ervaringen emdr bij seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesje1986

ervaringen emdr bij seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:52

Ik was benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met emdr n.a.v seksueel misbruik (heb oude topics doorgelezen). Ben eigenlijk benieuwd op wat voor manier anderen hier nog last van hebben en of de emdr geholpen heeft?
Ik ben zelf ongeveer een jaar lang seksueel lastiggevallen toen ik een jaar of 13/14 was. Dit door een man van 53. Heb hier nog steeds last van; ik probeer (bij jongens) altijd de controle te houden en kan me moeilijk laten gaan. Een halfjaar geleden heb ik hier een aantal emdr sessies voor gehad. Ik begon tijdens de sessies te hyperventileren, te trillen en was dan de rest van de dag misselijk. Ook heb ik weken slecht geslapen en kon ik mij moeilijk concentreren. Daarna had ik het helemaal gehad met die behandeling en ben ik gestopt. De klachten die tijdens de emdr ontstonden zijn weer weg, maar het probleem waar ik mee kwam is er nog steeds.
Ik was benieuwd of er anderen zijn die ook nog steeds last hebben van de gevolgen van seksueel misbruik of ervaring hebben met emdr :o
(mag ook per pb)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:09

Hoi.
Na mijn verkrachting op mijn 16e heb ik 2 jaar later EMDR therapie gevolgd. Het was ontzettend zwaar, om niet te zeggen, een regelrechte HELL.
In het begin heb ik ook ontzettend zitten hyperventyleren, in het begin kon ik ook niet meer slapen omdat ik alle herinneringen weer voor me moest halen die ik zolang had weggestopt.
Maar.... Na een aantal keer merkte ik dat het toch hielp, ik kon makkelijker over mijn verkrachting praten en er aan terug denken zonder helemaal door het lint te gaan. Ik moet ook zeggen dat mijn therapeut mij hier geweldig in heeft begeleid.
Uiteindelijk heeft deze therapie mij zeker geholpen, want doordat ik er aan kon denken zonder helemaal gek te worden heb ik het stukje bij beetje kunnen verwerken.
Het was niet makkelijk en zal ook nooit makkelijk worden, maar ik kan er nu mee leven, en accepteren dat het gebeurd is. Ik ben in imiddels 25.
Ik heb soms ook nog hele slechte dagen hoor, en ik zal ook zeker nooit zeggen dat je er overheen kan komen, want het is het ergste wat je als vrouw zijnde kan overkomen. Maar ik kan wel zeggen, ik kan er nu mee leven en daar heb ik vrede mee.
Als je meer info wilt, of gewoon wil praten met iemand die een beetje begrijpt wat je doormaakt staat mijn pb box altijd voor je open :(:)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 23:55

Bedankt voor je reactie. Ik ben door deze (en andere) gebeurtenissen juist emotioneel erg afgevlakt. Ik kan er vrij makkelijk over praten zonder dat het me iets doet :? Tijdens de emdr merkte ik dat het me dus toch nog wel wat doet. Op zich merk je dat in andere dingen ook wel, maar ik kon het altijd prima wegdrukken. Mijn probleem is eerder dat ik wat emotieloos word. Voor mijn gevoel heb ik het verwerkt en kan ik ermee leven, maar er zijn te veel tekenen dat dit misschien niet zo is. Ik denk dat ik de deksel stevig op de put houd, als soort overlevingsmechanisme... snap je?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:48

Ik heb wel ervaring met emdr maar wel betreffende wat anders;
Ik heb EMDR gehad ivm pestverleden, vond het vooral moeilijk om alles wat ik weggestopt had weer voor me te halen.
Ik kan helaas ook niet echt zeggen dat het me echt geholpen heeft, het heeft het misschien wat afgevlakt, en dat niet eens zo heel erg..

TS; sterkte, is niet niks.. hopelijk vindt je alsnog een oplossing om het een plekje te geven!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:51

Ik heb EMDR gehad na oa seksueel misbruik.
Tja.. leuk is het natuurlijk niet, maar het heeft me wel super geholpen en ik ben er veel sterker uitgekomen!
Ik heb het via een therapeute van het GGZ gedaan. Vanaf vorig jaar oktober tot en met augustus van dit jaar. Dat lijkt lang, maar ik ging meestal om de week omdat ik echt een week nodig had om me weer op te laden. Ook zaten er vakanties tussen.

Ik vond het echt een verademing! In het begin is het natuurlijk erg zwaar, maar het is een kwestie van door zetten en na een week of 3 begon ik al echt verschil te merken!
Voorheen leefde ik echt in het verleden. Ik beleefde het misbruik steeds weer en had ook nachtmerries.
Sinds de EMDR is dit helemaal verleden tijd en kijk ik alleen naar de toekomst. De nachtmerries zijn verdwenen :)

Ik kan het iedereen aanraden!

liesje1986

Re: ervaringen emdr bij seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:33

Kytha; Jammer dat het bij jou ook niet zo werkte. Een pestverleden is ook erg naar en vaak over langere tijd. Volgens mij heeft dat dan je hele manier van leven en denken al beïnvloed en ik kan me voorstellen dat de emdr daar niet zoveel aan kan veranderen.

Cayenne; Ik zit dus ook te twijfelen of ik te vroeg gestopt ben. Ik had ongeveer 10 sessies, elke week een. Misschien was dat te veel. Het is wel fijn dat je het nu achter je kan laten! Ik had het juist weggedrukt en was er niet veel mee bezig. Het kwam die tijd weer helemaal boven en ik werd er gek van. Toen hadden we een vakantie gepland en het ging weer zoveel beter dat ik besloten heb mezelf niet weer in het diepe te gooien. Knap van je dat jij doorgezet hebt!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:51

Iedere week vond ik erg zwaar inderdaad. Daarom heb ik er voor gekozen om het om de week te doen, zodat ik ertussen genoeg tijd had om te herstellen en me psychisch voor te bereiden op de volgende sessie.

Aan de ene kant jammer dat je gestopt bent! Aan de andere kant werkt het misschien niet voor iedereen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:34

Ik heb ook EMDR gehad maar dan voor een traumatische ervaring (heb op het randje van de dood gelegen). Het begin was heel erg zwaar, heel emotioneel. Ik heb 9 maanden (1x in de week) EMDR gehad en ik ben er heel goed uitkomen.
Ik heb het gebeuren een plekje kunnen geven. Helemaal wegcijferen kan ik het niet maar het is dragelijk geworden en kan er goed mee omgaan ;)

Net als Cayenne kan ik het iedereen aanraden ;)

Mocht je meer informatie willen mag je me altijd PB-en

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:54

Ik heb ook ervaring met EMDR, maar niet ivm sexueel misbruik.
Voor mij was het best heftig, ik was toen al(en ben nogsteeds) opgenomen op een gesloten crisis afdeling, en ik heb er ook mee moeten stoppen omdat het te veel werd. Na sommige sessies was ik zo van slag dat ik gesepareerd moest worden, omdat door al die herrinneringen ik de controle helemaal verloor. Omdat ik na een paar weken in een diep dal belandde (door andere redenen), was ik te onstabiel voor therapie, zeker zo'n zware, toen is het gestopt. Toch heb ik wel gemerkt dat ik er baat bij heb gehad, het is nog niet verwerkt, maar wel een beetje. Nu heb ik wel weer gesprekken met die therapeut, en we zijn (nog) niet bezig met EMDR.
Een vriendin van mij heeft wel EMDR gehad n.a.v. sexueel misbruik, en haar heeft het wel geholpen. Het was voor haar wel verschrikkelijk zwaar, het heeft haar vele slapenloze nachten gekost, en ook overdag waren die beelden heel heftig. Maar gelukkig is ze nu klaar, en gaat het daarmee beter.
Ik kan EMDR wel aanraden, ook al is het verschrikkelijk zwaar en heftig, het helpt zeker.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:57

Hittepit_12 heeft EMDR gehad ivm sexueel misbruik.

Bij mij wilden ze het niet doen omdat het beter voor me was om niet alles op te rakelen (volgens de hulpverleners).

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:04

Ja zwaar is het zeker. Je wordt echt door zo'n dal getrokken. Maar wanneer weet je dan dat je 'klaar' bent met de therapie? Ik had geen nieuwe beelden meer te bespreken die bij mij erg moeilijk waren om aan terug te denken. Ook heb ik geen flashbacks of nachtmerries. Toch heeft het nog steeds impact op mijn leven. Moet wel zeggen dat ik het tijdens de emdr zwaarder vond om eraan terug te denken, toen kwamen de emoties wel los. Ik kan er ook prima aan terugdenken en de emoties onderdrukken (onbewust). Ik heb gewoon geen zin meer om het te blijven ophalen en betwijfel ook of het nut heeft... Maar zoals ik hier lees heeft het bij veel mensen wel geholpen :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:06

Ik heb hypnose en EMDR gehad,hypnose was voor mij een regelrechte hel dat was eens maar nooit meer, ik gebruikte uit principe geen medicatie maar wat was ik die avond blij met m'n oxazepam......
EMDR heeft bij mij wel goed geholpen,maar je moet je er zelf wel voor openstellen.Ik heb het gekregen van een eerstelijnspsycholoog.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:20

Ik ben jaren lang misbruikt. Ga er niet het fijne over vertellen, dat lukt mij nog niet.
Na het misbruik heb ik het nog eens een aantal jaren weggestopt. Sinds twee jaar komt het er pas uit. Ben nu net uitbehandeld bij de psycholoog, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen last meer van heb. Nog regelmatig komen herinneringen naar boven, maar niet meer dagelijks. Ook heb ik er geen slapeloze nachten meer van.
Nu praat ik vrij veel met een bekende (helderziende), zij helpt mij heel goed met de laatste beetjes. Hoe ik het van me af kan laten vloeien zeg maar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:28

Ik heb niet zo lang geleden EMDR gehad. Dit voor een verkrachting van jaren terug. Ik heb 4 sessies gehad bij een klinisch psycholoog. En toen was ik er van af. De herinnering blijft wel maar ik sta er nu vrij neutraal tegenover. Ik verdrink er niet meer in zoals eerst.

Vond het wel heel heftig en was steeds helemaal kapot na zo´n behandeing. De eerse keer raakte ik zelfs behoorlijk in paniek toen ik eenmaal thuis was. En de hele periode dat ik die behandelingen kreeg was ik er natuurlijk veel meer mee bezig. En das niet fijn.

Maar ik moet zeggen dat ik er wel heel erg aan toe was om dit op te ruimen en dat ik op een punt was dat ik dacht sterk genoeg te zijn om dit te doen. Bij duurde het heel veel jaren voor ik er aan toe was en ik was ook "afgevlakt" zoals jij. Dat overlevingsmechanisme kan je heel lang volhouden en soms is dat ook gewoon even nodig.
Ik denk dat het heel zwaar is om EMDR te doen als je niet stabiel bent op dat moment.

Misschien kan je het later nog een keer proberen als je steviger in je schoenen staat en het echt voelt alsof het "tijd" is?

Heel veel sterkte in ieder geval, aan iedereen hier. :(:)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 10:10

Bedankt voor alle reacties! Ik stond voor de eerste sessie zeker open voor emdr. Echter was de reactie van mijn lichaam zo heftig, dat ik er de tweede keer wat meer behouden instapte. Toen had ik al iets het gevoel dat ik ook tijdens de emdr de emoties onderdrukte. Het lukte me ook niet goed om hier controle over te krijgen. Weet iemand misschien een andere therapie die meer bij mij zou kunnen passen? Ik denk zelf dat cognitieve gedragstherapie niet echt zinvol is, omdat te veel dingen die ik doe reflexmatig zijn geworden.
Sterkte aan iedereen!

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:42

Hallo allemaal,

Mijn zoon van nu 11 heeft vorig jaar enkele EMDR behandelingen gehad, dit na gezien te hebben dat zijn zusje van toen 7 jaar sexueel misbruikt werdt door een jongen van 16 en hij bedreigt werdt met een mes.
Hij heeft er heel veel baat bij gehad, heeft het door deze behandelingen een plaatsje kunnen geven.
Na zo sessie was hij wel heel erg moe maar zoals ik wel beschreven zie qua emoties had hij geen las van maar dit komt misschien dat ze bij hem heel snel na het hele gebeuren met EMDR zijn begonnen.
Zelf noemde hij het het opruimen van mijn burolaatjes in mijn hoofd :-)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 09:06

Misschien werkt het praten erover ook al wat. Ben er sinds de opening van dit topic ook weer wat meer mee bezig. Heb er vannacht zelfs weer over gedroomd...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:10

ik ben op mijn 12 en 13 jaar verkracht ... maar niet zoon behoefte om het hier neer te zetten :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:29

Damariis schreef:
ik ben op mijn 12 en 13 jaar verkracht ... maar niet zoon behoefte om het hier neer te zetten :)

Dat wordt toch ook niet gevraagd? :)
TS vraagt om ervaringen met EMDR, niet om verhalen er omheen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:52

EMDR? sorry weet niet wat dat inhoudt ..

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:09

mardjai schreef:
Hallo allemaal,

Mijn zoon van nu 11 heeft vorig jaar enkele EMDR behandelingen gehad, dit na gezien te hebben dat zijn zusje van toen 7 jaar sexueel misbruikt werdt door een jongen van 16 en hij bedreigt werdt met een mes.
Hij heeft er heel veel baat bij gehad, heeft het door deze behandelingen een plaatsje kunnen geven.
Na zo sessie was hij wel heel erg moe maar zoals ik wel beschreven zie qua emoties had hij geen las van maar dit komt misschien dat ze bij hem heel snel na het hele gebeuren met EMDR zijn begonnen.
Zelf noemde hij het het opruimen van mijn burolaatjes in mijn hoofd :-)

Dat vind ik persoonlijk een hele goede omschrijving. Zo omschreef mijn psycholoog dat ook. Mijn traumatische ervaring kon ik geen plek geven. Wat bleek daar was ook geen burolaatje van aangemaakt (iets wat onverwachts gebeurt is ook geen laatje voor). Door met EMDR mijn traumatische ervaring weer te herhalen door er over te praten, en je dus al weet wat er gaat gebeuren, kun je het in het laatje stoppen.

Damariis schreef:
EMDR? sorry weet niet wat dat inhoudt ..

Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende behandelmethode om akelige ervaringen te verwerken. Het is een relatief nieuwe therapie bedoeld voor mensen die klachten houden na het meegemaakt hebben van ingrijpende gebeurtenissen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:20

oke bedankt .. had ik overheen gelezen sorry :)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:23

Emdr is inderdaad therapie voor traumaverwerking.
Er zijn wel wetenschappelijke studies die aantonen dat de afleiding door tikjes links/rechts niet echt helpt. Hadden jullie ook via koptelefoon? Het lijkt mij erg vervelend als er iemand voor je zit die zijn vingers heen en weer beweegt. Bovendien had ik een mannelijke therapeut die ik niet zo dichtbij wilde haha...
Zijn er nog meer mensen die hun ervaring willen delen of advies hebben misschien?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:28

Vorig jaar Oktober kreeg ik een doorverwijzing van een psycholoog voor emdr therapie. Ik heb dit toen afgewezen omdat ik bang was/ben.

Ik zit er nu een jaar later over na te denken om het alsnog te doen. Omdat ik merk in mijn dagelijkse dingen dat ik vaak tegen mijn verleden aan loop. Op een vervelende manier, er voor weglopen is niet afsluiten, denk ik.

Maar ik vind het nog steeds doodeng. Na zo'n therapie gaan is alsof ik toegeef dat er iets met mij niet klopt. Die stap vind ik zo groot. En ik ben heel bang dat ik weer zoals toen word.

Kan iemand mij uitleggen wat er op zo'n sessie gebeurd, wat ze doen?
Mag ook per PB. Sorry TS dat ik zo door je topic heen ga, ik kan je geen advies geven behalve je veel sterkte te wensen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 10:30

Ik zal uitleggen hoe een sessie er bij mij uitzag.
Eerst voorbereidend werk:
Je gaat dan precies vertellen wat je nare herinnering is. Op het punt wat voor jou het ergst is om aan te denken moet je stoppen. Je probeert hier een soort foto van te maken. Dan moet je proberen om die foto zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven, incl wat je toen voelde, rook etc. Dan probeer je te achterhalen welke negatieve cognitie je nu over jezelf hebt, met betrekking tot die gebeurtenis (bijv ik ben waardeloos, ik ben onveilig etc) Die ga je omzetten in iets wat je liever over jezelf denkt (ik ben waardevol, ik ben veilig etc).
Dan begint de emdr: Je denkt terug aan de foto en bijbehorende negatieve cognitie. Je geeft in een cijfer aan hoe naar het is om hieraan te denken. Terwijl je hieraan denkt hoor je piepjes links/rechts in je oor. Tussendoor stopt de therapeut steeds en vraagt hij wat er in je opkomt. Dit is per persoon heel verschillend. Je gaat hier net zo lang mee door, tot er niks meer in je opkomt. Dan moet je terug naar je plaatje en kijk je of het al minder naar is om naar te kijken. Je gaat door tot dit niet meer naar is.
Dan moet je aan de positieve cognitie denken en wordt gevraagd hoe 'waar' die al voor je is. Hier moet je ook weer aan denken en krijg je ook weer steeds die piepjes. Dit gaat door tot deze stelling meer waar voor je is.
Zo een heel verhaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Het nare aan de therapie is natuurlijk dat je het allemaal weer oprakelt. Het is wel leuk dat je merkt dat het plaatje echt vervaagt, het wordt echt minder naar om naar te kijken.
En je doet het voor jezelf, om jezelf lekkerder te voelen. Dat heeft niks te maken met dat er iets niet klopt met jou!