker?

En zo zijn er altijd van die hot items waarvan de bronnen claimen de wijsheid in pacht te hebben. Ik plaats het voor het gemak ook even in hetzelfde rijtje als 'wel/geen krachtvoer voor paarden' en 'wel/geen brokken voor de honden'.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:37

pff er zijn zoveel verschillende verhalen, heeft iemand voor mij de waarheid.... zucht

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:39

jodi schreef:
Gelijk heb je!

Ik zit in zuid Frankrijk en het enige wat ik doe om me te beschermen,is zo veel mogenlijk in de schaduw blijven als de zon brandt.
Ik ben dan ook altijd minder bruin dan de gemiddelde nederlander in Nederland. :+

:D ik ben gedeeltelijk bruin(bronsage agricole)....veel te heet...daar ga je toch niet in zitten?
Ik zit ook in zuid-frankrijk en zelfs nu is de zon al heet,als hij schijnt...

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 20:41

@ Hobby Wie zegt dat je oma huidkanker van de zon heeft gekregen? Misschien komt het wel van luchtverontreiniging, vroeger gewerkt hebben met (landbouw)vergif, of verkeerde dingen in ons voedsel.
Onze huid is namelijk ons grootste orgaan.

Je kunt ook natuurlijk smeren met niet commerciele dingen daar is wel wat op te googelen.

Kanker kwam vroeger veel minder voor dan nu dus dat heeft zijn oorzaken.

@ geerke, ik ben dol op zon en Zuid Frankrijk klinkt juist met deze regen heeeel aantrekkelijk

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:44

Kwam kanker vroeger minder voor? Of gingen mensen eerder door voordat ze de káns kregen kanker te krijgen?
Plus de vraag, wisten ze wel waar mensen aan leden? Ze konden toen geen echo/mri/foto's maken enz.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 20:44

Als je door de bomen het bos niet meer ziet, volg dan je gevoel. Iedereen reageert anders op dingen en je innerlijk weet meestal of het wel of niet goed voor je is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:46

Dat kan ik me haast niet voorstellen, ik denk dat de meeste mensen over het algemeen hun gevoel echt wel volgen. Toch rookt een groot percentage.
Als het zo simpel was als volg je gevoel zouden er veel minder zieken zijn denk je niet?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:50

@lente, ik zeg nergens dat het door de zon is veroorzaakt, maar reageerde even n.a.v. het verhaal over alle gevaren van insmeren. Ik geloof dat vroeger net zo goed kanker voorkwam, maar dat nu de wetenschap verder is in de onderzoeken. Daarnaast worden mensen steeds ouder, dus ik vind het niet vreemd dat er een keer iets fout gaat bij de celdeling.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:52

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar niet alles. Bijvoorbeeld zijn parabenen niet schadelijk. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat het niet schadelijk is, het veroorzaakt geen kanker (wat nl vaak wordt gezegd) en veroorzaakt ook geen hormoonverandering (ook een hardnekkig gerucht). Het zit zelfs in veel producten die wij eten (sauzen, kant-en-klaar-maaltijden) :) .

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:21

Jeddah schreef:
Dat kan ik me haast niet voorstellen, ik denk dat de meeste mensen over het algemeen hun gevoel echt wel volgen. Toch rookt een groot percentage.
Als het zo simpel was als volg je gevoel zouden er veel minder zieken zijn denk je niet?

Neem aan dat je gevoel echt niet zegt dat roken goed voor je is. Als je het dan toch doet heeft dat niet met je gevoel volgen te maken, maar met je verslaving ;)

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:23

@ Jeddah met het rookvoorbeeld ben ik het niet met je eens omdat ik nog nooit gehoord heb dat iemand de eerste trek van een sigaret lekker vond.
Ze deden wel alsof maar dat was om zich groot te houden ten opzichte van vrienden. Als ze dus hun gevoel hadden gevolgd waren ze gestopt.
Echter sigaretten hebben verslavende stoffen in zich en dan is er moeilijk een weg terug.
Charlie je was me voor.

Sorry Hobby dan begreep ik dat verkeerd.
Aansluitend las ik laatst een interessante stelling: mensen leven niet langer, ze doen veel langer over het sterven.
Dit ging over natuurvolken, volledig gezond die tot hun 100e nog werkten en pas grijs werden als ze 80 waren terwijl nu erg veel mensen vanaf 45 zo'n beetje krakkemikkerig beginnen te worden. Ga eens kijken in verpleeghuizen dat is vaak weinig kwaliteit van leven meer in mijn optiek.

Sorry Focussed op mijn lijf geen Paraben en al helemaal niet in mijn lijf maar dat moet ieder voor zich weten.
Ook ben ik zeer skeptisch over die onderzoeken die moeten aantonen dat het niet schadelijk is, er is wederom veel geld mee gemoeid en de meeste mensen, ook onderzoekers, zijn te koop.
Ik respecteer echter jouw mening hierover.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:25

Tja, je kunt wel zeggen: Geen parabenen in mijn lijf... Maar hoe doe je dat? Het zit bijna overal in, is gewoon een normaal conserveringsmiddel.
KWF Kankerbestrijding heeft zelfs gemeld dat het niet schadelijk is. Tja of je moet overal complotten achter zoeken ;) .

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:30

Geeft niks, Lente, dan was ik misschien niet duidelijk genoeg ;)

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:35

Ik zie het niet als komplotten het is gewoon commercie en het recht van de 'sterkste' in dit geval de rijkste. Er zijn echt voedingsmiddelen te koop zonder omstreden toevoegingen maar het is wel even zoeken.
Ik maak het liefst warm eten van verse biologische groenten, ook omdat er dan veel meer mineralen en vitaminen inzitten omdat de grond waarin het geteelt wordt nog niet uitgeput is en de plantjes langer mogen groeien.
Mijn droomwens is nog een makkelijke moestuin alleen had de welkoop de aanbieding van de bakken ervoor op.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:35

Ik ben erg benieuwd waar je dit uit opmaakt, is dit je eigen idee of heb je hier onderzoek naar gedaan? Ik ben het niet meteen met je oneens maar hou er wel van als dingen (wetenschappelijk) bewezen worden. Dus ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:38

Het gaat niet alleen om het eten. Parabenen zitten in bijna alle zepen, van handzeep en badschuim tot shampoo's, conditioners en haarmaskers.
Het zit in cosmetica, dag en nachtcreme's, lotions en bodymilks. Het zit in scheerschuim, lippenbalsems en idd ook in zonnebrand. Het zit in inkt, verf en lijm. In afwasmiddel, allesreiniger en wasmiddelen. Kortom: Je ontkomt er niet aan om er mee in aanraking te komen tenzij je jezelf nooit wast, je haren nooit wast, je kleren nooit wast en je huis nooit schoonmaakt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:44

Ook ik blijf veel in de schaduw en ga zo heel af en toe even echt zonnen, als ik dat doe dan spuit ik me nat met water (hoe heter hoe vaker/natter), ze zeggen dat je daarvan verbrand, maar dat is in ieder geval in mijn ervaring helemaal niet waar.
Ook heb ik sinds ik het zo doe nooit meer last van zonne-allergie, wat ik voorheen wel had met zonnecrème smeren.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:47

Alexx wetenschappelijk bewezen zegt ook niet alles zoals ik al eerder aangaf: de meeste mensen zijn te koop maar er zijn zat verschillende bronnen op internet te vinden en dat vind ik niet minder betrouwbaar dan WO.
Inzichten naar aanleiding van WO onderzoek veranderen ook nog regelmatig als er tijd verstrijkt. Denk maar eens aan Aspartaam.

Focussed ik gebruik inderdaad zoveel mogelijk natuurlijke middelen zonder dit soort toevoegingen maar misschien 'zie" ik er wel eens eentje over het hoofd.

Luxx ik smeer ook nooit maar heb wel van nature een wat donkerder huid. Iemand met rood haar zal hier veel sneller last van hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:49

Mag ik vragen wat jouw natuurlijke middelen zonder die toevoegingen zijn? Er zijn maar weinig merken die echt dingen zonder toevoegingen verkopen nl.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:02

Lente77 schreef:
Alexx wetenschappelijk bewezen zegt ook niet alles zoals ik al eerder aangaf: de meeste mensen zijn te koop maar er zijn zat verschillende bronnen op internet te vinden en dat vind ik niet minder betrouwbaar dan WO.
Inzichten naar aanleiding van WO onderzoek veranderen ook nog regelmatig als er tijd verstrijkt. Denk maar eens aan Aspartaam.

Natuurlijk verandert het steeds, daarom zet ik overal mijn vraagtekens achter ;) maar zonder onderzoek kun je alles gaan vertellen, vandaar mijn vraag waar je het vandaan hebt.
Ik ben inderdaad van mening dat je vooral uit de zon moet blijven, zeker met een vader als dermatoloog wordt daar thuis wel op gehamerd. Ongeacht of ik nou wel of geen zonnebrand crème gebruik wordt het me afgeraden.
Maar ik vind het toch een vreemd topic omdat ik het doel er van niet helemaal van begrijp. Dit omdat ik niet snap waar je deze informatie vandaan haalt ;)