Ziekte van Pfeiffer of wel klierkoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Funfun

Ziekte van Pfeiffer of wel klierkoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 02:07

Hallo bokkers,

Ik ben al 2 weken niet lekker. Naar veel hen en weer bij de doctor heb ik gisteren uiteindelijk mijn resultaten. Ik heb klierkoorts.

Gisteren voelde ik me eigelijk heel goed maar vandaag is het weer mis. Ik ben dus ontzettend moe. Ik denk omdat ik gisteren een beetje te veel heb gedaan. Ik ben wel vroeg naar bed geweest maar ik voel me net als 90 oude oma vandaag.

Wie heeft deze ziekte gehad en hoe ga je er mee om?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 02:27

Heb ook kort geleden de uitslag van bloedtest gehad, ziekte van Pheiffer.. Alleen op dit moment niet meer actief.. Ik heb de ziekte dus gehad, alleen niet doorgehad.. Ben er gewoon mee doorgelopen..
Ben vast wel moe geweest, alleen gewoon doorgegaan en niet naar geluisterd... Vind het zelf ook bizar.. En heb afgelopen weken ook alsnog heel veel geslapen.. Maar vraag me af wat de consequenties zijn, dat ik op het moment van de ziekte geen rust heb genomen?
Dus ik volg dit topic even.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:30

Ik heb het ook gehad,30 jaar geleden :=
Ik was doodziek,40 graden koorts en mijn keel was net zo breed als mijn hoofd,dus ik ben er niet mee doorgelopen... :+
Dat heeft 2 maanden geduurd + een jaar hoofdpijn. ;(

Ik werd toen op een streng dieet gezet om de lever te ontzien.Geen vet,koffie,alkohol,kool...en de rest ben ik een beetje vergeten sind de tijd.

Beterschap en zorg goed voor jezelf want het kan erg lang duren. :(:)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:37

Er zijn zat mensen die Pfeiffer hebben (gehad) zonder dat ze er erg in hebben en andere mensen zijn er weken/maanden doodmoe van. Ik ben er zelf een week of 6 van uit de roulatie geweest, maar had er ook een behoorlijke leverontsteking bij waar ik flink beroerd van was. Duurde wel een paar maanden voordat ik echt weer topfit was, maar na een week of 4 had ik het ergste wel achter de rug :j

chivaldi

Re: Ziekte van Pfeiffer of wel klierkoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:41

:):( ik weet hoe je je voelt. ik heb thalesemie. pfeiffer maar dan ongeveer 3x zo erg en dat voor derest van mn leven. het is een regelrechte ramp maar je leert er mee leven.ik heb ook slechte dagen dat ik 1vierkante meter veeg en vervolgens hartkloppingen heb,bijna flauwval enz. en andere dagen kan ik makkelijk 3/4 paarden rijden. mesten heel de tuin vegen enz.

iig heel veel beterscahp

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:43

Ik heb het gehad op m'n 13e. Ben 2 week dood en doodziek geweest. Bleek dat ik Pfeiffer had.. Heb m'n rust genomen, dat waren de voorschriften van de kinderarts..
Alleen bij mij heeft die rust niks geholpen..
Ben nu 20 en heb CVS. Weet niet eens wat het is om niet moe te zijn.. Ze zeiden dat het is "blijven hangen" omdat ik 40 graden koorts heb gehad, maar volgens mij verschilt dat ook nogal.

En hoe je er mee om moet gaan? Dat weet ik nu nog niet :o Ben er zelfs depressief van geweest.. Heb nooit meer kunnen doen wat ik echt wil..

Gelukkig is het voor de meesten dat ze na ong. een half jaar wel weer fit zijn.. Mijn broer heeft het bijv. ook gehad, 1 week ziek, 1 week moe en hij was weer fit..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:17

Ik heb 'm ook gehad, maar nooit zoveel last van gehad eigenlijk. Ja, ik was steeds moe en kreeg zelfs een chronische keelontsteking, maar verder was ik hartstikke actief. Ik ging gewoon naar school, deed mee met gymen, fanatiek paardrijden..
Zelf ben ik van mening dat zodra je Pfeiffer als een excuus gaat gebruiken (ja, ik ben zo moe, heb Pfeiffer, dus ik kan niet <vul maar in>), je je niet aan moet stellen en gewoon naar school etc. moet gaan. Door juist niets te doen, word je alleen maar vermoeider. Als je echt doodziek bent ervan oke, maar met lichte koorts en wat vermoeidheid kan je best naar school/werk/sport. Is alleen maar beter voor je.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:05

Rebel_Jits, ik zou daar persoonlijk wel mee uit kijken.. Ik denk dat artsen niet voor niks aanraden om wel je rust te nemen...
Je kan er meer kapot mee maken dan je lief is..

En sommige kunnen gewoon op zo'n moment niet naar school! Ik ben mezelf in het begin constant voorbij gelopen en het resultaat was dat ik noodgedwongen moest stoppen met school en ik een half jaar nagenoeg niks heb kunnen doen.. Kon mezelf niet eens douchen..
Dus ik zou als ik jou was niet zeggen dat je je niet aan moet stellen.. Jij hebt er gelukkig verder niets aan over gehouden, maar denk ook als je nog zoveel kon je ook geen erge vorm van Pfeiffer had, er zijn namelijk mensen die niet eens van bed af kunnen komen, en die stellen zich niet aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:13

Rebel_Jist, zo dacht ik ook. Heb nooit kunnen stil zitten en ben ook gewoon fanatiek door gegaan met sporten ect. Een beetje moe zijn kon ik wel hebben dacht ik.
Tot ik voor mijn eindexamens compleet in storte. Pfeiffer zorgt niet voor 'een beetje moe zijn' Pfeiffer zorgde er voor dat ik compleet afgepeigerd ben. Nu vier jaar later heb ik er nog steeds last van, voor heen had ik een ijzer sterke conditie nu niet meer. Hoe goed ik ook op bouw, ik doe er zelfs langer over dan mensen die 40 jaar ouder zijn en nooit gesport hebben om mijn conditie op te bouwen. Nog steeds sta ik nooit uit gerust op en nog steeds heb ik opgezette klieren in mijn hals.
Nog steeds heb ik last van sommige voedingsmiddelen, vet eten alcohol e.d. kan ik niet hebben zonder er last van te krijgen.

Geloof niet dat ik me aanstel. :=

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:14

Bij mij is het ondertussen 5 jaar geleden dat ik klierkoorts heb gehad.. Ik was toen net 15 jaar. Maar hoe ouder je bent als je het krijgt, hoe meer last je er van krijgt.
Ik had precies 2 ping pong balletjes in mijn keel zitten, zo opgezwollen waren mijn klieren en ook mijn leverfunctie was heel erg slecht waardoor ik niet meer alles mocht eten.
Ik heb uiteindelijk 4 weken thuis gezeten van school, altijd op de zetel gelegen en af en toe is wat doen. En na die 4 weken nog 2 weken halve dagen geweest.
Je kan beter je rust nemen want anders kan klierkoorts erg lang blijven hangen. Ik had er zowiezo tot een jaar nadien nog wel last van.. Snel moe worden of een opgezwollen keel krijgen.
Het enige dat je kan doen is supergoed rusten :)
Ik kon zelfs niet eens meer direct na men ontbijt gaan douchen, dat was al teveel :D en dat voor een 15 jarige :D

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:18

Judith_ schreef:
Rebel_Jist, zo dacht ik ook. Heb nooit kunnen stil zitten en ben ook gewoon fanatiek door gegaan met sporten ect. Een beetje moe zijn kon ik wel hebben dacht ik.
Tot ik voor mijn eindexamens compleet in storte. Pfeiffer zorgt niet voor 'een beetje moe zijn' Pfeiffer zorgde er voor dat ik compleet afgepeigerd ben. Nu vier jaar later heb ik er nog steeds last van, voor heen had ik een ijzer sterke conditie nu niet meer. Hoe goed ik ook op bouw, ik doe er zelfs langer over dan mensen die 40 jaar ouder zijn en nooit gesport hebben om mijn conditie op te bouwen. Nog steeds sta ik nooit uit gerust op en nog steeds heb ik opgezette klieren in mijn hals.
Nog steeds heb ik last van sommige voedingsmiddelen, vet eten alcohol e.d. kan ik niet hebben zonder er last van te krijgen.

Geloof niet dat ik me aanstel. :=

Idd vond dat ook nogal een banketstaaf opmerking..
Maar volgens mij komt iedereen die er wat langer last van heeft in die periode dat je er gewoon tegen in gaat.. dat heb ik ook gedaan, maar ik moest wel dubbel en dwars de rekening betalen.. En nu ruim 7 jaar later, weet ik niet meer hoe het is om niet moe te zijn. Heb ik m'n opleiding niet af kunnen maken, kan ik niet werken. En ben blij dat ik een pony heb, want dat is vaak de enige reden om van bed af te gaan..

En nee ik vind ook niet dat ik mij aanstel := Als ik namelijk teveel doe en een dag heb : stik er maar in.. Dan stort ik op een gegeven moment gewoon in en kan ik zo een paar weken helemaal niks meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:21

Het zou heel goed kunnen dat niet iedereen er evenveel last van heeft. Maar een beetje l*llig om vervolgens te zeggen dat de rest zich aanstelt omdat deze er erger last van hebben is het wel.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:30

Opgezette klieren, heb ik al heel lang van tijd tot tijd, eigenlijk keek ik daar niet zo van op.. Heb wel een poos lang op de aspirines gewerkt en was ook wel moe.. Maar pas nu, de laatste tijd, (terwijl de ziekte dus niet meer actief is)ben lijk ik er pas last van te krijgen, geen energie.. alles lijkt te veel..Moeilijk mijn bed uit kunnen komen.. Als ik dingen doe moet ik me er voor mijn gevoel echt toe zetten.. en conditie, nee dat heb ik echt niet meer, hijg al als ik de trap op loop.. vraag me af of het dan inderdaad ook moeilijker word die conditie op te bouwen, want ben altijd een heel actief en fanatiek persoon geweest wat dat betreft..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:42

Rebel_Jits schreef:
Ik heb 'm ook gehad, maar nooit zoveel last van gehad eigenlijk. Ja, ik was steeds moe en kreeg zelfs een chronische keelontsteking, maar verder was ik hartstikke actief. Ik ging gewoon naar school, deed mee met gymen, fanatiek paardrijden..
Zelf ben ik van mening dat zodra je Pfeiffer als een excuus gaat gebruiken (ja, ik ben zo moe, heb Pfeiffer, dus ik kan niet <vul maar in>), je je niet aan moet stellen en gewoon naar school etc. moet gaan. Door juist niets te doen, word je alleen maar vermoeider. Als je echt doodziek bent ervan oke, maar met lichte koorts en wat vermoeidheid kan je best naar school/werk/sport. Is alleen maar beter voor je.

Dat is een heel gevaarlijk advies, want Pfeiffer zelf gaat wel weg, maar als je jezelf niet goed in acht hebt genomen (eerst je rust nemen en daarna weloverwogen weer opbouwen) blijf je de rest van je leven last hebben van de verschijnselen.
Sterkte aan alle patiënten, het is echt een heel ellendig virus.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:33

zwelgje27 schreef:
Heb ook kort geleden de uitslag van bloedtest gehad, ziekte van Pheiffer.. Alleen op dit moment niet meer actief.. Ik heb de ziekte dus gehad, alleen niet doorgehad.. Ben er gewoon mee doorgelopen..
Ben vast wel moe geweest, alleen gewoon doorgegaan en niet naar geluisterd... Vind het zelf ook bizar.. En heb afgelopen weken ook alsnog heel veel geslapen.. Maar vraag me af wat de consequenties zijn, dat ik op het moment van de ziekte geen rust heb genomen?
Dus ik volg dit topic even.

Ik heb hetzelfde gehad. bleek uit bloeduitslagen dat ik ook pfeiffer heb gehad. als in terug denk dan heb ik inderdaad een periode gehad dat ik ontzettend moe was en niet lekker. maar ja, dat schuif je dan af op drukte op werk en zo. mijn huisarts vertelde me dat de pfeiffer altijd in een mindere periode de kop op kan steken. je kan het officieel maar 1x krijgen maar het blijft zeg maar altijd in je lichaam aanwezig. (vandaar ook de positieve bloeduitslag.) het kan een beetje blijven sluimeren. er zijn mensen die er maar 1x last van krijgen en mensen waarbij het een paar x de kop opsteekt.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:19

Tieme dat is het geloof ik ook.. Bij mij is het altijd voelbaar aanwezig, maar heb ook periode's dat ik gewoon niks meer kan.. periode later kan ik weer wat meer.. Is best lastig om mee om te gaan, want net wanneer het weer redelijk gaat, krijg ik vaak een terugval.. Ook ben ik gewoon ontzettend vaak ziek...

Sommige mensen vernemen er zo niks meer van, maar wanneer die dan wat stress hebben komt het weer tot uiting...

Ikzelf kan niet wachten tot de zomer, want dan gaat het altijd wat beter.. In de winter is het vaak 3 keer zo erg.. Dus zon kom maar op :D

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 03:38

Bedankt voor de reacties.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerste week echt ziek was maar het leek meer op een gripje. Ik had dan ook nog een allergische reactie. :( Ik had geen eetlust, ik had het ontzettend warm en had een zwelling in mijn lies. Nu is mijn eetlust weer normaal. Ik heb het wat minder warm. Ik voel me minder "ziek". Ik ben moe maar het is verdraagbaar. Helaas slaap ik niet goed. Ik wordt een paar keer per nacht wakker voor niets. Ik moet volgende week weer een bloedtest laten doen.

Ik neem het rustig aan. Ik ben meestal active thuis maar ga nu eens lekker voor de TV zitten.

Ik vraag me af of het verstandig is om zaterdag paard te rijden. Ik bedoel dan wel "rustig" paard rijden. Aan een kant denk ik een beetje beveging en een vriese neus hallen is misschien een goed idee maar aan de andere kant vraag ik me af of het niet te veel is. Wat denken jullie er van?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 04:05

Ja ik heb het ook gehad, ik was toen 17 jaar oud en het begon heel raar. Overdag ging het nog wel, maar s'avonds had ik dan 39,5 koorts. Dit is zo een week doorgegaan en toen hebben ze bloedgeprikt, pfeiffer. Ondertussen dikke keelontsteking en veel lymfenbulten. Daarna kreeg ik jeuk echt jeuk, tot op het bot leek het te zitten. Weer een bloedtest later bleek dat ik bezig was geelzucht te krijgen. Heb toen medicijnen gekregen en oen werd het wel beter. Ik ben er zeker een half jaar aan kwijt geweest.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 05:19

Jeuk heb ik ook maar ik heb dat regelmatig wanneer het weer verandert. Vooral sinds ik in Australie woont. Ik had het eens over met de doctor (voordat ik Pfeiffer had) en ze zij dat aan het weer lang. Raar misschien ligt het nu aan Pfeiffer. Mijn nek, hoofd, handen, armen and voeten jeuken. Ik kan niets "specials" op huid zien. Geen rode plekken, geen puisjes of builtjes. Had er iemand anders er ook last van?

Ik denk dat ik het paardrijden toch voor een tijdje gaat afschaffen . Misschien kan ik gewoon een paardje borstellen of zo. Of zou dat ook te veel zijn? Ach ik ben even de kluts kwijt. Ik ben iemand die altijd bezig moet zijn en dat nieksen irriteert me al. |(

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 07:59

Ik heb geen last van jeuk oid gehad, dus dat weet ik helaas niet..

Als ik jou was zou ik gewoon wel iets proberen, maar goed naar je eigen grenzen luisteren. Als je een paardje gaat poetsen, luister dan gewoon naar je gevoel.. Ben je te moe, ga je even 5 min. zitten. Als je dan weer puf heb probeer je weer verder..
Tis heel lastig, maar gewoon even kijken wat je op dit moment aan kan...

Hoe komt het bij jou dat je slecht slaapt? Heb je rare dromen/nachtmerries? Of slaap je gewoon onrustig?
Ik heb ook periode's dat ik heel slecht slaap, dat ik laat in slaap val, 's ochtends vroeg wakker.. En soms heb ik nachten dat ik iedere keer wakker ben in de nacht..
Sinds ik Pfeiffer heb gehad en met die moeheid zit, ben ik heel raar gaan dromen.. Dan droom ik ook dingen die ik in het echt niet kan, zoals 30 stallen uitmesten := En dan ben ik echt kapot als ik wakker word :o

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:00

hmm ik heb gisteren bloed laten prikken.

ook om te kijken of het pfeifer is.

ben moe last van keel veel slapen en koorts.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:16

Ik heb het zelf ook gehad. En het lastigste is weer opbouwen erna. Want je bent uiteraard moe, maar ben je moe van de ziekte of omdat je geen conditie meer hebt? Want als je nog last hebt van de ziekte moet je het echt rustig aan doen, anders komt het weer terug of duurt het veel langer. Misschien een beetje je paard borstelen en als het niet meer gaat naar huis gaan. Maar ik denk dat de buitenlucht altijd wel even goed doet.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:22

Ik heb het zelf ook gehad,
heb me eerst al eens laten testen omdat ik echt moe was, er kwam niks uit de testen.

vervolgens brak er een drukke periode aan waarin ik geen tijd had om te rusten.
evenementen georganiseerd en 50/60 uur daar gewerkt,
en de weken ervoor 40 uur in totaal met school (organiseren) enz.

vervolgens liet ik weer bloedprikken,
dit was wel enige tijd later dan de vorige x en bleek dat ik wel degelijk pfeifer heb gehad!
maar dit was de nasleep, de dokter vermoede dat dit was geweest ten tijde van het evenement,

dus ben gewoon door gegaan zonder dat ik het wist,
was wel echt kapot, kon echt niks meer en alles werd té veel.

ben nu nog steeds snel moe,
en dat was in 2008, maar dat komt denk ik door mijn té drukke leven

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 01:32

@ Kaatje. Ik heb rare dromen/nachtmerries. Ik slaap onrustig. Ik moet ook vaak naar toilet. Vroeger sliep ik gewoon de hele nacht door. Ik wordt vroeg wakker en kan dan niet meer slapen. Soms ga ik vroeg naar bed maar ik kan gewoon niet slapen. Echt irritant!

@ Mona. Ja buitenlucht doet inderdaad goed. Vrijdag was ik zo moe. Ik ben toch eventjes met een vriendin op een terrasje gaan zitten en moet eerlijk zeggen dat ik me better voelde. Ze zei ook dat ik er better uitzag dan toen ik aankwam :D

@ Renee. Ik hoop toch dat het niet zo lang duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:36

Ik heb t gehad. Ik ben toen lang thuis geweest ( aantal maanden ) ook omdat ik mede depresief was. Ik kon dagen lang achtereen slapen. Ze dachten bij mij dat het omgezet was in CVS maar godzijdank blijkt dat het achteraf niette zijn maar was mijn toemalige job te zwaarvoor mij.Ik zie de pfeifer tijd als een sombere tijd in mn leven helaas