Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:05

Ik kreeg net een vrij verontrustende mail binnen... in veel LIGHT-frisdranken zit de stof ASPARTAAM. Dit bijzonder gevaarlijk!
Aangezien je geen mails openbaar mag maken, wil ik jullie op een andere manier waarschuwen.

Aspartaam zit in heel veel producten.

Citaat:
Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, tegenwoordig in meer dan 6000 voedingsproducten verwerkt en dit aantal stijgt nog altijd. Aspartaam wordt gebruikt in dieet ('light') producten zoals frisdrank en tafelzoetjes, maar ook in producten als ranja, yogi, dubbeldrank, yoghurt, kwark, yakult, snoep, taart, kauwgom, vitaminepreparaten, peutertandpasta, enz.

Aspartaam blijkt niet alleen al kankerverwekkend te zijn bij doseringen vanaf 20 mg/kg per dag, een hoop mensen schijnen er ook nog eens behoorlijk ziek van te worden.

Ik stop zelf per direct met het drinken van light-frisdranken en ga ook zoveel mogelijk terug op andere dingen!

Naast kankerverwekkend kun je er ook ernstig ziek van worden. Mensen die de diagnose MS hebben gekregen en veel light-drank drinken, kunnen veel baat hebben bij het stoppen hiermee!

Ik wil geen hele verhalen houden, see for yourself:

www.aspartaam.com

Een site speciaal hiervoor opgericht!
Zo, ik hoop dat ik jullie er op deze manier toch voor kan waarschuwen. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:06

Is deze niet al heel oud? En een soort van broodje-aap volgens mij.

September

Re: Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:07

Volgens mij is het onzin... :o

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:08

Nee 't is idd waar, men is er te laat achter gekomen. Tenminste dat is wat ik gehoord heb, het is iig slim om het te vermijden.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:08

Dan zeg ik het liever een keer te vaak als ie oud is ;)
Ik vraag het me af. Ik ga het in ieder geval proberen. Heb de laatste tijd steeds meer hoofdpijn en ik drink veel light-frisdranken!
Proberen kan geen kwaad. Maar wat ik las in de mail is het volgens mij wel wetenschappenlijk bewezen.

Shadow0

Was Lia toch nog een risico vergeten in haar lijstje! [TV] Doorstuurmails. Om ziek van te worden

(En eh... een site die speciaal voor dat doel is opgericht. Dat klinkt erg betrouwbaar :j Het zal vast rotzooi zijn hoor, maar het komt toch wel weer erg paniekzaaierig over allemaal en daar word ik recalcitrant van.)

Nickeltje

Dit heeft evenveel waarde als een advertentie in de Telegraaf.
Totaal geen wetenschappelijke onderbouwing dus...

Talisa

Het is geen broodje aap; maar al wel oud nieuws idd. ;)
Gewoon alles met mate, dan kan je lichaam het wel zuiveren. Het is inderdaad slecht voor je in hoge doseringen.

Net als deodorant, koop geen deo's waar aluminiumcholoride inzit. Als je dat op je oksels spuit na het scheren kan het direct door je poriën naar binnen dringen en daar zijn ook weer verhalen van dat dat borstkanker kan veroorzaken...

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:09

in sommige landen is aspartaam zelfs een verboden toevoeging. komt idd in alle light produkten voor. 'k snap er soms niks van dat dit soort toevoegingen zomaar mogen worden gebruikt :?
tis zeker geen broodje aap verhaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:09

Alles is kankerverwekkend, ook een teveel aan suiker (wat je krijgt als je veel gewone frisdranken drinkt etc), maar ook je brood, tomaten etc.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:10

onzin is het zeker niet!!!!
Maar het is al wel vrij lang bekend dat aspartaam puur gif is en in veel light producten zit. het zit o.a in de optimel dranken etc.
je kunt beter een klein beetje suiker nemen dan al die zoetstof vervangende producten. Dit gaat namelijk vastzitten op vooral de heupen.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:11

Dit is echt al heeeel lang bekend.. En bovendien zeggen ze tegenwoordig dat je overal kanker van krijgt. Er zit ook in wel meer producten aspartaam, dus ik zou het maar met een korreltje zout nemen.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:11

het leek mij sowieso niet gezond, neme nooit light porducten!
we zullen over een paar jaar wel merken wat aspertaan met de mens doet/heeft gedaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:12

Nickeltje schreef:
Dit heeft evenveel waarde als een advertentie in de Telegraaf.
Totaal geen wetenschappelijke onderbouwing dus...

Niet? ;(
Ik vond 'm zelf wel sterk. Vooral het volgende trof me:

site schreef:
Binnenkort hier een uitgebreid verslag van belangrijke onderzoeken uit het verleden.

Datum staat er helaas niet bij trouwens.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:13

sundance11 schreef:
je kunt beter een klein beetje suiker nemen dan al die zoetstof vervangende producten. Dit gaat namelijk vastzitten op vooral de heupen.

Punt is dat een klein beetje suiker niet smaakt en een klein beetje zoetstof wel.

Daarom gebruiken ze dat spul net, anders moet je kilo's suiker in je light-producten draaien en dan is het geen light meer :D .

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:14

Er zijn al weer onderzoeken gedaan die juist het tegenovergestelde vertellen, dus kunt het uitzoeken maar is erg moeilijk vrees ik.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:15

Heel veel van die goedkope cola, huismerk, highway, rivercola en al die zooi, bevat geen aspertaam (de light dan he)... Ben benieuwd wat voor een chemische zooi hier dan inzit. En indd, in bijna elk light product zit wel iets als aspertaam of iets anders... en alles is tegenwoordig dodelijk en kanker verwekkend, dus ik denk niet dat het veel zin heeft om alles te gaan selecteren op het bevatten van aspertaam :Y)

Ilse_123

Heel veel van die goedkope cola, huismerk, highway, rivercola en al die zooi, bevat geen aspertaam (de light dan he)... Ben benieuwd wat voor een chemische zooi hier dan inzit. En indd, in bijna elk light product zit wel iets als aspertaam of iets anders... en alles is tegenwoordig dodelijk en kanker verwekkend, dus ik denk niet dat het veel zin heeft om alles te gaan selecteren op het bevatten van aspertaam :Y)

Nickeltje

Dit is het abstract van een zeer grootschalig onderzoek uit 2005 naar de toxiciteit van aspartaam en hoe kankerverwekkend aspartaam is:

Citaat:
Natl Toxicol Program Genet Modif Model Rep. 2005 Oct;(1):1-222.

NTP report on the toxicology studies of aspartame (CAS No. 22839-47-0) in genetically modified (FVB Tg.AC hemizygous) and B6.129-Cdkn2atm1Rdp (N2) deficient mice and carcinogenicity studies of aspartame in genetically modified [B6.129-Trp53tm1Brd (N5) haploinsufficient] mice (feed studies).
National Toxicology Program.

Aspartame is an artificial sweetener used throughout the world in food and beverages. Conventional 2-year rodent cancer studies of aspartame are considered negative, although a small number of neoplasms of the brain were observed in a rat study (Fed. Regist., 1981a,b). The NTP has explored the use of genetically altered mouse models as adjuncts to the 2-year rodent cancer assay. These models may prove to be more rapid, use fewer animals, and provide some mechanistic insights into neoplastic responses. As part of the evaluation of new mouse cancer screening models, aspartame was tested for potential toxicity and carcinogenicity in two relatively well-studied models, the Tg.AC hemizygous strain and the p53 haploinsufficient strain, and an uncharacterized model, the Cdkn2a deficient strain. Male and female Tg.AC hemizygous, p53 haploinsufficient, and Cdkn2a deficient mice were given feed containing aspartame (greater than 98% pure) for 9 months. Genetic toxicology studies were conducted in Salmonella typhimurium, rat bone marrow cells, and mouse peripheral blood erythrocytes. 9-MONTH STUDY IN Tg.AC HEMIZYGOUS MICE: Groups of 15 male and 15 female Tg.AC hemizygous mice were fed diets containing 0, 3,125, 6,250, 12,500, 25,000, or 50,000 ppm aspartame (equivalent to average daily doses of approximately 490, 980, 1,960, 3,960, or 7,660 mg aspartame/kg body weight to males and 550, 1,100, 2,260, 4,420, or 8,180 mg/kg to females) for 40 weeks. Exposure to aspartame had no effect on survival. The mean body weights of 50,000 ppm females were greater than those of the controls from week 15 until the end of the study. Feed consumption by the exposed groups was similar to that by the control groups throughout the study. There were no neoplasms or nonneoplastic lesions that were attributed to exposure to aspartame. 9-MONTH STUDY IN p53 HAPLOINSUFFICIENT MICE: Groups of 15 male and 15 female p53 haploinsufficient mice were fed diets containing 0, 3,125, 6,250, 12,500, 25,000, or 50,000 ppm aspartame (equivalent to average daily doses of approximately 490, 970, 1,860, 3,800, or 7,280 mg/kg to males and 630, 1,210, 2,490, 5,020, or 9,620 mg/kg to females) for 40 weeks. Exposure to aspartame had no effect on survival or mean body weights. Feed consumption by the exposed groups was similar to that by the control groups throughout the study. No neoplasms or nonneoplastic lesions were attributed to exposure to aspartame. 9-MONTH STUDY IN Cdkn2a DEFICIENT MICE: Groups of 15 male and 15 female Cdkn2a deficient mice were fed diets containing 0, 3,125, 6,250, 12,500, 25,000, or 50,000 ppm aspartame for 40 weeks (equivalent to average daily doses of approximately of approximately 490, 960, 1,900, 3,700, and 7,400 mg/kg to males and 610, 1,200, 2,390, 4,850, and 9,560 mg/kg to females). Survival of all exposed groups was similar to that of the control groups. Mean body weights of 3,125 and 6,250 ppm males were less than those of the controls after weeks 29 and 16, respectively. Mean body weights of female mice were similar to those of the controls throughout the study. The incidences of minimal to mild cytoplasmic vacuolization of periportal hepatocytes were significantly greater than controls in males exposed to 6,250, 25,000, or 50,000 ppm aspartame. GENETIC TOXICOLOGY: Aspartame was tested for induction of gene mutations in Salmonella typhimurium. No mutagenicity was detected in strains TA98, TA100, or TA1535 with or without exogenous metabolic activation (S9). In addition, a single test in TA1537 with 30% rat liver S9 gave negative results. In TA97 with 30% rat liver S9, however, a reproducible small increase in mutant colonies was observed, and this response was judged to be equivocal. No mutagenicity was detected in TA97 without S9 or with hamster liver S9. An acute bone marrow micronucleus test was conducted with aspartame administered by gavage to male F344/N rats. No increase in micronucleated polychromatic erythrocytes was observed at any dose level. Peripheral blood micronucleus tests were conducted after 9 months exposure of Tg.AC hemizygous, p53 haploinsufficient, and Cdkn2a deficient mice to aspartame in dosed feed. Negative results were obtained in male and female Tg.AC hemizygous and Cdkn2a deficient mice. Negative results were also obtained with male p53 haploinsufficient mice. In female p53 haploinsufficient mice, the results of the micronucleus test were judged to be positive, based on a significant trend test and a small but statistically significant increased frequency of micronucleated erythrocytes in the 50,000 ppm group. CONCLUSIONS Under the conditions of this 9-month feed study, there was no evidence of carcinogenic activity of aspartame in male or female p53 haploinsufficient mice exposed to 3,125, 6,250, 12,500, 25,000, or 50,000 ppm. Because this is a new model, there is uncertainty whether the study possessed sufficient sensitivity to detect a carcinogenic effect.

PMID: 18685711 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Helaas kan ik van thuis uit niet inloggen om bij de full-text van dit wetenschappelijk onderbouwde artikel te komen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:18

Volgens mij was dit al heel lang bekend := ?

Daarnaast kan iedere kip volgens mij wel bedenken dat welke lightproducten dan ook niet goed voor je zijn. Zit misschien minder suiker in, maar daarvoor in de plaats krijg je allerhande andere rommel. :r

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:19

Dit is inderdaad al oud nieuws. Mijn oma, diabeticus, mag al ruim 10 jaar geen aspartaam meer van haar dietiste. Mijn oma doet er nu gewoon een beetje suiker in (bijvoorbeeld zelfgemaakte jam, appelmoes e.d.). Wat de mensen al zeggen: Bijna alles is slecht voor je.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:20

Ik wil echter wel toevoegen dat omdat iets een light product is, het nog steeds geen goed idee is om daar dan maar heel erg veel van te verbruiken.
Maar dat geldt voor eigenlijk alles wat wij opeten of drinken. Behalve water is er eigenlijk niks gezond als je het in grote hoeveelheden voor langere tijd tot je neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:22

Alles is kanker verwekkend tegenvoordig..
Ik ga het daarom echt niet laten staan.
Miss een beetje negatief maar dood ga je toch wel.
Miss dan met wat meer problemen ofzo.
Maar ga het daarom niet laten staan..

Kan toch niet over al aan denken onee dat mag niet daar
krijg je kanker door. Tja dan word het leven wel heel
negatief

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:24

Niet in alle light producten zit aspertaan hoor. Alleen in de meeste producten waar ze suikervervangers hebben gebruikt.

Dat van die deo is door de borstkankerstichting weerlegt. Dat hebben zij ook op hun site staan. (zal zo even een linkje zoeken)

Ik weet in ieder geval wel dat als je zwanger wilt worden en dat gaat wat moeilijker, ze aspartaan erg afraden om te gebruiken. Het zou namelijk misschien ook vruchtbaarheidsproblemen kunnen geven...

Verder schijnt het als lijnmiddel ook niet te werken (dus light drinken om af te vallen) Het schijnt zo te zijn dat ondanks je dan dus geen suiker drinkt, je lijf door het zoete wel denkt dat het suiker is en dus insuline aanmaakt. Doordat er dan geen suiker is, waar die insuline voor aangemaakt is, krijg je honger om alsnog te gaan eten, zodat die insuline weer verbruikt wordt. Het werkt dus eetbuien in de hand.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:25

sundance11 schreef:
Dit gaat namelijk vastzitten op vooral de heupen.

geloof je dat exht??