Winterdepressie..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7871
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:21

Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die er last van hebben.
En dan bedoel ik niet de mensen die een 'winterdipje' hebben. ;)

Wat doen jullie om de winterdepressie een beetje onder controle te houden?
Medicatie, lichttherapie, etc?

Ben benieuwd. :)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:25

Ik persoonlijk niet, maar mijn zus wel. Zij had inderdaad zo'n daglichtlamp gekocht, en dat hielp wel.

Anoniem

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:25

ik heb een daglamp die me hielp.
helaas voor mij slik ik nu ook(weer)medicatie,omdat in juli ik al een terugval kreeg.
maar die lamp is wel een aanrader!!!

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:09

Anoniem schreef:
ik heb een daglamp die me hielp.
helaas voor mij slik ik nu ook(weer)medicatie,omdat in juli ik al een terugval kreeg.
maar die lamp is wel een aanrader!!!


In juli al? Wat rot, is het dan niet een gewone depressie, gezien het weer dan vaak nog prima is? Of komt dat echt omdat de dagen alweer iets korter worden?

Ik heb geen winterdepressie. Wel heb ik, net als veel Nederlanders, dat als de laatste dagen van de zomer aanbreken, ik een beetje sip ben. Daar gaan we weer we de winter in met regen, koude voeten, korte dagen, kwaaltjes. :\

Hebben de mensen met een winterdepressie hier geen zin om te emigreren? :) Lijkt me toch behoorlijk rot als je je de helft van het jaar depressief voelt. :(:)

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:19

Ik heb een lamp en die werkt erg goed, je moet er 10 dagen onder gaan of beter gezegd vooor gaan.

absque_dubio

Berichten: 7871
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:21

Dit is t eerste jaar dat ik t weet, vorige jaren heeft de dokter alleen maar bloedonderzoeken gedaan, waar niks uitkwam. Dus dat was niks..
Dit jaar ben ik dan ook al gelijk aan de medicatie gegaan.
Over die lamp hoor ik ook goede dingen, maandag heb ik weer overleg met de dokter, en misschien dat ik dat ook nog erbij ga proberen. :j

Enneh, dejavu, was het maar zo dat t de helft van t jaar zo is. Bij mij is het van eind augustus t/m april.. :\
En ik zou echt héél graag willen emigreren, dat roep ik ook elke keer. Want ik kan het grootste gedeelte van het jaar gewoon NIET functioneren. Héél lastig..
Stom is de winter he. Regen, koude voetjes, korte dagen, ik vind het ook maar niks. :+

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:22

Ik heb juist zomerdepressie . Ik háát zomer .
Ik wacht echt met smart op de winter !

Wat houdt een winterdepressie in ? Dat je gewoon echt down word van te weinig zon ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:25

Ja, hier dezelfde vraag als Sabinee_
Is het echt dat je dan echt serieus depri wordt van de donkere koude dagen? Of is het gewoon hier bedoeld als, hoi heb je ook haat aan de kou? :P

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:26

absque_dubio schreef:
Enneh, dejavu, was het maar zo dat t de helft van t jaar zo is. Bij mij is het van eind augustus t/m april.. :\
En ik zou echt héél graag willen emigreren, dat roep ik ook elke keer. Want ik kan het grootste gedeelte van het jaar gewoon NIET functioneren. Héél lastig..
Stom is de winter he. Regen, koude voetjes, korte dagen, ik vind het ook maar niks. :+


Wat ontzettend vervelend voor je. Hoezo functioneer je niet? Ben je dan echt depressief? Dat is wel echt heel heel erg voor je. :(:) En dan eind augustus t/m april, meid, ik heb het met je te doen.
Hoe ziet een dag voor jou eruit op een winterdepressiedag?

Sabinee__ - :oo Hoe kun je de zomer haten? Lekker de zon op je bolletje, in je t-shirt een terrasje pakken, een redelijk schoon paard, geen koude voetjes... Ik zie echt geen nadeel van de zomer. :o

absque_dubio

Berichten: 7871
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:27

Een zomerdepressie? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat merk je dan? Lijkt me ook wel lastig zeg. := :(:)

Ik heb voornamelijk dat als de dagen korter worden, ik zwaar depressief word. Ik huil echt om alles, vind niks meer leuk, en mn hele dag en nacht ritme gaat aan gort. Slaap ook het liefst minimaal 20uur per dag. Ben ook een soort vampier, kom overdag liever niet buiten. :+ Verder eet ik ook minder, en op een gegeven moment kan ik letterlijk ook niks meer dan in bed liggen. Ben dan zooo ontzettend moe. En dat is nog frustrerender, en daardoor raak ik nog depressiever. Ook ben ik gewoon duidelijk niet mezelf.

edit; oh en ik probeerde het in de openingspost al uit te leggen. Opende dit topic meer voor de mensen die echt een winterdepressie hebben, voor hun ervaringen, en hoe hun ermee omgaan. Volgens mij vind het grootste deel van de nederlanders de winter namelijk zowiezo niks, maar dat bedoel ik dus niet.
Al mag je van mij hier best vertellen hoe erg je de winter haat hoor. :Y)

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:30

yep hier nog een. Buiten de meerdere psy bezoeken probeer ik zelf vaker onder de zonnenbank te gaan. Mijn eczeem wordt altijd heel erg in de winter, door de kou, maar ook door de stress en depressie en lichttherapie is mij al meerdere malen aangeraden. Nu redt ik het nog met zalfjes en "quality time voor mezelf" maar de dermatholoog en psy willen dat ik echte lichttherapie start voor mn depressie EN eczeem, helaas zou studeren onmogelijk worden dan..

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:32

Ik heb het niet zo ernstig, maar probeer wel zo lang mogelijk de zomer vast te houden:

een wake up light om zonsopgang te simuleren

en regelmatig even onder zonnebank ook ivm mijn eczeem, dat werkt beter dan hormoonzalven

Ik was een keer in een soort plantenkas met van die daglichtlampen en dat waren er heel veel. Ik stond er vijf minuten in en je voelt je helemaal opgeladen, dat werkte wel, jammer genoeg zit dat ding niet om de hoek hier.

absque_dubio

Berichten: 7871
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:32

muiszje, waarom zou studeren onmogelijk worden dan? (Snap hem even niet, sorry :o )
Maar wat rot zeg, dat je er ook nog is eczeem bij hebt. :(:)

Zonnebanken helpt bij mij trouwens totaal niet. :n Heb ik vorige winter namelijk veel gedaan, maar meer omdat ik het gewoon lekker warm vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:34

Ik ben juist een winter mens O:). Of nee, ik vind alle seizoenen leuk en hun eigen dingen hebben, Lente al die kleine huppelende beestjes, zomer spreekt van zich zelf :'), Herfst ruikt alles zo lekker & ben ik jarig :') En de winter gewoon met de sneeuw en met al de gezellige dagen!

Lijkt me wel echt heel erg lastig als je winter depressie hebt.. :(:)

Ik heb enkel dat ik 10x zo moe ben in de winter.. Ben niet vooruit te branden, en heb enorme drang om te eten :=.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:34

Sinds 2 jaar heb ik er ook verschrikkelijk last van..

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:34

dejavu schreef:
Sabinee__ - :oo Hoe kun je de zomer haten? Lekker de zon op je bolletje, in je t-shirt een terrasje pakken, een redelijk schoon paard, geen koude voetjes... Ik zie echt geen nadeel van de zomer. :o


Naja, geen idee of het echt bestaat een zomerdepressie :+ .
Maar ik heb echt een hekel aan dat warme vieze plakkerige weer . Ik kom echt het liefst niet meer buiten, tenzij 's avonds als het afgekoeld is.
Alles is warm, zweeterig, benauwd, EEW. Het enige voordeel is de lange dagen, maar echt, ik kijk zo op tegen die warmte.
Ik kan echt genieten van kou, lekker sjaal , muts, wanten, sneeuw, heerlijk !

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:35

TS - Heel, heel vervelend voor je. Sorry dat ik je niet kan helpen en je topic kwam vervuilen, maar mijn nieuwsgierigheid won het weer eens van mijn verstand. :o Sterkte en succes. ;)

Sabine - Ieder zijn ding! Geniet lekker de komende tijd, ik verheug me weer op april. ;)

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:39

absque_dubio schreef:
muiszje, waarom zou studeren onmogelijk worden dan? (Snap hem even niet, sorry :o )
Maar wat rot zeg, dat je er ook nog is eczeem bij hebt. :(:)

Zonnebanken helpt bij mij trouwens totaal niet. :n Heb ik vorige winter namelijk veel gedaan, maar meer omdat ik het gewoon lekker warm vond.


Dermatoloog heeft paar jaar geleden mijn eczeem als "zeer ernstig" benoemd en wilde mij eigenlijk om de dag in lichttherapie doen, vrij lang en dat zou dan bij het ziekenhuis zelf moeten, ik studeer in een andere stad (Wageningen) en omdat ze grote wachtlijsten zijn voor ziekenhuis (verzekerd dus) lichttherapie zou ik geen keuze hebben in dagen en tijden, waardoor alles met school in de soep zou lopen. GELUKKIG heb ik nu een combinatie van zalfjes die erg goed werken bij mij. Minimaal 1 keer per week onder de zonnebank als eczeem opspeelt en deze kerst ga ik naar de zon, hoop dat ik zo weer een winter kan afstrepen :o

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:40

Kruip in Wageningen in die plantenkas, daar was het waar ik even in vijf minuten in die kas stond. :-)

absque_dubio

Berichten: 7871
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:41

dejavu, je komt het topic niet vervuilen hoor. :D Praat gerust mee als je het interessant vind. ;)

Sabinee__, dan is voor jou nu de juiste tijd. :Y) Ik vind dat warme benauwde weer ook niets hoor, het moet ook weer niet té warm zijn namelijk. :D Maar verder, langer licht etc. vind ik héérlijk. Naja, en mn humeur is zowiezo beter, dus dat maakt de zomer al een topper voor mij. :+

Rebeccaa, elke seizoen heeft ook wat moois, dat zeker. Vind de herfstkleuren altijd práchtig. En met de winter mn eigen verjaardag, andere verjaardagen, én de feestdagen. Vind ik echt geweldig! Helaas is dus mn humeur (en mn lichaam) wat minder vrolijk, en kan ik er niet meer zo intens van genieten als 'vroeger'.

muiszje, kan je dan ook niet zo'n lichttherapie-lamp kopen? Daar ben ik ook voor aan het kijken. Zijn zo'n 130,- dus dat valt nog best mee (als het écht helpt). Of heb jij meer een zonnebankidee nodig?
Wel lastig zeg. :\ Hoop dat je deze winter goed doorkomt! En waar ga je heen op zonvakantie? :D

Anoniem

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:42

:(:) Ik ben in de herfst wel sneller shagrijnig, moe etc. Maar ik heb er gelukkig niet echt last van, ik slaap gewoon wat meer haha. O:)

Lijkt me wel heel moeilijk als je elke winter al weet dat je er zo'n last van hebt..

verootjoo
Berichten: 35676
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:52

Ik ben sinds september begonnen met zorgen dat ik veel Omega-3 binnenkrijg. Sinds een psychologe bij wie ik geweest ben een wetenschappelijk onderzoek had gelezen dat depressieve mensen een tekort hadden aan omega-3, en teveel aan omega-6.
Dus heel veel haring, makreel, vissticks met toegevoegde omega-3 :)

Moet zeggen dat ik me tot nu toe wonderbaarlijk fit voel := Of het is het placebo-effect, maar goed, dat is iig ook positief effect :D

verootjoo
Berichten: 35676
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:52

Rebeccaa schreef:
:(:) Ik ben in de herfst wel sneller shagrijnig, moe etc. Maar ik heb er gelukkig niet echt last van, ik slaap gewoon wat meer haha. O:)

Lijkt me wel heel moeilijk als je elke winter al weet dat je er zo'n last van hebt..


Ik heb elke zomer zin in de winter, en dan heb ik ook echt geen idee hoe ik me ook alweer voelde. En toch begint de ellende elke keer weer :\

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:54

sint janskruid schijnt ook goed te helpen zelfs nog beter dan reguliere antidepressie middelen en het geeft minder bijwerkingen

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:54

absque_dubio schreef:
muiszje, kan je dan ook niet zo'n lichttherapie-lamp kopen? Daar ben ik ook voor aan het kijken. Zijn zo'n 130,- dus dat valt nog best mee (als het écht helpt). Of heb jij meer een zonnebankidee nodig?
Wel lastig zeg. :\ Hoop dat je deze winter goed doorkomt! En waar ga je heen op zonvakantie? :D


Ik heb het nodig voor over mn hele lichaam voor mn eczeem (complete zonnebank dus).. voor mn depressie is zo'n lamp al goed denk ik? nog niet geprobeerd.