Verkouden en vliegen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Verkouden en vliegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 09:11

Op het moment ben ik erg verkouden. Zo verkouden dat mijn oren dicht zitten. Ik kan mijn oren niet klaren door te gapen. Normaal lukt dit wel, maar nu zitten mijn oren gewoon dicht door de verkoudheid. Pijn heb ik niet echt, irritant is het wel.

Maar goed. Nu ga ik donderdag dus met het vliegtuig (vlucht van 1,5 uur). En de vorige keer dat ik ontzettend verkouden was bij het vliegen had ik meteen een oorontsteking opgelopen. Zeer pijnlijk en daar zit ik nu dus niet op te wachten.

Normaal heb ik geen last van pijnlijke oren met vliegen. Ik kauw op een kauwgompje met stijgen en dalen en probeer te gapen om zo mijn oren te klaren. Dat werkt prima. Maar nu kán ik mijn oren dus niet klaren en ik ben bang dat ik straks dus ontzettende pijn krijg in het vliegtuig.

Wat kan ik hier tegen doen?

Ik heb gehoord van speciale oordopjes (Ear Planes). Werken die ook als je verkouden bent?
Ook heb ik iets gelezen over neusspray. Maar hoe werkt dit dan? Je neus is misschien wel even open, maar je oren toch niet?

Ojajoh

Re: Verkouden en vliegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:19

jups....otrivin of andere zoutoplossing gebruiken in combinatie met oordopjes.....
vergeet na je vlucht ook niet je oren goed te reinigen....dat zal ook schelen....(beetje olijfolie)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:22

Hallo!

Als je verkouden bent, mag je eigenlijk niet vliegen. Los van de oorontsteking die je kan krijgen, kan zelf je trommelvlies scheuren. Dat komt omdat de buis van eustachius (die zit tussen je oor en je neus) verstopt zit. Tijdens het opstijgen komt er in de cabine een lagere luchtdruk. Tussen je neus en oren blijft de hogere luchtdruk zitten en die kan niet ontsnappen. Dat doet dus zeer. Het enige soepele gedeelte is je trommelvlies, en die gaat dan uitzetten, daarom krijg je oorpijn. Tijdens het dalen krijg je het omgekeerde effect. Dalen is voor de verkoudenen het meest pijnlijk. Als het drukverschil te groot wordt omdat je niet kan klaren, komt er zoveel druk op je trommelvlies te staan dat dit kan barsten. En dan heb je echt heel veel pijn, maar ook een heel groot probleem.
Ik zou zeggen: als je het kan vermijden, niet vliegen!
Moet je toch vliegen als je verkouden bent: eerst even een bezoekje aan de huisarts voor goede neusspray. Vóór het vliegen neusspray gebruiken. Tijdens opstijgen proberen zo goed mogelijk te klaren. (slikken, gapen, neus dichtknijpen en even wat druk zetten, etc). Vóór de landing (zo'n 5-10 minuten ervoor) weer neusspray gebruiken, en heel goed proberen te klaren. De neusspray zorgt dat de slijmvliezen in je neus slinken, waardoor hopelijk de verbinding tussen oor en neus open gaat.
Ik zou als ik jou was nu al beginnen met drie keer per dag stomen. Een spray fysiologisch zout halen bij de drogist en dit ook al fanatiek gaan gebruiken.
De oordopjes werken niet omdat die er niet voor zorgen dat de verstopping opgelost wordt.

Nou hoop voor je dat je donderdag niet zo'n last van je verkoudheid hebt! Succes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:24

Het is nu zondag, ik zou dan op donderdag niet meer verkouden zijn. Het is bij mij na 3 dagen wel over.

Ben jij zo lang verkouden dan.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 09:33

Ik weet niet of ik donderdag nog verkouden ben. Vaak ben ik een paar dagen echt verkouden (als in: pijnlijke neus, verstopte neus, naar hoofd) en daarna nog een week of twee snotterig, maar zonder nare bijwerkingen. Maar ik weet dus niet hoe lang mijn oren dicht blijven zitten en dat is met vliegen het grootste probleem.

Niet vliegen is eigenlijk geen optie. Ik ga met mijn moeder en zus op citytrip naar Dublin voor vier dagen. En ik neem niet aan dat een annuleringsverzekering uitkeert bij verkoudheid. Bovendien wil ik ook heel graag even lekker op vakantie ;)

Trommelvlies scheuren: ay, dat klinkt naar! Zal dat echt zo snel gebeuren?

Ik heb net in de medicijnkast gekeken en ben al neusspray tegen gekomen (Xylometazoline 1%) dus daar ben ik mee begonnen. Ook heb ik een zoutoplossing gemaakt (9 gram zout op 1 liter lauw water) die ik zo in mijn neus ga spuiten. Nu maar hopen dat dit mijn neus vrij maakt en zo snel mogelijk dus ook mijn oren!

(Dat ik die neusspray trouwens niet eerder ontdekt heb... ik kan nu gewoon door mijn neus ademhalen 8-) )

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:17

hm vliegen en pijn in je oren... klinkt bekend!
ik heb al enorm last van mn oren als ik niet verkouden/ziek ben.

4 zomers terug 24 uur voor de terug vlucht een hevige oorontsteking gekregen. ben toen helemaal plat gespoten met antibiotica, ontstekingsremmers, pijnstillers en neusdruppels. toen viel t vliegen uiteindelijk nog wel mee.
2 zomers terug op vakantie een paar dagen voor de terug vlucht luchtweg ontsteking gekregen. gelukkig was het ergste al voorbij toen we terug vlogen (kon toen niet meer praten en was af en toe zo van de wereld dat ik niet meer kon bedenken of ik wakker was of sliep en of het echt was of een hallucinatie wat ik op dat moment zag/hoorde). op de terugvlucht 2 sterke ibu's tegenaangegooid (2x 600 mg achter elkaar ingenomen) en veeeeel neusspray. die 2 ibu's waren niet een heel goed plan (beetje teveel van het goede, werd er helemaal 'dronken' van).

ik kan ook niet tegen die otrivin neusspray, maar die werkt wel enorm goed. neus is gelijk weer open als je die gebruikt (alleen bij mij brand die neusspray zo erg dat mn neus dan wel open is maar ik bij elke ademhaling het gevoel heb dat iemand een of ander bijtend/brandend goedje in mn neus gooit.

nog een tip voor in het vliegtuig (echt, daar overleef ik al mn vliegreizen mee!):
vlak voor de daling (of eventueel ook voor het opstijgen) aan de stewardess vragen of ze plastic bekertjes voor je heeft met warme natte watten erin.
dan krijg je watten die in kokend/heet water zijn ondergedompeld in een plastic bekertje. die zet je over je oren heen net voor de daling en haal je pas er vanaf als je weer op de grond staat. nergens last van!! (je ziet wel die plastic bekertjes indeuken door de druk maar op je oren voel je niets, die bekertjes vangen dat op!)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:21

LZP -> MW

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:23

Ik ben heel vaak verkouden en volgens mij zit er wel meer niet goed in mijn neus :P maar als ik verkouden ben en dan met name het dalen is dat super pijnlijk. Wat mij iig verlichting geeft is neusspray. Echt zorg dat het daar open is scheelt heel veel. Zodra het maar iets dichtzit meteen gaan opensprayen.

Succes

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:33

Hmm, ik heb dus altijd met vliegen dat ik niet kan klaren, ik kan dat echt heel slecht, en 9 van de 10 keer gebeurt het dus ook niet bij mij, ik heb dan ook altijd vreselijke last van mijn oren met landen. Resulteert een gescheurd trommelvlies altijd in helse aanhoudende pijnen naderhand?

Zwitsal schreef:
nog een tip voor in het vliegtuig (echt, daar overleef ik al mn vliegreizen mee!):
vlak voor de daling (of eventueel ook voor het opstijgen) aan de stewardess vragen of ze plastic bekertjes voor je heeft met warme natte watten erin.
dan krijg je watten die in kokend/heet water zijn ondergedompeld in een plastic bekertje. die zet je over je oren heen net voor de daling en haal je pas er vanaf als je weer op de grond staat. nergens last van!! (je ziet wel die plastic bekertjes indeuken door de druk maar op je oren voel je niets, die bekertjes vangen dat op!)

Grappig dat je dat hier opbrengt, dit is namelijk een placebo. Ik heb een collega die stewardess is geweest (en weer wilt worden), en zij en haar collega's moeten altijd hun best doen niet te lachen als ze allerlei mensen met die bekertjes zo zien. :D Vooral die warme vochtige watten, hihi! Dat doet 't 'm wel hoor! _O- :')

(NoFI, wil je niet belachelijk maken, als het helpt voor jou is dat hartstikke mooi.)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:37

haha ja maakt me geen biet uit hoor als het een placebo is!!
alleen maar beter! (doe mij voor alles maar een placebo ipv een echt medicijn, als het werkt dan werkt het!).

heb ook wel eens een stewardess gehad die me die dingen weigerde te geven omdat zij vond dat het niet werkte. ben toen even boos geworden want wat maakt het nou uit of het werkt of niet, ik vind het fijn en die 2 watten met bekertjes zijn ook de moeite niet :P.

enne, warme watten zijn nog niet zo erg. koud watten zijn pas smerig haha.
wij hebben ook altijd erg veel lol om de bekertjes en maken allemaal debiele foto's. (ach, zo ben ik ook weer afgeleid en is het landen snel voorbij!)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:23

Hihi, dat met die bekertjes lees je echt overal op internet. Het schijnt dat die bekertjes niet de druk opvangen, maar dat die warme watten in het bekertje een soort vocht (stoom) afgeven waardoor je trommelvlies iets soepeler wordt. Ik weet er ook het fijne niet van, maar vind het wel apart dat mensen er baat bij hebben, zelfs al weten ze dat het een placebo is :+

Ik heb de hele dag met zoutoplossing lopen spuiten in mijn neus (blegh, dat loopt zo je keel in :\) en met die neusspray om de vier uur. En mijn neus is nu lekker open, nu mijn oren nog. Heb nog drie dagen te gaan ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:19

is het echt zo gevaarlijk om te vliegen bij verkoudheid!!?

ik heb het antwoord ook niet voor je, lees wel even goed mee!! had laatst namelijk holte ontstekingen ed. en dacht dat ik gek werd tijdens het landen!!! Het voelt alsof je hoofd op klappen staat, zeker geen pretje!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:04

ik denk dat het wel meevalt als je goed neusspray gebruikt enz. (beter is om dat echt een dag van te voren al goed te gebruiken ipv alleen in het vliegtuig zelf).

ik heb met een oorontsteking gevlogen en heb het ook overleefd (wel dankzij een overdosis medicijnen maar goed).

iemand nog een tip om je oren goed te klaren?
mij lukt het namelijk alleen door te gapen maar als de daling echt inzet gaat dat te snel om bij te houden.
(en het lijkt mij zo gaaf om een keer te parachuutspringen maarja, die druk op mn oren :S )

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:10

Zwitsal schreef:

Indd dit helpt zeker wel..
Ik zat zelf bijna tegen een kaakholte-ontsteking
en met die bekertjes en kauwgom kom je
al een heel eind, ik kreeg ook steken in me
voorhoofd voordat ik die bekertjes over
me oren had staan.. ging wel over toen!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:18

Mijn oren zitten nog steeds dicht en ik klink nog steeds verkouden. Dit duurt nu al vier dagen... nu maar hopen dat op wonderbaarlijke wijze mijn oren morgen ineens open zijn, want ik wil donderdag geen pijn bij het vliegen ;(

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:34

Bellatrix schreef:
Het is nu zondag, ik zou dan op donderdag niet meer verkouden zijn. Het is bij mij na 3 dagen wel over.

Ben jij zo lang verkouden dan.

Een goede verkoudheid duurt wel 2 weken voordat je afweersysteem aan de winnende hand is..
Hoeft niet de complete 2 weken tot uiting te komen, hoewel ik zelf op dit moment ook al 2 weken flink verkouden ben.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 08:29

Even een update over hoe het gegaan is :)

Vrijdag zaten mijn oren voor het eerst dicht, die week erop (donderdag) moest ik vliegen. Vanaf zondag heb ik me rotgesprayed met neusspray (Xylometazoline 1%) vijf keer per dag. Daar ging mijn neus wel van open, maar mijn oren niet. Donderdag heb ik 's ochtends twee keer Otalgan gebruikt (oordruppels tegen oorpijn) en uit voorzorg ibuprofen ingenomen. Ook vlak voor het opstijgen weer gesprayed. Nou, het ging half. Met opstijgen duurde het even voordat mijn oren wilden klaren, dus dan hoor je echt heel raar (alles klinkt echt heel zacht en ver weg). Dat ging wel redelijk zonder pijn. Maar bij het landen wilde mijn rechteroor niet klaren en die plopte echt meerdere keren achter elkaar en dat voelde best naar. Voor de rest ging het eigenlijk wel. Blijkbaar waren mijn holtes toch al een beetje open.
Op de terugweg (zondag) had ik nergens meer last van omdat zaterdag mijn oren redelijk open waren.