Brrr, uitstrijkje laten maken...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Brrr, uitstrijkje laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:16

Ik heb ook geen kinderen maar die eendebek was niet echt een probleem ofzo.
Het blijft gewoon een raar idee dat ieand ergens zit wat normaal alleen voor jou en je partner bestemd is maar ja je gezondheid is toch ook wel erg belangrijk.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:35

Ik zou afgelopen maandag bellen voor de uitslag van mijn uitstrijkje. krijg ik op vrijdag een brief van het lab over de uitslag. gelukkig was alles oke, maar ik vond het een vreemde gang van zaken: de assistente zei dat ik moest bellen en vervolgens krijg ik de uitslag per post. Het belangrijkste is toch wel dat het goed is. Ik ben (hopelijk) voor 5 jaar weer klaar.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Brrr, uitstrijkje laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:59

Waar staat dat pap 1 en 3 voor? Is dat de mate van afwijking die ze hebben gevonden?

Ik heb geen ervaring met zo'n eendenbek en het idee al... jakkes... scheur je daar niet van uit? :S

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:13

Pap 0
Het uitstrijkje is niet goed te beoordelen, vaak omdat er te weinig cellen aanwezig zijn. Soms zijn er onvoldoende endocervicale cellen. Ook kan er te veel bijmenging van bloed zijn. Het advies is bijna altijd om het uitstrijkje te herhalen. Meestal is er dan een normale uitslag. Een enkele keer lukt het ook volgende keren niet een goede kwaliteit van het uitstrijkje te krijgen. De huisarts kan u dan naar de gynaecoloog verwijzen.
Pap 1 en Pap 2
Het uitstrijkje is normaal. Het advies is dan om het onderzoek na vijf jaar te herhalen.
Pap 3a
Er worden licht afwijkende cellen gevonden; men spreekt soms ook van lichte of matige dysplasie. Het advies is dan herhaling door de huisarts of verder onderzoek door de gynaecoloog. In dat laatste geval blijken bij de helft van de vrouwen de afwijkingen zo gering te zijn dat geen behandeling nodig is. De andere helft krijgt het advies voor een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Pap 3b
De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij een Pap 3a; men spreekt soms ook van ernstige dysplasie. Verder onderzoek door de gynaecoloog is nu aangewezen. De kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals wordt geadviseerd, is groter dan bij een Pap 3a.
Pap 4
De cellen zijn wat sterker afwijkend dan bij een Pap 3a of een Pap 3b. Ook hier wordt verder onderzoek door de gynaecoloog aanbevolen. Over het algemeen moet u rekening houden met een grote kans (90%) op een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Pap 5
De cellen zijn sterk afwijkend, en de uitslag kan passen bij kanker van de baarmoederhals. Het is verstandig dat u op korte termijn door de gynaecoloog onderzocht wordt. Soms alarmeert het uitstrijkje ten onrechte, maar soms is er ook sprake van baarmoederhalskanker. Een uitgebreide behandeling in de vorm van operatie en/of bestraling is dan noodzakelijk.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:15

bij afwijkende uitslag moet je naar gyneacoloog, waar weer een uitstrijkje gemaakt word
evt kan erna een stukje weefsel weggehaald worden
dit was bij mij wel erg gevoelig en moest worden dichtgebrand en dat lukte niet goed

Ik moest erna nog een keer terugkomen, maar ben toen onder algehele narcose geholpen

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:26

Emytje schreef:
Ik heb geen ervaring met zo'n eendenbek en het idee al... jakkes... scheur je daar niet van uit? :S


Ze zetten m niet groter dan een gemiddelde l*l hoor. ;)

Anoniem

Re: Brrr, uitstrijkje laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:28

Ben ik met je eens Karin :j

Nou Iris, bij mij dus wel helaas.
je kan de pech hebben dat je baarmoedermond lastig te vinden is.. en bijna de maxstand van dat ding is écht geen pretje ;(

Ik heb mijn uitslag gehad en alles was goed gelukkig!

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Re: Brrr, uitstrijkje laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:32

ik heb het deze week ook voor de 2e x laten doen.. fijn is het niet, maar het valt best mee.. Ik ga bij een vrouw en dat maakt het al een stuk makkelijker.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:09

Iris82 schreef:
Emytje schreef:
Ik heb geen ervaring met zo'n eendenbek en het idee al... jakkes... scheur je daar niet van uit? :S


Ze zetten m niet groter dan een gemiddelde l*l hoor. ;)


Ja maar ja maar... Die gaat er meestal pas in als er een hoop van te voren is gedaan. :D :o

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:30

Inderdaad! Niet zeuren, gewoon doen! Het kan een echt een hoop ellende wegnemen!
De eendebek doet geen zeer. Hij wordt door de huisarts warm gemaakt onder de kraan en voor de rest weten ze echt wel wat ze doen. Er worden jaarlijks 700.000 vrouwen onderzocht, dus jouw huisarts zal er vast ook wel een aantal van deze vrouwen doen.

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Brrr, uitstrijkje laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:45

Bij mij kwam de uitslag na ongeveer een maand. Het onderzoek zelf stelde bij mij echt helemaal niks voor. Succes!

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:50

Een beetje een dooddoener, maar wat zou er erger zijn?

Het onderzoek, en er tijdig achter komen dat er iets niet goed is of geen onderzoek en er te laat achter komen dat er iets is....

Zet je gedachte op oneindig en gaan!

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:57

Lynn_Nikita schreef:
Pap 0
Het uitstrijkje is niet goed te beoordelen, vaak omdat er te weinig cellen aanwezig zijn. Soms zijn er onvoldoende endocervicale cellen. Ook kan er te veel bijmenging van bloed zijn. Het advies is bijna altijd om het uitstrijkje te herhalen. Meestal is er dan een normale uitslag. Een enkele keer lukt het ook volgende keren niet een goede kwaliteit van het uitstrijkje te krijgen. De huisarts kan u dan naar de gynaecoloog verwijzen.
Pap 1 en Pap 2
Het uitstrijkje is normaal. Het advies is dan om het onderzoek na vijf jaar te herhalen.
Pap 3a
Er worden licht afwijkende cellen gevonden; men spreekt soms ook van lichte of matige dysplasie. Het advies is dan herhaling door de huisarts of verder onderzoek door de gynaecoloog. In dat laatste geval blijken bij de helft van de vrouwen de afwijkingen zo gering te zijn dat geen behandeling nodig is. De andere helft krijgt het advies voor een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Pap 3b
De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij een Pap 3a; men spreekt soms ook van ernstige dysplasie. Verder onderzoek door de gynaecoloog is nu aangewezen. De kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals wordt geadviseerd, is groter dan bij een Pap 3a.
Pap 4
De cellen zijn wat sterker afwijkend dan bij een Pap 3a of een Pap 3b. Ook hier wordt verder onderzoek door de gynaecoloog aanbevolen. Over het algemeen moet u rekening houden met een grote kans (90%) op een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Pap 5
De cellen zijn sterk afwijkend, en de uitslag kan passen bij kanker van de baarmoederhals. Het is verstandig dat u op korte termijn door de gynaecoloog onderzocht wordt. Soms alarmeert het uitstrijkje ten onrechte, maar soms is er ook sprake van baarmoederhalskanker. Een uitgebreide behandeling in de vorm van operatie en/of bestraling is dan noodzakelijk.


Dit is niet juist bij een PAP 2 wordt er geadviseerd na een half jaar weer een uitstrijkje te laten maken, wanneer deze hetzelfde beeld geeft wordt je doorverwezen!

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:15

Charaz schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Pap 0
Het uitstrijkje is niet goed te beoordelen, vaak omdat er te weinig cellen aanwezig zijn. Soms zijn er onvoldoende endocervicale cellen. Ook kan er te veel bijmenging van bloed zijn. Het advies is bijna altijd om het uitstrijkje te herhalen. Meestal is er dan een normale uitslag. Een enkele keer lukt het ook volgende keren niet een goede kwaliteit van het uitstrijkje te krijgen. De huisarts kan u dan naar de gynaecoloog verwijzen.
Pap 1 en Pap 2
Het uitstrijkje is normaal. Het advies is dan om het onderzoek na vijf jaar te herhalen.
Pap 3a
Er worden licht afwijkende cellen gevonden; men spreekt soms ook van lichte of matige dysplasie. Het advies is dan herhaling door de huisarts of verder onderzoek door de gynaecoloog. In dat laatste geval blijken bij de helft van de vrouwen de afwijkingen zo gering te zijn dat geen behandeling nodig is. De andere helft krijgt het advies voor een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Pap 3b
De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij een Pap 3a; men spreekt soms ook van ernstige dysplasie. Verder onderzoek door de gynaecoloog is nu aangewezen. De kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals wordt geadviseerd, is groter dan bij een Pap 3a.
Pap 4
De cellen zijn wat sterker afwijkend dan bij een Pap 3a of een Pap 3b. Ook hier wordt verder onderzoek door de gynaecoloog aanbevolen. Over het algemeen moet u rekening houden met een grote kans (90%) op een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Pap 5
De cellen zijn sterk afwijkend, en de uitslag kan passen bij kanker van de baarmoederhals. Het is verstandig dat u op korte termijn door de gynaecoloog onderzocht wordt. Soms alarmeert het uitstrijkje ten onrechte, maar soms is er ook sprake van baarmoederhalskanker. Een uitgebreide behandeling in de vorm van operatie en/of bestraling is dan noodzakelijk.


Dit is niet juist bij een PAP 2 wordt er geadviseerd na een half jaar weer een uitstrijkje te laten maken, wanneer deze hetzelfde beeld geeft wordt je doorverwezen!



ik heb het gegoogled en gekopieerd....
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 15-02-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:17

Lynn_Nikita schreef:
ik heb het gegoogled....

Niet alles wat op Google staat is waar. Dit staat namelijk ook op Google (http://members.home.nl/larsbosboom/diagnose.htm), en is juist weer wat Charaz schreef:

Pap 0 Niet goed te beoordelen(vaak te weinig cellen)

Pap 1 Normaal ( advies is na 3(5) jaar te herhalen)

Pap 2 Sommige cellen afwijkend. (Na half jaar nog een controle)

Pap 3a Lichtafwijkende cellen (Helft van de vrouwen heeft geen behandeling nodig en meeste andere een lichte)

Pap 3b Meer afwijkend dan 3a (meer mensen krijgen een lichte behandeling)

Pap 4 Nog meer afwijkend (90% van de vrouwen krijgen lichte behandeling)

Pap 5 Cellen zijn sterk afwijkend (kan kanker zijn. Op korte termijn naar gynaecoloog, behandeling door operatie en/of bestraling)

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:18

@Lynn_nikita, Dat kan, maar in de praktijk werkt het anders (even gechecked op wikipedia en daar staat het wel juist), toevallig vandaag nog een brief op de post gedaan voor een pap 2.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:27

Ik bedenk me (nav dit topic) net dat ik 1,5 jaar geleden een uitstrijkje heb laten maken, maar dat ik nooit de uitslag gekregen heb. Ze vertelde dat ik na 6 weken kon bellen, maar heb dat nooit gedaan :+
Ach, ik neem aan dat als het niet goed was, de dokter zelf wel gebeld zou hebben.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:29

ik heb alleen pap3b gehad
dus geen idee hoe het zit bij 2
ben geen dokter

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:35

Het is dus wel goed om op je 26ste ook al een uitstrijkje te laten maken...... Kan dus nooit geen kwaad......
(aangezien spiraaltje dit jaar eruit moet......combineren??)

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Brrr, uitstrijkje laten maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:51

ik was 23... kan dus allemaal

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:27

Raiza schreef:
Ik bedenk me (nav dit topic) net dat ik 1,5 jaar geleden een uitstrijkje heb laten maken, maar dat ik nooit de uitslag gekregen heb. Ze vertelde dat ik na 6 weken kon bellen, maar heb dat nooit gedaan :+
Ach, ik neem aan dat als het niet goed was, de dokter zelf wel gebeld zou hebben.

Toepasselijke avatar :D

Evelyne79

Berichten: 4002
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:21

roosje78 schreef:
De eendebek doet geen zeer.

die deed bij mij dus wel zeer, ook al was die warm gemaakt en deed de assistente het voorzichtig en keurig.
maar je moet het inderdaad voor jezelf doen, iemand anders heb je er niet mee om niet met het onderzoek niet te doen.
als er iets is kunnen ze het nu tijdig ondervangen, als je niet gaat er er zit iets dan kan het uitgroeien zonder dat je er erg in hebt, ja als het al te laat is of in een verder stadium.
ik vond het uitstrijkje maken heel onprettig en die eendebek was voor mij pijnlijk, maar nogmaals, je weet waarvoor je het doet

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:35

Nou, die eendenbek was bij mij ook altijd heel pijnlijk, mede doordat ik een gekantelde baarmoeder had.
Heb nu mijn baarmoeder laten verwijderen, nooit meer een uitstrijkje en nooit meer ongesteld *\o/*

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:42

Mijn 1ste uitstrijk was ook niet goed,hele circus gehad.Ben nu 5 jaar later en mag eindelijk om het jaar komen.
Vond het nix niet erg en ga voor iedereen met mijn benen wijd ;)
Ik vind wel dat om de 5 jaar veel te weinig is en raad iedereen aan vaker te gaan.
Ook vanaf 20 jaar beginnen met een uitstrijkje zou veel beter zijn.
Ik had een goede uitstrijk maar na een maand of 6 ineens raar bloedverlies en moest zelfs aandringen bij
mijn HA om een uitstrijk te laten maken.Hij wilde niet:alles was toch goed?
Niet dus...

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:08

darwin schreef:
Nou, die eendenbek was bij mij ook altijd heel pijnlijk, mede doordat ik een gekantelde baarmoeder had.
Heb nu mijn baarmoeder laten verwijderen, nooit meer een uitstrijkje en nooit meer ongesteld *\o/*

:oo Je bent 39..... :?