Ik ben het helemaal zat en moet het echt een keertje van me af schrijven.
Het begon allemaal toen ik ongeveer 12/13 was? Ik had last van me knieen, dit was waarschijnlijk groeipijn. Ik had vroeger ook hele dunne vingers, maar ineens kreeg ik bij mijn knokkels allemaal rare bobbels en ging het ook erg pijn doen, de gewrichten in me vingers.
De dokter vertrouwde hetniet en heeft me doorgestuurd naar een reumatoloog. Uiteindelijk is er niks uitgekomen. Maar de kans zou groot zijn dat het op latere leeftijd terug zou kunnen kkomen en dat het dan wel reuma of iets dergelijks was.
Uiteindelijk na nog wel eventjes problemen gehad te hebben en gewoon erop letten en aangeven als het niet meer ging zijn er vrijwel geen problemen geweest. Tot ongeveer 2 jaar geleden. Toen begon heel de ellende weer en zelfs nog heftiger. Weer terug naar de dokter, weer bloed getest op reuma maar dit was het weer niet. Ik moest door blijven sporten.
Een tijdje geprobeerd, maar sporten. Hoe moet ik sporten als ik het niet kan vanweg de pijn? De pijn zit voornamelijk in mijn knieën.
Ik werk zelf in een bloemenboetiek, buiten en ik loop heel de dag in de open lucht heen en weer. Zomers heb ik er vrijwel geen last van, maar in de winter na 2 dagen keihard werken en veel lopen kan ik gewoon niet meer op mijn benen staan en lopen. Als ik dan ga zitten en vooral als ik op ga staan doet het zo''n pijn! Ik verga van de pijn kan geen stap meer zetten zonder pijn. Ik heb zelfs heel vaak gehad dat ik door me knieën heen zakte. Me vingers daarbij doen ook heel erg veel pijn, kan ik nietmeer strekken. Zijn gewoon erg gevoelig en het is echt heerl erg vervelend.
Ik heb wel is van die dagen dat mijn gewrichten in me handen inderdaad erg veel pijn doen. Dan willen mijn handen ook wel is heel erg opzwellen. Maakt niet uit waar, als ik uitga willen me handen ook wel is zo erg opzwellen dat ze bijna uit elkaar springen. Het gaat vanzelf over, maar doet erg veel pijn.
Zowiezo als mijn gewrichten pijn doen, worden me knokkels roder en dikker. --> Een ontsteking dus.
Dit is pas ook heel erg uit de hand gelopen. Het begon met een ontsteking in me pols, toen kon ik niet meer lopen op me voet. Voelde ook aan als een ontsteking, toen zat het weer in me kaak (wat ik ook wel vaker heb).
Toen ging het weer naar me knieen, en uiteindelijk kwam het zelfs in beide armen.
Kon weer niet slapen van de pijn. Nou weer naar de dokter. Hij zei dat het verspringende ontstekingen zijn. De reumatoloog kan dit niet verklaren, ziet deze problemen vaker maar het kan nog niet erkend worden. Ook omdat er niks in het bloed te zien is.
Ik moet maar gewoon een ontstekingsremmer innemen op zo'n moment.
Opzich zijn deze problemen over gegaan, maar er blijft altijd maar die zeurende pijn. Ik kan er wel om janken hoeveel pijn het doet.
Het is gewoon niet te verklaren volgens de dokter en ik wordt er gek van.
Vandaag ook weer gewerkt en ik kan weer werkelijk geen stap meer zetten zonder pijn. Ik ben pas 18 en wil niet zo de rest van me leven verder leven.
Ik vind het toch ook opvallend dat veel klachten op reuma lijken:
- uit bed komen doet erg veel pijn, dan is alles stijf en voel je het het meest. Als ik eenmaal op gang ben heb ik nergens last van, loop ik er gewoon door heen maar als je dan eventjes stil zit en weer moet beginnen datis voor mij echt een hel
- zomers vrijwel geen last, zodra het kouder wordt begint de ellende weer
- de ontstekingen
Met paardrijden heb ik overigens geen last. Daarbij, hebben me moeder en ik vorige week 2 stukken gelezen. 1 over reuma, en 1 over een zusje van de reuma. Bij allebei herkende we veel kenmerken, de onstekingen, het dikker worden, problemen ontstaan bij stress, je moet jezelf in beweging houden zodat je er minder last van hebt etc.
Ik wou vragen of meer mensen ervaringen hebben, wat mensen ervan vinden.
Aangezien ik hopeloos ben en ik gewoon niet zo meer verder wil. Heel me leven wordt er door beinvloed en dat terwijl ik pas 18 ben

Groetjes Lysanne