Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:54

Hoi,

Het leek mij wel leuk om een topic te openen mbt borstvoeding! ( aangezien het daar in een ander topic met een ander onderwerp nu meer over gaat :+ )
Tips, tricks, discussies etc etc :D

Ikzelf heb een dochtertje van 5 maanden en ik geef haar ook borstvoeding, moeizame start gehad ivm Streptokokke B bacterie maar het is ons gelukt :D

Dus brand los met z'n allen!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:02

Mijn zoontje is morgen 8 weken.
Ook hier was de start een beetje moeilijk vanwege een enorm sterk toeschietreflex deed het aanhappen en de eerste minuten drinken enorm zeer. Ik kon wel tegen het plafond gaan dan. Ook flinke kloven gehad tot bloedens toe omdat Milan maar heel kort dronk en daarna begon te sabbelen (en ik dat eerst niet doorhad, dacht dat hij steeds dronk). Toen kreeg hij spruw en ik dus ook op mijn tepels. Weer flink auw! Maar na 3,5 week ging het steeds beter en nu gaat het super goed!

Over 4 weken moet ik weer gaan werken en ik erger me er nu al aan dat mensen me constant vragen wanneer ik de BV af ga bouwen. Nou niet dus! Ik ga 2 of 3 keer per dag op en neer rijden om hem te voeden. Kolven kan ook wel maar hij pakt de fles niet zo goed en raakt dan helemaal gefrustreerd en ik werk op een mannenbedrijf dus ik zie het niet zo zitten om daar te gaan kolven. Daarbij woon ik maar 5 min van mijn werk af.

Girley_

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:09

Ok meiden ik ben nog totaal groen, wie kan er een lijstje maken met termen en hun verklaringen? Ik zie zo al 5 namen voorbij komen die ik niet ken!
*tepelhoedje
*spruw
*toeschietreflex
*aanhappen

??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:15

Mijn dochter is inmiddels alweer 4,5 jaar maar heb de borstvoeding tot 11 maanden volgehouden. Nee dat zeg ik verkeerd, zij heeft het tot 11 maanden volgehouden en toen wilde ze niet meer.

Wat hebben we gehad? Spruw, tepelkloven, borstontsteking (en daarna nog 8 maanden maar met 1 kant gevoed), maar het was een geweldige intieme ervaring en kindlief is er goed op gegroeid :j

LittleAnn,

Tepelhoedje = bescherm/opzetstukje wat de tepel beschermt. zie: http://www.borstvoeding.com/problemen/p ... lette.html
Spruw = schimmelinfectie op tepels en/of mondje van kind, zie: http://www.borstvoeding.ecoparents.com/spruw.html
Toeschietreflex = de natuurlijke reactie van de melkklieren wanneer die gestimuleerd worden om melk te produceren, voel je dus ook erg goed. Soms kan deze al worden opgewekt door het gehuil/aangezicht van je kind (handig, not :+ ) zie: http://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/ ... hietreflex
Aanhappen = het correct vastpakken van de tepel door babylief, anders ga je door de grond.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:15

Aanhappen: In tegenstelling totdat wat veel onwetende mensen denken, zuigt de baby niet alleen aan de tepel, maar neemt ie een heel stuk borst in de mond. Dat vereist wat handigheid van jou en je baby om te leren, dat heet aanhappen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:19

Aanhappen was hier in het begin ook een beetje moeilijk. Hij deed zijn onderlipje niet ver genoeg naar beneden en dan doet het dus ook pijn. Ik heb hem een tijdje geholpen door zijn kin naar beneden te duwen als hij aanhapte en nu doet hij het zelf goed.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:21

Argh, ik praat gewoon mee in een topic over borstvoeding. :')
Mijn eierstokken zijn aan het rammelen! :oo

Vriendlief vanavond nog maar een keer diep in de ogen kijken...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:22

Krijg helemaal flash-backs van dit topic :+ En als ik dan uklief nu zie liggen slapen naast me in bed (kruip er straks lekker naast), dan denk ik nog wel eens aan die tijden.
Ze heeft tot 9 maanden bij mij in bed geslapen en gaf me gewoon een dreun als ze wilde drinken 's nachts, hoefde ik mooi mijn bed niet uit.

Aanhappen was hier ook in het begin even een kunst om onder de knie te krijgen. De grootste veroorzaker van kloven, maar als je het eenmaal doorhebt, dan is het een eitje. Sommige zijn zo gulzig dat ze hun kaken bijna voordat ze je uberhaupt al raken op elkaar laten klappen, leuk als dan je tepel er net tussen zit.
Tandjes zijn ook altijd leuke tijden, als die net doorkomen :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:25

Ik heb zoveel respect voor jullie. Wil later ook echt graag BV geven, maar als ik dat zo lees over voeden, tijden, achtermelk, honger, kolven, invriezen, cb, pijnlijke kloven enz...

Het lijkt me nog zo'n geharrewar!! Het klinkt daarnaast ook gewoon mega ingewikkeld.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:26

Leonoor schreef:
Aanhappen was hier ook in het begin even een kunst om onder de knie te krijgen. De grootste veroorzaker van kloven, maar als je het eenmaal doorhebt, dan is het een eitje. Sommige zijn zo gulzig dat ze hun kaken bijna voordat ze je uberhaupt al raken op elkaar laten klappen, leuk als dan je tepel er net tussen zit.
Tandjes zijn ook altijd leuke tijden, als die net doorkomen :+

:)) :=

In het begin waren mijn tepels zo supergevoelig dat ik echt niet zonder zoogcompressen er iets op kon verdragen. Nou had ik die compressen sowieso hard nodig :') maar ze waren daar dus ook handig voor.

Wat ik nu nog heel vervelend vind is dat mijn ene borst vaak gaat lekken als hij uit de andere aan het drinken is :+.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:29

Moet je je voorstellen, heb beide tepels gepiercerd gehad! Dan heb je dus aan 3 kanten lekkende melk. Heb een kraamhulp nog nooit zo raar zien kijken, maar het bleek dat kindlief wel extra snel verzadigd was!

Iris, natuurlijk klinkt het allemaal heel erg lastig en pijnlijk en noem maar op, maar je rolt er vanzelf in. Ik raad altijd iedereen aan om het op zijn minst te proberen. Er zijn namelijk ook zoveel voordelen! Natuurlijk is BV gezonder dan flessenmelk, hoewel kids op het laatste ook gewoon gezond groot kunnen worden, maar het scheelt ook tijd en geld. En je hebt het overal bij je, je hoeft je nooit te haasten als je in de stad bent en je zit opeens te bedenken dat kindlief eigenlijk gevoed moet worden.
En kolven, tsja, das even wennen, maar moet zeggen dat het me moeiteloos afging. Maar genoeg moeders kiezen ervoor om met 3 maanden, als je weer gaat werken, niet te kolven maar alleen de voedingen te doen als je thuis bent en de rest op flessenmelk. Dat heb ik na een maand of 5 gedaan, ging prima.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:39

Ik heb 1 gepiercte tepel, komt daar nou serieus meer melk uit? :o

Ik ga gewoon op mijn werk kolven hoor mocht het ervan komen, daar hebben we een speciale ruimte voor. Bovendien hebben we op onze afdeling dit jaar 6 beebs gehad op ong 60 man personeel en is het een heel gesjouw met die elektrische kolfapparatuur. :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:42

Aan de zijkanten van je tepel (ik neem aan dat je piercing achter je tepel zit) zitten immers 2 extra gaatjes, dus reken maar uit :+

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:57

Ik geef ook alweer 4 maanden borstvoeding :)
Ik ben alweer aan het werk en kolf dus. Gaat prima, en gelukkig accepteert mijn zoontje de fles goed.
Soms is het wel lastig om te kolven op het werk, ik werk op de operatiekamers en kan dus niet zomaar even weg. Dus meestal neem ik geen pauze maar ga dan kolven. Ach, maakt me niet zoveel uit, ik vind het belangrijker dat mijn mannetje nog lang borstvoeding krijgt.

In het begin was het even moeilijk, want mijn zoontje was erg klein bij de geboorte. In het ziekenhuis heeft hij via vingervoeden melk gekregen. Dan wordt er met een spuitje melk in zijn mondje gedaan. En aan de borst moest hij opeens zelf zuigen, dat begreep hij niet. Maar met een paar trucjes lukte dat toch.

Het belangrijkste is dat je je voordat je bevalt, je goed verdiept in het het voeden in zijn werk gaat. En de eerste dagen goede hulp erbij, dat je het goed opstart.

lila89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:00

Hoi,

Ook ik heb BV gegeven, en best erg lang. Wel ben ik altijd trouw naar La Leche League gegaan om alles vooraf goed te weten. En bij mijn drie dochters is alles dan ook prima gegaan, ook al heb ik ook weleens een borstontsteking gehad. En bij de tweede, Elke is twee maanden te vroeg geboren, heb ik echt moeten vechten om geen speen en fles er in te laten gaan. Maar de BV is zelfs bij haar altijd perfect gegaan. De oudste heb ik ruim anderhalf jaar gevoed, de tweede 2 jaar en drie maanden en de jongste zo'n drie jaar. Op het laatst is het dan alleen voor het slapen gaan of als ze erg verdrietig zijn . Ik vond het altijd heerlijk, midden in de nacht die zachte baby aan je borst, alleen jij en zij en je man lekker slapend naast je, echt heerlijk vond ik dat.
Voor meiden die nog gaan beginnen zou ik zeggen ga eens naar een BV avond van LLL of Borstvoeding Natuurlijk en doe er je voordeel mee, adressen vind je op Google wel, voor een groep in jouw buurt.

Verder is het zo belangrijk dat je direct na de geboorte aanlegt, dan is de baby allert en hapt meestal veel beter en meteen goed, hoe langer je wacht hoe minder het gaat en hoe minder productie. Ook is direct aanleggen voor jezelf veel beter omdat je baarnoeder dan veel eerder weer samentrekt tot normale grote.

Nou als iemand nog meer info wil, ik help graag.

groeten, Monique

PS Onze meiden zijn ondertussen 11, bijna 10 en 6 1/2

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:04

Dat was ook het 1e wat ik zei in het ziekenhuis, hier dat kind en ik wil dat ze wordt aangelegd. Ik heb me er eerlijk gezegd weinig in verdiept voor mijn bevalling, wilde eigenlijk gewoon op de fles.

Ik ben om 19.00 bevallen en ze wilden mijn dochter aanvankelijk niet eens bij mij op de kamer leggen en bij voorkeur een flesje geven die nacht, zodat ik lekker kon doorslapen. Yeah right.

Lila89, klopt over die samentrekkingen van de baarmoeder als je voedt. Héérlijk gevoel, not, maar wel nuttig.
En die dorst tijdens het voeden, tip van mij: Zorg dat er drinken bij je staat als je voedt, altijd!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:12

Ik heb beide keren een keizersnede gehad, beide keren spoed en snachts. Bij de eerste lag ik daarna op de IC en mocht ik mijn kleine niet bij me hebben. Die kon ik toen pas na 2 uur aanleggen, maar ze hadden hem al een flesje gegeven omdat hij huilde van de honger ;(
Verder werd hij elke avond weggehaald en kreeg hij snachts flesjes. Daar begon het al mis te gaan en ik heb het bij hem dan ook maar 7 weken volgehouden.

Bij de 2e was ik er heel zeker van dat dit me geen 2e keer zou gebeuren. gelukkig was het in het ziekenhuis ook heel anders, ik kreeg mijn kleine toch snachts al bij me om aan te leggen op de IC. En dag en nacht bij me en absoluut geen flesjes of speen. Alle verpleegkundigen waren erg pro-borstvoeding, dat was erg fijn.

Alleen het niet doorslapen breekt me wel op...Elke nacht rond 5 uur is hij wakker, en dat is niet fijn als je moet werken. Dus als ik moet werken krijgt hij sinds een week een fles pap savonds, dat vult wat meer. Dan heb ik in ieder geval mijn nachtrust. Als ik vrij ben, geef ik hem wel zelf.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:15

Marloes, daarom sliep Joos dus bij mij op de kamer/in bed toen ze nog 's nachts gevoed wilde worden. Werd een bepaalde gewoonte die erin sloop, hield ze ook tot 9 maanden vol hoor. Maar ik kon dan gewoon doorslapen terwijl zij dronk, maar ik had het voordeel alleen te zijn en geen rekening te houden met een partner die in het zelfde bed sliep.
Maar als het met een papfles goed gaat, prima toch! Jouw rust is ook erg belangrijk én ook voor je productie!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:21

Dat is inderdaad ideaal Leonoor.
Maar ik voed nooit liggend, ik ben bang dat ik dan in slaap val. Nu zit ik in bed met een paar kussens in mijn rug, en dan dommel ik meestal ook wat weg. hij ligt wel naast me in zijn bedje, ik vind hem nog te klein voor zijn eigen kamer :o En makkelijk natuurlijk snachts of smorgens vroeg.

Ik werd echt chagrijnig van die gebroken nachten, ik was geen leuke mama meer, ook niet voor de oudste. Dus toen maar de knoop doorgehakt voor een papfles. Stom he, hoe je daar zo'n moeite mee kan hebben?
Ik kolf dan wel die avondvoeding, en dat is weer handig om mijn voorraadje mee aan te vullen voor als ik werk. Dus het is wel een goede keuze geweest :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:22

Ik viel ook gewoon weer in slaap hoor Marloes, op de 1 of andere manier pas je je slaaphouding compleet aan op je kind, heel maf is dat.
Maar groot gelijk dat je het zo doet :j Als het maar werkt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:25

Hoi, ik ben dus Angela, moeder van Laelia, mijn 10,5 maanden oude schitterende dochtertje. Ik geef haar nog steeds borstvoeding (nu zo'n 4 tot 5 voedingen op dagen dat ik niet werk, en op werkdagen 2 tot 3 keer bij mij, en 1 keer afgekolfde melk uit flesje). Dat wil ik blijven doen tot ze 1 jaar is, en dan alleen nog de ochtend en avondvoeding. Geen idee voor hoe lang... dat zien we dan wel weer :). Al zie ik mezelf niet met een 2 jarige aan de borst..

Laelia is met een natuurlijke stuitbevalling ter wereld gekomen. Zonder pijnstilling voor mij, omdat ik het best kon hebben, en ik bang was dat het haar zou beinvloeden (minder alert zijn, en dat kan de borstvoeding in de weg staan). De borstvoeding ging eigenlijk meteen goed, maar op de laatste dag dat de kraamhulp er was heb ik wel een borstonsteking gehad, en na zo'n 9,5 maand had ik er weer een te pakken. Verder vind ik het vooral erg gemakkelijk, en is het genieten.

Nu ze tandjes heeft is het soms wel eens pijnlijk als ze niet goed vast heeft, maar gelukkig bestaat er erg goede creme, waardoor de (*) goed heel blijft!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:27

Laelia is toen ze 4 maanden oud was gaan doorslapen (dat wil zeggen dat ze om 23.00 uur haar laatste voeding kreeg, en om 6.30 uur de eerste). En dat was prima te combineren met gaan werken. De laatste voeding is langzamerhand steeds een beetjevroeger geworden, en nu drinkt ze tussen 19.00 en 21.00 haar laatste voeding, om dan tot 6.30 uur te slapen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:04

De oudste ben ik gestopt met BV toen ze 11 maanden oud was. Toen was ik er wel klaar mee.

In het begin na een paar dagen had ik van die Pamela Anderson boobs en deed het zeer als ik haar gelijk aanlegde. Dan kolfde ik even om de ergste druk eraf te halen.

Buiten het kolven om is het ideaal voor moeder en kind. Geen gehannes met flessen uitkoken, tijdstippen van voeden etc.
Gewoon hop, aanleggen en eten. Als ik merkte dat kind moe werd liet ik haar even boeren, dan schone luier aan en kreeg ze nog een "toetje" en viel ze vaak na een klein boertje zo in slaap in mijn armen.

's Nachts zette ik gewoon een paar kussens in de rug en eentje op schoot waar ik kind op legde. En zo ben ik 's morgens met kind op schoot ook weleens weer wakker geworden. Was ik zelf ook in slaap gevallen. :+

Bij de jongste ben ik gestopt toen ik weer moest gaan werken. Geen goede mogelijkheden om te kolven en te ver van huis om even op en neer te gaan. Vind ik achteraf nog steeds jammer, maar het was even niet anders.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:30

Hier ook een bv-mama, bij de oudste 10 maanden en bij de jongste ruim een jaar.

Ik vond het ideaal, altijd bij de hand, geen geharrewar met flesjes, altijd op temperatuur.
Plus dat er in mijn familie allergieen voorkomen, dus dat het sowieso beter was om lang zelf te voeden.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:41

Ik ben nu in verwachting van de eerste, en heb in begin gelijk gezegt, dat ik graag BV wilde geven. Uiteindelijk bedacht ik me, dat het misschien niet heel erg verstandig was ivm met de depressie die me al jaren kwelt. Ivm het iedere voeding zelf moeten doen, perse iedere nacht er uit moeten ed. En ook omdat mn vriend dan niet zou kunnen voeden.

Nu ben ik gewisseld van verloskundige omdat ik me niet fijn voelde bij de eerste. De dames waar ik nu ben, stelde voor, om eventueel in de nacht een flesje te geven, met KV, zodat mijn vriend in de nacht al een voeding over kon nemen van me, en zo nu en dan eens kan voeden. Volgens hun zou dit geen probleem moeten geven.

Zelf ben ik nu dus aan het denken, om iig de eerste 2 tot 4 weken BV te geven, met af en toe een flesje dr tussen door, zodat ik ook een adempauze kan nemen indien nodig. En ach, misschien bevalt het zo goed, dat ik het gewoon zelf vol houdt.

Iemand hier ervaring mee?