Teveel slapen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:44

Kun je ook teveel slapen? Als ik geen wekker zet, slaap ik 10 uur per nacht. Het heeft naar mijn idee niet te maken met de tijd van het jaar, want in de zomer heb ik het ook. Als ik korter slaap, ben ik rond een uur of 4 echt moe en val ik vaak in slaap. Zijn er meer mensen die dit hebben? En wat helpt om minder te slapen, of is er niets aan te veranderen?

Ben inmiddels aan het sparen voor een wake-up light, misschien helpt dat.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:44

Herkenbaar hoor, maar ik geloof niet dat er zoiets bestaat als teveel slapen. Je hebt het blijkbaar gewoon nodig, net als ik.

Mii_Jessica

Berichten: 1275
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:32

Waarschijnlijk heb je het gewoon nodig ;)
Ik slaap ook 9 a 10 uur per nacht als het kan

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:35

Als je overdag niet te moe bent na een lange nachtrust, heb je die lange tijd gewoon nodig :)

Ik slaap ook zo'n 9 a 10 uur per nacht: ik heb het echt nodig.
Als ik korter slaap ben ik overdag te moe.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:52

@Welshcobfan: kan het dan zo zijn dat je overdag echt moeier bent door te lang slapen?

Zelf ben ik ook echt een slaperd en als ik geen wekker zet ben ik ook zeker zo'n 10 uur aan het slapen (soms zelfs meer). Als ik nog langer slaap (en dus ook lang niet eet) ben ik wel moe op zo'n dag, maar zover ik begrepen heb komt dat voornamelijk omdat je dan dus ook lang niet eet en je lichaam daarom geen energie heeft.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:54

Als je veel langer slaapt dan normaal (zeg dat je normaal 9 uur slaapt en dan opeens 12 uur) ben je uit je ritme en volgens mij is dat dan de reden van vermoeidheid. Uit je ritme zijn vind ik zelf sowieso vermoeiend (dus ook als ik een keer korter slaap omdat ik een lange avond heb ivm studie en een kortere nacht omdat de wekker wel weer vroeg afgaat )
Ritme heeft natuurlijk ook invloed op eetmomenten lijkt mij, want je lichaam stelt zich daar toch wel op in. (zo heb ik om half 6 nog geen zin in avondeten, maar een uur later wel)

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:11

Ohja, daar zit zeker wat in ja. :) Dank je.

Ik merk het ook duidelijk hoe laat ik normaal eet. Als ik dan later klaar ben van het werk merk ik dat ik in de auto/daar al trek heb.

moislief

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:20

Het verschilt per persoon hoeveel slaap je nodig hebt. Ik geloof dat het gemiddelde rond de 8 uur ligt, maar 10 is zeker niet teveel hoor als jij dat toch gewoon nodig hebt ;)

Wat Welshcobfan ook zegt, ritme is erg belangrijk. Dus probeer elke nacht gewoon dezelfde tijd te slapen.

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:28

Klopt, gemiddeld is zo'n 8 uur per dag, maar ieder mens is anders ;)
Ikzelf heb niet zoveel slaap nodig.. met 6 uurtjes heb ik genoeg.
Als ik dan eenmaal uit kan slapen dan kan ik dan ook heeeeeel lang slapen, maar dat is meer de zondagse luiheid :+

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:31

Je kan idd teveel slapen en hoe meer je dan slaapt, hoe vermoeider je wordt.
Maar het is ook goed mogelijk dat je gewoon daadwerkelijk 10u slaap nodig hebt.

Als jij heel ritmegevoelig bent, moet je proberen om je ritme routineus constant te houden. zo vermijd je het beste vermoeidheid.

Ik kan ook makkelijk 10u slapen, maar als het echt moet kan ik ook met 5 uurtjes toekomen (al moet dat geen weken duren).

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:54

Ik kan makkelijk tot 12u per nacht slapen, ook als ik de dagen voordien geen tekort heb opgelopen. Heel irritant, want dan word ik ook sneller moe.

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:59

Ik heb zo'n 10 tot 12 uur slaap nodig. maar ja bij mij is ook duidelijk waar het aan licht!

Ew_love
Berichten: 377
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Nederland

Re: Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:03

haha, soms slaap ik ook 13 uur XD
maar als ik naar school ga, 7/8 u, kan ik het allebei mee doen.
volgens mij kan je niet teveel slapen hoor ;)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:04

Ik heb in de loop der jaren dus geleerd dat ik echt mijn slaaptijd moet nemen.
Ik heb gewoon die 9-10 uur nodig, anders kan ik het echt bezuren. Dan word ik gewoon fysiek ziek.
Het is bij mij echt geen kwestie van 'even' in het goede ritme komen. Ritme of geen ritme, ik heb het gewoon nodig om goed te kunnen functioneren. En eerlijk gezegd vind ik dat een aantal mensen hier er nogal makkelijk tegenaan kijkt.
'Och, je moet gewoon even in je ritme komen, dan vermijd je de vermoeidheid.' Nou, voor mij gaat dat dus echt niet op.

soms wordt er ook geroepen dat je vooral niet 's middags moet gaan slapen. Zal voor sommige mensen ongetwijfeld opgaan, maar voor mij niet.
Als ik 's middags moe ben kan ik beter gewoon gaan slapen, dan heb ik tenminste nog iets aan de avond. Want ik ben nu eenmaal een avondmens: als ik 's middags moe ben, betekent dat nog niet dat ik dan om 8 uur naar bed kan en meteen kan slapen. 's Middags slapen is dan gewoon veel effectiever.

Als je structureel te weinig slaapt... daar word je pas moe van (en daarom zit ik nu alweer een tijd gedeeltelijk in de ziektewet dus...).

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Teveel slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:16

Dat komt me heel bekend voor Wendy, als ik een periode te weinig slaap ga ik me echt heel raar voelen. Wordt niet ziek, maar voel me echt heel raar. Net als het 's middags slapen, als ik wakker wordt ben ik echt weer fit.

Probeer inderdaad een vast ritme te houden en dat gaat nu best prima.