Gewrichtspijn, reuma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Lys

Gewrichtspijn, reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:32

Hallo,
Ik ben het helemaal zat en moet het echt een keertje van me af schrijven.

Het begon allemaal toen ik ongeveer 12/13 was? Ik had last van me knieen, dit was waarschijnlijk groeipijn. Ik had vroeger ook hele dunne vingers, maar ineens kreeg ik bij mijn knokkels allemaal rare bobbels en ging het ook erg pijn doen, de gewrichten in me vingers.
De dokter vertrouwde hetniet en heeft me doorgestuurd naar een reumatoloog. Uiteindelijk is er niks uitgekomen. Maar de kans zou groot zijn dat het op latere leeftijd terug zou kunnen kkomen en dat het dan wel reuma of iets dergelijks was.

Uiteindelijk na nog wel eventjes problemen gehad te hebben en gewoon erop letten en aangeven als het niet meer ging zijn er vrijwel geen problemen geweest. Tot ongeveer 2 jaar geleden. Toen begon heel de ellende weer en zelfs nog heftiger. Weer terug naar de dokter, weer bloed getest op reuma maar dit was het weer niet. Ik moest door blijven sporten.
Een tijdje geprobeerd, maar sporten. Hoe moet ik sporten als ik het niet kan vanweg de pijn? De pijn zit voornamelijk in mijn knieën.
Ik werk zelf in een bloemenboetiek, buiten en ik loop heel de dag in de open lucht heen en weer. Zomers heb ik er vrijwel geen last van, maar in de winter na 2 dagen keihard werken en veel lopen kan ik gewoon niet meer op mijn benen staan en lopen. Als ik dan ga zitten en vooral als ik op ga staan doet het zo''n pijn! Ik verga van de pijn kan geen stap meer zetten zonder pijn. Ik heb zelfs heel vaak gehad dat ik door me knieën heen zakte. Me vingers daarbij doen ook heel erg veel pijn, kan ik nietmeer strekken. Zijn gewoon erg gevoelig en het is echt heerl erg vervelend.
Ik heb wel is van die dagen dat mijn gewrichten in me handen inderdaad erg veel pijn doen. Dan willen mijn handen ook wel is heel erg opzwellen. Maakt niet uit waar, als ik uitga willen me handen ook wel is zo erg opzwellen dat ze bijna uit elkaar springen. Het gaat vanzelf over, maar doet erg veel pijn.

Zowiezo als mijn gewrichten pijn doen, worden me knokkels roder en dikker. --> Een ontsteking dus.

Dit is pas ook heel erg uit de hand gelopen. Het begon met een ontsteking in me pols, toen kon ik niet meer lopen op me voet. Voelde ook aan als een ontsteking, toen zat het weer in me kaak (wat ik ook wel vaker heb).
Toen ging het weer naar me knieen, en uiteindelijk kwam het zelfs in beide armen.
Kon weer niet slapen van de pijn. Nou weer naar de dokter. Hij zei dat het verspringende ontstekingen zijn. De reumatoloog kan dit niet verklaren, ziet deze problemen vaker maar het kan nog niet erkend worden. Ook omdat er niks in het bloed te zien is.
Ik moet maar gewoon een ontstekingsremmer innemen op zo'n moment.

Opzich zijn deze problemen over gegaan, maar er blijft altijd maar die zeurende pijn. Ik kan er wel om janken hoeveel pijn het doet.
Het is gewoon niet te verklaren volgens de dokter en ik wordt er gek van.
Vandaag ook weer gewerkt en ik kan weer werkelijk geen stap meer zetten zonder pijn. Ik ben pas 18 en wil niet zo de rest van me leven verder leven.

Ik vind het toch ook opvallend dat veel klachten op reuma lijken:
- uit bed komen doet erg veel pijn, dan is alles stijf en voel je het het meest. Als ik eenmaal op gang ben heb ik nergens last van, loop ik er gewoon door heen maar als je dan eventjes stil zit en weer moet beginnen datis voor mij echt een hel
- zomers vrijwel geen last, zodra het kouder wordt begint de ellende weer
- de ontstekingen

Met paardrijden heb ik overigens geen last. Daarbij, hebben me moeder en ik vorige week 2 stukken gelezen. 1 over reuma, en 1 over een zusje van de reuma. Bij allebei herkende we veel kenmerken, de onstekingen, het dikker worden, problemen ontstaan bij stress, je moet jezelf in beweging houden zodat je er minder last van hebt etc.

Ik wou vragen of meer mensen ervaringen hebben, wat mensen ervan vinden.
Aangezien ik hopeloos ben en ik gewoon niet zo meer verder wil. Heel me leven wordt er door beinvloed en dat terwijl ik pas 18 ben ;( .

Groetjes Lysanne

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:54

Heb jij je bloed wel eens laten testen op Lyme??
ik had ook verspringende ontstekingen in m'n gewrichten....linkerschouder, rechterschouder, knie, pols enz....
bleek achteraf ( na zelfs de foute diagnose fibromyalgie te hebben gekregen) Lyme te zijn......

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:07

Ik ken het, ik heb dit ook en op het moment in me hand (waar dus een ontsteking inzet ook had ik het al in me rug en me knieen, komt bij mij ook door dit rot weer, dat erkend de dokter ook :P ) , ik krijg wel homeopatische reuma remmers, maar dat helpt minimaal ,het etiket reuma plakken ze er dus nog niet op. Ik word er gek van dat je niet weet wat het is en of er in vredesnaam is iets tegen te doen is. (misschien komt het je wel bekend voor dat ze je tegen je zeggen, je moet er mee leren leven maar dat dat niet leuk is als je 18 bent) en zoals eerder is gezegd misschien testen op lyme, dat heb ik ook gehad en daar kunnen het dus ook gevolgen zijn. Ik weet dat als je het niet vertrouwt, bloedtesten in duitsland uitgebreider zijn en ook beter bij lyme, dus als er niks uit komt is testen een keulen misschien een goed idee.

KiWiKo

Re: Gewrichtspijn, reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:12

ik herken het ook...... ik ben negatief getest op lyme..........

maargoed jij bent nog jong. Ik ben 40 en niet altijd even zuinig geweest op mijn lijf, ik hou het op slijtage bij mij.

Ik ga nog wel in duitsland bloed laten testen op lyme

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:47

Sinds mn 11e heb ik reuma, op mn 17e is dit pas echt vastgesteld, we hebben dus 6 jr lopen dokteren voordat de diagnose er was.
In mijn bloed kon de reuma niet ontdekt worden daardoor dachten de doktoren in eerste instantie niet aan reuma want dat hoort in de meeste gevallen te zien zijn in het bloed.
Dat dit niet bij iedereen hert geval is blijkt wel....er zijn ....tig soorten reuma en het type reuma wat ik heb is niet terug te vinden in het bloed.
Maar gaat wel gepaard met hevige onstekingsreacties en zwellingen.
Ik ben nu 30 jr dus het is al een hele tijd geleden, ik ben in die periode behoorlijk als proefkonijn gebruikt......wat iemand met actieve reuma en geen enkele waarde in het bloed is toch wel bijzonder, ik was destijds de enige patient in Ned die deze vorm van reuma had, op dat moment waren er nog 5 andere jongeren in Europa hiermee bekent maar dat was het ook.
Inmiddels ben ik nog wel 1 van de weinige maar niet meer de enige in Ned, het is alleen vrij onbekent.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar in het UMC in Utrecht zit een team van reumatologen die hier mee bekent zijn en actief onderzoek naar doen, misschien kun je je door laten verwijzen naar 1 van hun?

Maar er zijn ook andere aandoeningen die deze klachten kunnen veroorzaken zoals Lyme........heb je al eens onstekingsremmers voorgeschreven gekregen?

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:22

Ik heb een tijd ontstekingsremmers geslikt voor een ontsteking in me pols. Nu moet ik ze slikken zodra ik rgens last van heb. Maar ik vertik het soms ook een beetje, aangezien die pillen ook niet goed voor je zijn. Ik er ook ziek van wordt. Wordt er flutloos van en het slaat onwijs op mijn maag (ook al zitten er maagbeschermers in). Ik slik ze dus wel af en toe, maar niet vast .

Mijn dokter wil me niet doorverwijzen omdat het volgens hem niets is. DIt levert nog ergere frustaties op. Niet dat ik een ziekte wil hebben, helemaal niet! Maar mijn leven wordt er zo door beinvloed dat ik er echt niet vrolijk meer van wordt. Hij zegt dat ik moet blijven sporten en paardrijden is geen sport. Paardrijden is tot nu toe de enige sport waarbij ik geen pijn heb. Ik heb een tijdje hardgelopen en dat gaat aan het begin goed, maar naarmate het zwaardere trainingen worden trek ik dit niet meer en zak ik gewoon weer door mijn knieen heen.

En inderdaad, wij hebben zelf al veel research gedaan. vorige week ook een soort reuma gevonden, wat echt perfect past bij mijn beschrijvingen (ook al past de gewone reuma hier ook bij) . Maar hier zijn ook geen medicijnen voor of enigsinds iets tegen te doen. Ja rust en stress vermijden.

Volgens mij ben ik ook wel is op Lyme getest :j .

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:31

Welke soort reuma heb je zelf gevonden die past bij je omschrijvingen?
Als je dit voorlegt aan je arts, zou hij hier dan afwijzend tegenover staan? (misschien kun je daarop onderzocht worden).

Ik gebruik ook onstekingsremmers (athrotec) daar zit een maagbeschermer in, maar des ondanks helpt dit niet altijd, niks aan te doen helaas.
Als je de medicijnen wel slikt, merk je dan ook verbetering?
Vreemd dat je arts je wel medicatie voorschrijft voor iets waarvan hij niet eens zeker weet of dit het juiste is, aangezien hij niet weet of het reuma is of niet, dat lijkt mij al reden genoeg om je klachten bij een andere arts voorteleggen.

Als je arts je niet door wilt sturen, kun je dan geen second opinion aanvragen?
Laatst bijgewerkt door cissie op 17-01-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:33

Hebben wij al is eerder geprobeerd, maar hij wordt gestoord van dat soort mensen.
Aangezien je altijd wel iets erbij kan verzinnen ofzo.

Ik vind het zelf ook een k u t dokter, maarja probeer het me moeder maar is wijs te maken. En je kan niet zomaar naar iemand andersgaan.

Ja die heb ik ook :j . Ik merk dan wel verschil, het werkt gewoon eventjes als een verdovend middel en het krijgt rust :j .

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:42

Dat hij gestoord zou worden door dit soort patienten is toch echt zijn probleem, daar heb jij toch niks aan.
Misschien moet hij eens bij zichzelf ten raden gaan waarom er patienten zijn die zo reageren, ik snap wel dat niet alles te verklaren is en dat er vast patienten zijn die voor ieder wissewasje naar hem toe gaan....maar dit lijkt me toch iets waar verder onderzoek voor nodig is.

Kun je niet bij hem aangeven dat de ontstekingsremmers niet afdoende zijn en veel bijwerkingen veroorzaken dat je daar je nog beroerder van wordt.(?)

Mijn ouders en ik hebben ook jarenlang zitten tobben met mijn onstoken knieenen/handen/polsen ect. de behandelend arts van toen wou ons niet doorsturen naar een academisch ziekenhuis, ik citeer: "wat denkt u nou dat ze daar wel weten wat het is" "wij hebben de beste artsen op dit gebied in huis"...uhu niet dus ze deden maar wat en ik werd er alleen maar zieker van.
Na veel woordewisselingen en vasthoudendheid van mijn ouders zijn we toch in het UMC uitgekomen, godzijdank want toen werden we eindelijk serieus genomen en kon het onderzoeks circus beginnen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:52

Ik herken jouw klachten, ook jaren aan het tobben geweest. Een maand of 9 geleden weer doorgestuurd naar de reumatoloog.
Uit mijn bloed komen inderdaad ook geen onstekingswaarden, maar op een aantal rontgenfoto's zijn wel diverse afwijkingen te vinden die
bij reuma passen, net als m'n klachten.
Deze reumatoloog behandelt me alsof het reuma is (ik mag alleen nog geen reuma-remmers), krijg wel gewoon medicatie en elke zoveel tijd
controle. Indien er een verslechtering optreedt of het erg accuut is, moet ik gelijk contact opnemen en langskomen, zo hoopt hij het op
die manier toch de diagnostiseren en aan de remmers te kunnen zetten.
Ik kan alleen maar blij zijn met de controle die er nu opstaat en de manier waarop die arts het serieus neemt.

Dus het er niet bij laten zitten en sluit andere dingen (Lyme etc.) uit!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:50

Is er gecontroleerd op je schildklierfunctie? Dit kan effect hebben op je gewrichten en zeker ook op je gewicht.
Wel eens in dit topic gekeken? [MW] [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Succes!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:00

Mijn broertje (19) heeft precies hetzelfde. Sinds een paar maandjes is het heel erg heftig. Hij is op Lyme getest, een positieve en een negatieve waarde...Heel vreemd allemaal. Qua reuma hebben ze niks in zijn bloed gevonden, maar ze gaan er wel van uit dat het reuma is, hij krijgt hier ook medicijnen voor (o.a. cortison...). Ze wachten af tot de medicijnen aanslaan. Wanneer dit niet gebeurd,, gaan ze over op biological of zo, dat schijnt een wondermiddel te zijn als het gaat om reuma.

Het is inderdaad heel erg heftig allemaal. Voor mijn broertje is zijn toekomst helemaal veranderd. Hij weet niet of hij zijn beroep gewoon voort kan zetten (tegelzetter) en hij moet zich ook gewoon bezighouden met vragen die nu helemaal nog niet aan de orde zijn voor hem, bijv. hoe ze dat gaan aanpakken met kinderen krijgen (hier hebben de medicijnen een zeer sterke invloed op).

Het is heel erg sneu allemaal. Hij is er zelf ook erg kapot van. Ik hoop voor je, dat het allemaal heel erg mee gaat vallen, maar hte klinkt niet best wat je daar omschrijft.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:04

Heel herkenbaar.
Ik heb het ook! En het doet pijn!!!!

Afwassen? Laat maar, kan niet eens een pan vasthouden.
Lang lopen? Ja leuk, maar erna meteen vreselijke pijn in mijn middenvoetsbeentjes. Ook rood en warm.

Ook ik ben meerdere malen getest op reuma en er was geen reumafactor in mijn bloed te vinden. In Singapore dachten ze zelfs dat ik een stressfractuur in mijn voet had. Zo dik en rood was het.

Foto's gemaakt, scans gemaakt en er bleek veel vocht tussen de gewrichten te zitten....maar geen reumafactor in het bloed.

Ik gok op vliegende jicht. En sinds ik mijn eetpatroon wat aangepast heb, heb ik minder last.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:10

Ik lees telkens dat jullie geen reumafactor in jullie bloed hebben. Ik heb dat juist wel, maar tot nu toe geen reuma.
interessant topic.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:11

Ik heb fibromyalgie, dit is naar mijn weten niet in het bloed te zien.
Zit voornamelijk in de weke delen van je lichaam, dus alles wat kan scharnieren e.d.
Ik heb vanaf m'n 10de jeugdreuma gehad tot ongeveer m'n 17de, toen was t niet meer
te zien in het bloed, maar had nog steeds de klachten.
Ben inmiddels 25 maar herken jouw klachten, die zijn hetzelfde als bij mij.
Ik heb het vooral in m'n knieen, heupen en vingers.
Vooral als ik 's morgens uit bed kom, kan ik niet fatsoenlijk lopen en iid
dit is voornamelijk in de winter.
Iets wat heel erg fijn is als je reuma hebt: een infrarood sauna, die helpt echt super maar
ze zijn echt heel duur.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:12

Ik hebzelf nog nooit foto's gemaakt.
Ik twijfel of ik dat eerts moet laten doen, aangezien ik dus niet weet of er dingen aan te tonen zijn op de foto.

Jicht heeft mijn moeder, maar dat zijn hele andere klachten. Dat is echt iets wat op één plek zit. Dit verspringt en dat is bij jicht niet het geval. Het kan verspreiden, maar niet verplaatsen

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:15

Ik schrik ook best wel van alle verhalen, aangezien ze zo kloppen met mij. Ook over fibromyalgie.
Het klopt heel erg, ik heb de laatste tijd dat ik steeds moet ben. Terwijl ik eigenlijk onwijs veel slaap. ga om 10 uur naar bed en kom er m 9 uur weer uit. Maar 's middags MOET ik eigenlijk weer slapen.
Ik doe het niet, maar echt functioneel zijn mijn hersnenen dan niet.
Daarbij kan een klein iets veel meer indruk op mij hebben dan bij een ander iemand, ik kan er helemaal overstuur van zijn terwijl het eigenlijk niet heel erg is. Ik zit dan gelijk niet meer lekke rin me vel. Wel heel raar.

Daarbij zit ik ook onder de allergieën. Heel me gezicht is de laatste tijd weer rood. Een jaar geleden heb ik heel mijn patroon al aangepast, en toen is het goed gegaan maar nu ben ik weernieuwe allergieen aan het opbouwen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:38

Vliegende jicht verspringt wel. Google er maar eens op.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:56

Trouwens, mijn broer heeft dezelfde klachten als jij (en niet alleen in de knokkels, maar ook kniegewrichten) en heeft het soms alleen op een kant, dan weer beide, en bij hem tippen ze op ongedifferentieerde sondylarthropathie. Misschien kun je daar eens over lezen...?

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:00

Ga ik doen, ja wat ik wel raar vind is dat ik er soms 3 dagen heel veel last van heb en dan een week weer niet ?
Vooral als ik er veel mee heb gedaan komt de pijn oppzetten na een tijd stilzitten dan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:06

Ik heb waarschijnlijk fybromialgie, ben verder nooit ergens op getest maar heb wel dezelfde klachten. Zere gewrichten(en inderdaad eenmaal op gang is het goed, bij het opstaan lijk ik wel een oud vrouwtjes), moe altijd, hoge spierspanning(daar komt die vermoeidheid ook vandaan), niet met me vingers iets vastpakken en dan aantrekken(bijv het armbandje wat wel eens verkeerd zit onder me jas) dan ga ik echt door de grond.
Fybromialgie is erfelijk, zowel mijn moeder als haar moeder als mijn andere oma hebben het. Ik ben dus behoorlijk erfelijk belast en samen met de klachten die ik heb kun je wel aannemen dat ik dat ook heb.

En inderdaad in de zomer is het beter als in de winter(heel typisch dat ik me verder helemaal niet goed voel bij warmte maarja).

Ik vind jou klachten dus ook op reuma/fybromialgie lijken...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:08

x_Lys schreef:
Ga ik doen, ja wat ik wel raar vind is dat ik er soms 3 dagen heel veel last van heb en dan een week weer niet ?
Vooral als ik er veel mee heb gedaan komt de pijn oppzetten na een tijd stilzitten dan.

Mijn broer heeft wel een paar dagen minder pijn, maar is op dit moment helaas al in een fase dat hij altijd wel iets van pijn heeft. Maar soms gewoon zo dat hij het goed hebben kan...soms zo dat hij van gekkigheid en pijn niet weet wat hij kan doen....Liggen, zitten, lopen, staan....alles doet dan pijn...

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:15

ijssnuiver schreef:
Fybromialgie is erfelijk, zowel mijn moeder als haar moeder als mijn andere oma hebben het. Ik ben dus behoorlijk erfelijk belast en samen met de klachten die ik heb kun je wel aannemen dat ik dat ook heb.

Fibro is niet erfelijk hoor, waarschijnlijk is het bij jou toeval dat het in jou familie voorkomt

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:19

Ik heb last van gewrichtspijn, Overal op getest, nooit wat gevonden.
Ik heb het meestal in mijn pols en knieen, ook wel mijn heup maar die staat een paar mm scheef.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:34

Truf schreef:
ijssnuiver schreef:

Fibro is niet erfelijk hoor, waarschijnlijk is het bij jou toeval dat het in jou familie voorkomt

Inderdaad. De meeste reuma-vormen zijn familiar, maar niet erfelijk. Dat betekent dat ze vaak in een familie voor kunnen komen, maar het is niet erfelijk...!